PREDGOVOR
Život se čovjekov često svodi na tri stvarnosti...
Tako su i u Bibliji ponuđene tri stvarnosti koje su prisutne u mudrosnoj književnosti.
Susreće se ispraznost života, gotovo pakao: Propovjednik.
Ali tu je i probijanje, Čistilište: Job
I konačno, Biblija poznaje i pokazuje svijet ljubavi kao obećani raj: Pjesma nad pjesmama.
1. UVOD
Tri filozofije života
Postoje samo tri biblijske filozofije života i svaka je od njih predstavljena Biblijskom knjigom:
- život kao ispraznost, Prop: svevremenski klasik o ispraznosti života;
- život kao trpljenje, Job: traženje smisla ljudskog trpljenja;
- život kao ljubav, Pj: slavljenje ljubavi i boravak u životnoj ljubavi.
Propovjednikova je ispraznost muka i PAKAO.
Jobovo trpljenje predstavlja mučno probijanje i ČISTILIŠTE, zemaljsko prosvjetljenje, čišćenje duše i ulazak u nebesku kupelj.
Veza i spoj u Pjesmi nad pjesmama počinje i završava ljubavlju i predstavlja NEBO.
Bit pakla nije trpljenje nego ispraznost, nije muka nego besmisao, nije fizičko nego duhovno trpljenje.
Trpljenje nije bit pakla jer trpljenje može biti puno nade. Za Joba je i bilo jer nije gubio vjeru i nadu, a to je vjera i na putu u budućnost i njegovo trpljenje dokazalo je da pere, čisti i odgaja: daje mu oči da vidi Boga. To je obrazloženje ljudskog boravka na zemlji.
Konačno, nebo je ljubav i ono je prije svega Božja prisutnost i Bog je u osnovi ljubav.
2. SMISAO ŽIVOTA
Posrijedi je dugo, mučno, naizgled frustrirajuće traženje. Jobovo traženje završava nalaženjem. Job postavlja Bogu pitanje koje uključuje
druga pitanja:
JOB : „Zašto si me izveo iz utrobe – krila?
Kakva je to povijest, kamo vodi? Kakva je to igra?
Zašto sam rođen? Zašto živim? Čemu sve to?
To je i PROPOVJEDNIKOVO pitanje, ali Job daje odgovor, a Propovjenik ne.
Iz istoga razloga Mojsije daje odgovor na pitanja o kojima filozofi beskonačno i neplodno razmišljaju: Tko je Bog? Koje Mu je ime? Koja narav?
Mojsije ima pravi osjećaj da Ga pita. A Propovjednik, kao i tri Jobova prijatelja, beskonačno filozofiraju o Bogu.
Job, kao i Mojsije, pita Boga, traži Božje lice. Jobov život sadrži traženje i nalaženje. Cilj života jest naći Boga, pa i usprskos trpljenju i agoniji.
I križ je velik dar. Ali Job vidi Boga. I to ga zadovoljava.
ZAKLJUČAK
3. BOŽANSKA DIMENZIJA TRPLJENJA, OČIŠĆENJA I LJUBAVI
Život nije prikazan usiljenim i odveć strukturiranim. Uzet je u obzir svijet čovjekov i svijet Božji sa svojim silnicama i vječnim obilježjima. Ovdje tri postavke prožimaju i tvore čovjekovu stvarnost i razmišljanje o njoj: ispraznost, trpljenje i ljubav.
Bogu se pristupa po trima krepostima: vjeri, nadi i ljubavi.
Ovdje u Bibliji navode se tri eshatološka, buduća, završna stanja na zemlji nakon smrti: pakao, čistilište i raj.
Filozofi govore o mudrosti, ostaju na zemlji među ljudima i tako razmišljaju o stvarnosti.
Biblija također nosi konkretne ljude, idealizirane, tipizirane, univerzalne, obične. Ali ne gubi iz vida svijet stvorenja, jer uistinu postoje patnici. Postoji svijet pitanja i kritičnosti, ispraznost ljudske danosti i napora.
I konačno, čovjek je ljubljeno biće. A Bog je čovjekoljubac.
Čovjek vidi ispunjenje trpljenja, ispraznost mnogih briga. Ljubav je poticaj i pokretač naprijed.
Ljubav je novo, prožeto i preobraženo stanje.
(usporedi: H. Hohnjec u „Obnovljeni život”, broj 57; 2002.g.)
Ovo su drsko iščupane natuknice iz knjige Nikole Hohnjeca: „Tri biblijske filozofije života”, Biblioteka Riječ 42, izdanje KS, 2003.g.
Neke moje napomene.
U Knjizi o Jobu naviješta se Pashalno Otajstvo, Muka, smrt i uskrnuće Isusa Krista, dok se u Knjizi Pjesma nad pjesmama očituje Brak nad brakovima između Boga i Crkve, odnosno čovječanstva.
U Knjizi Propovjednik, koja mene osobno podsjeća na kralja koji pade u grijeh, ne naviješta se neka osobnost koliko se potvrđuje (jer se nalazi u Svetom pismu) sigurno postojanje stanja pakla. Ta je Knjiga (Propovjednik) nešto što iznenađuje čitatelje koji još nemaju izgrađenu vjeru i gledaju idealistički na Bibliju, a često i preskaču dosadna mjesta kao što je nabrajanje rodoslovlja i slično. Knjiga Propovjednik strši iz Biblije veoma drastično jer je sušta suprotnost onome o čemu čitavo Sveto pismo govori, a to je putovanje u nebo, ljubav, raj, povjerenje, prijateljstvo, dobra volja, nada, pouzdanje i povjerenje. Ta činjenica dokazuje da Biblija ne promovira kaznu za grijeh već detektira uzroke patnje i smrti koje je uklonio Isus Krist svojom smrću na križu. Inače se nitko ne bi našao tko bi se čudio Propovjedniku. On je upravo zato tu, da se čovjek neugodno iznenadi, začudi i trgne iz letargije. 04.07.2022. 20:35
„I mi
smo vidjeli i svjedočimo
da je Otac poslao Sina kao Spasitelja
svijeta.
Tko ispovijeda da je Isus Sin Božji,
Bog ostaje u
njemu, i on u Bogu.” 1 Iv 4,14-15