Bogoštovlje
Crkve ima tri vida, kao i bogoštovlje Izabranog naroda Staroga
zavjeta:
-
ono slavi spomen na neko Božje djelo u prošlosti;
-
ono posadašnjuje to djelo;
-
daje tako da kršćanin živi nadajući se Danu kad će se u Kristu u
punini očitovati slava Božja.
BOGOŠTOVLJE
I SVETA POVIJEST
Bogoštovlju
Staroga zavjeta nije više svrha aktualizirati u obrednoj drami
mitsku povijest bogova da bi u njoj sudjelovali ljudi. Nego, budući
da sveta povijest ostaje Božji gest u ljudskom vremenu, liturgijski
blagdani malo-pomalo dobivaju ulogu spomena (a za vjeru Izraela u tom
smislu i aktualiziranja) onih velikih djela od kojih se ona sastoji.
Subota
postaje spomendan stvaranja; Pasha postaje spomendan Izlaska;
Pedestka spomen na Sinajski savez ( u pobiblijskom židovstvu);
Blagdan sjenica spomen na boavak u pustinji (Lev 23,42 sl. ).
A
kako su, s druge strane, ti događaji bili predosjećaji budućeg
spasa, kultno slavljenje njihova spomena donosilo je nadu: Izrael se
sjeća Božjih dobročinstava u povijesti samo zato da s više vjere
očekuje eshatološko dobročinstvo kojemu su ona dobročinstva samo
zastrti navještaji, upisani u povijesno trajanje. (Dufour, str.
950).
Kršćansko
bogoštovlje preuzima, istina, neke obrede iz starog bogoštovlja,
ali ono nije naprosto pralik bogoštovlja što ima doći, već je
njegova slika; novina je kršćanskog bogoslužja u njegovu temelju,
u savršenoj i konačnoj žrtvi Krista, Božjeg Sina (Heb 1,2 sl. ).
SLIKA
Nitko
na ovom svijetu nije vidio i ne može vidjeti Boga Oca: On daje da Ga
spoznamo u Njegovim slikama (usp. Iv 1,18). Puninu objave o sebi
pruža nam kroz sliku u najvišem smislu riječi, to jest preko svoga
Sina Isusa Krista; a prije toga već je u Starom savezu dao da pred
ljudima blista Njegova objaviteljska slava. Mudrost Božja, taj čisti
odvir slave Svemogućeg i slika dobrote Njegove (Mudr 7,25 sl.), već
objavljuje neke aspekte Boga; a čovjek, koji je stvoren s vlašću
da zagospodari prirodom i komu je darovana besmrtnost, već je i sam
živa slika Božja. Međutim, zabrana slika u Izraelovu bogoštovlju
bila je samo potvrda – s druge strane – ozbiljnosti tog naslova
danog čovjeku i na svoj je način pripravljala dolazak Čovjeka –
Boga, jedine slike u kojoj se Otac potpuno objavljuje. (Dufour, str.
1191).
Po
svome Sinu Otac je savršeno proslavljen; po Njemu se svi koji se
nadaju u Njega čiste od svojih grijeha i mogu se pridružiti
sinovskom bogoslužju što ga Krist prikazuje svom Ocu na nebu, a
njegova je stvarnost vječni život.
„Više
puta i na više načina Bog nekoć govoraše ocima po
prorocima; 2 konačno, u ove dane, progovori nama u Sinu.
Njega postavi baštinikom svega; Njega po kome sazda svjetove. 3 On,
koji je odsjaj Slave i otisak Bića njegova te sve nosi snagom riječi
svoje, pošto očisti grijehe, sjede
zdesna Veličanstvu
u visinama; 4 postade toliko moćniji od anđela koliko je
uzvišenije nego oni baštinio ime.” Heb 1,1-4
1.
PROŠLI ČIN kojega slavi kršćansko bogoštovlje jest žrtva
Kristova za naš spas, žrtva koje su plodovi Uskrsnuće i dar Duha.
Tim
je činom privedeno kraju staro bogoštovlje kojemu je bila svrha da
izražava i podržava ponizno i predano očekivanje spasa koji je
sada dovršen (Heb 7,18-28).
Krist
nam pruža mogućnost da primamo plčod žrtve što ju je On priio na
žrtveniku križa time da učestvujemo u euharistiji (Heb 13,10).
2.SADA
se zapravo ostvaruje zajedništvo koje nas priprema na vječno
zajedništvo u nebu; obred je euharistije središte novog bogoštovlja
i kao neki žijeb novoga života: on je znak i sredstvo tog
zajedništva. Ovim obredom proslavljeni Krist postaje na otajstven
način prisutan kako bismo se mi sjedinili s Tijelom i Krvlju što ih
je On prinio pa da bismo tako svi bili jedno tijelo koje slavi Oca po
Kristu i s Kristom, pokretani Duhom Svetim.
Po
tome nam je otvoren pristup u nebesko svetište gdje stanuje Krist,
vječni Svećenik; tamo se uživa slavno klanjanje Ocu u duhu i
istini, kao jedino dostojno Boga živoga. To klanjanje svetkuje
žrtvovano Janje, pred Božjim prijestoljem, u nebu, pravom Božjem
Hramu, gdje se nalazi i pravi Kovčeg saveza. Izabranici
slave Boga Sanctusom čiju Izaija čuje jeku; oni slave i Janje koje
je Božji Sin i koje je od tih izabranika stvorilo Kraljevstvo
svećenika da bi ih sjedinilo sa svojim savršenim štovanjem.
Obredi,
pak, što nas sjedinjuju s Kristom i Njegovim nebeskim bogoštovljem
uključuju i moralne zahtjeve. Po krstu smo umrli grijehu da bismo
živjeli od svetog života uskrslog Krista. Prema tome griješiti
znači postati nedostojan udjela u Tijelu i Krvi Gospodinovoj, to
znači osudu za one koji takav udio uzimaju nedostojni.
Naprotiv,
slijediti Krista, postojanom se vjernošću združiti s ljubavlju što
je nadahnjivala Njegovu žrtvu, to znači biti žrtva živa što je
Bogu mila; tada su naše liturgijsko bogoštovlja i njegove hvalbene
pjesme izraz duhovnog bogoštovlja našeg neprekidnog zahvaljivanja
Ocu po Njegovu Sinu, Gospodinu Isusu.
3.
NA POSLJEDNJI DAN završit će obredi koji ga najavljuju i koje mi
svetkujemo dok ne dođe Janje odazivajući se pozivu svoje Zaručnice
(Marana tha = Dođi, Gospodine!) da se ispune njihove zaruke. Onda
više neće biti Hrama da bude znamenjem Božje prisutnosti; u
nebeskom Jeruzalemu slava se Gospodinova neće više očitovati
pomoću znakova. Jer, u svetom gradu vječnosti sluge koji će Bogu
iskazivati štovanje neće više biti grešnici, već sinovi: oni će,
u svemiru obnovljenom i obasjanom slavom Božjom i Janjetovom,
gledati svog Oca licem u lice i pit će s Njegova izvora žive vode
Duha. (XL
Dufour, str.99). 24.08.2021. 20:39
„4.
NOVO NEBO I NOVA ZEMLJA
Nebeski
Jeruzalem
I
vidjeh novo
nebo i novu zemlju jer
– prvo nebo i prva zemlja uminu; ni mora više nema. 2 I Sveti
grad, novi
Jeruzalem, vidjeh: silazi s neba od Boga, opremljen kao zaručnica
nakićena za svoga muža. 3 I začujem jak glas s
prijestolja:
»Evo
Šatora Božjeg
s ljudima!
On
će prebivati s njima:
oni
će biti narod njegov,
a
on će biti Bog s njima.
4 I
otrt će im svaku suzu s
očiju
te smrti više neće biti,
ni tuge, ni jauka, ni
boli više neće biti
jer – prijašnje uminu.«
5 Tada
Onaj što sjedi na prijestolju reče:
»Evo, sve činim novo!«
I
doda: »Napiši: Ove su riječi
vjerne i istinite.« 6 I
još mi reče:
»Svršeno je!
Ja sam Alfa i Omega,
Početak
i Svršetak!
Ja ću žednomu dati
s izvora vode života
zabadava.
7 To će biti baština pobjednikova.
I
ja ću njemu biti Bog,
a
on meni sin.
8 Kukavicama
pak, nevjernima i okaljanima,
ubojicama, bludnicima,
vračarima
i idolopoklonicima
i svim lažljivcima
udio je u jezeru
što
gori ognjem
i sumporom.
To
je druga smrt.«
9
Novi
Jeruzalem
I
dođe jedan od sedam anđela što imaju sedam čaša punih zála
konačnih te progovori sa mnom: »Dođi, pokazat ću ti Zaručnicu,
Ženu Jaganjčevu!« 10 I prenese me u duhu na goru veliku,
visoku i pokaza mi sveti grad Jeruzalem: silazi s neba od
Boga, 11 sav u slavi Božjoj, blistav poput dragoga kamena,
kamena slična kristalnom jaspisu; 12 okružen zidinama
velikim i visokim, sa dvanaest vrata: na vratima dvanaest anđela i
napisana imena
dvanaest plemena Izraelovih. 13 Od
istoka vrata troja, od sjevera vrata troja, od juga vrata troja, od
zapada vrata troja. 14 Gradske
su zidine imale dvanaest temelja, a na njima dvanaest imena
dvanaestorice apostola Jaganjčevih.
15 Moj subesjednik
imaše mjeru, zlatnu
trsku, da izmjeri grad,
vrata njegova i zidine. 16 Grad se stere u četvorini:
dužina mu jednaka širini. On izmjeri trskom grad: dvanaest tisuća
stadija – dužina mu i širina i visina jednaka. 17 Izmjeri
i njegove zidine: sto četrdeset i četiri lakta po čovjekovoj mjeri
kojom je mjerio anđeo. 18 Zidine su gradske sagrađene od
jaspisa, a sam grad od čistoga zlata, slična čistu
staklu. 19 Temelji su gradskih zidina urešeni svakovrsnim
dragim kamenjem: prvi je temelj od jaspisa, drugi od safira, treći
od kalcedona, četvrti od smaragda, 20 peti od sardoniksa,
šesti od sarda, sedmi od krizolita, osmi od berila, deveti od
topaza, deseti od krizopraza, jedanaesti od hijacinta, dvanaesti od
ametista. 21 Dvanaest vrata – dvanaest bisera: svaka od
svoga bisera. A gradski trg – čisto zlato, kao prozirno
staklo.
22 Hrama
u gradu ne vidjeh. Ta Gospod, Bog, Svevladar, hram je njegov – i
Jaganjac! 23 I gradu ne treba ni sunca ni mjeseca da mu
svijetle. Ta Slava ga Božja obasjala i svjetiljka mu
Jaganjac! 24 Narodi
će hoditi u svjetlosti njegovoj, a
kraljevi zemaljski u nj donositi slavu svoju. 25 Vrata mu
se ne zatvaraju obdan, a noći ondje i nema. 26 U nj će se
donijeti slava i čast narodâ. 27 Ali u nj neće unići
ništa nečisto i nijedan tko čini gadost i laž, nego samo oni koji
su zapisani u Jaganjčevoj knjizi života.” Otk
21