Uvod
Biti
opravdan obično znači postići da vlastita stvar nadjača
protivnikovu, da iziđe na svjetlo vlastito pravo. Taj se susret ne
mora nužno odigrati pred nekim sudom, niti protivnik ne mora biti
neprijatelj. Polje je pravednosti neusporedivo šire od područja
zakona pa i običaja. Svaki ljudski odnos uključuje neku vlastitu
pravednost, vlastitu normu: poštovati tu normu znači, kad s nekim
dođemo u dodir, svaki put primijeniti baš onu nijansu postupka koja
je za nj prikladna i koja neće biti zadana samo izvana – njegovim
položajem u društvu, gestama što ih on pokazuje – već i nečim
dubljim: samim njegovim bićem, njegovim darovima i potrebama. Biti
pravedan znači: prema svakomu naći baš onaj stav koji priliči,
biti opravdan znači dokazati, u času kušnje ili spora, ne toliko
svoju nedužnost koliko ispravnost svega svog ponašanja, to znači
postići to da iziđe na vidjelo vlastita pravednost.
Glava
I
BITI
OPRAVDAN PRED BOGOM
Htjeti
biti opravdan pred Bogom, htjeti imati pravo pred Njim izgleda
nezamislivo; daleko od toga da bi se čovjek usudio to pokušati: on
dapače strahuje da ne bi Bog sam pokrenuo takvo razračunavanje
kojega bi ishod mogao biti samo koban: „Ne idi na sud sa slugom
svojim jer nitko živ nije pravedan pred Tobom (Ps 143,2)”, jer:
„Ako se, Gospodine, grijeha budeš spominjao, Gospodine Bože, tko
će opstati (Ps 130,3)?”. Mudro je priznati svoj grijeh i u tišini
čekati da Bog objavi svoju pravednost: „Pravedan ćeš biti kad
progovoriš (Ps 51,6)”.
U
biti, nije čudno to što čovjek nije nikad pravedan pred Bogom već
prije to što čovjek može pomisliti da jest pravedan, a Biblija,
kako se čini, ne smatra da je to čudovišno. Iako Job zna da
'čovjek ne može imati pravo protiv Boga (Job 9,2)', da Bog „nije
čovjek...” i da je nemoguće 's Njim se pravdati, ići na sud, s
Njime se parničiti (Job 9,32)' – taj isti Job ne može, a da ne
„pripremi parnicu”, da ne bude „u svoje pravo uvjeren (Job
13,18sl.)”. Budući da je Bog pravedan, Job se ne mora bojati tog
suočavanja jer bi Bog „u protivniku vidio pravedna” i
Jobova bi „parnica tad pobijedila” (Job 23,7). A Bog, iako
ušutkava Joba dokazujući mu bezumnost i nepromišljenost, u dnu mu
ipak ni sam ne daje krivo. Bog priznaje u Abrahamovoj vjeri gestu
kojom se ovaj, iako – očito – ne postiže pred Njim nikakvo
pravo, barem vjerno odaziva svemu što je Bog od njega očekivao
(Post 15,6).
Prema
tomu, Stari zavjet prikazuje čovjekovo opravdanje pred Bogom u isti
mah kao neostvarivo očekivanje i kao stanje za koje je čovjek
stvoren. Bog je pravedan: to znači da On nikada nema krivo i da se
nitko s Njim ne može sporiti, ali znajući iz kakve nas je gline
umijesio i za kakvo nas je zajedništvo stvorio, upravo zbog svoje
pravednosti i ljubavi prema svomu stvoru, Bog se ne odriče učiniti
ga sposobnim da pred Njim bude baš ono što i mora biti, to jest
pravedan čovjek.
Glava
II
OPRAVDANI
U ISUSU KRISTU
1.
Nemoć Zakona
Ono
što Stari zavjet daje možda naslutiti, židovski legalizam u kojemu
je odgojen farizej Pavao misli svakako da, ako to i ne postizava, u
najmanju ruku mora za tim težiti: budući da je Zakon izraz Božje
volje i čovjeku dohvatljiv (usp. Pnz 30,11 – zapravo nadohvat
njegova razuma, razumljiv i lako spoznatljiv), dosta
je da ga čovjek cjelovito opslužuje pa da može stati pred Boga i
biti opravdan. Zabluda farizeja nije u tom pričinu da se s Bogom
može razgovarati iz stanja pravednosti, kao što bi doista i
trebalo; njegova je zabluda u tome što se vara kad misli da to može
postići vlastitim silama, kad iz sama sebe hoće izvabiti stav koji
dosiže Boga i koji Bog od nas očekuje. Ta bitna izopačenost srca
koja misli da ima pravo 'hvalisati se pred Bogom' (Rim 3,27) dovodi
do one temeljne zablude u tumačenju Saveza, tumačenju koje Zakon
rastavlja od obećanja, koje u Zakonu gleda sredstvo opravdanja pred
Bogom, a zaboravlja da i sama ta vjernost može biti samo Božje
djelo, ispunjenje Božje Riječi.
2.
Isus Krist
Ali
Isus Krist je doista bio „Pravednik”(Dj 3,14), On je pred Bogom
bio upravo ono što je Bog očekivao – Sluga koji se najzad mogao
svidjeti Ocu, on je znao do kraja 'ispuniti svaku pravednost' i umro
je da Bog bude proslavljen, to jest da se pokaže svijetu u svoj
svojoj veličini i zaslužnosti, dostojan svih žrtava i kadar da
bude ljubljen iznad svega (Iv 14,30). U toj smrti, koja je izgledala
kao smrt odbačenika, Isus je u stvari postigao svoje opravdanje, Bog
Mu je priznao djelo što ga je izvršio (Iv 16,10), a to je obznanio
uskrisivši Isusa i davši Mu puninu Duha Svetoga (1 Tim 3,16).
3.
Milost
Ali
Isus Krist je uskrsnuo radi našega opravdanja. Što Zakon nije mogao
učiniti, što je, naprotiv, pokazivao kao sasvim isključeno, to nam
je Božja milost darovala u Kristovu otkupljenju (Rim3,23sl.). Taj
dar nije neko jednostavno „kao da”, neko spuštanje kojim bi Bog,
videći da je Njegov jedinorođeni Sin potpuno opravdan pred Njim,
pristao da nas smatra kao opravdanima - zbog naših veza s Njime.
Pavao ne bi bio upotrijebio riječ 'opravdanje' da je po srijedi puko
pomilovanje i podmirenje; ta riječ, naprotiv, znači priznanje
osporenog prava, potvrdu ispravnosti zauzetoga stava. Pavao gestu
kojom nas Bog opravdava ne bi bio pripisao Božjoj pravednosti već
samo Božjem milosrđu. A u stvari je Bog htio u Kristu „učiniti
očitom svoju pravednost... i dokazati da je pravedan i da opravdava
onoga koji vjeruje u Isusa (Rim 3,26):
„Objavljenje
spasiteljske pravednosti Božje
Sada
se pak izvan Zakona očitovala pravednost Božja, posvjedočena
Zakonom i Prorocima, pravednost Božja po vjeri Isusa Krista,
prema svima koji vjeruju. Ne, nema razlike! Svi su zaista
sagriješili i potrebna im je slava Božja; opravdani su
besplatno, njegovom milošću po otkupljenju u Kristu Isusu. Njega
je Bog izložio da krvlju svojom bude Pomirilište po vjeri. Htio je
tako očitovati svoju pravednost kojom je u svojoj božanskoj
strpljivosti propuštao dotadašnje grijehe; htio je očitovati
svoju pravednost u sadašnje vrijeme – da bude pravedan i da
opravdava onoga koji je od vjere Isusove (Rim 3,21-26)."
4.
Božja djeca
Bog,
naravno, očituje svoju pravednost prvenstveno prema Sinu „koji bi
predan zbog naših grijeha (Rim 4,25)” i koji je svojim posluhom i
svojom pravednošću zaslužio opravdanje i pravednost za mnoge. Ali
to što Bog daje da Isus Krist zasluži naše naše opravdanje ne
znači samo da Otac iz obzira prema Sinu pristaje postupati s nama
kao s pravednima već to znači da nas Otac u Isus Kristu
osposobljuje da zauzmemo baš onaj stav kojega Bog Otac od nas
očekuje, da se prema Gospodinu odnosimo kako zaslužuje, da Bogu
djelotvorno iskazujemo pravdu na koju ima pravo, jednom riječju: da
stvarno budemo pred Bogom opravdani. Tako je Bog pravedan prema
samome sebi jer ni u čemu ne umanjuje čast i slavu koje Bogu
pripadaju, a pravedan je i prema stvorovima kojima iz čiste milosti
– ali milosti koja ih dohvaća u njihovom najdubljem biću – daje
da se nađe pravi stav prema Njemu, Gospodinu, da se drže prema Bogu
kakv jest, Otac, to jest da doista budu Božja djeca (Rim 8,14-17; 1
Iv 3,1 sl.).
Glava
III
OPRAVDANI
PO VJERI
U
tom nutarnjem preporodu kojim nas Gospodin opravdava nema magijske
preobrazbe; taj se preporod doista zbiva u nama, u našim gestama i
reakcijama, ali nas lišava naše navezanosti na nas same, naše
vlastite slave (usp. Iv 7,18), a privezuje nas Isusu Kristu u vjeri:
„Gdje
je dakle hvastanje? Isključeno je. Po kojem zakonu? Po zakonu djelâ?
Ne, nego po zakonu vjere. Smatramo zaista da se čovjek
opravdava vjerom bez djelâ Zakona. Ili je Bog samo Bog Židovâ?
Nije li i poganâ? Da, i poganâ. Jer jedan je Bog: on će
opravdati obrezane zbog vjere i neobrezane po vjeri. Obeskrepljujemo
li dakle Zakon po vjeri? Nipošto! Naprotiv, Zakon utvrđujemo (Rim
3,27-31).”
Vjerovati
u Isusa Krista zapravo znači priznati u Kristu Onoga koga je Otac
poslao, znači prionuti uz Njegove riječi, znači sve staviti na
kocku radi Kraljevstva, znači 'pristati na gubitak svega ... da
bismo dobili Krista', žrtvovati vlastitu pravednost, onu koja dolazi
od Zakona, da bismo primili „pravednost koja dolazi od Boga na
osnovi vjere” (Fil 3,8 sl.). Vjerovati u Isusa Krista znači
upoznati ljubav koju Bog ima u nama i priznati da je Bog Ljubav (1 Iv
4,16), to znači doseći srce Božjega misterija, to znači biti
pravedan (Dufour, str. 778/782). 16.01.2021. 22:09
„Isus
proglašuje svoje božansko poslanje
Usred
blagdana uziđe Isus u Hram i stade naučavati. 15 Židovi
se u čudu pitahu: »Kako ovaj znade Pisma, a nije učio?« 16 Nato
im Isus odvrati:
»Moj nauk nije moj,
nego onoga koji me
posla.
17 Ako tko hoće vršiti volju njegovu,
prepoznat
će da li je taj nauk od Boga
ili ja sâm od sebe
govorim.
18 Tko sâm od sebe govori,
svoju slavu
traži,
a tko traži slavu onoga koji ga posla,
taj je
istinit
i nema u njemu nepravednosti.
19 Nije li vam
Mojsije dao Zakon?
Pa ipak nitko od vas ne vrši Zakona.«
(Iv
7,14-19a).”