Ukazanja
su u Bibliji jedan od načina Božjeg objavljivanja, naročito
prisutnost anđela od početka Isusova života sve do uskrsnuća; Bog
nam pokazuje da je u tim najvećim trenutcima Isusova života nebo
prisutno na zemlji (Dufour, str. 1380):
No,
Isus izbjegava naglašavati božanske stvari i objavljuje Boga samim
svojim životom. Bog se ukazao u Kristu.
Razna
Kristova ukazanja zapisana su kao živi izvještaji živih svjedoka.
Najstariji
popis donosi Sveti Pavao g. 55. u 1Kor 15,3 sl. Prema toj staroj
ispovijedi vjere, Krist se ukazao Kefi, Dvanaestorici, braći kojih
je bilo više od pet stotina, Jakovu, svim apostolima i, najzad,
Pavlu.
Evanđelja
spominju ukazanje Šimunu (Lk 24,34) kao i Jedanaestorici (Mt
28,16-20; Mk 16,14-18; Iv 20,19-29) kojima se pridružuje nekolicina
drugih učenika (Lk 24,33-50). Oni izvješćuju o ukazanjima
pojedincima: Mariji i ženama (Iv 20,11-18; Mt 28,9-10; Mk
16,9-11), učenicima na putu za Emaus (Lk 24,13-35; Mk 16,12 sl),
sedmorici na obali jezera (Iv 21,1-23).
Ova
ukazanja se mogu svesti na dva tipa, već prema tome jesu li
namijenjena apostolskom zboru (gdje je naglašeno poslanje što je
temelj Crkvi) ili učenicima općenito (gdje je naglašeno
prepoznavanje Isusa).
Ukazanja
Isusa uskrsloga po tim izvještajima nikako se ne daju kronološki
pratiti, ali su svim izvještajima zajednička tri vida koja
omogućuju da se pozitivno pronikne nakana pisaca. To su:
1.
Inicijativa Isusova
2.
Prepoznavanje Isusa od onih kojima se Isus daje vidjeti
3.
Poslanje učenika i apostola
1.
Inicijativa
Pokazujući
da upravo Isus poduzima korake kod ljudi ili među njima i to ljudi
koji to ne očekuju (izuzev Lk 24,35), evanđelisti pokazuju da nije
po srijedi subjektivno izmišljanje zainteresiranih, kao plod bolesna
vjerovanja ili razuzdane mašte. Isus je dao da Ga vide te izvještaji
opisuju iskustva što su ih učenici stvarno doživjeli. Ta strana
izvještaja u skladu je s pogledima Isusova prvotnog propovijedanja:
Bog je nastupio da uskrisi Isusa, dao je da se On živ pokaže
poslije svoje smrti. Vjera je posljedica tog susreta.
2.
Prepoznavanje
Učenici
otkrivaju identitet bića što im se nameće; to je upravo Isus iz
Nazareta kojeg su i život i smrt poznavali. On koji je bio mrtav
sada živi. U Njemu se ispunjuje proročanstvo. Oni, na neki način,
nemaju više što 'vidjeti' u budućnosti: ta sve im je bilo
očigledno u Uskrslome. Način tog ponovnog spoznavanja napreduje: u
čovjeku što dolazi k njima, učenici isprva vide obična čovjeka,
putnika (Lk 24,15sl; Iv 21,4sl), ili vrtlara (Iv 20,15); po tom
prepoznaju Gospodina. To je prepoznavanje slobodno jer doslovno oni
bi mogli i ne povjerovati. Budući da se Gospodin redovito ukazuje
skupini osoba, olakšan je njihov međusobni nadzor.
Da
bi književno razradili tu temeljnu datost, pripovjedači su
istodobno istakli kao prvo da Uskrsli nije podvrgnut uobičajenim
uvjetima zemaljskog života, kao i Bog u teofanijama Staroga zavjeta
(Post 18,2; Br 12,5; Jš 5,13; 1Ljet 21,15sl; Zah 2,7; Zah 3,5; Dn
8,15; Dn 12,5...) te da nije utvara: odatle ono isticanje osjetnih
dodira.
Tijelo
Uskrsloga je ipak pravo tijelo, po Svetom Pavlu to je 'duhovno
tijelo' (1 Kor 15,44-49) jer to je tijelo što ga je duh preobrazio
(usp. Rim 1,4).
3.
Poslanje
Za
izvještaje je značajan i ovaj vid koji je čujnog reda.
Prepoznavajući Gospodina, učenici anticipiraju viđenje što će se
dogoditi na nebu. Kada učenici čuju Isusovu riječ, oni se vraćaju
u svoje zemaljsko stanje. Tako saznaju za obećanje o stalnoj
prisutnosti (Mt 28,20) i poziv da nastave Isusovo djelo poslanjem u
užem smislu riječi (Mt 28,19; Mk 16,15-18; Lk 24,48sl; Iv
20,22sl; usp. Mt 28,10; Iv 20,17). Isusova prisutnost nije statička
već misionarska.
Ova
tri vida ostaju u dinamičnoj vezi. Inicijativa Uskrsloga neprestano
obnavlja sadašnjost; učenik je pozvan da prošlost prigrli u Osobi
Isusa iz Nazareta koji mu onda daje da gradi budućnost, a ta je
budućnost Crkva.
Inicijativom
Uskrslog učenici su očuvani od obmane koja bi ih dovela u sumnju o
vjerodostojnosti svoga susreta sa Živim; time što Ga 'vide', oni to
iskustvo povezuju s prošlošću što su je proživjeli; time što Ga
shvaćaju okreću se k budućnosti.
Upravo
u odnosu između tih triju dimenzija krije se tajna prisutnosti
živoga Krista danas.
Bog
je, dajući učenicima da Ga prepoznaju, dao njima vjeru: ta je vjera
u nekom smislu posljedica viđenja.
Vjernici,
koji nisu povlašteni svjedoci, znaju za smisao ukazanja tek kroz
aktualno propovijedanje Crkve, Tijela Kristova.
Trojaka
dimenzija prisutnosti Uskrsloga opet je tu, samo transponirana. 1.
Inicijativa uvijek dolazi od Boga, točnije rečeno: od Uskrsloga,
ali danas On govori kroz aktualno propovijedanje.
2.
Isus iz Nazareta daje da Ga prepoznaju, ali upravo kroz povijesno
iskustvo prvih svjedoka.
3.
Gospodin šalje ovaj put u izravnom kontinuitetu s apostolskim
poslanjem.
Uskrsli
je, dakle, i danas prisutan:
Evanđelje
po Mateju 28,20:
„Učite
ih da vrše sve što sam vam zapovijedio!
Ja
sam s vama u sve vrijeme do svršetka svijeta.”,
ali
posredstvom žive Crkve, svoga Tijela; i On uvijek daje da Ga
prepoznaju:
Evanđelje
po Luki 24,35
„Nato
oni pripovjediše što se dogodilo na putu i kako su Ga prepoznali u
lomljenju kruha.”
02.05.2019.
19:24
No comments:
Post a Comment
just do it