„Mi
uvijek i svuda na svom tijelu nosimo smrtne patnje Isusove, da se na
našem tijelu očituje i život Isusov. Mi se uvijek, dok smo živi,
predajemo smrti zbog Isusa, da se i život Isusov očituje na našem
tijelu”, govori sveti Pavao o kršćanima, apostolima u Drugoj
Poslanici Korinćanima, u glavi 4, u retku 10.
On
za tijelo pridržava sposobnost koja sačinjava jedno od čovjekovih
dostojanstava – sposobnost rađanja (Dufour, str. 1346)...; za
Pavla grijeh protiv tijela vjerojatno znači grijeh protiv ljudske
osobe u cijelosti.
Kad
pati ljudsko tijelo, bilo u svojoj svetosti, bilo u grešnosti; bilo
u čednosti ili u naglašenoj putenosti, pati čitav, cijeli, potpuni
čovjek, jednako kao što i kod duševne, odnosno mentalne boli,
čovjek pati duševno i tjelesno, dijelom i duhovno. Čovjek je i
duševan i duhovan, i tjelesan, ali je u prvom redu – čovjek,
osoba. Čovjek je kompaktan i cjelovit, ne može se nikako odvojiti
ili rastaviti na sastavne dijelove.
Duševan
život prožima duh i tijelo, a tjelesnost podrazumijeva i duh osobe
(koji ne može ne biti aktivan), i dušu svakog pojedinca.
Čovjek
koji pati često je toga svjestan i ta hladna svijest u čovjeku i
njegovoj patnji kao da je odijeljena na neki način jer kao da na tu
svijest patnja ne utječe, ne utječe na pomućenje svijesti. No, s
druge strane, što je čovjek više svjestan neke nevolje, on pati
teže nego čovjek koji je manje svjestan. I svijest čovjekova pati,
to je očigledno kada pokušava komunicirati svoju patnju, ali ne zna
uvijek reći od čega pati, što i gdje boli čovjeka, i zašto.
Kad
Pavao kaže Korinćanima: „Mi na svom tijelu nosimo smrtne patnje
Isusove”, on vjerojatno misli na život, patnju i smrt Isusa Krista
koji u molitvenoj milosti apostola komunicira njima sebe. Tek
naknadno se može promatrati stigme na tijelu apostola Pavla za koje
on sam potvrđuje da ih nosi kao biljege Isusove (Gal 6,17).
Na
jednom se mjestu i Isus izražava kao da dijeli duh i tijelo:
„Duh
je onaj koji oživljava, a tijelo ne vrijedi ništa. Riječi koje sam
vam ja rekao jesu duh i život (Iv 7,63).
No,
tu je naglasak na vječnom životu u kojemu se dah ljudski vraća
Bogu, u kojemu se duh predaje u Božje ruke, a raspadljivo tijelo se
vraća produhovljeno na Sudnji dan svojoj biti, svojoj osobnosti.
Kada
Bog začinje ljudsko dijete, muškarac i žena jesu jedno, jedan
čovjek, jedna osoba koja jest ljubav, predavanje, primanje i
stvaralaštvo u zajedništvu Duha. Muškarac i žena su često
duhovno jedinstveni, duševno spojeni, a tjelesno udaljeni gdje
udaljenost predstavlja nasilje i stvara čežnju za sjedinjenjem.
„Plodite
se i množite (Post 1,28)”, reče Bog ljudima u početku stvaranja,
ženi i muškarcu: „Napunite zemlju i sebi je podložite.”
I
bi tako, čovjek se razmnožava, upravlja svime, puni zemlju i
podlaže je sebi.
Muškarac
i žena jesu čovjek. Oni su kao roditelji čvrsto vezani, mada možda
i nisu toga svjesni. Postaju otac i majka. Dobivaju i rađaju djecu
od Boga. Za dijete roditelji su gotovo kao bogovi, oni svi zajedno
čine obitelj i krvnu vezu, duševnu i tjelesnu, životnu i duhovnu.
Muškarac
- otac predstavlja Božju plodnost u češćoj inicijativi dok žena
- majka predstavlja plodnost u svojoj predanosti i u bogatstvu. Često
se kaže da su žena i muškarac jedno drugome duše njihove.
Dakle,
čovjek je plodan i rađa djecu jer je Bog tako odredio po uzoru na
sebe, Duha koji stvara i rađa i koji priprema mnoštvo darova
neviđenih onima koji Ga ljube. Svaka je obitelj u tome jedinstvena,
svaka nosi svoju specifičnost. Čovjek postaje tako obiteljska
zajednica i jedinstvenost, jedinstvo koje se može rastaviti na neki
način, ali u biti rastavljanje obitelji na sastavne dijelove ne
uspijeva. Veze među djecom i roditeljima nastaju po volji Boga, a to
ljudsko biće ne može rastaviti ili opovrgnuti, osim kada Bog poziva
nekoga k sebi.
Odvajanje
tijela oca od tijela majke i njihovo odvajanje od tijela njihove
djece je veliko nasilje, ubojstvo u nastanku, neposluh Bogu, put u
pakao i smrtni grijeh.
Otac
i majka koji čine ubojstvo svojega nerođenoga djeteta čine
ubojstvo svojega tijela, ubojstvo svoje krvi, ubojstvo svoje duše i
truljenje svojega duha.
Kada
Bog poziva k sebi neku osobu, to može biti nova obitelj u kojoj
čovjek ostavlja oca i majku da bi prionuo uza svojega partnera.
Kada
Bog poziva k sebi neku osobu, to može biti napuštanje svega radi
Boga, redovništvo radi Božje ljubavi i Njegovoga poziva.
Kada
Bog poziva k sebi neku osobu, ta osoba može biti obitelj koja čuje
poziv na molitvu i poziv na spolnu suzdržanost.
Kada
Bog poziva neku osobu, to može za tu osobu biti smrt zemaljska.
No,
Bog nikada ne poziva na ubojstvo.
Muž
i žena su zaručnici, predali su svatko svoju riječ jedno drugome i
uzeli se za ruke kako bi postali jedno.
U
Svetom pismu Isus je Zaručnik svojih apostola, svojega saveza kojega
je utemeljio na zemlji, On je Zaručnik Crkve koja je Njegova
Zaručnica. Oni se predaju jedno drugome na vječnu ljubav, zaručuju
se na hod u vječnosti i ne mogu se rastaviti na sastavne dijelove.
To zaručništvo je jače nego spolna veza među ljudskim osobama,
više je nego roditeljska veza s njihovom djecom, više je nego veza
majke i djeteta u njezinoj utrobi, jače je od krvnog srodstva.
U
sakramentu Euharistije čovjek prima Duha Božjega kroz riječ i
čitanje odlomaka iz Svetoga pisma koje ljudi, vjernici razumiju u
sili Duha Svetoga, u svojoj vjeri. Tu vjernici primaju život vječni
koji nije samo duhovan već je i duševan i tjelesan te je jači od
krvnog srodstva kada vjernik blaguje Tijelo i Krv Kristovu, kada se
duša vjernika napunja Milosti i kada vjernika u svoje zajedništvo
primaju svi sveti, anđeli i Bog sam. Iz toga zajedničarenja, iz tih
zaruka nastaju plodovi, darovi koji se ne smiju zanemarivati,
odbacivati ili omalovažavati.
Smisao
različitosti spolova je u tome da čovjek nije usamljeni otok već
da s nekim zajedno hoda kroz život za život u izobilju te da spozna
Gospodina, Stvoritelja svojega koji ga rađa u sakrametima kao svoje
ljubljeno dijete s majkom Crkvom koja je Božja Zaručnica.
Smisao
poziva Božjega kojega Bog upućuje čovjeku je dostojanstvo kakvo
ima samo bračni život čovjeka ili život posvećen samo Bogu kako
bi u tom bračnom životu partneri naučili spoznavati jedno drugo u
odricanju, više nego u međusobnom darivanju jer budući život
vječni čovjeka u Bogu, njegov povratak u raj jest povratak u svoje
jedino i osnovno ljudsko dostojanstvo koje počiva na ljubavi Boga.
Darovati nešto vrijedno znači odreći se toga u korist drugoga dok
primanje dara znači poštivanje darivatelja.
Smisao
zajedničkoga obiteljskoga života je u odricanju od sebe samoga i
svega što predstavlja vlastitu osobu kako bi čovjek naučio u
svojoj neograničenoj slobodi podložiti svoju volju Božjoj volji
jer Bog ipak najbolje zna što je potrebno čovjeku kojega je stvorio
i kojega je rodio u sakramentima, a također zna ono što čovjeka
čeka u vječnom životu kao iznenađenje i neočekivani dar.
08.05.2019. 21:22