Pashalna
slava
Uskrsnućem
i uzašašćem Krist je već ušao (Lk 24,26) u božansku slavu koju
Mu je Otac, u svojoj ljubavi, bio dao prije postanka svijeta (Iv
17,24) i koja Mu, jer je Sin, pripada jednako kao i Ocu (Dufour, str.
1184).
Bogočovjek
je uzet u božanski oblak, „otet” (Dj 1,9.11), „u slavu
uznesen” (1 Tim 3,16).
„Bog
Ga je uskrisio od mrtvih i proslavio (1 Pt 1,21)”.
Bog
Otac proslavi svoga slugu Isusa (Dj 3,13). Ta slava, kao i „slava
Gospodnja” u Starom zavjetu, jest prostor transcendentne čistoće,
svetosti, svjetlosti, moći, Života. Uskrsli Isus zrači tu slavu
svim svojim bićem.
Silazak
i uzlazak
Kristova
preegzistencija koja je u osvit vjere bila implicitna, s vremenom je
postajala sve eksplicitnija, jer je Njegova preegzistencija izrečena
u Pismima pomagala da se nazre Njegova ontološka preegzistencija
(Dufour 1403).
Prije
no što je živio na zemlji, Isus je bio kod Boga kao Sin, Riječ,
Mudrost. Stoga Njegovo uzvišenje na nebo nije bilo samo pobjedno
slavlje čovjeka uzdignuta na božansku razinu nego i povratak na
nebeski svijet odakle je bio došao.
Ivan
je najjasnije izrazio taj silazak s neba (Iv 6,33.38.41 sl. 50 sl.
58) i doveo s njim u vezu ponovni uzlazak Uzašašća (Iv 3,13;
6,62).
Iv
6,33: „Jer kruh je Božji onaj koji silazi s neba i daje život
svijetu”.
Iv
6,38: „Ne siđoh s neba da vršim svoju volju, nego volju Onoga
koji me posla.”
Iv
6,41sl: „ Narod je mrmljao 'kako može reći da je sišao s
neba'...”
Isus
odvraća: „Nitko ne može doći k meni ako ga ne privuče Otac koji
me posla. I ja ću ga uskrisiti u posljednji dan.” „Ja sam kruh
života.”
Iv
6,50 sl: „Ovo je onaj kruh što s neba silazi da onaj tko od njega
jede, ne umre.” „Ja sam živi kruh koji je sišao s neba. Ako tko
jede od ovoga kruha, živjet će zauvijek. Kruh koji ću ja dati jest
tijelo moje – za život svijeta.”
Iv
3,13: „Nitko nije uzišao na nebo osim Sina Čovječjega koji je
sišao s neba.”
Iv
6,62: „Zar vas ovo sablažnjava? A da još vidite Sina Čovječjega
kako uzlazi gdje je prije bio...?”
Pavlova
Poslanica Efežanima 4,9 sl izlaže jedan širi prijelaz u kojem
silazak u donje predjele zemlje (na zemlju) prethodi uzlasku koji
Krista odnosi nad sva nebesa. I to je onaj isti put što ga
predmnijeva himan u Fil 2,6-11.
Pobjeda
kozmičkog reda
Ima
i drugi motiv da se Uzašašće pobliže odredi, a to je nastojanje
da se bolje izrazi Kristovo kozmičko vrhovništvo. Pobjeda je
Kristova stečena već Križem (Kol 2,15), Krist sada stoluje na
nebesima iznad svih Vlasti, ma koje one bile (Ef 1,20 sl). Sveti
Pavao koristi Psalam 68,19 da bi pokazao kako je Kristov uzlazak nad
sva nebesa značio uzimanje svemira u posjed, svemira što ga Krist
„ispunjuje” (Ef 4,10) kao što ga i 'rekapitulira' (Ef 1,10),
zato što je Glava:
Psalam
68,19: „Na visinu uzađe, vodeći sužnje,
na
dar si ljude primio,
pa
i one što ne žele prebivati kod Boga.”
Pavlova
Poslanica Efežanima 4,10: „Sam koji siđe jest i Onaj koji uziđe
iznad svih nebesa da ispuni sve.”
Pavlova
Poslanica Efežanima 1,10: „...za provedbu punine vremena:
obuhvatiti
pod jednu glavu u Kristu
sve
što je na nebesima i što je na zemlji.”
Čast
Uzašašća
Ništa
ne priječi i svi razlozi traže da se Isus, kad se očitovao svojim
učenicima, vraća u tu svrhu iz svijeta slave u koji je ušao časom
svoga uskrsnuća jer gdje bi se On mogao nalaziti u vremenu od jednog
do drugog ukazanja, a učenicima pokazuje upravo svoje već
proslavljeno stanje.
Matej
daje naslutiti, Isusovom izjavom o vlasti što je ima nad nebom i nad
zemljom (Mt 28,18), da se sjedanje na nebesko prijestolje već zbilo
u vrijeme ukazanja na gori u Galileji:
Evanđelje
po Mateju 28,18:”Tada im se približi Isus te im reče: 'Dana mi je
sva vlast, nebeska i zemaljska'.”
Ivan
na drugi način naučava to isto: ako je Isus poručio učenicima
preko Marije Magdalene da On uzlazi k Ocu (Iv 20,17), tada to znači
da je On onamo već uzašao, a ponovo sišao kad im se te iste večeri
ukaže (Iv 20,19). Ovaj razmak od nekoliko sati između Uskrsnuća i
Uzašašća je pedagoški i omogućuje Isusu da pouči Mariju
Magdalenu kako On ulazi u novo stanje u kojem se nekadašnji dodiri
(Iv 20,17 u usporedbi s Iv 11,12 i 12,3) produhovljuju (Iv 6,58 i Iv
6,2).
Prema
Dj 1,3-11 Isus je ostavio svoje i uzašao na nebo nakon 40 dana
ukazivanja i susreta. Uzašašće što ga ta tri teksta pripovijedaju
ne zaključuje razdoblje ukazanja već upućuje na posljednji Isusov
odlazak koji znači kraj Njegovu pokazivanju na zemlji.
Isus
uzlazi definitivno na nebo zato da pošalje Duha koji će odsad
preuzeti Njegovo mjesto među učenicima.
U
raznolikim tumačenjima i naučavanju svetih tekstova prepoznajemo
dva povezana, ali različita aspekta:
-
s jedne strane Kristovo nebesko proslavljenje koje se poklapa s
Uskrsnućem,
-
s druge strane Njegov posljednji odlazak nakon razdoblja ukazanja,
odlazak i povratak k Bogu čemu su apostoli bili svjedoci na
Maslinskom brdu, a što posebnije slavi liturgijski blagdan Uzašašća.
Dj
1,9 jest jedini kanonski tekst koji opisuje Isusovo uzašašće na
nebo koji se ograničava na bitne podatke koji dočaravaju smisao tog
misterija. To ne znači da taj prizor, koji je jasno smješten na
Maslinsko brdo, nije povijesna uspomena, ne znači niti da Isus nije
mogao pružiti učenicima neki osjetni doživljaj svog povratka Bogu,
ali namjera izvještaja jamačno nije to da opiše slavlje koje se
stvarno dogodilo već časom Uskrsnuća; on samo želi poučiti da
Uskrsli nakon nekog razdoblja prisnih susreta sa svojim učenicima
povlači iz svijeta svoju vidljivu prisutnost i da će je vratiti tek
na svršetku vremena:
Djela
apostolska 1,9: „Kad to reče, bi na njihove oči uzdignut u zrak,
i oblak Ga ote očima njihovim.”
Duboka
istina što proizlazi iz svih tih tema jest da je Krist, pobjeđujući
smrt, započeo nov način života kod Boga. On je onamo ušao prvi da
bi pripravio mjesto za svoje izabrane, potom će se vratiti i onamo
ih uvesti kako bi zauvijek bili s Njime (Iv 14,2 sl). 02.05.2019.
14:08
Evanđelje
po Ivanu 14,2sl :
„Neka
se ne uznemiruje vaše srce!
Vjerujte
u Boga i u me vjerujte!
U
kući moga Oca ima mnogo stanova.
Kad
ne bi bilo tako, zar bih vam rekao: 'Idem pripraviti vam mjesto!'
Kad
odem te vam pripravim mjesto, vratit ću se da vas uzmem k sebi i da
vi budete gdje sam ja.”
No comments:
Post a Comment
just do it