PREDGOVOR
Život
se čovjekov često svodi na tri stvarnosti...
Tako
su i u Bibliji ponuđene tri stvarnosti koje su prisutne u mudrosnoj
književnosti.
Susreće
se ispraznost života, gotovo pakao: Propovjednik.
Ali
tu je i probijanje, Čistilište: Job
I
konačno, Biblija poznaje i pokazuje svijet ljubavi kao obećani raj:
Pjesma nad pjesmama.
1.
UVOD
Tri
filozofije života
Postoje
samo tri biblijske filozofije života i svaka je od njih
predstavljena Biblijskom knjigom:
-
život kao ispraznost, Prop: svevremenski klasik o ispraznosti
života;
-
život kao trpljenje, Job: traženje smisla ljudskog trpljenja;
-
život kao ljubav, Pj: slavljenje ljubavi i boravak u životnoj
ljubavi.
Propovjednikova
je ispraznost muka i PAKAO.
Jobovo
trpljenje predstavlja mučno probijanje i ČISTILIŠTE, zemaljsko
prosvjetljenje, čišćenje duše i ulazak u nebesku kupelj.
Veza
i spoj u Pjesmi nad pjesmama počinje i završava ljubavlju i
predstavlja NEBO.
Bit
pakla nije trpljenje nego ispraznost, nije muka nego besmisao, nije
fizičko nego duhovno trpljenje.
Trpljenje
nije bit pakla jer trpljenje može biti puno nade. Za Joba je i bilo
jer nije gubio vjeru i nadu, a to je vjera i na putu u budućnost i
njegovo trpljenje dokazalo je da pere, čisti i odgaja: daje mu oči
da vidi Boga. To je obrazloženje ljudskog boravka na zemlji.
Konačno,
nebo je ljubav i ono je prije svega Božja prisutnost i Bog je u
osnovi ljubav.
2.
SMISAO ŽIVOTA
Posrijedi
je dugo, mučno, naizgled frustrirajuće traženje. Jobovo traženje
završava nalaženjem. Job postavlja Bogu pitanje koje uključuje
druga
pitanja:
JOB
: „Zašto si me izveo iz utrobe – krila?
Kakva
je to povijest, kamo vodi? Kakva je to igra?
Zašto
sam rođen? Zašto živim? Čemu sve to?
To
je i PROPOVJEDNIKOVO pitanje, ali Job daje odgovor, a Propovjenik ne.
Iz
istoga razloga Mojsije daje odgovor na pitanja o kojima filozofi
beskonačno i neplodno razmišljaju: Tko je Bog? Koje Mu je ime? Koja
narav?
Mojsije
ima pravi osjećaj da Ga pita. A Propovjednik, kao i tri Jobova
prijatelja, beskonačno filozofiraju o Bogu.
Job,
kao i Mojsije, pita Boga, traži Božje lice. Jobov život sadrži
traženje i nalaženje. Cilj života jest naći Boga, pa i usprskos
trpljenju i agoniji.
I
križ je velik dar. Ali Job vidi Boga. I to ga zadovoljava.
ZAKLJUČAK
3.
BOŽANSKA DIMENZIJA TRPLJENJA, OČIŠĆENJA I LJUBAVI
Život
nije prikazan usiljenim i odveć strukturiranim. Uzet je u obzir
svijet čovjekov i svijet Božji sa svojim silnicama i vječnim
obilježjima. Ovdje tri postavke prožimaju i tvore čovjekovu
stvarnost i razmišljanje o njoj: ispraznost, trpljenje i ljubav.
Bogu
se pristupa po trima krepostima: vjeri, nadi i ljubavi.
Ovdje
u Bibliji navode se tri eshatološka, buduća, završna stanja na
zemlji nakon smrti: pakao, čistilište i raj.
Filozofi
govore o mudrosti, ostaju na zemlji među ljudima i tako razmišljaju
o stvarnosti.
Biblija
također nosi konkretne ljude, idealizirane, tipizirane, univerzalne,
obične. Ali ne gubi iz vida svijet stvorenja, jer uistinu postoje
patnici. Postoji svijet pitanja i kritičnosti, ispraznost ljudske
danosti i napora.
I
konačno, čovjek je ljubljeno biće. A Bog je čovjekoljubac.
Čovjek
vidi ispunjenje trpljenja, ispraznost mnogih briga. Ljubav je poticaj
i pokretač naprijed.
Ljubav
je novo, prožeto i preobraženo stanje.
(usporedi:
H. Hohnjec u „Obnovljeni život”, broj 57; 2002.g.)
Ovo
su drsko iščupane natuknice iz knjige Nikole Hohnjeca: „Tri
biblijske filozofije života”, Biblioteka Riječ 42, izdanje KS,
2003.g.
Neke
moje napomene.
U
Knjizi o Jobu naviješta se Pashalno Otajstvo, Muka, smrt i uskrnuće
Isusa Krista, dok se u Knjizi Pjesma nad pjesmama očituje Brak nad
brakovima između Boga i Crkve, odnosno čovječanstva.
U
Knjizi Propovjednik, koja mene osobno podsjeća na kralja koji pade u
grijeh, ne naviješta se neka osobnost koliko se potvrđuje (jer se
nalazi u Svetom pismu) sigurno postojanje stanja pakla. Ta je Knjiga
(Propovjednik) nešto što iznenađuje čitatelje koji još nemaju
izgrađenu vjeru i gledaju idealistički na Bibliju, a često i
preskaču dosadna mjesta kao što je nabrajanje rodoslovlja i slično.
Knjiga Propovjednik strši iz Biblije veoma drastično jer je sušta
suprotnost onome o čemu čitavo Sveto pismo govori, a to je
putovanje u nebo, ljubav, raj, povjerenje, prijateljstvo, dobra
volja, nada, pouzdanje i povjerenje. Ta činjenica dokazuje da
Biblija ne promovira kaznu za grijeh već detektira uzroke patnje i
smrti koje je uklonio Isus Krist svojom smrću na križu. Inače se
nitko ne bi našao tko bi se čudio Propovjedniku. On je upravo zato
tu, da se čovjek neugodno iznenadi, začudi i trgne iz letargije.
04.07.2022. 20:35
„I mi
smo vidjeli i svjedočimo
da je Otac poslao Sina kao Spasitelja
svijeta.
Tko ispovijeda da je Isus Sin Božji,
Bog ostaje u
njemu, i on u Bogu.” 1 Iv 4,14-15