Monday, December 7, 2015

Lustracija je milosrdni čin


Moralno živjeti znači sebi ugoditi, osigurati sebi mir.
Sveti Ambrozije bio je uvijek za to da se državne vlasti poštuju. I danas, kršćani mole za svoje svjetovne vladare da im Bog udijeli mudrost vladanja. No, veli Ambrozije, kad vladari prekršuju moralne imperative i unižavaju slobodu čovjeka, kad ne vladaju kako treba ili kad progone vjernike, tada se ipak bolje uteći Bogu i Njegovoj zapovijedi ljubavi, a ne vladarima koji su samo ljudi.
A zapovijed Boga je zapovijed ljubavi prema Njemu iz koje se rađa dostojanstvo i ljubav prema ljudima. Ljubav prema ljudima ne niče sama od sebe ili iz nekih ljudskih zakona, dogovora i pravila. Sam čovjek ne može smoći snage ljubiti druge ljude ako prvo ne ljubi i ne moli Boga. Tada vjerniku Bog daje onu snagu koja sve oprašta i poštuje druge kao dar i daje čovjeku snagu da pošteno djeluje prema teškim grešnicima ili zločincima.
I u tome je sav moral ljudski, u tome je poštenje i etičke smjernice, u tome je sloboda koja ne ograničava tuđu slobodu već je potiče u ljubavi.
Današnji mudri vladari imaju svijest o tome da se velike zločince ne može spriječiti u daljnjem djelovanju bez primjene obrambene sile, ali također da se na zločince mora djelovati i poslije prve samoobrane kako se zločini ne bi ponavljali. Svjesni su neki da treba kulturnim utjecajima i pravednošću uz Božju pomoć posvetiti se zločinačkim grupama i istražiti pomno kako i zašto su te grupe nastale, a ne jednostavno osuditi ih, pogubiti ih i zaboraviti.
Moralni je imperativ da se veliki zločini koji su počinjeni u napadima i u obrambenim ratovima moraju istraživati i analizirati u pravednosti i ljubavi, a ne nastojati zaboraviti. Inače bi nastali novi veliki zločini.
Problem je mudrih vladara što zaboravljaju zločine, a mnogi i drže da je oprostiti zločin isto što i zaboraviti ga. Upravo se opraštanje temelji na pamćenju i istraživanju zločina jer ako se pokuša samo zaboraviti, nemoguće je oprostiti. Opraštanje traži trud onoga koji želi oprostiti kao što oprašta naš Bog i taj trud se očituje upravo u rasvjetljavanju svih mogućih okolnosti u kojima su zločini počinjeni i da li su počinjeni svjesno, koliko svjesno te da li su počinjeni slobodnom odlukom i koliko je slobodne volje bilo u počinjenim zločinačkim nakanama.
Obrambeni ratovi manje su zlo dok oni promišljeni zločini na koje se huška ljude i u miru zaslužuju najveću pažnju i istraživanje i to stoga što se želi pravedno dalje vladati i upravo zbog toga da bi se sve moglo oprostiti.
Kada liječi i oprašta grijehe, Isus govori: “Vjera te tvoja spasila. Idi i ne griješi više.”
07.12.2015. 07:34


No comments:

Post a Comment

just do it

Popular posts