Thursday, May 2, 2019

Uzašašće






Pashalna slava
Uskrsnućem i uzašašćem Krist je već ušao (Lk 24,26) u božansku slavu koju Mu je Otac, u svojoj ljubavi, bio dao prije postanka svijeta (Iv 17,24) i koja Mu, jer je Sin, pripada jednako kao i Ocu (Dufour, str. 1184).
Bogočovjek je uzet u božanski oblak, „otet” (Dj 1,9.11), „u slavu uznesen” (1 Tim 3,16).
Bog Ga je uskrisio od mrtvih i proslavio (1 Pt 1,21)”.
Bog Otac proslavi svoga slugu Isusa (Dj 3,13). Ta slava, kao i „slava Gospodnja” u Starom zavjetu, jest prostor transcendentne čistoće, svetosti, svjetlosti, moći, Života. Uskrsli Isus zrači tu slavu svim svojim bićem.






Silazak i uzlazak
Kristova preegzistencija koja je u osvit vjere bila implicitna, s vremenom je postajala sve eksplicitnija, jer je Njegova preegzistencija izrečena u Pismima pomagala da se nazre Njegova ontološka preegzistencija (Dufour 1403).
Prije no što je živio na zemlji, Isus je bio kod Boga kao Sin, Riječ, Mudrost. Stoga Njegovo uzvišenje na nebo nije bilo samo pobjedno slavlje čovjeka uzdignuta na božansku razinu nego i povratak na nebeski svijet odakle je bio došao.


Ivan je najjasnije izrazio taj silazak s neba (Iv 6,33.38.41 sl. 50 sl. 58) i doveo s njim u vezu ponovni uzlazak Uzašašća (Iv 3,13; 6,62).
Iv 6,33: „Jer kruh je Božji onaj koji silazi s neba i daje život svijetu”.
Iv 6,38: „Ne siđoh s neba da vršim svoju volju, nego volju Onoga koji me posla.”
Iv 6,41sl: „ Narod je mrmljao 'kako može reći da je sišao s neba'...”
Isus odvraća: „Nitko ne može doći k meni ako ga ne privuče Otac koji me posla. I ja ću ga uskrisiti u posljednji dan.” „Ja sam kruh života.”
Iv 6,50 sl: „Ovo je onaj kruh što s neba silazi da onaj tko od njega jede, ne umre.” „Ja sam živi kruh koji je sišao s neba. Ako tko jede od ovoga kruha, živjet će zauvijek. Kruh koji ću ja dati jest tijelo moje – za život svijeta.”


Iv 3,13: „Nitko nije uzišao na nebo osim Sina Čovječjega koji je sišao s neba.”
Iv 6,62: „Zar vas ovo sablažnjava? A da još vidite Sina Čovječjega kako uzlazi gdje je prije bio...?”




Pavlova Poslanica Efežanima 4,9 sl izlaže jedan širi prijelaz u kojem silazak u donje predjele zemlje (na zemlju) prethodi uzlasku koji Krista odnosi nad sva nebesa. I to je onaj isti put što ga predmnijeva himan u Fil 2,6-11.








Pobjeda kozmičkog reda
Ima i drugi motiv da se Uzašašće pobliže odredi, a to je nastojanje da se bolje izrazi Kristovo kozmičko vrhovništvo. Pobjeda je Kristova stečena već Križem (Kol 2,15), Krist sada stoluje na nebesima iznad svih Vlasti, ma koje one bile (Ef 1,20 sl). Sveti Pavao koristi Psalam 68,19 da bi pokazao kako je Kristov uzlazak nad sva nebesa značio uzimanje svemira u posjed, svemira što ga Krist „ispunjuje” (Ef 4,10) kao što ga i 'rekapitulira' (Ef 1,10), zato što je Glava:


Psalam 68,19: „Na visinu uzađe, vodeći sužnje,
na dar si ljude primio,
pa i one što ne žele prebivati kod Boga.”


Pavlova Poslanica Efežanima 4,10: „Sam koji siđe jest i Onaj koji uziđe iznad svih nebesa da ispuni sve.”
Pavlova Poslanica Efežanima 1,10: „...za provedbu punine vremena:
obuhvatiti pod jednu glavu u Kristu
sve što je na nebesima i što je na zemlji.”






Čast Uzašašća
Ništa ne priječi i svi razlozi traže da se Isus, kad se očitovao svojim učenicima, vraća u tu svrhu iz svijeta slave u koji je ušao časom svoga uskrsnuća jer gdje bi se On mogao nalaziti u vremenu od jednog do drugog ukazanja, a učenicima pokazuje upravo svoje već proslavljeno stanje.
Matej daje naslutiti, Isusovom izjavom o vlasti što je ima nad nebom i nad zemljom (Mt 28,18), da se sjedanje na nebesko prijestolje već zbilo u vrijeme ukazanja na gori u Galileji:
Evanđelje po Mateju 28,18:”Tada im se približi Isus te im reče: 'Dana mi je sva vlast, nebeska i zemaljska'.”




Ivan na drugi način naučava to isto: ako je Isus poručio učenicima preko Marije Magdalene da On uzlazi k Ocu (Iv 20,17), tada to znači da je On onamo već uzašao, a ponovo sišao kad im se te iste večeri ukaže (Iv 20,19). Ovaj razmak od nekoliko sati između Uskrsnuća i Uzašašća je pedagoški i omogućuje Isusu da pouči Mariju Magdalenu kako On ulazi u novo stanje u kojem se nekadašnji dodiri (Iv 20,17 u usporedbi s Iv 11,12 i 12,3) produhovljuju (Iv 6,58 i Iv 6,2).


Prema Dj 1,3-11 Isus je ostavio svoje i uzašao na nebo nakon 40 dana ukazivanja i susreta. Uzašašće što ga ta tri teksta pripovijedaju ne zaključuje razdoblje ukazanja već upućuje na posljednji Isusov odlazak koji znači kraj Njegovu pokazivanju na zemlji.


Isus uzlazi definitivno na nebo zato da pošalje Duha koji će odsad preuzeti Njegovo mjesto među učenicima.


U raznolikim tumačenjima i naučavanju svetih tekstova prepoznajemo dva povezana, ali različita aspekta:
- s jedne strane Kristovo nebesko proslavljenje koje se poklapa s Uskrsnućem,
- s druge strane Njegov posljednji odlazak nakon razdoblja ukazanja, odlazak i povratak k Bogu čemu su apostoli bili svjedoci na Maslinskom brdu, a što posebnije slavi liturgijski blagdan Uzašašća.


Dj 1,9 jest jedini kanonski tekst koji opisuje Isusovo uzašašće na nebo koji se ograničava na bitne podatke koji dočaravaju smisao tog misterija. To ne znači da taj prizor, koji je jasno smješten na Maslinsko brdo, nije povijesna uspomena, ne znači niti da Isus nije mogao pružiti učenicima neki osjetni doživljaj svog povratka Bogu, ali namjera izvještaja jamačno nije to da opiše slavlje koje se stvarno dogodilo već časom Uskrsnuća; on samo želi poučiti da Uskrsli nakon nekog razdoblja prisnih susreta sa svojim učenicima povlači iz svijeta svoju vidljivu prisutnost i da će je vratiti tek na svršetku vremena:


Djela apostolska 1,9: „Kad to reče, bi na njihove oči uzdignut u zrak, i oblak Ga ote očima njihovim.”




Duboka istina što proizlazi iz svih tih tema jest da je Krist, pobjeđujući smrt, započeo nov način života kod Boga. On je onamo ušao prvi da bi pripravio mjesto za svoje izabrane, potom će se vratiti i onamo ih uvesti kako bi zauvijek bili s Njime (Iv 14,2 sl). 02.05.2019. 14:08


Evanđelje po Ivanu 14,2sl :
Neka se ne uznemiruje vaše srce!
Vjerujte u Boga i u me vjerujte!
U kući moga Oca ima mnogo stanova.
Kad ne bi bilo tako, zar bih vam rekao: 'Idem pripraviti vam mjesto!'
Kad odem te vam pripravim mjesto, vratit ću se da vas uzmem k sebi i da vi budete gdje sam ja.”



No comments:

Post a Comment

just do it

Popular posts