Uvod
Anđeli,
sveci i pravednici
Ova
kratka kontemplacija nastala je promatranjem pravednika, Svetoga
Josipa, zaručnika Blažene Djevice Marije. Često kažemo za ljude
da su anđeli kada su jako, jako dobri u svojem ponašanju i djelima
ili u svojem milosrđu. No, ljudi ne mogu postati anđeli. U psalmima
se pjeva da je čovjek malo manji od anđela, ali od Postanka znamo
da se neki anđeli pobuniše i zaprepastiše od zavisti kada Bog
stvori čovjeka. Upravo zbog te zavisti, Sotona napada ljudska srca,
uvjeren je jadnik da čovjek ne može ustrajati u dobru.
Ali
Bog reče za čovjeka da ga je načinio vrlo dobro. Ta navala zlih
duhova na ljude samo dokazuje da je čovjek često i veći od mnogih
anđela ako je pravednik kao što je bio, između ostalih, i sveti
Josip zbog svojega poznavanja Božje riječi i posluha Bogu.
Glava
I
ANĐELI
STAROGA ZAVJETA
Naziv
„anđeli” ukazuje na neku službu.
Anđeli
su duhovna bića. Hebr. Mal'ak, ili grč. angelos znači „glasnik”.
Anđeo u biti jest poruka.
Anđeli
su „službujući duhovi što se običavaju slati da služe onima
koji imaju baštiniti spasenje (Hebr 1,14)”.
1.
Anđeo Gospodnji
U
Starom zavjetu pripadnici Božjeg dvora zovu se slugama ili svetima
pa i sinovima Božjim.
Kerubi
podupiru Božje prijestolje, vuku Njegova kola, služe Mu da s Njih
uzleti ili čuvaju stražu na ulazu u Njegov posjed, ne dajući da
uđu nepozvani. Oni svojim krilima zaklanjaju Kovčeg Saveza.
Serafi,
plamteći, pjevaju Bogu slavu.
Čitava
nebeska vojska veliča slavu Božju; ona Mu je na raspolaganju za
ravnanje svijetom i vršenje Njegovih naredbi; uspostavlja vezu neba
i zemlje.
Biblijski
izvještaji znaju i za Anđela Gospodnjeg koji je zapravo isto što i
sam Gospodin Bog što se očituje na ovom svijetu u vidljivom obliku.
Budući da stanuje u nepristupačnoj svjetlosti, Bog ne može dati da
Mu vidimo lice, ljudi Mu zamjećuju samo tajnovit odsjev.
2.
Razvitak nauke o anđelima u Starom zavjetu
Pripisivale
su im se dobre i zle zadaće.
Bog
šalje svog dobrog anđela da bdije nad Izraelom, ali za pogubno
poslanje Bog odabire anđele nesreće, npr. Zatornika. Čak i Satan u
Knjizi o Jobu još uvijek pripada Božjem dvoru.
Kasnije
između Sotone i zloduha s jedne strane, a dobrih anđela s druge
strane prevladava stalna protivnost.
Knjiga
o Tobiji navodi sedam anđela pred licem Božjim.
To
su tragovi i utjecaji okolnih kultura.
No,
uloga se anđela kod Izraela nije promijenila. Oni čuvaju ljude,
nose Bogu molitve ljudi, ravnaju sudbinama naroda.
Kasnije
tumače prorocima smisao njihovih viđenja, posebno kod proročkih
otkrivenja.
Anđeli
dobivaju imena prema svojim službama. Rafael je „Bog zdravlja”,
Gabriel je „Junak Božji”, Mihael znači „Tko je kao Bog”,
upravo je njemu povjerene židovska zajednica.
Glava
II
ANĐELI
U NOVOM ZAVJETU
Novi
zavjet nabraja arkanđele, kerube, prijestolja, gospodstva,
poglavarstva, vlasti kojima se na drugom mjestu pridružuju sile. Oni
se nanovo svi raspoređuju oko Isusa Krista koji se objavio.
1.
Anđeli i Krist
Svijet
anđela ima u Isusovom mišljenju svoje posebno mjesto.
Evanđelisti
govore o Isusovom prisnom saobraćanju s anđelima.
Isus
spominje anđele kao stvarna i djelatna bića. Iako bdiju nad
ljudima, oni gledaju Očevo lice. Njihov život izmiče tjelesnim
tegobama. Mada ne znaju za dan Posljednjeg suda, koji je isključiva
Očeva tajna, oni će mu biti izvršitelji.
Oni
su već sada dionici Božje radosti zbog obraćanja grešnika.
Anđeli
će Sina Čovječjega, Isusa, pratiti na dan Njegova dolaska, oni će
uzlaziti i silaziti nad Njim, kao nekoć po Jakovljevim ljestvama.
Isus će ih poslati da skupe izabranike, a osuđenike odijele od
Kraljevstva.
U
vrijeme Muke oni su Mu u službi, te bi mogao zatražiti njihov
zahvat.
Poslije
Isusova uskrsnuća Bog je Sinu podložio anđele jer su bili stvoreni
u Njemu, po Njemu i za Njega. Oni sada priznaju Isusovo gospodstvo i
bit će Mu pratnja u posljednji dan.
2.
Anđeli i ljudi
Kad
neko nadnaravno priopćenje stiže s neba na zemlju, anđeli su i
dalje tajnoviti glasnici:
Gabriel
donosi dvostruko naviještenje, nebeska se vojska javlja u Božićnoj
noći, anđeli javljaju i uskrsnuće Isusovo, upoznavaju apostole sa
značenjem uzašašća Kristova. Oni su Kristovi pomoćnici na djelu
spasenja, jamče za sigurnost ljudi, prinose molitve svetih, vode
duše pravednih u raj.
Da
bi zaštitili Crkvu, oni oko Mihaela, svoga zapovjednika, nastavljaju
bitku protiv Sotone, koja traje od početka.
Na
nebu anđeli svetkuju vječnu liturgiju kojoj se pridružuje
zemaljska liturgija Crkve. Okruženi smo prisutnošću nadnaravnih
bića kojima vidjelac Otkrivenja, sveti Ivan, daje stvaran oblik,
služeći se jezikom što ga je običaj posvetio. To od nas zahtijeva
smjernost koja se ne smije zamijeniti klanjanjem (Dufour, str 19).
Glava
III
SVECI
Riječ
„svet” se nekada javljala samo izuzetno; ona je bila pridržana
izabranicima eshatoloških vremena.
Kasnije,
u Novom zavjetu, ta riječ označuje kršćane. Po Duhu Svetom
kršćanin je stvarno dionik same Božje svetosti. Kršćani tvore
istinski sveti puk i kraljevsko svećenstvo, sveti hram; oni moraju
iskazivati Bogu istinski kult, bogoštovlje, prinoseći sebe zajedno
s Kristom kao žrtvu svetu.
Svetost
kršćana, budući da proizlazi iz izabranja, zahtijeva od njih da
raskinu s grijehom i poganskim običajima; oni moraju djelovati prema
svetosti koja dolazi od Boga, a ne po mudrosti puti i putenosti ili
samo tjelesnosti. Kršćanin je zahvaćen Kristom i mora iskusiti
udio u Njegovim patnjama, prilagođavajući se Njegovoj smrti ne bi
li tako postigao uskrsnuće od mrtvih (Dufour, str. 1319).
Glava
IV
PRAVEDNICI
Isusova
poruka pripisuje najodlučniju važnost pouzdanju u Boga, a ne samo
opsluživanju zapovijedi.
Isus
je obremenio novim smislom druge izraze, kao što su „siromah”,
„ponizan”, „grešnik”. Ipak je bilo moguće da Isus nazove
vjeru istinskom pravednosšću, označi grešnike kao istinske
pravednike:
„Idite
i naučite što znači da 'više volim milosrđe nego žrtvu'. Jer ja
nisam došao zvati pravednike nego grešnike (Mt 9,13)”,
definira
opravdanje kao oproštenje obećano poniznima (Lk 18,14).
Pavao
je prije svoga obraćenja slijedio pravednost Zakona.
To
je pravednost koju čovjek stječe prema mjeri svojih dobrih djela,
pravednsot koja proistječe iz Zakona ili ljudskih djela. Poslije
obraćenja Pavao suprotstavlja dva sustava opravdanja, i izrazu daje
kršćanski pečat. „Prigrlili smo vjeru u Krista da bismo se
opravdali vjerom u Krista, a ne vršenjem Zakona (Gal 2,16)”. Time
se pojam pravednosti potpuno mijenja. Čovjek odsad vjeruje u Boga i
Bog ga 'opravdava', to jest osigurava čovjeku spasenje po vjeri u
Krista i sjedinjenu s Kristom. Odsad će riječ 'pravednost' i
'pravednik' označavati kršćanske stvarnosti spasenja.
Sigurnost
u Božju dobrohotnost se stječe na opipljiv način: Duh (Gal 3,2),
život (Gal 2,19sl) potvrđuju opravdanje, a u isti mah i jesu to
opravdanje. Središte zanimanja premješta se s Posljednjeg suda na
pravednost koja se smatra sadašnjim stanjem, ali koje inače ostaje
eshatološko jer ono je predostvarenje nebeskih dobara.
U
krajnjem potezu Božja se pravednost ne da svesti na vršenje suda,
ona je prije svega milosrdna vjernost volji za spasenjem; ona stvara
u čovjeku pravednost koju od njega traži (Dufour, str. 956).
Glava
V
DOBRO
I ZLO
1.
Dobri i zli čini
Moralno
dobar čin pretpostavlja, istodobno, dobrotu objekta, svrhe i
okolnosti.
Zla
svrha kvari čin, i kad mu je objekt, u sebi, dobar. Objekt izbora
može sam svu radnju pokvariti.
Pogrešno
je prosuđivati ćudorednost ljudskih čina promatrajući samo nakanu
koja ih nadahnjuje ili okolnosti koje im tvore okvir.
Ima
čina koji su po sebi i u sebi, neovisno o okolnostima i nakanama,
zbog svog objekta uvijek teško grešni: psovka, krivokletstvo,
ubojstvo i preljub.
Nije
dopušteno činiti zlo da od toga nastane dobro (KKK, str.453).
2.
Dualizam
Pojam
„dual” znači ligv. Gramatički broj (različit od jednine i
množine) koji u deklinaciji i konjugaciji iskazuje 2, katkada 3 ili
4 bića ili predmeta kao da su združeni;
Latinski
„dualis” znači koji se sastoji od dva, koji se odnosi na 'par',
to jest dualitet („dualitas”).
Dualizam
znači dvojnost.
Dualizam
znači prihvaćanje dvaju načela kao temeljnih kategorija stvarnosti
(na primjer: duh i materija, bitak i svijest, prirodna nužda i
sloboda i tako redom).
Oprečno
od dualizma je monizam.
Dualizam
je religijsko učenje o dvjema suprotnim silama (na primjer: dobro i
zlo, svjetlo i tama) koje se međusobno bore za prevlast u svijetu.
Naravno, sa stajališta čovjeka, grešnika.
3.
Samo je Bog dobar
Kao
i Adam u raju, stari Izrael osjeća da ga je Bog postavio pred izbor
koji će odlučiti njegovom sudbinom. Bog stavlja pred čovjeka
blagoslov i prokletstvo jer je tjelesno i ćudoredno, moralno dobro
jednako vezano uz Boga: ako Izrael zaboravi Gospodina, ako Ga
prestane ljubiti, ako ne bude obdržavao Njegove zapovijedi te
raskine Savez, smjesta će biti lišen zemaljskih dobara i poslan u
ropstvo dok će se zemlja pretvoriti u pustinju.
Istinitost
ove temeljne nauke o savezu doživljava Izrael na sebi tijekom svoje
povijesti: kao i u drami raja, iskustvo nesreće slijedi nakon
iskustva grijeha.
Bolno
je i tajnovito iskustvo patnje i njezin smisao nije u prvi mah jasan.
Pomoću patnje se Gospodinovi siromasi uče odvajati od dobara ovoga
svijeta, kratkotrajnih i nestalnih, da bi sebi našli snagu, život i
dobro u Bogu. Bog im jedini preostaje kad je sve izgubljeno i uza Nj
oni prianjaju vjerom i nadom. Oni su, istina, još podložni zlu, ali
s njima je njihov Spasitelj koji će slaviti pobjedu na dan spasenja;
tada će oni primiti dobra što ih je Bog obećao svojim vjernima.
Bog
je, znamo, pobijedio zlo, palog anđela i njegove zloduhe, Isus je
pobijedio svijet. Samo Isus može doći do korijena, pobjeđujući ga
u samom njegovom srcu. Isus je novi Adam bez grijeha nad kojim Sotona
nema nikakve vlasti jer Krist je postao poslušan do smrti na križu,
dao je svoj božanski život da bi Njegove ovce nalazile pašu.
Postao je mjesto nas proklet da primimo obećanog Duha po vjeri.
Odsad
čovjek, preobražen Duhom i Božjom Milošću, može činiti dobro,
učiniti djela ljubavi, zlo svladati dobrim. Da bi postao sposoban za
ta nova dobra, mora proći kroz odricanje, slijediti Krista, odreći
se samog zločestog sebe, uzeti svoj križ, vjerovati Kristu, ljubiti
Ga i poći za Njim (Dufour, str.205). 18.03.2020.
„Što
god radite, zdušno činite, kao Gospodinu, a ne ljudima, znajući da
ćete od Gospodina primiti nagradu, baštinu. Gospodinu Kristu
služite! - (Kol 3,23-24).
No comments:
Post a Comment
just do it