Prvi
svetac Gospodinov, prvi pratitelj i prvi stradalnik, Sveti Stjepan
Prvomučenik, sljedbenik je Muke Isusove. Bilo je mučeničkih smrti
i prije ako gledamo kronološki jer Ivan Krstitelj izgubi glavu na
panju poradi Krista. A još prije toga, izginuše toliki proroci. No,
nakon uzašašća Isusova na nebo, kada sjede Sin s desne Ocu, i
nakon poslanja Duha Svetoga kada je započelo apostolsko naviještanje
i kada su apostoli postali hrabri, iako svjesni da su u opasnosti,
prvi je Stjepan okusio progone i kamenovanje, odnosno smrt koju je
zaslužio naviještajući Isusa Krista kao jedinoga Boga na zemlji i
na nebesima.
Poslije
Stjepana mnogi izginuše zbog istog razloga.
Nakon
utjelovljenja Božjega Sina u krilu Djevice Marije koja Ga zače po
Duhu Svetom, nakon rođenja i zemaljskoga života Isusova te nakon
Njegove Muke, smrti i uskrsnuća, mnogi su svjedočili za Sina
Božjega do kraja, do pogibije.
Zašto
bi moralo to biti tako?
Zašto
sada, kad je sav svijet prihvatio Isusa i slavi Mu Rođendan kao
vrijeme mira i pomirbe svih ljudi u svijetu i u povijesti, zašto je
tako opasno za Krista svjedočiti?
Odgovor
na ta pitanja mogao bi se sročiti kao novo pitanje: „A zašto je
uopće Krist morao na križ?” Ali, to znamo, Sin Božji dođe k
nama da nas otkupi od ropstva grijehu i smrti, da nas spasi za vječni
život.
No,
ako gledamo s našega ljudskog stanovišta, Božić je donio radost i
mir jer, reći ćemo, On je ipak naš Bog pa je sigurno znao što
radi i zašto i znao je kako će provesti svoj naum da nas,
bespomoćne ljude spasi od nas samih. Ali to je ipak nerealno i
previše idilično tumačenje mnogih vjernika i nevjernika u svijetu.
Isusa
su progonili.
I
sljedbenike Isusove čeka progonstvo.
To
je pravo i dobro postavljeno pitanje: zašto ljudi progone Boga čiji
Rođendan slave kao pomirenje svih ljudi? Ta, mogli su Ga odmah, još
dok je bio u jaslama, dočekati kao neprijatelji. Ali nisu,
dočekujemo Isusa kao da je to slavlje naše ljudske genijalnosti,
darivamo jedni druge kao da slavimo posebne rođendane. Zapravo
slavimo rođenje čovječanstva. Darivamo se međusobno, sretni što
smo se rodili za vječni život. Već kad je rođen Spasitelj,
počinjemo Ga vući za rukav kao razmažena djeca koja neprekidno
traže slatkiše i darove, očekujemo poklone od Boga umjesto da se
mi poklonimo Bogu kao Njegova spašena stvorenja.
Eto,
to je problem svijeta i svih ljudi. To nije problem Božića već se
događa kad se i gdje god se Isus pojavi ili gdje god se pojavi
Isusov svjedok, vjernik i molitelj koji sluša Riječ, živi je, vrši
je i promatra je u svom vjerskom životu.
Priznati
Isusa za mnoge je sablazan.
Bog
nam je došao. To možemo prihvatiti.
No,
sada se mora prihvatiti činjenica da je Isus čovjek, ne samo Bog
nego i Bog, i čovjek.
Svatko
će reći: iako ne razumijem, ja vjerujem.
Problem
je što takva izjava nema veze niti s logikom, niti sa zdravim
ljudskim razumom kojega uglavnom nemamo zato jer smo prepuni grijeha,
a grijeh su laži i zavaravanja od kojih čovjek zaboravi razborito
promišljati.
Jer,
ako smo prihvatili da je Djevica začela po Duhu Svetome, da je
rodila Boga i da je Bog jedan od nas, tada nema problema ako treba
prihvatiti činjenicu da je Bog ujedno i čovjek.
I
ako smo prihvatili da nas je Bog i čovjek Isus Krist spasio od
smrti, a svi mislimo da smo besmrtni, da nam je duša besmrtna, čemu
onda razmišljati po ljudsku i pokušati razumjeti? Zar nam nije
dovoljno što smo iznova rođeni za vječni život nego još moramo i
zapitkivati i propitivati nešto što smo prihvatili bez puno
razmišljanja? Da, dovoljno je, sasvim je dovoljno za vjeru u Boga
prihvatiti sve te činjenice.
Ali
ljudi ipak govore da ne razumiju, ali da vjeruju kao da kršćanska
vjera ovisi o sposobnosti razumijevanja. Mi ne vjerujemo zato što
smo sve shvatili i promislili nego vjerujemo zato jer ne možemo
zamisliti da nas više neće biti. Eto, zato vjerujemo i mislimo da
je kršćanstvo idilična vjera, puna simbolike i kažemo: ma, to su
samo riječi, ma to je samo simbolično i tako dalje.
Isus
Krist nije umro simbolično, niti idilično.
Isus
Krist je Bog i čovjek koji je uzeo od Marije Djevice ljudsku narav i
osobine i koji je svoju volju apsolutno podložio volji Boga Oca radi
spasenja svih ljudi. Zato je otišao na križ, dao je svoj život,
svoj ljudski život je predao na ljudsku smrt, najgoru smrt ikada.
Uzeo je naše opačine, postao je zločinac, prokleta beštija, ponio
je sva zla koja su se dogodila i koja će se dogoditi i odjenuo je na
sebe sve boli, sve patnje, a što je najvažnije, i sve naše
krivnje, i naše osjećaje krivnje. Isus oduvijek bijaše svet, ne
bijaše nikada u grijehu, ali ipak osjeti i doživi krivnju jer
postade razbojnik, ubojica, lažac, bludnik, oholica i sebičnjak,
političar, potkupitelj, trgovac robljem, krivokletnik, prostak,
kradljivac i lopov, manijak, budala, ratni zločinac, ratni profiter,
izdajica i samoubojica te osjeti strašnu krivnju zbog naših
zlodjela; prođe kroz sve naše strahove, teorije zavjere, paranoje,
silovanja, sva mučenja i mučeništva; prođe kroz sve, baš sve jer
nema niti jedne smetnje, boli ili grijeha koje ljudi doživljavaju, a
da ih Isus nije iskusio na križu; i, na koncu, prođe kroz
okrutnosti svega svijeta, kroz sve samrtne agonije, psihoze, ludila i
neuračunljivosti, kroz tjelesnu i psihičku bol i patnju, bolno i
usamljeno umiranje te preda svoj posljednji slabi ljudski dah i umre,
iako je Bog, umre jer je čovjek i bi, onako izmrcvaren kao hrpa
mesa, skinut s križa u krilo Djevice Majke Marije pa Ga ukopaše, to
jest položiše beživotna i mrtva u grob.
Svakom
vjerniku i molitelju Isus prilazi i govori ono što određeni vjernik
mora čuti i znati. Govori kad je Božić, ali govori najjasnije na
Križu i s Križa, u Muci. Tko vjeruje ono sve o Božiću, taj
vjeruje Isusu Kristu koji je raspet.
Prema
tome, nema se tu što razumjeti pa vjerovati.
Jedino
što se može dogoditi jest da čovjek povjeruje pa potom promatra u
svjetlu vjere sve što povijest ili fizika mogu reći.
Jedino
što se može dogoditi u vjeri jest da čovjek gleda u Isusa, da Ga
uzljubi i da baštini život vječni, a upravo zbog toga što vjernik
i molitelj dobiva već sada na zemlji život vječni, on, svaki,
postaje mučenik.
Zašto?
Zato
što ljudi kažu da žele mir, a ratuju.
Zato
što ljudi lažu o svome životu pa su zavidni vjernicima koji žive
vječni život u Kristu.
Eto,
samo zato postoje mučenici Kristovi. 26.12.2020. 04:04
„Stjepan
je pun milosti i snage činio velika čudesa i znamenja u narodu.
Nato
se digoše neki iz takozvane sinagoge Slobodnjaka, Cirenaca,
Aleksandrinaca te onih iz Cilicije i Azije pa počeše raspravljati
sa Stjepanom,
ali
nisu mogli odoljeti mudrosti i Duhu kojim je govorio.” Dj 6,8-10