„A
ja bijah kao jagnje krotko što ga vode na klanje i ne slutih da
protiv mene snuju pakosne naume. »Uništimo drvo još snažno,
iskorijenimo ga iz zemlje živih, da mu se ime nikad više ne
spominje!« Jr 11,19”.
Želim
iz te svoje egzistencije pobjeći u duhovno.
Želim
promatrati Cvjetnicu kada Ti pobjedonosno ulaziš u Jeruzalem, a
ljudi Ti kliču kao što su klicali svojim kraljevima.
A
Ti stižeš kao Kralj na mladome magaretu.
Znam
da to magare predstavlja Tvoju poniznost i krotko predavanje rulji.
Znam da to magare još nitko nije jahao, ali nisam sigurna znači li
to Tvoju čistoću i svetu nevinost Tvoje duše i tijela ili još
predstavlja i veliku Samsonovu snagu ili to u prvom redu predstavlja
Tvoju tegleću ulogu u Božjoj ekonomiji spasenja čovjeka od smrti
jer Ti si taj koji tegli na sebi sve te naše opačine sa sobom u
smrt; kao što pjeva ogorčeni Psalmist: „Sinovi su ljudski samo
dašak, laž su djeca čovječja: svi da stanu na tezulju, od daha bi
lakši bili (62,10)”. Pri tome ne misli kako je i on samo čovjek i
još traži Boga kao čovjek koji je laž. Laž nikada ne traži
Boga koji je Istina.
Kad
pomislim da je veliki kralj David, koji bijaše u Tvojoj milosti
čitavog života, mogao biti tako ogorčen i tako usamljen, tada malo
bolje vidim, Kriste, koliku si Ti novost donio na svijet: iako su
ljudi bili od početka nadahnuti Tvojom izvornom duhovnošću, nisu
znali da su dionici božanske naravi. Znali su za Tvoju ljubav, ali
nešto je nedostajalo i tek kada si Ti pokazao svima Boga Oca i Sina
i Duha Svetoga, tada su svi ljudi dobili priliku da postanu dio Tebe
kako bi se ljudska srca u Tebi smirila.
Palmine
grane su bacali pred Tebe, a sunce Te je obasjavalo kao da stižeš
iz nekog Boeinga i kliziš po crvenom sagu, tako je taj doček nekima
izgledao veličanstven i zbunjujući u isti mah.
Začudo,
rulja se nije zbunila zbog magareta. I mi danas plješćemo kad na
vlast dolaze „ljudi iz naroda”, samo što je to, naravno varka
jer čovjek iz naroda preokrene svoje običaje i navike kada dođe na
vlast, možeš ga slobodno zaboraviti onakvoga kakav je bio, gotovo
kao da je umro.
Toliko
smrti, toliko smrtnih slučajeva u ovom naraštaju, diskretnih
ubojstava.
Cvjetnica.
Najljepše liturgijsko doba, cvijeće, narcise, proljeće, maslinove
grančice, jaglaci, šafrani, ljubičice, ljiljani, palme, tamjan,
obilazak, procesija, kapljice blagoslovljene vode, Kriste, Bože,
kako si lijep u svojim stvorenjima! I kako je nama lijepo u Tebi kada
se iz Čitanja izvlače ti posljednji događaji prije Pashe. I kako
si lijep u svojoj milosrdnoj ljubavi za tu rulju koja je sva lakša
od jednoga daha, a grijesi joj teški kao smrt samoga Boga, kao Muka
Tvoja.
Nisu
vidjeli kao što mi možemo vidjeti danas: Ti si krvavi znoj te noći
prolijevao u Getsemanskom vrtu. Da Te mimoiđe ta čaša, molio si.
Jer sve Ti se sručilo na ramena, na moždane Tvoje, sve si unaprijed
vidio i znao, a to je nešto najstrašnije što se može događati
čovjeku. No, ljudi žele znati što će biti, kada će biti, kako će
biti. Ne daj, Bože, da znaju. I ovako nas uhvati panika i depresija
kad dolazi ponedjeljak, a kako ne bi kada bismo vidjeli svoje patnje
unaprijed.
Ali
Ti si vidio, znao si, dobro si znao nestalna i povodljiva srca ljudi.
Ne kaže Sveti Toma Akvinski uzalud da je čovjek životinja koja
misli. Ozbiljno, najozbiljnije. Ljudima je to malo uvredljivo, a na
svoje profile stavljaju fotografije mačaka i pasa i slično i kraj
toga lijepo napišu svoje ime, prezime i nadimak. I sami se šale da
je to uvreda za životinju. Da, kad rulja postaje zvijer, nema pojma
da je podivljala do krajnosti.
I
Pilat je načinio diskretno ubojstvo što je nemjerljivo gore od
ubojstva i zločina iz strasti. Presudio je tako nelogično i
nerazumno, i za Tvoj narod, i za njegov narod potpuno neprihvatljivo.
To je bila takva farsa, montirani proces, karikatura ljudske pravde,
cinizam neviđeni s puno sarkastičnosti u čitavoj toj plejadi
zločinaca. A to boli u duši, znam da boli i ta bol ostaje poslije
kao uspomena koja te uništava i grize, čini od tebe nemoćna
bolesnika pa te na kraju prerano ubije. Duševna bol zbog zvjerstava
ismijavanja i ponižavanja, tjelesna totalna potlačenost mučenju,
grozna smrt, gušenje, ali i duhovna bol zbog nepravde i nevjere.
Da
se taj upravitelj iskazao kao nespretna kukavica, vidljivo je već iz
toga što pregovara s narodom kojega je potlačio i što ga oni vrte
oko malog prsta, kao lutku na koncu. Veliki stari Rimljani, puno
novaca, ogromna vojska, lude filozofije, nepravda na svakom koraku.
Da, nisam prije tako primjećivala koliko je o Pilatu ovisilo što će
se dogoditi s Tobom, Isuse. Veliki dio velikoga povijesnog zločina
leži upravo u toj neprimjetnosti, u toj diskreciji, valjda zato što
su se naučili klanjati dijalektici, oni tamo u starom Rimu. Govorim
zapravo i o današnjim vremenima jer se ta antička kultura uspjela
dogurati i do „kršćanske Europe” pa danas doživljavamo
poniženja i omalovažavanja najslavnije, otkupiteljske smrti Boga.
Hedonizam birokrata na vrhu, države koje ne znaju što je lijevo,
niti što je desno u pravosuđu, klanjanje neprijateljima, a zbog tih
neprijatelja je i došlo do ideje o ujedinjavanju, između ostaloga.
To
su bile Tvoje kaplje krvi što su klizile kao suze po licu i ljepile
Ti kosu, prljale Ti dlanove, kapale na tlo. I taj Tvoj narod,
nevjera, prokleta nevjera: podučavati Mojsijev Zakon, a ne
prepoznati Tebe. Sve je Mojsije o Tebi rekao, Isuse, da će Ti se
riječi obistiniti, da ćeš govoriti ono što Ti zapovijedi Otac,
Gospodin Tvoj i njihov:
„Proroka,
kao što sam ja, iz tvoje sredine, od tvoje braće, podignut će ti
Gospodin, Bog tvoj: njega slušajte! (Pnz 18,15 sl.)
16Posve
onako kako si i tražio od Gospodina,
Boga svoga, na Horebu, na dan zbora, kada si govorio: ‘Neću više
da slušam glas Gospodina,
Boga svoga, niti želim više gledati taj silni oganj da ne
poginem!’ 17Nato
mi reče Gospodin:
‘Pravo su rekli. 18Podignut
ću im proroka između njihove braće, kao što si ti. Stavit ću
svoje riječi u njegova usta da im kaže sve što mu zapovjedim. 19A
ne bude li tko poslušao mojih riječi što ih prorok bude govorio u
moje ime, taj će odgovarati preda mnom.”
Štreberi,
obični licemjerni štreberi, ti pismoznanci. Kao kad mi danas
slušamo izborna obećanja. Neznalice vladaju. I još potiču rulju
na neznanje i slijepu poslušnost.
Ali
Ti si, Isuse, Bože moj, usrdno molio Oca u tom Vrtu i, na kraju,
kada Te i anđeo došao osnažiti, konačno si rekao istom strašću
neka bude volja Očeva i volja Tvoja. I bio si miran, sasvim miran. 30.03.2020. 00:56
Molitva u Getsemanskom vrtu
(Mk
14, 32–42; Lk 22, 39–46)
Tada dođe Isus s njima u predio zvan Getsemani i kaže učenicima: »Sjednite ovdje dok ja odem onamo pomoliti se.« 37I povede sa sobom Petra i oba sina Zebedejeva. Spopade ga žalost i tjeskoba. 38Tada im reče: »Duša mi je nasmrt žalosna. Ostanite ovdje i bdijte sa mnom!«
39I ode malo dalje, pade ničice moleći: »Oče moj! Ako je moguće, neka me mimoiđe ova čaša. Ali ne kako ja hoću, nego kako hoćeš ti.«
40I dođe učenicima i nađe ih pozaspale pa reče Petru: »Tako, zar niste mogli jedan sat probdjeti sa mnom? 41Bdijte i molite da ne padnete u napast! Duh je, istina, voljan, no tijelo je slabo.« 42Opet, po drugi put, ode i pomoli se: »Oče moj! Ako nije moguće da me čaša mine da je ne pijem, budi volja tvoja!« 43I ponovno dođe i nađe ih pozaspale, oči im se sklapale. 44Opet ih ostavi, pođe i pomoli se po treći put ponavljajući iste riječi.
45Tada dođe učenicima i reče im: »Samo spavajte i počivajte! Evo, približio se čas! Sin Čovječji predaje se u ruke grešničke! 46Ustanite, hajdemo! Evo, približio se moj izdajica.« Mt 26,36-46
Tada dođe Isus s njima u predio zvan Getsemani i kaže učenicima: »Sjednite ovdje dok ja odem onamo pomoliti se.« 37I povede sa sobom Petra i oba sina Zebedejeva. Spopade ga žalost i tjeskoba. 38Tada im reče: »Duša mi je nasmrt žalosna. Ostanite ovdje i bdijte sa mnom!«
39I ode malo dalje, pade ničice moleći: »Oče moj! Ako je moguće, neka me mimoiđe ova čaša. Ali ne kako ja hoću, nego kako hoćeš ti.«
40I dođe učenicima i nađe ih pozaspale pa reče Petru: »Tako, zar niste mogli jedan sat probdjeti sa mnom? 41Bdijte i molite da ne padnete u napast! Duh je, istina, voljan, no tijelo je slabo.« 42Opet, po drugi put, ode i pomoli se: »Oče moj! Ako nije moguće da me čaša mine da je ne pijem, budi volja tvoja!« 43I ponovno dođe i nađe ih pozaspale, oči im se sklapale. 44Opet ih ostavi, pođe i pomoli se po treći put ponavljajući iste riječi.
45Tada dođe učenicima i reče im: »Samo spavajte i počivajte! Evo, približio se čas! Sin Čovječji predaje se u ruke grešničke! 46Ustanite, hajdemo! Evo, približio se moj izdajica.« Mt 26,36-46