Friday, June 21, 2024

Nježna ljubav Boga i čovjeka


 

Može li se naučiti ljubiti? I kako? Tko poučava ljubiti i tko treba biti podučen? Kad dolazimo na svijet, bivamo postupno u sve podučeni, no, možda, ima malo ljudi koji su svjesni nužnosti da uče umijeće ljubavi, ne u teoretskom obliku, nego stalno pružajući konkretne prilike za vježbanje u ljubavi i u tome da dopustimo biti ljubljeni.”



Valentino Salvoldi, iz osvrta „Ljubav u Pjesmi nad pjesmama”,KS Zgb 2001.g. Poglavlje: „Ljubav je jača od smrti”, crtica: „Naučio si me umijeću ljubavi”:



Zaručnica

O, da si mi brat,

da si sisao prsa majke moje,

našla bih te vani,

poljubila bih te

i nitko me zato ne bi prezirao.



Povela bih te

i uvela u kuću majke svoje

koja me odgojila,

pojila bih te najboljim vinom

i sokom od mogranja.

Njegova mi je lijeva ruka

pod glavom,

a desnom me grli (Pj 8,1-3)



Zaručnik

Zaklinjem vas, kćeri jeruzalemske,

ne budite, ne budite ljubav moju

dok sama ne bude htjela! (Pj 8,4)



Epilog

Tko je ta što dolazi iz pustinje,

naslonjena na dragoga svoga?



Zaručnik

Probudio sam te pod jabukom

gdje te mati rodila,

gdje te na svijet dala

roditeljka tvoja (Pj 8,5)



Pokaži mi, Jahve, svoje putove,

nauči me svojim stazama! (Pj 25,4)





Budući da je zaručnica očitovala svu svoju ljubav, spremna je na žrtvu, na odricanje i na još teže kušnje. Osjeća da joj treba učiti ljubiti. Ljubav nije samo instinkt, strast i osjećaj. To je umijeće za koje treba vremena, strpljivosti, vježbe i nutarnjeg učitelja: Duha Svetoga koji „jeca” u svakome od nas iščekujući naše rođenje kao novog stvorenja i vanjskog voditelja sposobnog da nas sluša, da nas ohrabri i da nas uvjeri u Božje oproštenje.



Onaj Bog koga apostol Ivan definira kao ljubav, goruće žudi da mu se prepustimo da nas ljubi i da nas nauči svojim putovima, svojim osjećajima, koji vjernika dovode do prave mudrosti srca, koje zna brojati svoje dane (usp. Ps 90,12) i shvaća da je sve taština (usp. Propovijednik), osim ljubavi i služenja Bogu i braći.”



Ljubav, umijeće koje briše razliku

između sigurnosti i sumnji.

Srce strepi: kako te ljubiti, Ljubavi?

Mašta se koleba: kako te zamisliti?

Drhti ruka: kako te nacrtati?

Djeni svoju ruku pod moju glavu

i pomiluj me svojom desnicom.”

Mašta, srce i ruka ojačat će

i radost će obasjati lice

kad se budu susreli naši pogledi

opijeni uzajamnom ljubavlju.







Komentar na osvrt o učenju umijeća ljubavi:

Biblijska knjiga koja nosi naziv „Pjesma nad pjesmama” je alegorijski prikaz ljubavi i naklonosti između Krista i Crkve, između zaručnika i zaručnice. Oni se doživljavaju kroz igru, sramežljivu igru skrivača u kojoj više misle jedno na drugo nego što se zaista pronalaze. Kroz razmišljanje o Božjim zapovijedima ljubavi i međusobnim iskušavanjem i djetinjastim zavođenjem, oni uče ljubav i traže se sve sigurnije i češće.

Njihova naklonost mora biti prokušana da bi sazrela kao istinska ljubav, a sam Bog Otac u tome vodi zaručnike svojim riječima, zapovijedima i slikama svoje vlastite goruće ljubavi za čovjeka (možda upravo zato što je čovjek tako krhko i nespretno stvorenje), ali i još više plamti ljubomorom kad ga narod iznevjeri služeći lažnim bogovima, imitacijama ljubavi. U svojoj ljubomori Bog zna zaprijetiti, zaplakati, nazvati svoj narod bludnicom koju će, ipak, zavesti iznova i vratiti je k sebi (Hošea).

Ono što ljubav čini dobrom i lijepom je upravo život po Zapovijedi jer svaka osoba tako dobiva na svojoj identifikaciji, na dubini svoje osobnosti, a u svakom slučaju osobe koje prate zapovijedi, grubo rečeno, dobivaju na kvaliteti koja jamči izuzetno veličanstvenu kakvoću međusobne ljubavi zaručnika i zaručnice, počevši od odgovornosti, pravednosti, čistoće života pa sve do jednog jedinog značajnog intimnog i opuštenog, prisnog i sigurnog gledanja i zagrljaja. Divote takva umijeća ljubavi ne poznaju zaručnici ako nisu u početku sami s molitvom uz Boga i ako se tek potom ne sastanu u Bogu koji jest ljubav, vjerni do kraja, ustrajni u vjeri, strpljivi u kušnjama. Tako ljudi doživljavaju istinsko obraćenje, veliku promjenu i nadograđuju svoje zaručništvo još dalje u vječnosti ili prije kada se ljubljeno stvorenje pretvara u čovjeka koji ljubi Boga, sebe i bližnjega.

Sve što se utemelji na Stijeni – Kristu, ne može ne uspjeti.

21.06.2024. 15:36



No comments:

Post a Comment

just do it

Popular posts