„Danas
te, evo, postavljam
kao grad utvrđeni,
kao stup
željezni,
k’o zidinu brončanu
protiv sve zemlje:
protiv
kraljeva i knezova judejskih,
svećenika i naroda ove zemlje
(Jer 1,18).”
Ljudi
dijele svoj stil i smjernice zajedničkoga života na zakon i moral.
Viču
na sav glas da moralni život nije upitan kod javnih osoba kao što
su političari, ali i kod svake druge osobe sve ovisi ima li kućnoga
odgoja, ima li moralan pristup životu i ljudima.
Tako
po zakonima čovjek koji je negdje na vlasti može činiti čak i
nemoralna djela, može, primjerice, ostaviti nekoga u tamnici samo
zbog toga jer je sumnjivac, ali onaj kojemu se nije pravedno sudilo
po zakonu, može držati u tamnici bilo koga, makar je to nemoralno.
No, zakon mu dopušta da odlučuje o tome koga će ostaviti u
tamnici, a koga osloboditi.
Tako
se događa i s Ivanom Krstiteljem, posljednjim prorokom između
Staroga i Novog zavjeta te pretečom i navjestiteljem Isusa Krista.
Kao
istinski prorok Ivan Krstitelj upozorava javno narodnoga vlastodršca
da je prekršio moral kada se oženio ženom brata svoga, to jest
kada je to dvoje počinilo bigamiju koja inače običnom puku nije
bila dopuštena zakonom Božjim po kojemu se u tom kraju živjelo.
Vlastodržac,
kralj Herod također je potekao iz toga kraja, kao i brat mu Filip
čija supruga i žena bijaše izvjesna Herodijada. Protivno Božjem
zakonu Herod oduze vjenčanu ženu svoga brata Filipu jer je bio
kralj kojemu je po širim zakonima bilo dopušteno činiti što ga je
volja. Naravno da to nije bilo ni po zakonima Božjim, niti po moralu
ispravno. Starome Rimu, koji je okupirao hebrejske krajeve, to nije
bilo protiv zakona, a kralj Herod je bio pripadnik okupiranoga
starožidovskoga naroda pa se odmetnuo od Božjih zapovijedi po
kojima je izabrani Božji narod nastojao živjeti. Inače, Filip i
Herodijada su imali odraslu kći Salomu koja je pratila svoju majku i
živjela s kraljem Herodom i svojom majkom Herodijadom koja bijaše
suložnica kralju Herodu.
Kako
su se oni međusobno uspijevali pomiriti sa svojim savjestima veliko
je pitanje. Kći Saloma poslušna je svojoj majci, ali njena majka
Herodijada živi u nemalom grijehu. Je li Herodijada uopće mogla
odbiti kralja Heroda kada ju je ukrao od svoga brata Filipa? Izgleda
da se nije usudila i da je bila povodljiva za moći i bogatstvom,
željna vlasti, dakle, opet jedan nemali grijeh.
Da
je Herodijadu progonila nečista savjest, vidi se iz njenoga
ponašanja prema Ivanu Krstitelju koji je upozoravao javno kralja
Heroda da čini smrtni grijeh. Kralj Herod je po rimskim zakonima
zatočio Ivana Krstitelja bez razloga i vjerojatno kao političkoga
pobunjenika. Držao ga je u tamnici, ali nije ga osudio, možda zbog
svojega odgoja u moralnom životu po Božjim zapovijedima što bi
moglo značiti također da je imao problema u svojoj nečistoj
savjesti.
Budući
da je bio tako smeten, kralj Herod je postao povodljiv prema
Herodijadi i prema svojim savjetnicima i vladajućima. Kada je
Herodijada savjetovala svojoj kćeri Salomi da pleše pred
povodljivim kraljem Herodom kako bi zatražila od njega nagradu kakvu
god poželi, Saloma po majčinom savjetu zatraži na pladnju glavu
Ivana Krstitelja, to jest da kralj Herod osudi proroka na smrt.
Nakon
tolikih smrtnih grijeha kralja Heroda, reklo bi se da tome čovjeku
ništa nije sveto, pa čak niti njegova vlast i moć, reklo bi se da
mu je pijančevanje i blud bila osnovna aktivnost jer političkih
problema kao da nikada nije imao. Kada je čuo da Saloma nakon svoga
plesa pred njim traži glavu Ivana Krstitelja, nije mu u savjesti to
bilo izvedivo. I tada dolazi do njega Herodijada sa svojom
izobličenom savješću i ucjenjuje ga, podsjeća ga da je Salomi za
plesanje obećao veliku nagradu i sve što Saloma poželi.
Zanimljivo,
odjednom je riječ kralja Heroda postala značajna. Hoće li izvršiti
svoje obećanje ili će pogaziti svoju riječ, bilo je jako važno u
zakonskom i političkom smislu.
Nije
li to veliko licemjerje u srcu kralja?
Zar
nije u redu ako političar u svome osobnom ili privatnom životu
počini moralni prekršaj da preda odmah ostavku?
Jer
očigledno je da zakon Božji sređuje osobno moralno postupanje, ali
da se to odražava i na političke odluke.
Politika
neke države često utječe i na privatnost, čak i na savjest osobe
koja radi u javnom životu. Javna osoba uvijek je javna osoba, nema
ograničeno radno vrijeme. Zanimanje koje odabire politički kandidat
je veoma zahtjevno i bilo bi neophodno da je taj potencijalni
političar svjestan u što se upušta kada poželi biti političar,
makar i iz najpozitivnijih pobuda.
Je
li dovoljno poznavati pravne znanosti da bi čovjek postao uspješan
političar? Naravno da to znanje ne čini dobroga političara.
Je
li u redu da političar nema pravo na takozvani privatan život?
Jest, to je sasvim u redu. U redu je da svaki potencijalni političar
bude svjestan da mora živjeti po nekim moralnim smjernicama i, kada
dobije mandat, da se od njega očekuje poštivanje takvih moralnih
smjernica.
Jer,
kod kralja Heroda je njegov nemoral očigledno bio poguban u
političkom smislu. Kako može vlastodržac nečiste savjesti
ispravno postupati u političkim poslovima kad ima moć promijeniti
zakone na svoju osobnu korist? 29.08.2023.
07:01
Bože,
ti si svetom Ivanu Krstitelju dao da bude preteča tvoga Sina u
rođenju i smrti: on je podnio mučeništvo za istinu i pravdu. Daj
da se i mi borimo za širenje i priznanje tvoje nauke. Po
Gospodinu našemu Isusu Kristu, Sinu tvome, koji s tobom živi i
kraljuje u jedinstvu Duha Svetoga, Bog, po sve vijeke vjekova. Amen.