Čudesa
Božja imaju ulogu znakova za ljude bilo kakvih i bilo kojih
shvaćanja.
Stvoreni
svemir je čudo i znak (Jer 31,36 sl; Ps 89,6; Ps 65,9).
Zahvati
Boga u povijest čovječanstva su čuda i znakovi za ljude,
obnovljeno stvaranje (Br 16,30; Iz 65,18) pa makar ih današnji
povjesničar smatrao običnima i razjašnjivima (Dufour, str. 160).
Providonosni
događaji imaju religiozni smisao. Za svetog Augustina, kao i za
mnoge druge, biljeg Božje ljubavi i moći je jednako u sabiranju
žetve kao i u umnažanju kruha, a tu je važno razlučiti
naviknutost i začuđenost; čudo i znak su simbolički čini koji
imaju pouku i cilj pokazati zaštitničku prisutnost svemogućeg Boga
(Jš 24,17).
I
prorokova osoba može biti znakom jer njegov život simbolizira riječ
Božju što je na djelu u njegovim postupcima (Iz 8,18 i 20,3; Ez
12,6.11 i 24,24.27).
Čudesni
znakovi služe toj riječi kao podrška jer oni konkretnim gestama
otkrivaju spasenje što ga obznanjuju Božji glasnici i jamče
njihovu vjerodostojnost.
Čudesa
se među svim znakovima ističu svojom djelotvornošću i obilježjem
izvanrednoga.
Čudo
je znak što na poseban način objavljuje Božju moć; naziva se
podvigom, djelom moći, nečim velikim, nečim strašnim i, osobito,
nečim divnim. Tim nemogućim ostvarenjima Bog očituje svoju slavu,
odsjev svoje svetosti i svoje transcendentnosti.
Čudesa
su i nezasluženi darovi i uslišanja Gospodnje ljubavi čiju
sveobuhvatnost objavljuje sam Isus Krist koji čuda i znakove čini i
tumači.
Čudesa
pobuđuju vjeru u Boga, pouzdanje, zahvaljivanje i sjećanje,
poniznost, posluh, strah Božji, nadu. Onaj tko već poznaje Boga i
računa samo na Njega, otkriva u čudima moćno djelo Božje ljubavi
i biljeg na poslanju Božjeg izaslanika te on istim pokretom vjeruje
Božjoj riječi, samom Bogu.
Kada
čovjek ne vjeruje u neki znak i čudo Božje, on zaboravlja Božje
gospodstvo nad njime, čovjekom, ne prepoznaje Božju moć i
nezasluženu ljubav, dovodi u sumnju samoga Gospodina Boga i Njegovu
riječ.
Isusova
čudesa su djelotvorni znaci mesijanskoga spasenja. Ti znakovi se ne
smiju dijeliti od Isusove riječi: oni idu ukorak s navješćivanjem
evanđelja siromasima (Mt 11,5//). Naslovi koje Isus sebi daje,
ovlaštenja što ih prisvaja, spasenje što ga propovijeda, odricanja
koja traži – sve to postaje po čudesima božanski vjerodostojno
onome tko ne zabacuje smjesta istinitost poruke (Lk 16,31):
„Ako
zaista ne slušaju Mojsija i Proroka, neće vjerovati ni ako tko od
mrtvih uskrsne.”
Poruka
je više od čudesa, poruka čuda je prvenstveni i jedino potrebni
znak (Iv 20,29) zbog nedostižna autoriteta svog vlasnika i zbog
svoje nutarnje kvalitete; ona je potvrđena i osvijetljena čudesima,
ali ih prethodno mora razlučiti od lažnih znakova.
Isus,
potaknut milosrđem prema ljudima, ali još više zbog svijesti da je
On obećani Sluga, čudesima djelotvorno suzbija bolest i smrt te
neprijateljstvo prirode prema čovjeku i sve čemu je bliži ili
daljnji uzrok grijeh. Isus ne izvodi bezrazložne podvige za
lakoumnike ako ne bi imali spasonosna učinka za čovjeka; značajno
je stoga da se o neobičnim svemirskim pojavama izvješćuje samo u
trenutku kad Isus umire da spasi sve druge dok Ga izazivaju da spasi
sam sebe čudom:
„Ako
si Sin Božji, siđi s križa!” (Mt 27,40b).
Oslobađanje
opsjednutih najobilatiji je primjer Isusove pobjede, pobjede jačega
(Lk 11,22) nad sotonom. To je, konačno, na svoj način učinak svih
čudesa. Time se Isus izravno hvata ukoštac s Protivnikom, u dvoboju
koji je otpočeo u pustinji, a doživjet će svoj odlučan trenutak
na križu i neće se završiti prije općeg suda; u tom dvoboju je
već očit đavlov poraz (Mt 8,29; Lk 10,18):
„On
im reče: 'Gledao sam sotonu gdje pade kao munja s neba!”.
03.05.2019.
13:42
No comments:
Post a Comment
just do it