Tuesday, December 31, 2019

Prirodno, moralno, sakramentalno



Normalno je da je bilo koja ljudska sklonost sasvim prirodna pa tako i sklonost prema debljanju, sklonost prema opijanju, sklonost prema vrijeđanju i ranjavanju drugih, sklonost prema tučnjavama, sklonost prema previše starijim ili previše mladim partnerima, sklonost prema istospolnim vezama, pretjerana sklonost prema životinjama, sklonost prema egoističnom iskorištavanju talenata, sposobnosti ili općenito spolnosti, odnosno tjelesnosti.


U ljudskoj se tjelesnosti očituje sve to što je sasvim prirodno za ljude.
Bog je stvorio čovjeka sasvim prirodnoga, kao od majke rođenoga, ali i s neopisivim dostojanstvom gospodara svega prirodnoga koji ima pravo i dužnost nadijevati svemu imena.


No, ona zmija koja se javlja čovjeku je zapravo i simbolična slobodna i sasvim prirodna volja čovjeka, ta zmija je čovjek s pravom izbora: slušati tamo nekoga Boga ili dati oduška svojim sklonostima, konkretno kušati ukusne i slatke plodove s Drva spoznaje dobra i zla.


Potom se čovjek sakriva pred Bogom kao krivac dok čovjekovo potomstvo postaje bezobzirnije, njegov sin postaje ubojica brata svoga.


I to je prirodno, prirodno je svakom čovjeku.
Ali u tome i jeste poanta: Bog traži čovjeka, Bog se objavljuje čovjeku, Bog poziva čovjeka k sebi i upućuje ga na službu.
E, to više nije samo prirodno i naravno, tu se čovjek sada suočava s Nadnaravnim.
Služba je čovjekova iskoristiti svoju prirodu na dobro drugih i sebe samoga, a tako se približava Nadnaravnome, vraća se u raj. Tako čovjek postaje dostojanstvenik, dionik nadnaravnoga u Bogu, zadobiva izgubljenu nevinost i oproštenje od Boga, razvija svoju istinsku duhovnost jer Bog čovjeka samo ljubi, a Bog je Duh.


Tako slobodna volja stoji pred izborom:
prirodno – natprirodno
zemaljsko – nebesko
tjelesno – duhovno
znatiželjne sklonosti - poslušnost
zakon prirode – zov istinske odgovornosti
zakon grijeha – darovi Duha
izvor smrti – izvor života
nekontrolirane sklonosti – božanski red
rat i neredi – mir Kristov
zakoni i kazne – vjera i nagrade
kultura smrti – civilizacija života
zemaljska demokracija – kraljevstvo nebesko
osveta – praštanje
muka i depresija – blaženo gledanje Boga
dekadencija – logično napredovanje
rušenje - izgradnja
strah od smrti – sigurnost vječnosti
nepravde – dostojanstvo
grešnost – svetost
požude – molitva
raskalašenost – askeza
prirodan ljudski život – sakramentalni život


Poanta je upravo u tome da Bog, odnosno Katolička Crkva želi naglasiti svijetu što su prirodni ljudski temelji na kojima se može graditi osobni i društveni mir i savršeni red te kako se putuje u dostojanstveni život vječni; kako očuvati dimenziju svetosti koja preobražava tjelesnost čovjeka te je bez prestanka uprisutnjuje božanskom svijetu koji je sa svih strana obuhvaća.


Kršćanin je u Kristu razapeo svoju put i putenost i za njega njegova borba nema kobna ishoda već joj je zajamčena pobjeda u onoj mjeri u kojoj se vjernik, koji iznova nalazi svoje istinsko stanje stvora, pouzdaje ne u putenost i tjelesnost, u njezinu slabost već u silu smrti Spasiteljeve, u taj izvor životnoga Duha.


Lit: XLDufour, str. 1050.sl. i str. 1243.//
31.12.2019. 05:59









No comments:

Post a Comment

just do it

Popular posts