„Poškropit ću vas vodom čistom da se očistite. Očistit ću vas od svih vaših nečistoća i od svih kumira vaših. Dat ću vam novo srce, nov duh udahnut ću u vas! Izvadit ću iz tijela vašega srce kameno i dat ću vam srce od mesa. Duh svoj udahnut ću u vas da hodite po mojim zakonima i da čuvate i vršite moje naredbe (Ez 36,25-27).”
Biblijski,
kameno srce nije srce zločinca, već to je srce pogana i bezbožnika,
a to su ljudi koji ne upoznaše Boga.
To
ne znači odmah da su svi ljudi koji ne poznaju Gospodina zli.
Biblija
to često poistovjećuje, ali nam i na široko tumači da nije u
većini slučajeva točno.
Kamena
biblijska srca su nevjerna srca, ona koja ne čuju Božji glas i ne
vide Boga u stvorenom svijetu. Možeš biti jako dobar, uspješan u
životu neko vrijeme, možeš biti iskren čovjek, čovjek koji
poštuje zakone i vrši svoje građanske i obiteljske dužnosti,
možeš čak i prepoznati što nije moralno i pametno činiti, a da
ipak imaš srce kameno.
Kameno
srce je hladno srce koje se zagrije pokraj izvora topline, ali
poslije se brzo ohladi; srce koje ima svoju težinu i mnoge terete,
srce
koje može, poput kamenčića, stati u praćku kojom se gađaju
ptice; srce koje se može okomiti na takozvane zločince i nabacivati
se kamenjem na njih. Kameno srce se samo od sebe ne može otopiti ili
rastopiti. U susretu s drugim ljudima, pa i vjernicima Božjim,
kameno srce može se slomiti, može ostati povrijeđeno dugo vremena.
Kameno
srce u Bibliji jest srce koje nema duha.
Nemati
duha znači biti uskogrudan i ograničen samo na materijalno; to
znači sakrivati osjećaje koji se ponekad jave ili ih pretvarati u
silu, pa čak i u nasilje kada su ti osjećaji jači. Kameno srce
vidi i čuje dobro, ali nema povjerenje u ono što gleda i sluša.
Kameno
srce nema vjere, ne priznaje onu pamet koja govori tiho i nečujno,
koja ne vlada svijetom na jasan i očigledan način; kameno srce se
pridruži drugom kamenju, prilagodi se i stvara materijalna dobra te
za to stvaranje očekuje neku dobit i zaslugu jer to zove pravdom, a
samo za pravednost ne mari kada je drugo kamenje u pitanju.
Kameno
srce je sigurno i snažno, čak i kada se slomi, rađa silu pa stoga
propada u grešne misli, riječi i djela. Zato ponekad kameno srce,
iako vjerojatno to ne želi, postaje srce zločinačko.
Kameno
srce ima uspavanu svijest, usku i lijenu.
Kad
postane svjesno što čini, a to je kad se mora ili želi postaviti
na tuđe mjesto, na mjesto svojega prijatelja, kameno srce pomalo
postaje svjesno svoje hladnoće i grubosti pa je želi promijeniti.
Najčešće se to dogodi po volji Boga koji kamenom srcu priredi neke
kušnje i muke, patnju i bol, težak posao koji zahtijeva žrtve, a
do kojega je dovela velika ambicioznost srca kamenoga.
Budući
da čovjek srca kamenoga među ljudima ne može pronaći dobar razlog
da postane bolji od njih, da smekša svoje srce, najčešće tek u
promatranju Kristovoga Križa pronalazi sebe i svoje muke, ambicije,
moral i etiku, suosjećanje, snagu, hrabrost i – ljubav, to jest
duha, to jest pronalazi se u Kristovoj duhovnosti jer to je jedina
istinska, autentična duhovnost koja razvija duhovno i materijalno,
kameno srce te ono postaje biblijsko srce od mesa.
Srce
od mesa nije samo srčani mišić, ono je duhovno srce koje poznaje
mudrost božansku, iako mu je za to upoznavanje potrebno određeno
dulje vrijeme.
Duhovno
srce, srce od mesa ne mora vidjeti i čuti svojim osjetilima ovaj
materijalni dio svijeta, a da ipak dobro zna, vjeruje, vidi i čuje
ono što nije samo materijalno, a naročito ono što dolazi od Boga,
izravno s Križa Njegovoga.
Srce
od mesa razumije Božji Zakon i sve druge zakonitosti pa postaje s
vremenom srce čovjeka koji razumije čemu služe moralni imperativi
kao što je onaj koji preporučuje da se izbjegava činiti zlo i da
se živi u pozitivi, to jest da se čini samo dobro, uvijek da se
čini i razmišlja dobro, i u zgodno, i u nezgodno vrijeme.
Prije
nego što je dao svoga Sina ljudima, Bog Otac je dao ljudima Deset
zapovijedi u kojima prve tri zapovijedi u pozitivnom obliku savjetuju
što je savršeno za čovjeka činiti, dok je u ostalih sedam
zapovijedi obilježena krajnja točka onoga što se mora izbjegavati
jer na taj način čovjek neće nikada postati moralni zločinac.
Čovjek
sa srcem od mesa, s duhovnim srcem ima široki prostor između tih
savršeno dobrih i krajnje zločinačkih granica. Taj prostor između
dobra i zla čovjek sa srcem od mesa može također sužavati po
svojoj savjesti, i to kada doslovno nastoji slijediti Deset
zapovijedi biblijskih.
U
tome pomažu Isusove dodatne Dvije zapovijedi koje sažimaju Dekalog,
ali ga pomažu razumjeti i analizirati, to jest promatrati beskrajno
u vjeri, molitvi i kontemplaciji.
Srcu
od mesa, duhovnom srcu postaje sve jednostavnije zanemariti svoje
interese, priklanjajući ih interesu Boga jedinoga, Stvoritelja svih
stvari i stvorenja.
Kameno
srce se ne može odmah utopliti i rastopiti u duhovnosti.
Njemu
je teško ne uzvratiti zlo za zlo, teško mu je ne osvetiti se za
uvrede i zločine, iako svi znamo da u osvetama postajemo zločinci
koji su puno gori od onoga tko je neki zločin u afektu počinio, a
ne radi osvete.
Neki
čin, koji je u sebi i u namjeri zločinca zao čin, može izazvati i
izvući puno zla iz čovjeka s kamenim srcem koje postaje na taj
način sve više tvrdo srce.
Zato
je potrebno slomiti to srce kameno, iščupati ga iz organizma koji
ne može bez srca opstati, ali taj organizam ipak preživljava jer mu
preostaje samo duhovnost, duh bez kamena u srcu. Duh se ne može
slomiti, niti iščupati iz čovjeka i iz njegova organizma. To je
jedan učinkoviti način da čovjek progleda i vidi Boga koji ga je
stvorio, koji ga održava, koji ga je pozvao na bolji i sveti život
kojim se putuje u raj i kojim se izlazi iz ropstva zločina; Boga
koji se dragovoljno predao samo zbog toga srca od kamena, predao se
mučenju, a nije to morao; predao se bez žaljenja, bez osvete, bez
glasa, bez pobune, bez demagogije o ljudskim pravima, s najvećim i
jedinim humanističkim poslanjem: spasiti ljude od zločina i osvete
kojom čine još veće zločine, ubijaju se međusobno, a oni najjači
na kraju ipak također umiru od starosti, a ostarjeli su od
zločinačkoga načina života koji se, naravno, životom ne može ni
zvati jer takav život nema šalabahter koji ga podsjeća da
izbjegava zlo i čini dobro.
Bog
je mogao sve ljude ostaviti na tim paklenim mukama i od kamenja
načiniti sebi vjeran narod s kojim će kraljevati u vijeke. Jedini
Bog može od kamena načiniti istinskoga čovjeka.
Jedini
Bog može udahnuti vječni život svakom stvorenju. 16.01.2022. 07:53
„Poškropit
ću vas vodom čistom da se očistite. Očistit ću vas od svih vaših
nečistoća i od svih kumira vaših. Dat ću vam novo
srce, nov duh udahnut ću u vas! Izvadit ću iz tijela vašega srce
kameno i dat ću vam srce od mesa. Duh svoj udahnut ću u vas da
hodite po mojim zakonima i da čuvate i vršite moje naredbe (Ez
36,25-27).”
„I
nastanit ćete se u zemlji koju dadoh vašim ocima, i bit ćete moj
narod, a ja ću biti vaš Bog.
Izbavit
ću vas od svih vaših nečistoća i dozvat ću žito i umnožiti ga,
i nikad vas više neću izvrgnuti gladi. Umnožit ću plod
drveća i rod njiva da ne podnosite više zbog gladi sramotu među
narodima.
I
tada ćete se spomenuti zlih putova i nedjela svojih, i sami ćete
sebe omrznuti zbog bezakonja i gadosti svojih. A što
činim, znajte dobro, ne činim radi vas’ – riječ je Gospoda!
‘Postidite se i posramite zbog putova svojih, dome Izraelov!’
Ovako
govori Gospod Bog: ‘A kad vas očistim od svih bezakonja vaših,
napučit ću opet vaše gradove i sagraditi razvaline; opustjela
zemlja, nekoć pustinja naočigled svakom prolazniku, bit će opet
obrađena.
Tada
će se reći: ‘Evo zemlje što bijaše pusta, a postade kao vrt
edenski! Gle gradova što bijahu pusti, same razvaline i ruševine, a
sada su utvrđeni i napučeni!’
I
narodi oko vas koji preostanu znat će da ja, Gospodin, razvaljeno
opet gradim, i što bî opustošeno, opet sadim. Ja, Gospodin Bog,
rekoh i učinit ću!’ (Ez 36, 28-36).”