Friday, January 27, 2023

Nebeska ljepota tuge


 

Sada sa mnom se rasplači,
tuguj sa mnom, Utjeho mi stalna.
Samo Ti znaš koliko mi znači
pogled iz daljine, ljubav moja kalna,


poslije Tebe, najsvjetlija staza
kojom zauvijek se radujemo.
Vjetar baca mi u lice pahuljice mraza,
daj da s njima, Kriste, tugujemo.


Tugu nitko nikad ne doziva,
ona samo dođe, iznenada srce stegne.
Protiv svake nade, nada joj se odaziva;
nada nikada u postelju ne legne,


dovijeka je na tom bijelom svijetu,
ali dovijeka je tuga sad izrasla
koja najljepša je latica na cvijetu
i tako je, duboka i lijepa, k meni zašla.


Slatka žrtva, dragovoljna, nosi snagu
i pod Križem usamljena čeka
obećanu radost, vječnu radost blagu,
od Pastira moga ta ramena meka.


Podiže me, kao da sam zalutalo janje,
iz dubina koje poznaješ mi, Bože.
Još mi daješ dragocjeno znanje
da se moje srce tako rastužiti može.


Kao da sam izgubila ognjište svog doma
koji sad je leden i prazno odzvanja.
Slavit ću te žarko, i tužna, i troma,
što si otkrio mi te dubine moga stanja.


Tugo ti bez suza, kako možeš biti
tako sjajna, predivna i krasna?
Samo ti pred Križem smiješ krvi liti
pokraj Boga pravednoga, časna.
27.01.2023. 17:31

Thursday, January 26, 2023

Put predodređenih za slavu

 


Bezbožnici 
Bezbožnik (ateist) jest onaj čovjek koji ima duhovni stav suprotan pobožnosti, koji se ogleda u preziranju Boga i Njegova Zakona i to s prizvukom neprijateljstva i prkosa.
Bezbožnik dopušta puni zamah svojim nagonima: himba, nasilje, putenost, oholost, prezir prema Bogu, progon pravednika i siromaha.
Svi će se bezbožnici osobno pojaviti pred Božjim sudištem i za njih neće biti uskrsnuća na život. U stvari, Bog ne želi smrti bezbožnika, nego hoće da se on obrati.(Dufour, 45).


Tko je vjernik i padne u grijeh, potpuno je svjestan da je u velikoj opasnosti od pada u ponor grijeha iz kojega nema izlaza, ni spasa, osim pokajanja i obraćenja. Jer, vjernik već živi u dobrim odnosima sa Svevišnjim, ali ako pada u grijeh, za njega je to pakleno stanje kad postane svjestan gdje je bio, prije nego što ga Gospodin izvuče iz ponora i oprosti mu grijehe, izbriše i zaboravi.




Predodrediti 
Glagol „predodrediti” javlja se samo u Novom zavjetu.
Ljubavlju smo Božjom predodređeni da budemo Božji posinci.
Prema Pavlu, Bog unaprijed ZNA i unaprijed ODREĐUJE. Ti se aspekti ne smiju pobrkati.
a) U Bibliji spoznanje se ne sastoji u nekom spekulativnom činu, već u odnosima dvaju bića. Između Boga i nekih ljudi, već prije stvaranja, postoji u Božjoj misli neka veza ljubavi: njih Bog priznaje svojima. Između tog predznanja i izabranja možemo utvrditi vezu: to su oni koje je Bog od početka izabrao (a ni samim stvorenjima, ljudima nije teško ponekad predvidjeti nečije ponašanje), izabranici smo po predznanju Boga Oca. (1 Pt 1,2). predodređenju je, dakle, izvor u tom predznanju, tom izabranju.


b) Drugi vid Božjeg nauma je izabranje s nekom svrhom, s nekim jasnim određenjem koje dobiva čovjek od Boga od početka i strogo se može nazvati predodređenjem.
Otkupiteljskom nam je žrtvom stečeno pomirenje s Bogom i posinaštvo – Bog nas u ljubavi predodredi za sinove po Isusu Kristu (Ef 1,5). To je u kontekstu dobrohotnosti, milosti, milosrđa i ljubavi.
Čovjek ima tu radost da poznaje početak i odredište Božjeg nauma.
Vjerska povijest dobiva svoj smisao: izabranici su otprije pripremljeni za slavu.
U sadašnjem vremenu događaju se poziv i opravdanje, a u budućem vremenu proslavljenje. Usidren u misteriju Boga, Pavao izražava svoju apsolutnu sigurnost i upotrebljava prošla glagolska vremena.
Sve je doista Božje djelo.
A što biva s ljudskom slobodom?
Pavao rješava to pitanje pozivajući se na otajstvenu i neistraživu Božju mudrost pred kojom se vjernik mora ushititi i ušutjeti.
Bog ne smješta izabranike i one druge jednako u Božji plan: dok su izabranici primljeni za slavu, oni drugi su sami sebe učinili prikladnima za propast. Bog ne predodređuje nikoga za propast. (Dufour 978)
Bogu je potrebno priznati prvenstvo u ljubavi.
Što se nas tiče, mi ljubimo, jer je On nas ljubio prije (1 Iv 4,19).”




Sveopće pomirenje 
Ljudi su izmireni s Bogom po krvi Križa, a isto tako i s nebeskim duhovima; gotovo je s neprijateljskim stavom što su ga pod ukinutom vladavinom Zakona mogle prema nama zauzeti anđeoske sile (usp. Kol2,15).
Pogani su sada ugrađeni u Izabrani narod s istim pravom kao i Židovi, dokončano je doba odvojenosti i mržnje, svi su ljudi u Kristu samo jedno Tijelo, samo jedan sveti Hram. Pavao, apostol naroda slabo mari za slavne patnje što ga snalaze zbog navješćivanja tog misterija sveopćega pomirenja. (Dufour 906).
Crkva moli za sve ljude, osobito za one kojima je najpotrebnije Božje milosrđe.
Sveti Pavao Apostol je bio nadahnuti teolog i neumorni službenik pomirenja, ali Graditelj tog pomirenja je Isus Krist, po svojoj žrtvi, u svome smrtnome tijelu (Kol 1,22).
Grešnik koji je s Bogom pomiren, ne može Bogu iskazati ugodno štovanje ako se prije ne pomiri sa svojim bratom (Mt 5,23 sl.).


Opraštanje 
Kruna Kristova djela jest to što grešnicima stječe Očevo oproštenje. Isus moli i prolijeva svoju krv na otpust grijeha (Mt 26,28). Kao pravi Sluga Božji, on opravdava mnoštvo čije grijehe nosi jer je Janje koje uzima na se grijeh svijeta time što spašava svijet. Njegovom smo krvlju očišćeni, oprani od svojih prijestupa. (Dufour 785).
I ne samo da možemo pristupiti sakramentima Katoličke Crkve (koja je jedini i najbolji tumač Svetoga pisma), Krštenju, Euharistiji i svakodnevnom sakramentu Pomirenja, nego dobivamo neopisivu snagu i duhovne milosti blagujući Riječ i Tijelo Kristovo.
Zbog svega toga, svi smo dužni u svjetlu vjere svima sve opraštati, uporno i bezbroj puta iznova.


Milosrđe Suda 
Svi potlačeni, sve žrtve bezbožnika, Božji narod i svi ljudi, a svi smo grešnici, s nadom iščekujemo Sud Božji. (Dufour 1293).
Tamo će nas zli duhovi optuživati za naše opačine, ali mi imamo najbolju Odvjetnicu na svijetu, Blaženu Djevicu Mariju koja je sveta i bez mane, i bez ljage i bez grijeha, a ona će se uvijek sjetiti makar i najmanjega dobroga djela koje smo učinili dok bijasmo smrtnici.
Svaki je čovjek inače grešnik, pa kako zamisliti bez strave suočenje grešnika pred Bogom?
Tko će moći izbjeći Sudu ako ne zahvaljujući Božjemu milosrđu koje će i najokorjelijima dati kaznu da krene ispočetka i da služi mučenicima, sretan i blažen zbog takve milosrdne presude.
26.01.2023. 14:27




Wednesday, January 25, 2023

Mjesečeva ogrlica

 


Dostigla me opet noć i tama,
i tišina što se prostire u sluhu.
Dolazi mi Ljubav, ali nije sama,
jedva čekala sam da mi priđe uhu.


Tanane joj strune, ogrlica još od mjesečine
koja gradi zvijezde u velikom stanu.
Pogostila bih je, ali nemam čime,
nosim samo nadu, molitvu na dlanu.


I to Ljubavi je dosta da me svu zagrije
i da poslije me zapali kao šibu plamenicu,
kao svijeću kojoj mjesečina još se smije;
ne zna nitko da joj grlim svaku znamenicu


i, ta kako ne bih njoj se noćas radovala.
Puno dana zemlja moja, ovaj grad što trubi,
čekala je da ta ista Ljubav, kojoj svaka hvala,
nađe načina mi prići, a ne reći mi da ljubi.


Jer, što bi tada bilo, sve bi nestalo za tren
kao da bi misiju si ispunila cijelu.
Strah me, uvijek zatreperim, dodir njen
podsjeća me da odjenem odoru si bijelu.


Nisam dostojna za nebo, ništa značajno, ni novo,
al' ovako uvijek iznova se rodim.
Kao s krilima od anđela dočekujem sad slavlje ovo
pa i svjetlila sva sjajna s mirom ja pohodim


pa da mi uzvrati svako svjetlo, svaki sjaj,
da otvori sebe, nekako iznutra.
Znatiželjna moja duša tada nema kraj,
nema straha već ja plamtim sve do jutra.
25.01.2023. 21:25


Riječ na srcu

 


Usred molitve me nađe Krist
da Mu budem riječ na djelu,
pošalje mi Duha jaka, snažna.
Moj mi razbor nije bio čist,
a i zadobila rane u svom tijelu.
Svaka riječ bijaše mi zarazna,


Duh se protezao svuda naokolo,
i u visove čak iz kojih se slijeva.
Ponio me gdje se znanje množi,
a ja bijah samo roblje golo,
moždane mi bile kao pljeva,
iglice i titraji su bili mi na koži.


Priznajem da nije bilo bezbolno
to stanje što je dugo potrajalo
dok ja lutala sam ovim gradom.
Majka mi na srcu bila dragovoljno,
a srce se više puta pokajalo
dok sam sklanjala se kradom.


To mi nije ništa od pomoći bilo,
Duh je Krista svedohvatljiv,
uvijek bio, bit će i ostao jest.
Ne, nije meni se to samo snilo,
prošao je, velik i neshvatljiv,
ostavio mi na dlanu samo čest.


I još uvijek nisam sve to potrošila
što mi dade Bog moj odozgora,
ne znam kako, niti kojim skutom.
Tek sam sada malo prišla gdje sam bila,
da me poveo do granica i obzora,
dao mi da gledam pod Njegovim kutom.


Tu se radi sve o nadnaravnom,
i o svjetlu, i o zvuku, i o duši
pa je teško prijeći svojom silom.
Još je dublje kada goriš vatrom stalnom
što se ne da izdržati i sve sruši,
ali duboko i kao medom, kao svilom.


Daleko je Božje srce, od nas je visoko,
Njegove su misli kao nama zemljotresi
usred bijela dana i u pomrčini svijesti.
Ali isto srce Mu je u nama duboko,
pomiče nas i sva nadanja odriješi
pa nam daje mir od Radosne vijesti.


Privlačno je Bogu se obratiti
točno onog časa kad se slavi
Pashalno otajstvo, Uskrsnuće,
Krista koji će se rado napatiti,
Crkvu kojoj rade svi o glavi
dok još ona moli za sve umiruće.


Tako, svakog dana slavim imendan,
Bog je sa mnom i uz mene,
i svi sveti koji Kristovo su tijelo.
Opet Majka dođe mi u jedan san
da pogura moje lađe snene;
tada znam da vida moje orošeno čelo.
25.01.2023. 18:02




Vječno čovjekovo ime



Razum, osjećaj i opstanak neće baštiniti ime, nego samo onaj čije ime nešto znači.
Samo razum se na ovoj zemlji može odazivati na svoje ime, ali na svoje jedinstveno i neponovljivo ime odazivati se može samo razum koji nosi iskustvo, sjećanje i slično, a to se odnosi i na osjećaj. Taj, pak, osjećaj se u sjećanju obnavlja i proživljava iznova, zajedno s iskustvom života koji se živi nakon onoga čega se razum i osjećaj sjećaju.
Opstanak na zemlji, u vremenitoj svakodnevici, ne zahtijeva nositi obilježje, individualno ili kolektivno.
No, opstanak vječni ovisi o Vječnome i Istinitom, o Bogu Stvoritelju i Spasitelju.
Razum, dakle, mora biti u skladu s osjećajem, a to može jedino postati u Gospodinu, u vjeri, u odnosu, to jest u dijalogu čovjeka s Bogom.
Ipak, sve stvorenje može slaviti Gospodina, mada nema svoje ime i svoju volju. Samim svojim postojanjem divote zemaljske, kao što su vrtovi, ledenjaci, vode, planine i dolovi, biljke i životinje, sve živo, makar i bez imena, slave Stvoritelja. Čak i oluje, kiše i mrazevi, koji donose ponekad velike nesreće, slave Gospodina.
Jer oluja i poremećaj vremenskih prilika nemaju greške, ni mane. Nemaju ime, nemaju osobnost da bi ih ljudi mogli okriviti za nesreću.
Čovjek ima svoju osobnost koja je u sebi savršena i u neprekidnoj promjeni i širenju. Čovjek također ima i grijeh na svojoj osobnosti pa je tako sposoban uništavati i popravljati, to jest ispraviti greške. No, svoj grijeh čovjek ničime ne može poništiti, opravdati ili popraviti, a da ne uništi još više nego prije.
Neobično je u svakom slučaju navoditi da vjera u Svevišnjega, koji je sve stvorio veoma dobro i inteligentno, nije kompatibilna s razumom. Naprotiv, tek bez te vjere čovjek je nerazuman; tek bez vjere čovjeku su poremećeni osjećaji i pamćenje i, što je najgore, u takvim okolnostima čovjek nije svjestan da ne može takav uopće opstati, tako sav poremećen i utjecajan na okolinu, živu i neživu, u lošem i negativnom smislu.


Samo zahvaljujući tom jedinstvenom imenu koje ima svaka ljudska individua samo za sebe, čovjek se može odazvati, ali ne samo ljudima i prirodi, već u prvom redu, svome Stvoritelju koji mu vidi srce i poznaje ga po njegovom jedinstvenom, vječnom imenu.


Čovjek ne zna reći drugim ljudima svoje jedinstveno ime, svoj vječni identitet, već se odaziva bez svijesti o tome kako njegovo ime zvuči ili kako se izgovara, ili kako se može ispisati ili naslikati i protumačiti.
Također se teško odazvati Stvoritelju ako je čovjek ogrezao u grijesima jer to vječno ime svakog čovjeka jest dobro, ali je zasjenjeno u okorjelosti srca.
Ako se ipak čovjek Bogu odazove, vodit će ga Božji glas u sklad njegove, čovjekove osobnosti, njegovoga razuma i osjećaja, a spoznat će i da mu opstanak ovisi o Bogu, i tada nastaje i sklad s okolinom, s ljudima i prirodom. No, budući da su ljudi uglavnom u neskladu i okorjeli, čovjek koji se odazvao Bogu izgledat će kao nepoželjna nevolja u svijetu te će njegov sklad iritirati okolinu. Čovjeka vjernika tako okolina često proglasi neprijateljem, a, budući da je okolina nerazumna, to neprijateljstvo nastat će bez pravoga i razumljivoga razloga.
Bog Stvoritelj može pozvati bilo kojega čovjeka k sebi.
Možda i hoće.
No, izgleda da čovjek može istruliti na neki način, osušiti se kada mu se nagomilaju grijesi. Također, čovjek može počiniti mnoge grijehe u neznanju i zbog toga se ipak smijemo nadati da se nije osušio kao trula grana koja se u peć baca da gori.
Čovjek također može živjeti u zabludi, ali ako je revan u svemu što vjeruje da je dobro, može se dogoditi da se svidi Bogu pa ga Gospodin pozove k sebi, na svoj put. Kad se takav čovjek obrati Bogu, sve njegove kvalitete se jako umnažaju i on brže dolazi u Božju blizinu i u čvrst odnos sa Svevišnjim. 25.01.2023. 03:25
Kontemplacija na čast i doprinos obraćenju na kršćansku vjeru koja krštenjem obraćenika poništava sve grijehe jer ih Gospodin i u buduće oprašta i zaboravlja da bi izgradio sasvim novoga čovjeka u njegovom vječnom imenu kojim ga je Bog stvorio i pozvao. Na dan obraćenja svetoga Pavla, apostola Kristovoga.
Znamo pak da Bog u svemu na dobro surađuje s onima koji ga ljube, s onima koji su odlukom njegovom pozvani. 29 Jer koje predvidje, te i predodredi da budu suobličeni slici Sina njegova te da on bude prvorođenac među mnogom braćom. 30 Koje pak predodredi, te i pozva; koje pozva, te i opravda; koje opravda, te i proslavi.” Rim 8,28-30






 

Tuesday, January 24, 2023

Psalam 85 Blizu je naše spasenje


 

Zavolje opet, Gospodine, zemlju svoju, *
    na dobro okrenu udes Jakovljev.
Otpusti krivnju narodu svome, *
    pokri sve grijehe njegove.
Suspregnu svu ljutinu svoju, *
    odusta od žestine gnjeva svoga.
Obnovi nas, Bože, Spasitelju naš, *
    i odbaci zlovolju prema nama!
Zar ćeš se dovijeka gnjeviti na nas, *
    prenositi srdžbu svoju
    od koljena na koljeno?
Zar nas nećeš opet oživiti, *
    da se narod tvoj raduje u tebi?
Pokaži nam, Gospodine, milosrđe svoje *
    i daj nam svoje spasenje.
Da poslušam što mi to Gospodin govori: *
    Gospodin obećava mir
narodu svomu, vjernima svojim, *
    onima koji mu se svim srcem vrate.
Zaista, blizu je njegovo spasenje 
    onima koji ga se boje, *
    i slava će njegova prebivati u zemlji našoj.
Ljubav će se i Vjernost sastati, *
    Pravda i Mir zagrliti.
Vjernost će nicat iz zemlje, *
    Pravda će gledat s nebesa.
Gospodin će dati blagoslov i sreću, *
    i zemlja naša urod svoj.
Pravda će stupati pred njim, *
    a Mir tragom stopa njegovih.
Slava Ocu i Sinu *
    i Duhu Svetomu.
Kako bijaše na početku,
 †
    tako i sada i vazda *
    i u vijeke vjekova.                       
 Amen.




Monday, January 23, 2023

Moji snovi



Niti molim, niti čeznem da svi budemo jedno

jer ni ne znam što to znači,

kako li to izgleda.

Zar da postavim se ubojici bijedno

koji se ne kaje, nego zrači

svime što me zauvijek izjeda?


Već ne sanjam da u rajskom dvoru

pjevaju svi kao omamljeni,

čineći od sebe nerazumne lude.

I da spoznat ću i dušu svakom stvoru,

da ću biti kao bog, kao jaram osamljeni,

koji drži grijehe za sve ljude.


Noću gledam teške more, danju sanjam noć.

Sva je sreća da to kratko traje

i da se probudim kao leptirica mlada.

Znam da nisam dostojna i da nemam moć,

ali da mi Isus svu slobodu daje,

i da neću stihovati kao sada.


Želim ostati na Tvome, Kriste, dlanu,

da ne spadnem, da ne skliznem,

da ne zahvati me ponor pakla

što ga gledam kao najtežu Ti ranu

pa za malo i u plač da briznem,

razbijem se kao da sam sva od stakla.


Čini mi se često sve će slično biti

kao što je na toj zemlji uspona i pada,

turbulencija i oscilacija u hodu.

Da od anđela ću mudrost zadobiti

jer i ona u dinamičnosti vlada.

Uz nju spoznala bih Jaganjčevu odu.

23.01.2023. 19:35


 

Popular posts