Gospodine,
psalmist Ti pjeva da si čovjeka načinio malo manjim od anđela,
samo malo manjim od sebe, Gospodina svega.
„Gledam
ti nebesa, djelo prstiju tvojih,
mjesec i zvijezde što ih
učvrsti –
5 pa što je čovjek da ga se spominješ,
sin
čovječji te ga pohodiš?” Ps
8
Predodredio
si čovjeka kao svoje najdivnije djelo stvaranja, Gospodine, svaku
ljudsku osobu si zacrtao kao posebno i divno remek – djelo. Svaki
čovjek, ikada na zemlji, u Sinu Tvome može zaista to i postati,
svetac Božji.
Sigurno
si znao koliko puno strpljenja Ti je potrebno za čovjeka, i to u
odnosu prema onom strpljenju kojega gotovo niti jedan čovjek nema.
„Blagoslivljajte
svoje progonitelje, blagoslivljajte ih, nemojte ih proklinjati”,
govorio si ljudima na razne načine, mnogo puta.
Kako
da čovjek shvati da mu je to najbolje i najmudrije za njegov plodan
život, za život kakvoga bi mogao imati i to upravo određeni čovjek
i niti jedan drugi?
Je
li to Tvoja raskoš u stvaranju, ona Tvoja rasipnost?
Da,
sigurno jest.
Ti
puštaš da ljudska okorjela srca propadaju sve dok ne naiđu do dna,
na muke paklene i dok ne vide i ne zavape da si im Ti, Gospodine
Bože, jedini spas od muka.
Ali
zar je to sve?
Spas
iz blata, spas od ljage, spas za novu slobodu života u novim
grijesima?
Sve
više sam sklona vjerovati da su mnogi ljudi potpuno nemoćni pred
Tobom, a sloboda im služi samo da još više potonu. Sve češće mi
izgleda da se mnogo truleži nakupi na svijetu, truleži koju se mora
u peć baciti da izgori, kao u spalionici otpada, jer toliko si
duhovne neplodnosti pokazao meni u životu.
Moje
opraštanje, moje zajedničko i apsolutno opraštanje svima, postaje
mi sumnjivo.
Evanđelist
Ivan spominje da se ne mora baš za svakog čovjeka moliti; ta me
riječ baca u sumnju jer živjela sam kao stari čovjek u nekim
idejama o tome kako svaki čovjek ima svoju životnu priliku za
dobro.
„16 Vidi
li tko brata svojega
gdje čini grijeh koji nije na smrt,
neka
ište i dat će mu život
– onima koji čine grijeh
što
nije na smrt.
Ima grijeh što je na smrt;
za nj ne velim da
moli.
17 Svaka je nepravda grijeh.
A postoji grijeh
koji nije na smrt.
18 Znamo:
tko god je rođen od
Boga, ne griješi;
nego Rođeni od Boga čuva ga
i Zli ga
se ne dotiče. „ 1 Iv 5,16-18
I
kada gledam i slušam te psovače, mnogi ne znaju što čine,
uglavnom su bolesnici dok neki drugi kršćani u tim psovačima vide
samo zlo i oličenje zla, bježe od njih, ali barem ih ne proklinju.
Čovjek
mora biti jako svjestan što čini kada psuje i to psovanje je već
okorjela navika, mnogi ne znaju uopće koliko često psuju u jednom
razgovoru. To su okorjele navike, kao prvo. Morate reći da to ne
želite slušati, ali ne možete ni sebi, ni psovaču puno pomoći,
mada uporno tumačite kakvo si zlo čine. Često psovači jesu i
tradicionalni vjernici čiji su roditelji vršili preveliki pritisak
u svojoj vjeri umjesto da nauče razlikovati duha života od samoga
slova koje ubija.
U
tom smislu stavljam na tezulju pitanje o jednakim prilikama za sve
protiv pitanja koje sve češće susrećem, a to je pitanje zloće
ljudske.
Jedini
si odgovor Ti, Kriste, Gospodine.
U
Tebe se krstiti znači riješiti se Istočnoga grijeha, grijeha naših
praroditelja po kojemu je zlo i ušlo u svijet; grijeha koji je izvor
ogromne rijeke ljudskih grijeha u povijesti čovječanstva; onoga
grijeha koji navodi svako ljudsko biće na zlo; grijeha koji ostavlja
iza sebe nepopravljive posljedice u vremenu, u životu određenoga
grešnika, naročito ako se krstio u zrelim godinama pa se prisjeća
tih posljedica Istočnoga grijeha, posljedica koje su nastale kao
njegovi osobni grijesi.
Mada
krštenje u Katoličkoj Crkvi briše taj Istočni grijeh u čovjeku,
ja, evo, i danas u promišljanju nailazim na posljedice koje su
ostale u mojoj duši, na mom srcu kao tvrdokorne navike. Ne kažem da
se nisam pomakla naprijed u vjerskom životu, ali napasti me vrebaju
neprekidno i moram se dobro izučavati o tome kako i kada ću se
othrvati napasti. Moram je predvidjeti. Spriječiti molitvom, dobrim
djelima koja mi nikako ne uspijevaju kao dobra djela, izbjegavanjem
svake prilike koja bi mogla donijeti napast u srce, a to znači da se
u svojoj nemoći moram osamiti što opet može biti jako opasno.
„Najčešći
prigovor doktrini predodređenja je da je ona nepravedna. Zašto bi
Bog odabrao određene pojedince, a ne druge? Važno je zapamtiti da
nitko ne zaslužuje spas. Svi smo sagriješili (Rimljanima 3:23) i
svi smo vrijedni vječne kazne (Rimljanima 6:23). Kao rezultat toga,
Bog bi bio savršeno pravedan i dopustio svima nama da vječnost
provedemo u paklu. Međutim, Bog odlučuje spasiti neke od nas. On
nije nepravedan prema onima koji nisu izabrani, jer oni primaju ono
što zaslužuju. Božji odabir milosti prema nekima nije nepravedan
prema drugima. Nitko ništa ne zaslužuje od Boga; stoga se nitko ne
može usprotiviti ako ništa ne primi od Boga. Ilustracija bi bila
čovjek koji nasumično dijeli novac petorici ljudi u gomili od
dvadeset. Bi li se petnaestak ljudi koji nisu primili novac uzrujalo?
Vjerojatno je tako. Imaju li oni pravo biti uzrujani? Ne, nemaju.
Zašto? Jer čovjek nikome nije bio dužan novac. Jednostavno je
odlučio biti milostiv prema nekima.
Riječi
prevedene „predodređeno“ u gore spomenutom Svetom pismu potječu
od grčke riječi proorizo, koja nosi značenje „unaprijed
odrediti“, „zarediti“, „odlučiti unaprijed“. Dakle,
predodređenje je Bog koji određuje da će se određene stvari
dogoditi prije vremena. Što je Bog unaprijed odredio? Prema
Rimljanima 8: 29-30, Bog je unaprijed odredio da će određene osobe
biti prilagođene sličnosti Sina, biti pozvane, opravdane i
slavljene. U biti, Bog unaprijed određuje da će određene osobe
biti spašene. Brojni zapisi govore o vjernicima u Krista koji je
izabran (Matej 24:22, 31; Marko 13:20, 27; Rimljanima 8:33, 9:11, 11:
5-7, 28; Efežanima 1:11; Kološanima 3:12 ; 1. Solunjanima 1: 4; 1.
Timoteju 5:21; 2. Timoteju 2:10; Titu 1: 1; 1. Petru 1: 1-2, 2: 9; 2.
Petru 1:10). Predodređenje je biblijski nauk da Bog u svom
suverenitetu bira određene pojedince za spasenje.
Ako
Bog bira tko će biti spašen, ne narušava li to našu slobodnu
volju da odaberemo i vjerujemo u Krista? Biblija kaže da imamo
izbor- svi koji vjeruju u Isusa Krista bit će spašeni (Ivan 3:16;
Rimljanima 10: 9-10). Biblija nikada ne opisuje Boga kako odbija bilo
koga tko vjeruje u njega ili odbija svakoga tko ga traži (Ponovljeni
zakon 4,29). Nekako, u Božjem otajstvu, predodređenje radi ruku pod
ruku s osobom koju je Bog privukao (Ivan 6:44) i vjeruje u spasenje
(Rimljanima 1:16). Bog predodređuje tko će biti spašen, a mi
moramo izabrati Krista kako bismo bili spašeni. Obje činjenice su
podjednako istinite. Rimljanima 11:33 objavljuje: „O, dubino
bogatstva mudrosti i spoznaje Božje! Kako su neistraživi njegovi
sudovi i njegovi putevi izvan trasiranja!” ('gotquestions').
Ima
nas raznolikih kao što je raznolik na zemlji svijet flore i faune,
kao što je raznoliko nebo sa svojim svjetlilima, kao što je
raznolik čitav svemir, odnosno makro i mikro kozmos.
Radosna
vijest je da je Bog neke ipak, i to mnoge, predodredio za spasenje.
Tužno
je što ima bezbroj milijuna ljudi kojima je Gospodin više puta dao
priliku da Mu povjeruju, da se obrate od svojih zlih puteva, da im je
već pripravio stanove, ali ti su Ga ljudi napustili, iznevjerili.
Odbija
me kada ljudi govore: „Pazi, on ti je zao, nije dobar čovjek”.
Zar
nismo svi zli? Zar nije zao koji misli da je netko zao i još
upozorava druge ljude na to?!
Odakle
mi možemo znati za druge: koliko su grešni, jesu li zaista tako zli
kako nama izgledaju.
Po
djelima, samo po njihovim djelima znamo, po plodovima.
Ako
su plodovi zli, to nama ne daje pravo da se bacamo na zlikovca
drvljem i kamenjem, da ga vrijeđamo, da pljujemo po njemu – to je
ono što me sablažnjava često.
To
može biti značajan pokazatelj neke osobe.
To
može biti znak za opasnost.
Taj
znak za opasnost može upućivati na dolazeće napasti.
Riječ
i pojam „znak” potječe iz praslavenske riječi i pojma „znati”,
odnosno lit. „žinoti” - glagol i pojam koji potječe od
latinskog pojma „co-gnoscere” ili grčkog pojma „gi-gnoskein”,
imenica: gnoza=znanje.
Dakle,
kada ugledamo znak za opasnost, već smo svjesni i mogućnosti da
ulazimo u grijeh.
Znak
jest ONO ŠTO UPUĆUJE NA NEŠTO.
Za
razliku od pojma „znak”, koji može predstavljati u nekim
slučajevima i simboliku, stvarno značenje riječi i pojma „simbol”
jest nešto sasvim drugo i potpuno drugačija dimenzija, punija i
veća, dublja i šira.
Simbol
jest znak koji JEST ONO ŠTO POKAZUJE.
Problematično
je kada kršćani kažu da su Tijelo i Krv Kristova na oltaru „samo”
simbolično kao da to nisi uistinu Ti, Kriste.
Riječ
i pojam „simbol” potječu od znakovite grčke riječi
„symbolon”=SIM- +ballein: bacati, pogađati (latinski „symbolo”),
a znamo da su stari Grci imali simbole u obliku pločica na kojima je
bila upisana obaveza i obećanje; tu bi pločicu prepolovili i
polovice podijelili među sobom kao znak raspoznavanja i ugovora
kojega se moraju držati pod svaku cijenu; često se to činilo
prilikom rastajanja na dulje vrijeme.
U
svakom slučaju simbol je velika dubina, za razliku od znaka koji,
poput prometnoga znaka na cesti, može biti i pogrešan, odnosno
privremeno izvan značenja(dok su radovi na cesti ili kad je
izvanredno zaustavljen promet).
Tako
kršćani imaju znak ribe, ali to nije vjerodostojno.
Pravi
kršćanski simbol, „fuit symbolum Credo= a symbol of trust, engl.=
simbol povjerenja i pouzdanja” jest CREDO – SIMBOL KRŠĆANSKE
VJERE. Mi to uglavnom izgovaramo: ispovijest vjere, Vjerujem.
„Nicejsko-carigradsko
vjerovanje
Vjerujem
u jednoga Boga, Oca svemogućega, stvoritelja neba i zemlje, svega
vidljivoga i nevidljivoga.
I
u jednoga Gospodina Isusa Krista, jedinorođenoga Sina Božjega.
Rođenog od Oca prije svih vjekova. Boga od Boga, svjetlo od svjetla,
pravoga Boga od pravoga Boga. Rođena, ne stvorena, istobitna s Ocem,
po kome je sve stvoreno. Koji je radi nas ljudi i radi našega
spasenja sišao s nebesa. I utjelovio se po Duhu Svetom od Marije
Djevice: i postao čovjekom. Raspet također za nas: pod Poncijem
Pilatom mučen i pokopan. I uskrsnuo treći dan, po Svetom Pismu. I
uzašao na nebo: sjedi s desne Ocu. I opet će doći u slavi suditi
žive i mrtve, i njegovu kraljevstvu neće biti kraja.
I
u Duha Svetoga, Gospodina i životvorca; koji izlazi od Oca i Sina.
Koji se s Ocem i Sinom skupa časti i zajedno slavi; koji je govorio
po prorocima.
I
u jednu svetu katoličku i apostolsku Crkvu. Ispovijedam jedno
krštenje za oproštenje grijeha. I iščekujem uskrsnuće mrtvih. I
život budućega vijeka. Amen.” 07.08.2021. 09:47
Mislio
je da ću reći "Zbogom" našem
prijateljstvu, našoj nadi kojima
sam opijena kao drogom. Ti
me, Nebo, sad ukradi
da
me Te je nosit' u zjenama sjajnim, da
mi Te kroz dušu prostrijet' istom
nadom s onim žarom trajnim kojim
nosim svoju kostrijet.
Da
mi je sad reći sve, u
Tvom praštanju još tugom zanositi svakom
notom ove krasne sne pa
da mi je slavljem zarositi.
Mislio
je da ću proći pokraj njega kao
tihi lahor, kao tren, kao
pokraj lanjskog snijega, kao
uzdrhtala, blijeda sjen'.
Ti
mi, Nebo, podaj tu širinu jer
ja drugo nemam, samo žuđ da
doživim srcem Ti mirinu radi
koje dragi uvijek mi je tuđ
pa
da i ja opet mognem zaploviti u
toj lađi koja nema kraj, da
me mogneš dragim zakloniti pa
da gledam očiju mu sjaj.
Tada
on bi mene prepoznao kao
pričesnicu Tvoju, kao svoju dragu i
moj život tad bi stao na
tom osunčanom i Nebeskom pragu. subota,
9. prosinca 2017. 15:23:36
„Kiša
šušti, slabo pada i romori dok
me tvoje ruke grle, a
Bog časni iz tebe govori riječi
blage, epitete vrle.
Budi
nježna, nježnija od cvijeta da
te mognem treptajem sačuvati i
od vjetra i od bijela svijeta, da
te smjednem samo svojom zvati.
Ne
puštam te nikom drugom jer
je Bog u tebi kao Gospod moj što
me ovjenčava sjetnom tugom kada
god pošalje te u vrli boj
kako
duša saznala bi da te ljubi i
da bez tebe bi bila izgubljena, da
bi nosila na srcu oklop grubi i
da nikad ne bi bila zaljubljena.”