Dobro
je slaviti Gospodina, *
pjevati imenu
tvome, Svevišnji;
naviještati jutrom ljubav tvoju *
i
noću vjernost tvoju,
uz harfu od deset žica i liru, *
s
pjesmom uz citru.
Obradovao si me djelima svojim, Gospodine,
*
kličem zbog djela ruku tvojih.
Kako
su silna djela tvoja, Gospodine, *
kako
duboki naumi tvoji!
Bezuman čovjek ne spoznaje, *
luđak
to ne shvaća.
Sve ako bi bezbošci nicali ko trava, *
i
cvali svi što zlo čine,
određeni su za vječnu propast;
*
a ti, Gospodine, dovijeka uzvišen
ostaješ.
Doista,
dušmani tvoji, Gospodine, †
tvoji
će dušmani propasti: *
raspršit će
se svi što čine zlo.
Rog si mi digao ko u bivola,
*
pomazao me uljem prečistim;
i
oko mi s visoka gleda dušmane, *
i uho
mirno sluša o onima što na me ustaju.
Ko
palma cvate pravednik *
i raste ko cedar
libanonski.
Zasađeni u Domu Gospodnjemu, *
cvatu
u dvorima Boga našega.
Rod donose i u starosti, *
sočni
i puni svježine:
da navijeste kako je pravedan Gospodin,
*
Hrid moja, onaj na kome nema nepravde.
Slava
Ocu i Sinu *
i Duhu Svetomu.
Kako
bijaše na početku, †
tako i
sada i vazda *
i u vijeke vjekova.
Ljubim
Gospodina, jer čuje *
vapaj molitve
moje:
uho svoje prignu k meni *
u
dan u koji ga zazvah.
Užeta
smrti sapeše me, †
stegoše me
zamke Podzemlja, *
snašla me muka i
tjeskoba.
Tada zazvah ime Gospodnje: *
»Gospodine,
spasi život moj!«
Dobrostiv
je Gospodin i pravedan, *
pun sućuti je
Bog naš.
Gospodin čuva bezazlene: *
u
nevolji bijah, on me izbavi.
Vrati
se, dušo moja, u svoj pokoj, *
jer
Gospodin je dobrotvor tvoj:
On mi život od smrti izbavi,
*
oči moje od suza, noge od pada.
Hodit
ću pred licem Gospodnjim *
u zemlji
živih.
Slava
Ocu i Sinu *
i Duhu Svetomu.
Kako
bijaše na početku, †
tako i
sada i vazda *
i u vijeke vjekova.
Psalam
110 ispjevao je kralj David, za vremena kada je Izabrani narod
iščekivao Mesiju, najvećega Kralja koji će doći. Tu David
spominje da je taj budući Kralj zapravo Gospodin, odnosno Pomazanik
Boga i da će u svakom slučaju biti jedinstveni Svećenik čitavoga
naroda.
Kralj
David je živio u vjeri, hodio je s Bogom, prebivao je u vječnosti
gotovo neprekidno, što znači da je služio Bogu, slušao Boga, da
je neprekidno molio, a imao je i pravo vršiti ponekad svećeničku
službu, za razliku od ostalih kraljeva toga vremena. Svećenici su
bili samo pripadnici svećeničkog plemena, Levijevci, odnosno
leviti. I kada je grubo griješio, David se znao usrdno kajati i
vraćati se poslušno Bogu.
David
je živio tisuću godina prije Krista, ali kao i sav narod, bio je
uvjeren, to jest, vidio je dobro tajne i božanska otajstva.
Predaju
o svećeništvu znali su svi u narodu.
Svi
su znali da se Otac naše vjere, Abraham susreo s Presvetim Trojstvom
u obliku i izdanju tri neznanca, na jedan tajanstveni način i
zahvaljujući svojem snažnom vjerskom „gledanju”.
„1
Abraham
i tajanstveni posjetitelji
Jahve
mu se ukaza kod hrasta Mamre dok je on sjedio na ulazu u šator za
dnevne žege. 2 Podigavši oči, opazi tri čovjeka gdje
stoje nedaleko od njega. Čim ih spazi, potrča s ulaza šatora njima
ususret. Pade ničice na zemlju 3 pa reče: »Gospodine
moj, ako sam stekao milost u tvojim očima, nemoj mimoići svoga
sluge! 4 Nek’ se donese malo vode: operite noge i pod
stablom otpočinite. 5 Donijet ću kruha da se okrijepite
prije nego pođete dalje. Ta k svome ste sluzi navratili.« Oni
odgovore: »Dobro, učini kako si rekao!«
6 Abraham se
požuri u šator k Sari pa joj reče: »Brzo! Tri mjerice najboljeg
brašna! Zamijesi i prevrtu ispeci!« 7 Zatim Abraham otrča
govedima, uhvati tele, mlado i debelo, i dade ga momku da ga brže
zgotovi. 8 Poslije uzme masla, mlijeka i zgotovljeno tele
pa stavi pred njih, a sam stajaše pred njima, pod stablom, dok su
blagovali.
9 »Gdje ti je žena Sara?« – zapitaju ga.
»Eno je pod šatorom«, odgovori. 10 Onda on reče:
»Vratit ću se k tebi kad isteče vrijeme trudnoće; a tvoja žena
Sara imat će sina.« Iza njega, na ulazu u šator, Sara je
prisluškivala. 11 Abraham i Sara bijahu u odmakloj dobi,
ostarjeli. U Sare bijaše prestalo što biva u žena. 12 Zato
se u sebi Sara smijala i govorila: »Pošto sam uvenula, sad da
spoznam nasladu? A još mi je i gospodar star!« 13 Onda
Jahve upita Abrahama: »A zašto se Sara smijala i govorila: ‘Kako
ću rod roditi ja starica?’ 14 Zar je Jahvi išta
nemoguće? Navratit ću se k tebi kad isteče vrijeme trudnoće: Sara
će imati sina.« 15 Sara se napravi nevještom govoreći:
»Nisam se smijala.« Jer se prestrašila. Ali on reče: »Jesi,
smijala si se!«.” Post
18,1-15
No,
i kada je Abrahamova koncentracija bila usmjerena više na profane
stvari, na svakodnevicu, on je vrlo konkretno doživio da ga pohodi
sam svećenik Melkisedek, Kralj Šalema, pravednosti i mira, a i
radosti u Duhu Svetome.
Melkisedek
je pohodio Abrahama nakon bitke koja je bila značajna za obitelj i
narod koji je pratio Abrahama kroz pustinju. Abraham je pobijedio,
ali nije uzimao nikakav plijen za sebe i za svoje. Uzeti tuđe stvari
i stoku, vidimo kasnije u Svetom pismu, moglo je značiti miješanje
vjere u jednoga Boga s mnogobožačkim klanjanjem i magijanjem drugih
i drugačijih naroda; trgovati s njima značilo je pokloniti se
nekome od njihovih bogova. Zato je bilo strogo zabranjeno uzimati
plijen poslije bitke, plijen se morao uništiti, spaliti. Velikodušni
Abraham je i bez toga znao da nema potrebe za uzimanjem plijena od
ratnoga protivnika, za razliku od naroda i kraljeva koji su se
kasnije oglušivali o zapovijedi Božje.
U
tom trenutku poslije bitke, pred Abrahamom se pojavio Melkisedek s
kruhom i vinom, blagoslivljajući Gospodina, a blagoslovio je i
Abrahama.
„17
Abraham
i Melkisedek
Pošto
se vratio, porazivši Kedor-Laomera i kraljeve koji su bili s njim,
ususret mu, u dolinu Šave, to jest u Kraljev dol, iziđe kralj
Sodome. 18 A Melkisedek, kralj Šalema, iznese kruha i
vina. On je bio svećenik Boga svevišnjega. 19 Blagoslovi
ga govoreći: »Od Boga svevišnjega, Stvoritelja neba i
zemlje,
neka je Abramu blagoslov!
20 I svevišnji
Bog,
što ti u ruke preda neprijatelje,
hvaljen bio!«
Abram
mu dade desetinu od svega.
21 Tada kralj Sodome reče
Abramu: »Meni daj ljude, a dobra uzmi sebi!« 22 Abram
odgovori kralju Sodome: »Ruku uzdižem pred Jahvom, svevišnjim
Stvoriteljem neba i zemlje, 23 da neću uzeti ni končića,
ni remena od obuće, niti išta što je tvoje, da ne kažeš: na meni
se Abram obogatio. 24 Ne, meni ništa, osim što su moji
momci upotrijebili; i dio za momčad što je sa mnom išla: Aner,
Eškol i Mamre, oni neka uzmu svoj dio.« .”
Post 14,17-24
Univerzalno
kraljevsko dostojanstvo i vječno svećenstvo jesu osobine
Mesije. Novi zavjet vrlo često Psalam
110
primjenjuje
na Krista:
Knjiga
Otkrivenja
„I
vidjeh: nebo otvoreno – i gle, konj
bijelac, a
na nj sjeo On, zvani Vjerni i Istiniti, a sudi i
vojuje po
pravdi; 12 oči
mu plamen ognjeni, na glavi mu mnoge krune; nosi napisano ime kojeg
nitko ne zna doli on sam; 13 ogrnut je ogrtačem
krvlju natopljenim;
ime mu: Riječ Božja. 14 Prate ga na bijelcima Vojske
nebeske, odjevene u lan tanan, bijel i čist. 15 Iz usta mu
izlazi oštar mač kojim će posjeći narode.
Vladat
će njima palicom
gvozdenom. On gazi
u kaci gnjevne
srdžbe Boga Svevladara. 16 Na ogrtač, o boku, napisano mu
ime: »Kralj
kraljevâ i Gospodar gospodarâ.«
Otk 19,11-15).”
Poslanica
Rimljanima
„Tko
će optužiti izabranike Božje? Bog opravdava! 34 Tko će
osuditi? Krist Isus umrije, štoviše i uskrsnu, on
je i zdesna Bogu
– on
se baš zauzima za nas!”Rim
8,34
Evanđelje
po Marku
„I
Gospodin Isus, pošto im to reče, bude
uzet na nebo i sjede zdesna Bogu.”
Mk 16,19
Evanđelje
po Mateju
„Kad
se farizeji skupiše, upita ih Isus: 42 »Što mislite o
Kristu? Čiji je on sin?« Kažu mu: »Davidov.« 43 A on
će njima: »Kako ga onda David u Duhu naziva Gospodinom, kad
veli:
44 Reče
Gospod Gospodinu mojemu: ‘Sjedi
mi zdesna dok
ne položim neprijatelje tvoje za
podnožje nogama tvojim?’
45 Ako
ga dakle David naziva Gospodinom, kako mu je sin?« 46 I
nitko mu nije mogao odgovoriti ni riječi, niti se od toga dana tko
usudio upitati ga bilo što.” Mt
22,41-46
Činjenica
je da je David u svome psalmu imao veliko nadahnuće.
Po
njemu već od davne prošlosti znamo da Isus sjedi s desna Ocu na
nebesima.
Psalam
110
„Mesija
– kralj, svećenik, pobjednik
Psalam.
Davidov. Riječ
Jahvina Gospodinu mojemu: »Sjedi mi zdesna
dok ne položim
dušmane za podnožje tvojim nogama!
2 Žezlo tvoje moći
protegnut će Jahve sa Siona:
vladaj posred svojih
neprijatelja!
3 Spreman je tvoj narod u svetim
odorama
za dan tvog junaštva:
kao rosa iz krila zorina
uza
te su mladi ratnici.«
4 Zakleo se Jahve i neće se
pokajati:
»Dovijeka ti si svećenik po redu
Melkisedekovu!«
5 Gospodin ti je zdesna,
on će
oboriti kraljeve u dan gnjeva svojega.
6 On će sudit’
narodima: bit će truplâ na gomile,
po svoj zemlji raskoljenih
glava.
7 Na putu će se napit’ iz potoka,
visoko će
dignuti glavu.”
Ali
kako naš Gospodin može sličiti nekome Melkisedeku?
Jer
Bog je jedan i načini ljude na sliku svoju.
Kako
Bog može biti nalik anđelu ili ljudskome stvoru, a ne obrnuto?
Isus
Krist je naš jedini Veliki Svećenik, a što je „po redu
Melkisedekovu”, to je stoga što je Melkisedek svećenik vječnosti,
zaređen oduvijek i zauvijek.
O
tome više govori Poslanica Hebrejima koju je poželjno čitavu
pročitati i promišljati.
No,
Gospodin Isus nije samo naš Veliki Svećenik.
Budući
da je Bog sav za nas i radi nas, On mora biti i Kralj i Prorok.
Ne
mora biti zemaljski kralj, već nebeski, a tako i prorok zemaljski
jer
sve što Isus govori, ima proročki značaj.
Isus
je prorokovao iz vječnosti, a kada se preobrazio pred apostolima, i
njih je uveo u vječnost što nam govori da se u vjeri i molitvi može
ulaziti i izlaziti iz vječnosti dok smo na zemlji, prije no što
zauvijek u vječnost odemo, posvećeni za Boga.
Odlazak
iz vječnosti je ulazak nazad u zemaljsko, u vrijeme, u grijehe ili u
grešne prilike kada često hulimo Gospodina i Majku našu,
udaljavanje
od Boga. Zato i kažemo: vrati se Bogu, uđi u vječnost, moli,
prorokuj.
Jer,
nije čovjek radi svijeta, radi zemaljskoga i kao rob vremena, već
je svijet i vrijeme radi čovjeka, da bi čovjek imao sve
egzistencijalno neophodno za svoju slobodu i volju koja odlučuje u
pravu na izbor. I da bi čovjek stigao sustavno promotriti jad
zemaljski što ga stvori njegov grijeh, a također može sustavno i
bez žurbe promatrati vječnost kojoj jednom odlazi zauvijek.
Susret
s Melkisedekom ukazuje i na to da je, po Psalmu 110, Mesija kojega su
očekivali sam Gospodin Bog.
Isti
taj Gospodin liječi nas, bolesnike; on oprašta naše grijehe i
oslobađa nas, čak toliko da ukida ubijanje živoga, to jest
žrtvovanja u Hramu i daje život i zdravlje bolesniku, također u
Hramu.
Hram
je slika raja.
U
raju, u vječnosti nema ubojstava, žrtvovanja koja predstavljaju
zahvalnost, ali i umilostivljavanje Boga.
U
vječnosti svi smo potpuno blaženi, mada netko možda svjetli jače,
a netko slabije i vjerojatno postoji hijerarhija, ali i demokracija
jer kako je na nebu, tako je i na zemlji. Kako je u vječnosti, tako
je i u vjerskom životu.
Stalna
je, ista, žrtva hvale i slavljenje Boga i štovanje svih svetih,
kako sada, tako i u vječnosti. U vječnosti je stalna gozba s Isusom
za kojom On čezne jednako kao i mi, ljudi.
Nije
samo važno reći ženi ili mužu: „Ljubim te” ili govoriti to
neprekidno Bogu. Cijela povijest nam je potrebna da bismo naučili
ljubiti sebe, sve druge ljude i Gospodina, po Isusovoj Zapovijedi
ljubavi. Život nam je potreban da bismo naučili ljubiti Boga onako
kako Bog ljubi nas. To nas uči Sveto pismo, proroci, Abraham, David
ili Ivan i ostali sveti evanđelisti.
Zato
nam je potrebna poslušna vjera jer nas uvodi u istinsku Ljubav
koja vidi sve u jedan mah, koja ima logičan razum i koja ne zove
čudom sve što se događa u životu s Isusom. Za nevjernika i
duhovnog bolesnika svako je čudo besmisleno. A
za vjernika koji ozdravlja svoj duh nastojanjima da izbjegava grešne
prilike, obraćenje k Bogu je čudo jer takav moli Boga da ga spasi i
pomogne mu da se vrati Bogu.
Tako
ispada da je najveće čudo na svijetu kad se netko obrati, kad
ugleda božanski život i ne može se nadiviti vječnosti.
Obraćenje
je čovjeka samo jedna karika u lančiću vječnosti.
Na
svijetu se svakoga trenutka obrati jedna duša Bogu.
A
u vječnosti postoji neopisiva dinamika života, stalne prinove
dolaze i neprekidno se događa nešto što je vrijedno radosti,
slavljenja i života u vječnome odmoru i u blaženome miru
pravednome. 18.01.2023.
13:51
Gospodin
kraljuje: neka kliče zemlja, *
† nek
se vesele otoci mnogi!
Oblak i tama ovijaju njega, *
pravda
i pravo temelj su prijestolja njegova.
Oganj ide pred njim
*
i sažiže okolo dušmane njegove.
Munje
mu svijet osvjetljuju: *
zemlja to vidi
i strepi.
Brda se tope pred Gospodinom ko vosak, *
pred
vladarom sve zemlje.
Nebesa navješćuju pravednost njegovu,
*
svi narodi gledaju mu slavu.
Nek
se postide svi što likove štuju †
i
koji se hvale kumirima. *
Poklonite mu
se, svi bozi!
Sion radostan sluša, †
gradovi
Judini kliču, *
zbog tvojih sudova,
Gospodine!
Jer ti si, Gospodine, Svevišnji
-
nad svom zemljom, *
visoko,
visoko nad bozima svima.
Gospodin
ljubi one koji mrze na zlo, †
on
čuva duše pobožnika svojih, *
izbavlja
ih iz ruku opakih.
Svjetlost sviće pravedniku *
i
radost čestitima u srcu.
Radujte se, pravednici, u Gospodinu,
*
slavite sveto ime njegovo!
Slava
Ocu i Sinu *
i Duhu Svetomu.
Kako
bijaše na početku, †
tako i
sada i vazda *
i u vijeke vjekova.