Wednesday, August 28, 2019

Rastrgane mreže

Claude Monet: Ribolovne mreže u Pourvilleu


Smijem li Te pitati o putevima sreće?
Uzljubih Te kasno,
ali kao jedino što hoću,
a i zadovoljstvo mi je utoliko veće
jer je pratiti Te krasno,
osluškivati Te noću.


Milost me je Tvoja, Bože, postavila
u to skladno vrijeme
kad se čini gotovo je sve;
ona kao da je život mi zaustavila
i okrunila mi tjeme
da odnese varljive mi sne


pa da sva kroz mene prođe
i da tiho me prožima
sve do Dana slavnoga,
da mi uvijek dobrodošla dođe
gdje mi prijeti zima,
gdje je kraj života toga.


Prepuštam Ti svoju dušu, dlane,
korake što teško gaze,
misli svoje i sve greške ove puti
jer zacijelio si moje rane,
poništio moje dvojbe, moje sraze,
dao si mi sve što srce sluti.


I da nije bilo one tužne kobi prije,
kako bih Te prepoznala?
Još od časa kad rastrgao si mreže,
ta ljepota Tvoja mene grije
da bih milost rado dočekala
što nas sada nepovratno veže.
28.08.2019. 03:24

Saturday, August 24, 2019

Tragedija neiskorištenih mogućnosti

Marc Chagall: Violinist


Nemoć je noćas na hladnom stihu.
Nisu za prijatelje ove note,
a ni za mene nisu, za ovu dušu tihu
što izbjegava izvjesne kote.


Žena s violinom ili čovjek-strava,
oboje traže izvore moći;
susreti tuge i samoubilačkog stava
negdje na zemlji ili u noći.


Stvorenje bez Boga sebe hoće,
a iluzijama vjeruje i dugo ih živi;
i zna da je sve to zabranjeno voće
pa pjeva o smrti s lancem u grivi.


Najbolje stvari, najljepše kompozicije
nastale su od melankolije
i ljudi to vole jer s te pozicije
besmrtne su i magnolije.


Nije poezija, niti mudra filozofija.
Za najbolje stvari
uvijek postoji bezbroj kopija,
ali i to du Božji dari.


Načiniti pjesmu bez Tvoje pomoći,
Kriste milostivi i susretljivi,
znači rastezati tugu dalje od ponoći.
Ti si poezija i život neosvetljivi.


Teške riječi, dramaturgija koja nema
drugoga značaja, a budi duše.
Oh, kako volimo kad je tuga tema
i kada nas pjesme guše!
24.08.2019. 20:47



Friday, August 23, 2019

Doba vjenčića



Bile su prve kiše,
prošli su oblačni prolomi
i još vjetar se njiše,
tiho, da sve sad ne polomi.


Čekala sam dugo na taj čas
kad se budi jutro svježe
jer za mene to je spas,
da vrućine i sparine bježe.


Naravno da neće vjetrovi
odjednom otkazati vjenčanje,
ljetnu gozbu gdje su svjetovi
naišli na ljubav i na sanje


jer također tu je doba rastanaka
koje nudi proslaviti
pola godine od besanaka
da bi i to zaustaviti.


Ljetne ljubavi se ne zaborave
kao ona prva sretna kob
čiji trnci još u srcu borave
što je odano i vjerno kao rob,


mada svjetovi još novi dolaze
i, kao neke blijede sjene,
traže, zovu, prolaze
poput vala oko stijene.


Djeveruša moja, jesen kreće,
bogata i plodna, mirisna i cvjetna,
da mi plete vjenčiće od sreće
i da, i kad stigne zima, opet budem sretna.
23.08.2019. 11:04

Thursday, August 22, 2019

Pjesnikove lađe



Možda ću te sresti takvog dana
kad u sjeni obzorja se sunce rodi
povrh mjesečine,
poput otvorena dlana
žene koja čeka da se svitanje dogodi,
da joj isti obzor sine


kao što se to događa svake noći
u kojima sniva da je stigla anđelima,
da je svoga pjesnika izbavila,
da ga prosi stihove od nemoći
kakvi raspadnu se atrijima
kada snovi dođu iz ništavila.


Nije to za mene, znam,
jer bih uvijek pokušala sama,
nisu moji vezovi za lađe,
ali kada gori onaj plam,
kada događa se drama,
tad i mene nemoć nađe,


tada mislim da su te zarobile
sve te molitve i misli krotke.
Jer ja ne bih znala tako
zavoljeti ruke što su moje bile,
što su stihu mome potke,
tad bih predala se lako.


A ovako, kad te nema,
kao da smo oboje mi vječni,
nedodirljivi za boli.
Ona nada se u meni sprema,
oni snovi proturječni,
a duša se kao nebo proli.
22.08.2019. 21:01

Dar života




Čežnje ljudske pritajeni plam
koja bori se za životnu slobodu
od svog ropstva što mu ne zna ime,
nosi svoje srce kao hram
da razgori istu čežnju svome rodu,
da mu svi od ognja toga prime


malo snage, malo poleta i dobre volje,
bilo da se bori za svoj dom,
bilo da za Boga svoga kliče.
Duša mu je bojno polje,
pobjeda mu samo ropstva slom,
a to robovanje sve to više niče,


što ga više srce potlačiti hoće.
Samog sebe, samog sebe tuče
čovjek što se ratom hrani,
srce koje traži zabranjeno voće
jer ga ta sloboda vuče
da pokori sve od čega se brani.


Tvoja je sloboda, srce, samo varka,
samo mamac u obliku sreće
koju ti već dade Onaj što ti stvori žiće
da ti cvate duša kao vatra žarka.
Nikada ti ta sloboda doći neće
dok ne izgubiš svoj život, svoje biće,


dok ne spoznaš veličinu toga dara.
Sretan onaj tko uživa što postoji
i što diše, misli, govori i ljubi;
blažena li plama srca i tihoga žara.
Sretan onaj koji ništa ne osvoji;
nit' slobodu treba, niti život gubi.
22.08.2019. 07:51

Monday, August 19, 2019

Želiš li biti savršen?



Može li siromah na Sveučilište?
Vrlo teško, teško i rijetko.
Svi smo svjesni toga da za školovanje svoje djece moramo osigurati ogromna sredstva, bilo da smo bogataši, bilo da pripadamo srednjem sloju naroda, bilo da smo siromasi.


Većina visokih školaraca su ljudi koji su u srednjem sloju, to jest nisu bogati, ali su uspjeli pribaviti sredstva za studij. Njihovi roditelji su ih poticali na učenje i napredovanje u školama.


Srećom, Gospodin Isus ima odgovor i rješenje za takve okolnosti i hvali Oca svoga na nebesima što je najveću mudrost na svijetu otkrio malenima, siromasima i poniznima (Mt 11,25-30). Uzgred, tko god se u školovanju vruće dohvati knjiga i udžbenika, nužno postaje ponizan i malen pred tolikim svjetovnim mudrostima koje želi upoznati te je i takav čovjek onaj maleni pred Isusom. Inače, ne bismo imali puno od Evanđelja da Bog nije ponizne i siromahe stavio pod svoju posebnu zaštitu.


No, je li to razlog i opravdanje da se u svjetovne škole ne mora ići, da se ne mora sve ono učiti i savladati što se uči i predaje u prvih desetak godina školovanja? Ne, potrebno je te osnove jako, jako dobro promotriti, proučiti i savladati.


A što je onda s bogatašima? I oni imaju probleme jer ako su bogati, mnogi su u iskušenjima da se ne ponize pred gradivom koje žele naučiti, mnogi ne nauče ono što su započeli jer su dovoljno bogati da se snađu na lakše načine ili na neke druge načine. Mnogi su visoko učeni među bogatašima, i takvih je ljudi potrebno imati.


Evo ga, jedan mladić stoji pred Isusom (Mt 19,16-22), bogat je i slijedi sve zapovijedi Božje poput najponiznijega siromaha, ali ne može se odreći bogatstva. Sad je pitanje može li bogataš održati Deset zapovijedi ako ne podaje većinu svoga imetka siromasima; može li čovjek u bogatstvu steći naviku posta, slavljenja i zahvaljivanja Bogu, to jest je li takav bogataš uopće svjestan na čemu je zapravo zahvalan i koliko je izobilje darova primio? Nije li višestruko odgovoran zato što je bogat?
Ipak, Isus mu vjeruje kada bogati mladić odgovara da drži sve Zapovijedi, ali je očigledno da taj bogatašić ipak nije ponikao do kraljevstva nebeskog jer nije sasvim zadovoljan životom. Možda bi bio sretniji da je otišao na škole gdje bi dobio poticaj naučiti na čemu se sve može zahvaljivati Bogu.


No, Isus mu nudi najelitniju školu na svijetu, Isus ga potiče da se osmjeli izravno susresti s mudrošću Boga: 'prodaj sve što imaš i podaj siromasima, a tada kreni za mnom', upućuje Isus bogatog mladića.


Prodaj sve što imaš. Prodaj kako bi mogao od toga načiniti nešto vrlo korisno jer ako ne prodaš, nitko nema koristi od tvoje imovine, čak niti ti sam. Uzalud si bogataš.


Riješi se tereta bogatstva koje ti smeta jer ti ne dopušta poniznost. Bolje ti je biti siromahom, ali naći kraljevstvo nebesko nego biti bogatašem koji je besposlen zato jer ima svega dovoljno pa se možda ulijenio.


A kad već prodaš, uloži u nešto trajno, uloži u svoje obrazovanje ili u nečije tuđe obrazovanje ili, što bi bilo najplemenitije i najisplatljivije, daj za milostinju, daj siromasima. Tada su siromasi zaista bili siromasi.


A kad prodaš sve i podaš siromasima kao milostinju, već si naučio osnove teologije i spreman si krenuti u naviještanje kraljevstva nebeskoga, to jest krenuti za Isusom što je ne samo najdivnije učiniti u životu nego se jedino isplati.


Bogati mladić nije odmah shvatio Isusa što samo dokazuje da nije vršio Deset zapovijedi kao što je tvrdio. Dakle, bogati mladić mora krenuti iz početka, od nule. Ne ubij! Ne sagriješi bludno! Ne kradi! Ne reci lažna svjedočanstva! Poštuj roditelje, ljubi bližnjega kao samoga sebe!
Isus je mladiću ponudio izravan ulazak, privilegirani ulazak u kraljevstvo nebesko, pozvao ga je što je značilo da će ga vjerojatno izabrati za apostola među Dvanaestoricom, ali očigledno je Isus već vidio što se nalazi u srcu toga bogatašića, da ne vrši Zapovijedi i da ga bogatstvo izobličuje.


Kako onda može biti da je bolje biti siromah i neuk u svjetovnim zvanjima, upravo zbog svoga siromaštva, nego biti bogat i imati prilike naučiti o blagu zemaljskom, ići na visoke škole?






Bog i za takva pitanja ima odgovor: ako ulaziš u kraljevstvo nebesko već u mladoj dobi, dok si još malo i neuko dijete, veoma ćeš lako krenuti u društvo i na svjetovne škole, lakše ćeš učiti, bolje ćeš razumjeti, a steći ćeš i neophodnu poniznost prema Bogu što će te potaknuti da Boga moliš za uspjeh u školovanju.
Pustite dječicu k meni jer takvih je kraljevstvo nebesko”, govori Isus u Mt 19,13 ili kod Mk 10,13-16 ili u Lk 18,15-17.


Dakle, izgovora za neukost nema.
Izgovora za neznanje nema.
19.08.2019. 05:44



Sunday, August 18, 2019

Progonitelji i njihove žrtve



Sakrivam se duboko u sebe, sklanjam sebe daleko od pogleda jer ne želim biti sad, pod starije dane, nečija žrtva, posljednji ratnik plemena koje izumire ili osoba koja bolji život iskusila nije.
Zašto mi je tako važno da se sklonim, da se nađem u zavjetrini, da se malo dulje odmaram u sjeni? Valjda zato što od mene nitko ne bi imao nikakve koristi pa čak niti ja. Nitko ne bi imao koristi od mojega suprotstavljanja ili lamatanja parolama jer ja ne moram progoniti bilo kojega svog progonitelja, ne moram nikoga onesposobiti, likvidirati već samo mogu biti u svojoj dobi osoba koja afirmira svoja stajališta iako se to nema kome komunicirati.


Radi sebe moram naviještati onaj bolji život kojega progonitelji ne primjećuju, sebi moram dati malo više optimističke pozitive.


Jer progoniteljima nije do toga da me unište nego im je samo stalo do toga da zašutim. Oni nisu moji progonitelji već horda koja razapinje Boga. Uvijek će ih biti, njih nitko ne želi likvidirati. Zato se sklanjam, da ne počinim zlodjelo iz nehata, da ne dižem oružje protiv oružja bez potrebe. Slabiji su, njihovo oružje nije dugotrajno, izdržljivo, to je neka sklepana artiljerija koju nazivaju filozofijom, to su ideologije bez temelja jer one su samo hod za „protiv”.


U početku stvori Bog nebo i zemlju, a kasnije, puno kasnije dade Sina svoga za otkup ljudi od Grijeha da ne pogine nitko tko u Njega vjeruje, a svi u Boga vjeruju jer zašto bi Ga inače napadali tim izmišljotinama?
Sada su čak izmislili da se ljudska ideja o jednome apsolutnom Bogu mora iskorijeniti, a u Bogu žive, u Bogu se rađaju, u Bogu i umiru, i progone druge jer ne mogu izići na kraj sami sa sobom pa im smeta sve, i smeta im jako svaka pomisao na deklarirane vjernike. Misle da su ti vjernici pošast ovoga svijeta, da su uzrok svega zla i da njima samima ne daju disati i živjeti slobodno. Lakše je napasti ljudske ideje oružjem ideologije nego reći Bogu da je naporan. Žele slobodu mišljenja i govora i slobodno djelovanje, grčevito se bore protiv svoje vlastite savjesti.


Što ću im ja, zar sam ja savjest njihova?
Nekada, u mojim mlađim danima, bilo je neophodno otići među ljude, raditi, misliti, govoriti, izjašnjavati se, pristajati na dogovore ili stavljati prigovore na razne prijedloge. Iz tih djelovanja izbijala je moja vjera koja smeta svim progoniteljima Boga, to jest vlastite savjesti.
Danas nisam više niti približno toliko socijalno aktivan član društva. Iz mene izbija radost i nada, u meni živi moja vjera, ali nikome to ne smeta, nitko nema potrebe ušutkivati samotnika, ostarjelog samca u sjeni.
Iz te samotničke sjene se bolje vidi sve ono što je na svjetlu, ali i ono što se čini kradom, u polumraku u kojemu svi oni koji su na svjetlu ne mogu ništa vidjeti jasno.


U tom polumraku sjede savjesti kojima je dosadno, koje su site svega, prepune obijesti jer, iskreno, razloga za glad i siromaštvo u svijetu uopće nema, ali glad i siromaštvo ipak postoje i dalje. Progonitelji nisu siromasi, ali se boje da će to postati jer siromašni su u svakom duhovnom pogledu, izmišljaju ideologije, a ne konzumiraju kvalitetnu hranu; boje se siromaštva, a uzimaju siromahe i kao izgovor za svoje rabote, u ime gladnih i siromašnih izmišljaju izgovore za svoja nespokojstva umjesto da jednostavno proslijede hranu gladnima i da nauče nešto jer neznanje je najveće siromaštvo, to jest ono slabo i površno znanje, nekvalitetno proučavanje. Te savjesti u polumraku nisu sposobne vidjeti i gledati u sebe pa tako ne poznaju niti druge duše i savjesti.


Što ću im ja? Uništavaju se najbolje same, i najbrže stradavaju u svojoj biti jer njihova bit je Bog kojega progone. Stradavaju zato što ne prihvaćaju sebe i na taj način progone svoju bit, u sukobu su sami sa sobom kao divlje meso koje raste u zdravom organizmu.


Tko sam ja da ih spašavam? Ne možeš spašavati progonitelja koji te tako srčano želi uništiti i toliko zvecka s tolikim ideologijama bez istinskog filozofskog temelja da zaista nemam kao žrtva niti jednu drugu riječ osim žaljenja zbog takvoga stanja nečistih savjesti, uznemirenih savjesti koje čak ne znaju niti o slobodi osnovne činjenice: sloboda je ideal, ideja kao i ideja pravednosti, istine, mira i slično, a ideja koja nije ostvariva zove se zato ideal.
Ta njihova slobodna volja je samo ideal.
I što čine kad se ponašaju onako kako misle (pogrešno) da bi se morali ponašati slobodni ljudi? Nastoje ignorirati ono što ne razumiju. A to je opasnost za njih, puno veća opasnost nego što sam ja i moja vjera. Oni su sami sebi najopasniji neprijatelji.
Dobro je skloniti se od te jurnjave divlje horde koja razapinje Boga kako se ne bi dogodilo da me pregaze u toj svojoj grčevitoj jurnjavi na Križ Kristov. Boga koji umire na križu žele ubiti, Boga kojega su ubili žele probosti, Boga kojega pokušavaju zanijekati kao mala djeca kada niječu svojim roditeljima postojanje, kao djeca koja niječu svojim roditeljima pravo na slobodu.
Nemoćni su. Iz njihovih očajničkih i smiješnih pokušaja izbija nemoć.
Čovjek ne može, a da se ne sažali nad tolikom bijedom. 18.08.2019. 04:37


Svijete koji želiš pregaziti moju vjeru, kamo ideš?
Želiš se uvući u kršćanske redove pa tamo širiti hereze, ha, ha. Najprije želiš ubiti Boga, a potom Ga imitiraš i nastojiš stvoriti istoga takvog boga. I ti to zoveš slobodom?











Popular posts