Monday, November 30, 2015

Križ Svetog Andrije


Jedan dan nakon što je Ivan Krstitelj obavijestio svoje učenike da je on preteča čovjeka koji je Sin Božji, spasitelj čovječanstva koji uskoro dolazi kao očekivani Mesija, dođe Isus krstiti se na rijeku.
“Evo ga, evo Jaganjca Božjega ( usporedi s Iv 1,33sl )”, reče Krstitelj, a Ivan i Andrija poletješe za Isusom, prateći Ga u stopu.
38 Isus se obazre i vidjevši da idu za njim, upita ih: "Što tražite?" Oni mu rekoše: "Rabbi" - što znači: "Učitelju - gdje stanuješ?" 
Isus im odmah odgovori neka idu za Njim kako bi vidjeli gdje je i odakle je došao. Postadoše prvi apostoli Isusovi; Ivana posebno Isus uzljubi jer bijaše Ivan nadaren i odlučno vjeran, a Andrija postade odmah navjestitelj Isusov, vičući svome bratu Šimunu Petru: “Našli smo Mesiju!”.

Dok je Ivan bio izuzetno metaforički nadaren za Isusovo učenje i samu Njegovu pojavu te je imao privilegiju raznih viđenja koje je opisao u Otkrivenju, Andrija bijaše realan do krajnjih granica ( ali ne manje vjeran Kristu ). Njemu nije bio nikakav problem povikati Petru: “Evo našega Mesije” i dovesti brata pred Isusa koji je o Petru već znao tko je i što je.

Andrija se slavi kao svetac na dan kada se svijet odmiče od nadrealizma i kreće u mističnost Prvom nedjeljom Došašća. Velik je to pomak, a velik je i odmak od mjerenja prostora i vremena u svijetu. To je trenutak kada se vertikala i horizontala drastično pomiču za nekoliko stupnjeva pa tako običan znak križa “+” postaje znak “X” kojime je Bog simbolično pokazao čitavom svijetu gdje stanuje i kako Ga treba slijediti.





2 comments:

  1. " Blagoslovljen da si Križu moj! Nosio si moga Učitelja, ponesi i mene! " Čula sam da je to rekao Sv. Andrija.

    ReplyDelete
  2. U tom uzvišenom trenutku on je, slično svome bratu Petru, tražio da bude obješen na križ drukčiji od onog Isusova. U njegovu je slučaju to bio poprečni križ, sastavljen od dvije koso nagnute grede, koji se po njemu i naziva "Andrijinim križem". Evo što je apostol prema jednoj staroj predaji nazvanoj Muka Andrijina (početak VI. st.) tada rekao: "Zdravo, Križu, okrunjeni tijelom Kristovim i urešeni njegovim udovima kao dragocjenim biserima. Prije nego što je Gospodin uzašao na tebe, ti si nanosio zemaljsku bol. Sada, opskrbljena nebeskom ljubavlju, prihvaća te se kao dar. Vjernici znaju, o tebi, koliku radost posjeduješ, kolike darove čuvaš. Stamen dakle i pun radosti pristupam k tebi, kako bi me i ti kličući primio kao učenika onoga koji je na tebi visio... O križu blagoslovljeni, koji si primio veličanstvo i ljepotu udova Gospodinovih!... Uzmi me i nosi me daleko od ljudi te me predaj mome Učitelju, da me po tebi primi onaj koji me po tebi otkupio. Zdravo, križu. Da, doista: Zdravo!" (iz kateheze pape Benedikta XVI ) vidi link gore

    ReplyDelete

just do it

Popular posts