„Ljubav
nikad ne prestaje. Prorokovanja? Uminut će. Jezici? Umuknut će.
Spoznanje? Uminut će.
Jer djelomično je naše spoznanje, i
djelomično prorokovanje.
A kada dođe ono savršeno,
uminut će ovo djelomično.” 1
Kor 13,8-10
Bog
svemogući, Isus Gospodin, nacrta me okrunjenu izolacijom dok bijah
nejače s ključićem oko vrata.
Dječje
igre bijahu mi strašno naporne te mi dade Isus školsku lektiru:
„Kad
je jednom Paji
kaplja
kiše na kljun pala,
u
oblak je pogledao
i
rekao „Hvala”.”
To
bijaše još strašnije jer se moglo dobiti presudu u obliku
propadanja u niži razred ukoliko se ne bi dobro naučilo. Smiješno,
ali meni nije bilo ni malo smiješno, ni duhovito toliko, a niti
jasno; nije mi bilo jasno u čemu je tajna kao što mi nije bilo
jasno zašto onaj filozof komplicira i naziva moje srce „bitkom
bića tubića” kao da Bog i ja postojimo kao više različitih
stvari, kao da ne postoji normalno izražavanje koje sam naučila uz
čitanje životopisa Marie Curie ili uz čitanje pjesama kao što je
ona Tina Ujevića čija duša umire od ljepote:
„Noćas
se moje čelo žari,
noćas
se moje vjeđe pote
i
moje misli san ozari:
umrijet
ću noćas od ljepote.
Duša
je strasna u dubini,
ona
je zublja u dnu noći.
Plačimo,
plačimo u tišini,
umrimo,
umrimo u samoći.”
U
ovim potonjim stihovima nije mi bilo ništa nejasno i ništa strašno.
I
reče Bog: „Znam sve i ti znaš da znam”.
Učini
me šutljivom i skromnom i nekako „čudnom”, po mišljenju neke
druge nejačadi od kojih sam doživljavala prve lekcije o lažima i
prevarama, zavisti i ljubomori, a poslije... bolje da o tome šutim.
Bio
je u mom životu još tada i nezaobilazni Carlos Castaneda za kojega
su kritičari govorili da je izvanredan antropolog u svom
spisateljstvu o čovjeku koji dostiže više spoznaje o ljudima uz
pomoć „sredstva” zvanog „mescalito”: vidio je dušu svakoga
čovjeka, ali ja nisam bila u mogućnosti otputovati u pravcu Južne
Amerike.
Tada
mi Bog postavi u ruke i pred oči Hermana (Hesse), odmah uz bok
Prousta i Balzaca ili Krležine „Barake 5b”, ili „Zapisa iz
mrtvog doma” Fjodora Mihajloviča koji, uzgred budi rečeno, reče
jednom da „mnogi vjeruju za svaki slučaj”.
Dakle,
Hesse i „Stepski vuk” odvedoše me do „Sidharte” te tada
započne moje svjesno putovanje odozdo prema Stvoritelju bitka moga,
a još više do tajanstvene svrhe moga života. Bijaše mi krivo što
ne mogu putovati na Istok poput Čedomila Veljačiće, a čula sam i
prije da se svaki „lijek nalazi uvijek u blizini bolesti”. Samo
kada mi ti kršćani ne bi toliko prijetili, kada me ne bi toliko
optuživali zbog nečega što mi nije jasno i čega nisam svjesna. I
upravo zbog toga slavna Karma mi se činila besmislenom jer kakve
koristi da je pratiš kad se ničega iz svojih „prošlih života”
ne sjećaš. To mi je bilo još luđe nego „Sein und Zeit”.
U
svakom slučaju, ono što je drugima bilo stravično, meni je bilo
normalno. Ono što je drugima bilo dosadno i neisplatljivo, meni je
bilo izuzetno korisno i kao veliko olakšanje. Tu sam jedino nalazila
neku utjehu sve dok mi nisu rekli da imam psihozu i poslali me u
mirovinu.
To
se razvlačilo, to psihijatrijsko promatranje pa sam imala vremena
otići, ni manje, ni više, nego u obližnju rimokatoličku svetu
zgradu i časnu sestru kod Oltara upitala mogu li primiti krštenje.
Nisam
htjela „ostati” u Južnoj Americi, niti „zalutati” na Istoku
nego ravno iz Zagreba otići u Stvoritelja.
Toliko
sam doživljavala život kao kaznu da bih dala ne znam što, samo da
znam zašto me kažnjavaju. Rekoše mi da moram na vjeronauk, a ja se
prestraših prijetećeg pogleda koji bijaše u suprotnosti s onim
olakšanjem koje sam doživjela kad su mi rekli da ipak neku teoriju
moram učiti. To je bilo jedino što mi je odgovaralo u životu:
učenje. No, bile su tu kazne za moje učenje i moja pitanja, a
pitanja nije bilo na vjeronauku nego slušanje.
I
reče Bog da vjeroučitelj vjeruje da će uskrsnuti kao što je Božji
Sin na križu uskrsnuo.
„Zar
zaista?!”, bilo je pitanje, ali i stid pa sam se trudila sakriti
svoje iznenađenje jer mi nitko nije izgledao u tome podučavanju
tako iznenađen i toliko oduševljen kao ja.
Poslije
me krstiše i dadoše mi sakrament Potvrde i Tijelo Kristovo, ali ono
što se govorilo u homiliji nije bilo strašno nego, kao i često
prije, samo po sebi razumljivo. Nije bilo kazne. Štoviše, bilo je
otkrivenje.
Poslije
sam otišla na višu školu.
A
reče Bog: „Sad znaš. Slijedi mene.” 19.07.2023. 17:47
„Smatram,
uistinu: sve patnje sadašnjega vremena nisu ništa prema budućoj
slavi koja se ima očitovati u nama.” Rim
8,18