Friday, August 9, 2019

Pjesma supatnika



Poznajem te česte brige
kada srcu ustreptalom stižu
one duge i sve dulje noći,
kao čvrste, jake verige
što se gusto sve nanižu
kad ne misliš da će doći.


Gotovo se događa to isto
ako sumnja te ponekada pogodi
kao da se malo gubiš,
a srce ti žarko, čisto,
spremno žrtvu da porodi
Bogu kojeg tiho ljubiš.


To su one slatke kušnje
sviju svetih, sviju smrtnika,
svakog molitelja revna.
I molitve su uporne i zdušne
nekog bliskog supatnika,
tužna zaziva i pjevna.


To je samo jedno
od prijelaznih razdoblja
kada ostavljaš sav svijet,
sve što bilo ti je vrijedno;
to je kao pobuna roblja,
duša nježnih kao cvijet.


I kao da ćeš sada stići
nasred rijeke gdje krštavaju,
gdje se pokazuju pokojnici,
a iz tvoga srca će se dići
sve ti žrtve što se uvrštavaju
tamo gdje te vode nebeski vojnici,


gdje je zlatna Knjiga s pečatima.
A ti misliš mogao sam bolje,
a ti plačeš mogao sam više
da sam samo znao u dalekim satima
koristiti snagu svoje dobre volje.
I znaš dobro da u Knjizi sasvim drugo piše:


ime mu je zemlja žedna, suha;
duša mu je prepuna od suza
i ruke mu plodne, ali slabe,
a porijeklo vuče od Svetoga Duha
što mu srce oslobodi od tolikih uza
kojima su vezali ga za zemaljske grabe.
09.08.2019. 20:12

Zatvoreno nebo



Rano jutro kolovoza,
toplo, svježe
poput rose djevičanske,
nebeska je proza
da je misli zabilježe
jer je traže ruke proročanske


kad ih Duh probudi Sveti:
idi, sjedni pa podvori
nove molitvene dane
zazivima koji pljušte ljeti
kao zvijezde meteori
da ti dobra godina osvane.


Ne vidim Te od sparine,
guste, mračne noći
koja Tebe, Duha prosi
milostive padaline
koje morale bi doći
kada vjetar nevrijeme donosi;


ne vidim Te od lahora jaka
što po prozoru mi klizi
da me nađe tu, za stolom.
Moja Ti je molba laka
da u mojoj se nađe knjizi
iz oblaka sveti prolom.


Šaljem svoje misli van
i Tebi u susret, Sveti Duše,
da mi groznicu rashladiš,
da načiniš meni onaj dan
što ga vjetrovi razruše,
da mi jutra sva pomladiš.
09.08.2019. 03:19





Wednesday, August 7, 2019

Svjetiljka svim narodima

Uznesenje Marijino, Crkva svete krunice, Lourdes










Svjetlo naroda ( Lumen Gentium ), Dogmatska konstitucija o Crkvi Drugog vatikanskog sabora, glava VIII, članak 59.:



Budući da se Bogu svidjelo da tajnu ljudskoga spasenja ne očituje prije nego li izlije od Krista obećanog Duha, vidimo Apostole prije dana Pedesetnice kako 'jednodušno ustrajno mole sa ženama i s Marijom, Isusovom majkom, i s Njegovom braćom (Dj 1,14)', i kako Marija svojim molitvama moli dar Duha, koji ju je već kod navještenja bio osjenio. Napokon je Bezgrešna Djevica, sačuvana čista od svake ljage istočnoga grijeha, ispunivši tok zemaljskog života, s dušom i tijelom bila uznesena u nebesku slavu, i od Gospodina bila uzvišena kao kraljica svih stvari, da bude potpunije u skladu sa svojim Sinom, Gospodarom gospodara (Otk 19,16) i pobjednikom nad grijehom i smrću.”





U vrijeme kad je Isus ispunjavao svoje poslanje na zemlji pojavi se Njegov preteča Ivan Krstitelj, isti onaj koji je zaigrao od veselja u Elizabetinoj utrobi kada ju je posjetila s Isusom trudna Djevica Marija iz Nazareta (Lk 1,44). Bijaše odrastao u pustinji i propovijedao kao posljednji prorok u Bibliji skori dolazak dugo očekivanog Mesije te je krštavao vodom svakoga pokajnika na otpuštenje grijeha.



Židovi su mislili i pitali nije li Ivan zapravo starozavjetni prorok Ilija jer su očekivali ponovni dolazak Ilije. To je značajna tema židovske eshatologije, nauke o posljednjim stvarima, kao što je zabilježeno i u Knjizi Henoka. Uznesenje Henokovo također se spominje u Knjizi Postanka:



Kad je Henoku bilo šezdeset i pet godina, rodi mu se Metušalah.

Henok je hodio s Bogom.

Po rođenju Metušalahovu Henok je živio trista godina, te mu se rodilo još sinova i kćeri.

Henok poživje u svemu trista šezdeset i pet godina.

Henok je hodio s Bogom, potom iščeznu; Bog ga uze. (Post 5,21-24).”



Dakle, uznesenje pravednika na nebo nije nikakva novost u Svetom pismu. Naročito se zna da je Iliju Bog uzeo u nebo pred očima proroka nasljednika Elizeja i pedeset proročkih sinova:



I pedeset proročkih sinova pođe i zaustavi se podalje, dok su se njih dvojica zadržala na obali Jordana. Tada Ilija uze svoj ogrtač, smota ga i udari njime po vodi, a voda se razdijeli na dvije strane. I obojica prijeđoše po suhu. A kad prijeđoše, Ilija će Elizeju: 'Traži što da ti još učinim prije nego što budem uznesen ispred tebe?' A Elizej odgovori: 'Neka mi u dio padne obilje tvoga duha!' Ilija odgovori: 'Mnogo tražiš: ako me budeš vidio kad budem uznesen ispred tebe, bit će ti tako; ako pak ne budeš vidio, neće ti biti.' I dok su tako išli i razgovarali se, gle: ognjena kola i ognjeni konji stadoše među njih, i Ilija u vihoru uziđe na nebo. Elizej je gledao i vikao:'Oče moj, oče moj! Kola Izraelova i konjanici njegovi!' I više ga nije vidio. Uze tada svoje haljine i razdera ih na dvoje. I podiže Ilijin plašt, koji bijaše pao s njega, te se vrati i zaustavi se na obali Jordana. Uze onda Ilijin plašt i udari po vodi govoreći: 'Gdje je Gospodin, Bog Ilijin?' I kad udari po vodi, ona se razdijeli na dvije strane, i Elizej prijeđe. Proročki su sinovi to sa strane vidjeli, pa rekoše: 'Duh je Ilijin počinuo na Elizeju!' (2 Kr 2,7-15a).”



Starozavjetni prorok Malahija također spominje Iliju:

Evo, poslat ću vam proroka Iliju prije nego dođe Dan Gospodnji, dan velik i strašan. On će obratiti srce otaca k sinovima, a srce sinova k ocima, da ne dođem i ne udarim prokletstvom zemlju (Mal 3,23-24).”



Također i u Knjizi Sirahovoj nalazimo spomen na Iliju:

Određen si u prijetnjama budućim, da umiriš srdžbu Božju prije no što ona provali, da obratiš srca otačka sinovima i da obnoviš plemena Jakovljeva. Blago onomu koji će te vidjeti i onima koji su usnuli u ljubavi, jer i mi ćemo posjedovati život ( Sir 48, 10-11).”



Isus Krist ustvrdio je da je Ilija došao u osobi Ivana Krstitelja: izvršio je poslanje koje su Židovi očekivali od Ilije.



Isus tumači kako to treba razumijeti:



Zaista, kažem vam, između rođenih od žene nije ustao veći od Ivana Krstitelja. Ali najmanji u kraljevstvu nebeskom veći je od njega. Od vremena Ivana Krstitelja do sada navala je na kraljevstvo nebesko, i siloviti ga prisvajaju. Svi su Proroci i Zakon proricali o Ivanu. On je – ako ćete pravo – Ilija koji ima doći. Tko ima uši, neka čuje! (Mt 11, 11-15).”



Ovo očekivanje, upravljeno k posljednjim stvarima, ispunjuje se u Ivanu Krstitelju (Dufour, str. 327), ali nekim tajnovitim načinom, jer Ivan nije Ilija (Iv 1,21.25): ako njegovo propovijedanje i obraća srca sinova k njihovu ocu, on ipak nije onaj koji umiruje Božju srdžbu.

Ivan Krstitelj ostvaruje u sebi lik Ilije što se tiče pokore koja se vrši u pustinji, no najuzvišenije značajke toga ispunja Isus. Od zgode u Nazaretu On određuje narav svog univerzalnog poslanja povezujući ga s Ilijinim (Lk 4,25 sl.). Čudo u Sarepti na vlas je slično onome u Naimu. Ilija čini da s neba pada osvetnički oganj; Isus donosi novi oganj, oganj Duha Svetoga. Na Maslinskoj gori Isusa tješi i krijepi anđeo jednako kao i Iliju u pustinji, ali, za razliku od Ilije, Isus nije tražio da umre. Ilija je uzet na nebo dok je njegov duh počinuo na Elizeju i time je on predslika Kristova uzašašća, nakon kojega će Krist svojim učenicima poslati ono što je Njegov Otac obećao.



Oganj Duha Svetoga kojega se također očekuje kroz Bibliju poslat će sam Isus s Ocem nebeskim na svoje apostole i veliku skupinu vjernika. Dar Duha Svetoga vječni je dar i samodarivanje Boga čovjeku. Od začeća Marijina po Duhu Svetome jasno je da je ona privilegirana žena u čitavom svijetu, da je bezgrešno začela Isusa po tom istom Duhu koji njoj očigledno nije bio ništa strano kao ni proroku Iliji ili čak i Henoku koji je, kao mnoge osobe u Bibliji, hodio s Bogom. Očigledno je da Duh Sveti ne može sići na sve ljude i na čitav svijet prije nego što Isus uzađe na nebo i sjedne s desna Boga Oca. Silazak toga slavnog i dugo iščekivanog Duha označen je plamenim jezicima nad glavama vjernika, darom glosolalije, razumijevanja i govorenja mnogih jezika. Također nam se Bog daruje kada se rodi pod okriljem Marije, Josipa i pastira te trojice mudraca; daruje nam se kada se krsti na rijeci Jordan, daruje nam se kada prepušta dobre volje svoj život za otkup svih ljudi od zloduha i grijeha i, budući da je Sin Božji dao svoj život božanski i ljudski za sve ljude, Isus Krist je mogao zaista i može do vijeka krstiti u svome svetome imenu svakoga vjernika ognjenim svojim Duhom koji je vjernicima nepobjedivi Branitelj.

Marija je sigurno, između ostaloga, i slika Crkve Kristove koja darom Duha Svetoga postoji u svijetu kao tijelo Kristovo kojemu su svi vjernici udovi, a Krist mu je glava.

Svaki čovjek ima svoje mjesto, ali Marija je po svuda, kraljica neba i zemlje, majka Crkve, tješiteljica i uslišavateljica sviju srdaca koja se obrate po njenom zagovoru.

Kako onda da i Henok, i prorok Ilija kao pravednici doživljavaju da ih Bog uzme k sebi na vječni život, a da Bogorodicu, poniznu i ustrajnu u molitvi, ne bi Bog uzeo na času napuštanja ove zemlje?

Kako onda, kada pravednici ustaju iz svojih grobova po smrti Sina Božjega Isusa Krista na križu, Blažena Djevica Marija da ne ustane sa zemaljskoga života u vječni život odmah, kao i mučenici poradi Krista koji živi mole sa svima svetima za nas, zemljane?

Kako onda, kad i Ilija može svoga duha ostaviti Elizeju u nasljeđe, da i Marija, koja je začela Isusa našega po tom istom Duhu, ne bude po Njemu uznesena u nebesku slavu?



I što je, i tko je Duh Sveti?

Sveti Ivan, Evanđelist, tvrdi uvjereno da je Bog ljubav (1 Iv 4,16) pa tada i Treća božanska osoba u Bogu Ocu i Sinu i Duhu Svetomu mora biti isto.

Jer kako čovjek bez ljubavi može biti pravednik kojega spašava Isus?

Možda nam molitva Isusa Krista Bogu Ocu može malo više ukazati na odgovore na ta pitanja. 07.08.2019. 14:40



Iz Isusove velikosvećeničke molitve u Evanđelju po Ivanu, glava 17:

Ja više ne ostajem u svijetu. A oni ostaju u svijetu, dok ja idem k tebi. Sveti Oče, čuvaj u svome imenu one koje si mi dao, da budu jedno kao mi... da svi budu jedno. Kao što si ti, Oče, u meni, tako neka i oni u nama budu jedno, da svijet vjeruje da si me ti poslao!... Objavio sam im tvoje ime, i ubuduće ću ga objavljivati, da u njima trajno bude ljubav kojom si me ljubio, i ja u njima (Iv 17,11. 21. 26).”



Božje duše


Bog je Duh, i koji Mu se klanjaju, moraju Mu se klanjati u duhu i istini (Iv 4,24).”


Ako je Rimokatolička Crkva samostojna i s državom ima ugovorni odnos, tada bi bilo razumno očekivati da se Crkva i država međusobno poštuju.
Izgleda da je vrijeme zapovijedane religije iza nas iako katoličku vjeroispovijest ne možemo doslovno nazvati samo jednom od religija. Država je zove religijom jer nije vjerska nego svjetovna pa ne razumije bitnu razliku između klasičnih religija i katoličke vjere, ne razumije jer ne blaguje Tijelo Kristovo, jer ne moli Boga Oca na nebesima. Katolička je vjera toga svjesna i ne bi smjela nametati nikome vjersko ponašanje („Podajte caru carevo, a Bogu Božje!” Mt 22,21b) kao što ni država ne bi smjela nametati katolicima filozofiju po kojoj je katolička vjera osobna stvar svakog pojedinca jer katolička vjera katolicima ne dopušta prilagođavanje ovome svijetu grijeha koje katolici izbjegavaju jer vjeruju da je besmisleno izbjegavati istinu, vjeruju u besmislenost laganja i zavaravanja.


No, jedno je biti uvjereni katolik, a drugo je biti katolik samo zbog tradicije i navike. Jedno je kada katolici zbog svojih uvjerenja ne pristaju na određeno državno uređenje, a drugo je kada se od katolika zahtijeva službeno ispovijedanje vjeroispovijesti jer kako će katolik svjedočiti svoju vjeru zaista jest stvar njegove osobnosti i njegove vlastite savjesti.


Oduvijek je to tako, samo što se do nedavno službeno vjerovalo ono što bi vjerovao vladar zemlje pa je tako nastala i uzrečica „Čija je regija, njegova je i religija”. To nikako ne bismo smjeli izvrtati pa misliti da je naša religija također i pravo na našu regiju.


Sam Isus govori kako Sin Čovječji nema gdje nasloniti glavu (Mt 8,20), dakle nema svoju regiju, nema pravo na državne granice. Drugo je što se govori istim jezikom na određenom području jer na istom mjestu mogu se govoriti mnogi jezici, a da se katolici svejedno dobro razumiju.


Mnogi vjeruju za svaki slučaj, kako nam govori Fjodor Mihajlovič, a mnogi također vjeruju samo zato što vjeruju svi drugi oko njih. Zajedničarenje u jedinstvu Isusa Krista s Njegovim vjernicima nikako se ne može tumačiti bez zajedništva u sakramentima i molitvenom životu, a također se ne može tumačiti kao puko oponašanje. Vidi se, mnogi su vjernici katolici odlučni u deklariranju, ali potpuno zatvoreni u društvenom životu pa i praznovjerni što dokazuje da nevjerski i pogrešno tumače solidarnost. Biti solidaran s nekim znači vjerovati Isusu Kristu i u Kristu prepoznavati druge ljude, a ne provjeravati tko je službeni katolik, a tko to nije. Za vjernike katolike svi ljudi su braća dok za one službene katolike postoje ljudi koji predstavljaju loše društvo koje moraju izbjegavati. Za Isusa nema lošega društva, On ne dolazi pravednicima nego grešnicima, On liječi bolesne jer ne treba zdravima lijek (Mt 9,12).


Katolik može biti stanovnik i građanin bilo kojega dijela svijeta, bilo koje narodnosti ili pripadnosti bilo kojem plemenu po tijelu, genetski. Svatko je dužan u svojoj državi poštivati zakon, propise i običaje radi mira i reda te je kao katolik u mogućnosti duhovno nadograditi ono što svjetovnosti nedostaje, u mogućnosti je ispuniti zakone dragovoljno i bez sablažnjavanja, propovijedajući svoje najosobnije i najsubjektivnije pravo na vlastito mišljenje i slobodu govora, mišljenje i govor kroz koje progovara Bog. Ne brinite se što ćete govoriti (Mt 10,19), katolici, ne bojte se, samo vjerujte (Lk 8,50).


Ako bi kojim slučajem nestalo država i njihovih granica, katolici bi i dalje ostali vjernici katolici, vjernici Jednoga Boga, Oca i Sina i Duha Svetoga.


Ne ustaje čovjek zato jer je katolik nego se pobuni protiv ropstva zbog toga što vjeruje Isusu koji je Istina i pobuni se zbog pobačaja zato jer vjeruje u Krista koji je Život. To nije teško protumačiti poganima ili pripadnicima bilo koje religije (Iv 14,6).


Naravno da Katolička Crkva ima službeni stav, to je konsenzus vjerujućih molitelja u duhu i istini (Iv 4,23-24) i to nije zbog Crkve ili države nego zbog toga što jedini Bog tako hoće. Bog je Duh koji je posvuda u ljudima i stvarima i zna se odakle dolazi: od Križa i uskrsnuća Gospodina Isusa Krista, i zna se kamo ide, grešnicima, bolesnima. A za svakoga koji je rođen od Duha ne zna se odakle dolazi, niti kamo ide (Iv 2,7-8). 07.08.2019. 10:19



Anđele, čuvaru mili



Dan krštenja, obljetnicu sjajnu,
slavila sam svakog dana, svakog tjedna
kao dan rođenja, preokreta.
Malo datuma je mom životu bajnu
kojima bi uspomena bila tako medna
pokraj mnogih dana vela kleta


što prekrivaše mi lice, umorno od žala,
da ne vidim, da ne čujem, da ne zborim.
Jednog dana, Kriste, Ti mene prozove
kao što me uvijek budiš od svih zala
da ja anđelu o ljubavi govorim
što ga moje srce snovima dozove.


Kada god mi ova prosta duša rađa,
to su događaji što se pamte,
ponajviše kad sve drugo mre i blijedi.
Kada god zajedri ova lađa,
u mom srcu iskre vječnosti proplamte
jer to jedino je što mi vrijedi


kao potvrda osobnosti i postojanja.
Zato uvijek znat ću onaj dan i čas
kad je anđeo mi zaljuljao jedra
sred ta mora moga životnoga odstojanja,
kad je postala i zemlja dio nas,
kad si spustio me u njegova njedra


da nam bude ta zemaljska veza,
da mi bude uzor Tvoj i Tvoja slika,
Kriste koji ljubiš istinito.
Istom procvala je ljubav u tom parku breza
kojoj vječnost velika je odlika,
kojoj ništa moje nije skrito


i koja se meni poput neba sva otkriva.
Da ga nemam, Bože blagi, ne bih znala
kako ljudsko srce može obuhvatiti
oceane, mora, zemlju od svemira siva
pa i moć božansku što je cvala
svaki put kad uzmogla sam anđela si ispratiti,


sigurna da stići će do Tebe sve poruke,
i moj glas, i moj pogled, i moj sluh.
Ako on me drži kao kaplju rose i kap vina,
koliko tek Ti za mojom dušom pružaš ruke,
koliko tek Ti sad čezneš da moj duh
rađa ljubav, prima je još više sred visina!


Kad me, dragi Bože, tako nježno štiti
i kad moli za me što ja nikad ne znam,
kao majka naša koju mi predstavlja,
zar bih mogla išta ljepše ili bolje sniti?
Reci mu, Gospodine, da nikad nije sam
na tom svijetu koji sve za sobom zaboravlja.
07.08.2019. 03:49







Tuesday, August 6, 2019

Iglice sitna praha



Rekoše mi mudri ljudi
da se povremeno gubim
od svakoga znanja,
da me jutro uzaludno budi,
da ne pazim, da ne ljubim,
da sam luda stanja.


Saznali su nekim putima
da je bolest uzela mi maha,
da mi pomoći ne mogu
pa su stoga robili se ćutima,
pustili me iglicama sitna praha,
čekajući me da odem Bogu.


Ti si, Kriste, me usmjerio
gdje Te najbrže ja hoću naći,
u nutrini koja sva je bila kriva
pa si mi u svome srcu ovjerio
sve što ljudi ne žele dotaći,
u čemu sam uvijek bila živa.


Što je koga briga što ja imam s Tobom,
zlatno sunce u grudima tijesnim,
živa uspomeno na sve sive dane,
Uskrsnuće koje našlo me je tamnim grobom?
Što je koga briga u mislima grešnim
što sam sjetna kad mi zora svane,


kad me anđeo prozove s istoka visoka
da mu šapnem što sam noću naučila
kad me svjetovao, sve u snovima,
kad je svirao mi melodiju sroka?
Nikada se više nisam kao nekad namučila
kad je razvezao moje srce s okovima.
06.08.2019. 20:06

Monday, August 5, 2019

Sveti grad



Nebeski Jeruzalem saziv je svih duša dobre volje.
On je Zaručnica Boga, duhovni grad.
Tamo svijetli Gospodin Isus, Jaganjac Božji.
Sastoji se od zidina koje su duše svih svetih pred kojima stoluju Dvanaestorica, apostoli Isusovi. Oni su tornjevi i kule čitavoga Grada.
Tamo se ne može ući ni na koja vrata, osim kroz Djevicu Mariju Bogorodicu.
U nebeskom gradu nađu se duše za zemaljskoga života, a živi se božanski život, život vječni jer grad svih duša dobre volje uzlazi sa zemlje na nebesa gdje su mu stvarni korijeni.
Tamo se nađu ponizna srca, pognuta ramena, otvoreni dlanovi, sklopljene ruke; nađu se siromasi i beskućnici; nađu se duše izmučene, duše obijeđene, duše ismijane, odbačene od nekih okorjelih srdaca, tvrdovratih osoba i zalutalih duša.
Žive se ljubav, požrtvovnost, plodovi trpljenja i strpljivosti, odgovornost za druge, posvećenost dobrim djelima, pravednost i istina.
Sve duše u duhovnom gradu gledaju Boga, klanjaju Mu se i slave Njega i Njegovu milostivost. Čitav grad prisutan je na radosnoj svadbenoj gozbi Krista i naroda, pije se najfinije vino i blaguje se najslađa hrana; pjevaju se najljepši psalmi i molitve, pjesme i ode.
Svaka duša posebno i sve duše u jedinstvenosti donose plodove koji nikada ne venu već se neprekidno obnavljaju i uvećavaju, za svakoga posebno i za sve zajedno.05.08.2019. 04:43
Taj duhovni grad vječnih duša i anđela izvor je vjernosti i ljubavi; iz njega izvire proročanska nada da će se Sveti grad u konačnici spustiti na rajsku zemlju, izvire vječna nada da će se svaka duša pomaknuti sa svoje početne točke, iz mrtvila; izvire nada da niti jedna duša neće propasti u paklenom ognju već da će se probuditi od molitvi i zaziva onih duša koje su već odavno žive; izvire nada slavnih mučenika poradi Krista da njihova muka nije bila uzaludna jer tko je mučenik za Isusa, taj je zagovornik za svaku dušu i stvorenje da ne propadne; izvire nada da niti jedan život nije bez razloga, nije uzaludan i nije beznadežan jer je od Boga te da će se svaka duša i sve duše i tijela zajedno od svoga mrtvila spasiti u okrilju anđela i ljudi, među zvijerima koje će postati pitome u zajedništvu svih svetih, svih svetinja i svega svetoga.
A ime će gradu unapredak biti: 'Gospodin je ovdje'. (Ez 48,35b).”

Popular posts