Saturday, November 19, 2022

Zraka Kristovoga svjetla

 



Prelijepe su tvoje ceste.

Kada me odvedeš

na te poljane od rosna sjaja,

kad podijeliš Isusove česte,

kad me Šatoru uvedeš,

konopi će moji postati bez kraja.



Ušatorit ću se, srce ostaviti,

prazne grudi šetat će mi gradom

kao da još uvijek bit ću ona ista.

Lako ću si čitav život popraviti,

ali pogledavat ću te, sretna, kradom

kako polažeš me Duši Krista.



Srce osluškivat ću ja svoje

da me vodi ljudima i ulicama,

sigurna ću biti i bez strepnji;

od svih parova bit ćemo mi dvoje

kao lađe punih mreža, s punim udicama;

slobodni od zala svih i prijetnji,



sasvim isto kao i pod Štitom sada.

Kosti moje oprema će moja biti

koja nikada se neće moći oskvrnuti.

Ti ćeš čekati me na kulama grada

da otareš suze što ih više neću liti,

zapaljenih svijeća koje nitko neće utrnuti.



Osjećaš li srce moje uzburkano

poput morskih valova za jaka vjetra,

to je iščekivanje mi obećanog časa

kad će šatorsko mi krilo biti potrgano

da na mene padne zraka Kristovoga svjetla

što će odvesti me do posljednja spasa.

19.11.2022. 21:45



Friday, November 18, 2022

Put Kane



Pjesme, pisma, riječi,

nota koja sluša

Sveta Duha što je liječi,

što je zahvatila suša,



srcem želi se odraziti

iz dubina, iz visina,

skromno se izraziti

i bez velikih širina.



Dobru volju pruža

dok je Bog privlači

kao da je stari sužanj

koji ne zna što to znači.



Moli Majku zapretena,

istiniti znamen;

odora joj ispletena

i na zrnca Amen.



Majko draga, odvjetnice,

moli za nas na tom času

kada zateknu nas potjernice

da u snazi ispijemo čašu.



Vrati radost spasa,

zagovaraj nas kod Sina,

ti, Gospođo naša

kad nam dijeliš vina.



Neka pošalje nam Duha,

još i više da odškrine vrata

kad nam dijeliš kruha,

kad nam daješ sestru, brata.



Samo slovo ide,

a u duši slabosti su neke,

ali tebe lako vide

u toj vodi krsne rijeke.



Primam tvoje utjecaje

jer si na tom svijetu jaka,

najjača za naše osjećaje;

priznaje te pamet svaka.



Jednom ćemo doći

i dok za nas posreduješ,

stat ćemo pred tvoje moći

da nam lađe određuješ.



Majko mila, ti osnaži

našu slabost kao ranu

što je zagovor ublaži

i odvedi nas u Kanu.

18.11.2022. 22:10 

Živi savez ljubavi


 

Gledaj kako cvate ovaj kraj!

Zar ne vidiš duše žive, a ne mrtve

koje poniješe sa sobom raj

da bi podržale tvoje žrtve?



Zar ne čuješ pjesme svih junaka

što u srcu tvome guraju te ili vuku

prema pobjedama poput ledenjaka,

kao ognjeno te sunce primaju za ruku?



Zašto suze roniš ponad neba siva

kad na poljanama raste tebi savršeni grad?

Zar ni Mudrost ne vjeruješ da je živa

čija krošnja za te neprekidno drži hlad



da ne umoriš se nikada od svoje kobi?

Zar ne vidiš ni to mnoštvo braće zbog prekrasnih dara

što ih dade Bog da ti zemlju za sebe zarobi

i osvoji tvoju ljubav usred pregolema kvara?



Izgleda sve kao da oprostio još nisi

niti Kristu, niti sebi Kalvariju što te prati,

što na ramenu ti vijekom drijema da uzvisi

ime tvoje gdje god nevjera se klati,



gdje god nađeš teretom si križeve od izdaje.

Zar ne vidiš da je ljubomorna zavist obuzela

tuđinsku tu dušu što ti gorak okus daje,

što ti nudi žuč i ocat da bi tamjan oduzela?



I zar ne znaš da te Sveti Duh tim grubim putem štiti,

neizrecivim se uzdasima zauzima za te

i za tvoju stvar, za sve bitke koje moraš izvojštiti;

i da nikad neće dati blizu onome tko hoće na te?

18.11.2022. 07:24



Thursday, November 17, 2022

Blagoslov savjesti


 

Zla krv

koja me stavlja

u opaku žrv

da me popravlja,



ne da mira tren.

Prođe i ne,

kao ravna stijen,

da ništi sve,



sve što se gradi

trpljivo, sporo;

na trpezi gladi

da piruje skoro.



Vraća se vraća,

vrti me krugom,

hleplja se laća

jer vlada kugom.



U savjesti mjeri

nudi se Svetac

i Kralj mi vjeri

visoka leta.



Vidim Ga čista

i dobro gledam.

Na križu Mu bista

da mi se preda.



Još samo čas,

dobrote mi čest

čeznem za spas

da nestane žest,



da suza kapne

blagosti sjetne,

da tamjan hlapne

duše mi sretne.



Jedan sad pomak

i trzaj iz kruga

da rodi se Momak

zvjezdana luga



da me opere,

da me povuče.

U jaslama vjere

da slaba potuče.

17.11.2022. 11:05

Wednesday, November 16, 2022

Mesijanska vremena



Jedanaestorica pođoše u Galileju na goru kamo im je naredio Isus. Kad ga ugledaše, padoše ničice preda nj. A neki posumnjaše. Isus im pristupi i prozbori:
»Dana mi je sva vlast na nebu i na zemlji! Pođite dakle i učinite mojim učenicima sve narode krsteći ih u ime Oca i Sina i Duha Svetoga i učeći ih čuvati sve što sam vam zapovjedio!«
»I evo, ja sam s vama u sve dane – do svršetka svijeta.« Mt 28,16-20



1. Božja osobnost

2. Isus iz Nazareta

2.1. - Isusova eshatološka situacija

2.2. - Odluka u odnosu na Isusa

2.3. - Isus i budućnost

3. Isus, Gospodin, Krist i Sin Božji

3.1. - Prvi pristup misteriju

3.1.1. - Isus na nebo uzdignut, Gospodin i Krist

3.1.2. - Spasonosna Isusova smrt

3.1.3. - Čovjek Isus

3.1.4. - Prvorođenac svega stvorenja (Firstborn of all creation)

(4. Evanđeosko predstavljanje misterija

4.1. - Sveti Marko

4.2. - Sveti Matej

4.3. Sveti Luka

4.4. Sveti Ivan)

5. Zaključak



1. BOŽJA OSOBNOST

Božja osobnost je za vjernike pravoga Boga, Oca našega na nebesima, svemogućega, jednoga i jedinoga, vrlo slabo poznata, svatko Mu pripisuje različite osobine u subjektivnim pokušajima prepoznavanja.

Ali, evanđelist Ivan lijepo nam tumači da nam je Boga obznanio i objavio Sin Božji, „Jedinorođenac koji je u krilu Očevu”:

Boga nitko nikada ne vidje:
Jedinorođenac – Bog –
koji je u krilu Očevu,
on ga obznani.” Iv 1,18



Također, Isus za sebe kaže:

Ja i Otac jedno smo.” Iv 10,30

Ili kaže:

Ali ako činim,
sve ako meni i ne vjerujete,
djelima vjerujte
pa uvidite i upoznajte
da je Otac u meni
i ja u Ocu.” Iv 10,38

Sin Božji, Isus koji je na zemlji rođen u siromaštvu skromne obitelji, dobio je svoje ime od samoga Oca nebeskoga koji se objavio Josipu i Mariji po anđelu Gabrielu. Mariju, Majku Isusovu, osjenila je sila Duha Svetoga te je ona začela na bezgrešan način, i kao Bezgrešna, svoje dijete, a bila je zaručena za pravednoga udovca Josipa. Tako je Isus, od samoga svoga začeća, živio u svetoj obitelji.

Kada je u odrasloj dobi navijestio dolazak kraljevstva nebeskoga i dolazak časa spasenja za čitav svijet i čovječanstvo, Isus je naišao na negodovanje i odbacivanje ljudi. Govorili su:

Nije li ovo sin Josipov?” Lk 4,22 b



Tako je Isus mogao biti i sin Josipov i Sin Oca nebeskoga, ali i sin Marijin. Jednom prilikom Isus reče:



Doista, tko god vrši volju Oca mojega, koji je na nebesima, taj mi je brat i sestra i majka.” Mt 12,50



Ime Isusovo predstavlja naziv „Spasitelj”, a 'prezime' Mu je Mesija (Krist) što znači „Pomazanik” ili „Opunomoćenik” Božji.

Isus uvodi ljude u svoje kraljevstvo kao što Jošua uvodi starozavjetni Izabrani narod u Obećanu zemlju.

No, Bog nije objavio svoje Ime, već sva ona imena koja Mu ljudi pridaju, a po kojima se označava osobnost Boga.

On je Isus iz Nazareta, Mesija, Jaganjac Božji, David, Sin Božji, Sin Čovječji, Posrednik, Riječ Božja, Prorok, Svetac, Spasitelj, Gospodin, Sluga Božji i drugo.

Kad kaže Isus Krist, Crkva vezuje u tijesan odnos naslov što ga obznanjuju vjernici i povijesnu osobu koja je živjela na zemlji, interpretaciju i izvornu zbilju.

Svako prikazivanje u kojemu jedan od ta dva elementa apsorbira i upija onaj drugi, nedopušteno krši Evanđelje. Kritika mora kretanje, koje vodi k spoznaji Isusa, rastaviti na dva razdoblja, na dva perioda; na molitvenom je pak razmatranju da to kretanje ponovno sastavi kako bi susrela Živoga. Ova 'jedinica' ne nabraja podrobno „sve što učini Isus”: ta, ni u cijeli svijet ne bi stalo kad bi se sve iznijelo – Iv 21,25; ona se usredotočuje na lik samoga Učitelja. Dosegnuti Isusa iz Nazareta strogošću književne kritike znači shvatiti onaj Isusov upit: „A vi, za koga me vi držite?” (I); to je pitanje na koje se trude odgovoriti pisci Novoga Zavjeta (II). Taj nas odgovor uvijek vraća na povijesnu osobu koja je potakla to pitanje.





2. ISUS IZ NAZARETA

2.1. Kraljevstvo Božje počinje samom Božjom riječju. Što su vidjeli i čuli ljudi?

Vidjeli su izgone zlih duhova, čudesa, i čuli su da se siromasima propovijeda Radosna vijest (evanđelje).

U Isusovim očima je taj navještaj eshatološki jer ispunjava Božji naum bivajući mu vrhuncem i glavom. Kraljevstvom je Božjim otpočelo novo doba.

Korjenita je novost kraljevstva Božjeg ne krije se samo u činjenici da je ono tu, da je prisutno,, već se krije u njegovoj naravi. Navala i nasilje je na kraljevstvo nebesko i siloviti ga prisvajaju od onih koji hoće u nj ući. Stoga Isus ustaje protiv učitelja i branitelja Zakona i obrednog reda što su ga uveli sa svojom kazuistikom i sitničarenjem. Također mora pročistiti iščekivanje svojih suvremenika koji miješaju kraljevstvo Božje s nacionalnim i zemaljskim oslobođenjem.

Isus zahtijeva puno obraćenje i proglašava godinu milosti Gospodnje.



2.2. Kraljevstvo je Božje među nama, ono nije nešto što tek ima doći, ono je nadohvat svima. Dovoljno je prepoznati mesijanska vremena i svrnuti svoje poglede na Isusa.

Isus nije običan rabin i učitelj, On uči kao onaj koji ima vlast.

Isus obznanjuje jače od svih proroka što je pisano i obznanjuje ono što On govori o tome. Neprekidno potvrđuje da je zaista točna i istinita riječ koja se čula u skrovitosti. On se uspoređuje s najslavnijim prorocima kao što su Salomon ili Jona.

Zato obratiti se Bogu znači slijediti Isusa, znači odlučiti se za Njega ili protiv Njega. Slušati Isusa znači slušati Boga, jer to znači graditi kuću na stijeni. Blago onome tko se ne zbuni pred Isusom i tko se ne sablazni zbog Isusa.

Isus vjeruje sve Ocu nebeskome i Njegova vjera je prauzor svake vjere.

Sam Isus razgovara s Bogom, nazivajući Ga „Oče”. On kaže da su Mu tajne objavljenje zato što je „Sin” u jedinstvenoj vezi s „Ocem”. Svoju volju podlaže volji Oca i ne kaže da zna sve. Kraljevstvo Božje poistovjećuje s vlastitom osobom. Na to navodi prispodoba o sijaču i pokazuje njegov odnos prema siromasima i grešnicima, odnos koji je simbol samog Božjeg stava.



2.3. Isus dolazi da dopuni Zakon i Proroke.

Ideal apsolutne ljubavi što ga On predlaže ruši kazuistička sitničarenja i ostaje neostvariv za onoga tko ne slijedi Isusa. Jaram je Njegov sladak i breme je Njegovo lako, a i pogani će primiti spas.

Isus je oko sebe skupio krug učenika, a posebno krug Dvanaestorice koji Ga moraju slijediti i proširiti Isusovo djelovanje i prisutnost. To je povijesna činjenica. Isus je želio dati pralik konačnom Božjem narodu. Smatrao je da će se uspostava kraljevstva zbiti postupno, da će Petar morati učvrstiti u vjeri svoju braću i da će učenici morati trpjeti poslije Njegove smrti.

Isus je predvidio da ide u skoru smrt i na nju je gledao u Božjem naumu kao služenje, kao žrtveni otkup, a u času pred odlazak u smrt ostavlja svojima oporuku uzajamnog služenja.

Žrtva Isusovog života prinesena je za mnoge i Isus utemeljuje Savez.

Također, smješta svoje uskrsnuće na kraj vremena, ali Isusova vjera da će za kratko vrijeme uskrsnuti proizlazi iz Njegovih riječi.

Ipak Isus zapada u tjeskobu, dršće u Getsemaniju i smatra se kao da je napušten od Boga. Nitko nikada tu Muku neće moći u punini spoznati.





3. ISUS, GOSPODIN, KRIST I SIN BOŽJI

3.1. U formulaciji uskrsnog doživljaja mogu se razlučiti četiri vida koja vjerojatno znače stanovitu povijesnu evoluciju.

Pod znakom paruzije afirmira se nebesko uzvisivanje Isusa Krista.

Otkupiteljski križ usredotočuje istraživanje na Slugu.

Pažnja se najzad prenosi na čovjeka Isusa, ponajprije u misteriju Njegove osobe, zatim u Njegovom odnosu sa svemirom.



3.1.1. Učenici koji su bili u dodiru sa živim Isusom obznanjuju da Ga je Bog uskrisio od mrtvih.

Na nebo uzdignut i ustoličeni Isus utvrđuje povratak Isusa koji je eshatološki Sudac i kazuje pravi smisao dolaska proslavljenog Isusa koji nije jednostavno povratak na kraju vremena, već neprekidno očitovanje tijekom ljudske povijesti: Isus je Gospodin povijesti kojega priznaju i kojemu se klanjaju.

Bog je Isusa učinio Gospodinom i Kristom, a Isus se pokazao kao Sin Božji; On stoji Bogu s desne strane i dijeli Božje svemogućstvo.

Isus iz Nazareta ispunjava nade naroda Izraela i postaje Gospodinom svih vremena.



3.1.2. Prva Crkva daje svom Gospodinu naziv Sluge. Isus je bio uzvišen i proslavljen u Muci i nakon Muke. Suglasno Pismima je umro za naše grijehe.

Isus je Pravednik, Začetnik života, Janje Božje bez mane; On je neokaljani Veliki svećenik, Posrednik Novoga saveza.

Potom dospijeva naziv Spasitelj , a čovjek – krštenik je mistično sjedinjen s Isusom Kristom u smrti i uskrsnuću.

Također se produbljuje nauka o Pomirenju.



3.1.3. Posvećujući se nadalje počecima Onoga za koga zna da je danas živ nakon što je umro, apostolska je Crkva ubrzo uprla pogled na Isusov zemaljski život koji se navodi kao primjer za ponašanje vjernika.

U svjetlu sjećanja i uspomena javlja se osoba i lik čovjeka Isusa.

Poslanica Hebrejima izrijekom utvrđuje smisao Kristovih patnji. Isus je dragovoljno primio na sebe smrt, patnje su Ga učinile savršenim, umjesto određene Mu radosti podnio je križ, a od onoga što je pretrpio naučio je poslušnost. On je Svećenik i Dovršitelj vjere.

Pokret vraćanja nastavlja se do samog Isusovog podrijetla. U Isusovom životu sadržana su dva načina bivanja i postojanja: jedan zemaljski u tijelu, drugi nebeski u Duhu. Nutarnje preobražen Duhom, Isus je primio kraljevsko pomazanje za Njegovo ustoličenje, proročko pomazanje za krštenje uoči službe. Uskrsnuće, shvaćeno kao ispunjenje obećanja danog Davidu, navodi na to da se na Isusa gleda kao Sina Davidova. Tako se razrađuju Kristova rodoslovlja. Istoj svrsi (izričitija kristologija, ispunjenje Pisama) služe prolozi Evanđeljima, a to su predaje o Isusovom djetinjstvu; tu se očituje duboka teologija kojoj je najvažniji cilj odgovoriti na sljedeće pitanje: kakvo je podrijetlo Onoga kome se klanjamo kao Gospodinu?



3.1.4. Vratiti se još više unatrag znači otkriti Kristovu preegzistenciju.

Isus je bio u Božjem obliku prije nego se izništio u tijelu svoga zemaljskog života, a potom je uzdignut na nebo. Isusova prisutnost širi se na svekoliko trajanje vremena. Isus je Onaj po kome postoji sve i po kome mi idemo k Bogu.

Također se otkriva eklezijalna i kozmička Isusova dimenzija u Njegovoj preegzistenciji. On je Glava Crkve koja je Njegovo Tijelo; Njegovo se gospodstvo proteže na sav svijet čija je sva tri prostora Isus obišao: zemlju, podzemlje i nebesa. On je Gospodin Slave.

Također je novi Adam i Posrednik Novoga Saveza.





Kraljevstvo Božje je kraljevstvo Kristovo.

Kristov je portret uistinu portret milosrdnog Spasitelja koji se obraća siromasima, grešnicima, razbaštinjenicima zemlje.

Isus Krist je apsolutni i konačni Objavitelj, Onaj komu pokloniti vjeru znači živjeti, Onaj od koga čujemo obznanjivanje o vječnosti ili o imanenciji u Ocu.

Bez djelatnosti Isusa iz Nazareta nikakvo eklezijalno opstojanje ne može zadržati svoj smisao: tako za sakramentalni život, Krst i Euharistiju. 16.11.2022. 22:08




Monday, November 14, 2022

Molitva jednoga daha

 


Život zadržati

u jednom dahu

i ljubav zapažati

u pepelu, prahu



kao svijeće što plamte

na očigled tame.

Moždane pamte

i nisu same,



srce ih slijedi

u slatku perfekciju

što uvijek vrijedi

za svaku sekciju.



Mir zaviri u zjenu

i laki su kapci

da sad ne uvenu

trnje i lapci



što se ogledaju

na svjetlu jarkom

i kao ruže se redaju

na Križu žarkom.



Pjesma poteče,

slava za Krista

što tiho reče

da duša je čista



od krvava kaleža

s kapljama vode.

Uslijed paleža

zvijezde se rode,



a Djevica Rodilja

njeguje Kneza

sred slamnata podija

gdje razgori se veza



sa siromašićima

rumenih obraza

i svatko ih prima

jer nestaje sraza



između zemlje i raja.

Spoje se ljudi

od velika sjaja,

a zora već rudi.



I svaki dan tako,

i svake noći

tiho, polako

Isus će doći.

14.11.2022. 20:42



Saturday, November 12, 2022

Duša u Milosti

 


Uspješna ustrajnost put je, Majko, moj,

postojanost koja ne vidi se iz vanjštine

što je često bila progon sam i nespokoj,

a to nije pitanje nekakve vještine,



već je Milost Sina koja daždi odozgora

poput slatke padaline na mom tijelu.

Dlanovi mi brode kao podvalovlje mora,

svježi dah u duši tihoj kupa mene cijelu.



Molitva i zaziv, kao odgovor na prosidbu

Čovjeka i Boga, i tvog jedinoga Sina,

kao slatko - gorka ljubav tu se prosiplju

kakva danonoćno stiže s velikih visina.



Duša mi je topla, svijetla, ispunjena Njime

što si mi Ga predala svom snagom

kad si odabrala za me tako divno ime

što se krasi nadnaravnim blagom.



Kršćanski me naziv slavi od jedrine

u tom prostoru bez završetka.

Tu sam potpuna i čitava, a čestica cjeline

gdje se prijateljstvo dijeli poput svetka,



kao svečanost i vatromet svih boja,

kao glazba za jedinstven valcer sreće.

Zauvijek me uze da ostanem tvoja,

kao kći iz nevolja kojima se vraćat neće.



Tijelo Krista što Ga blagujem u snazi,

Krvi Jaganjčeva u kojoj si haljine bijelim,

Ti si moje ruke, moje stope i obrazi;

pratit ću Te putem cijelim,



makar kamenje je, puno trnja,

ali zato nosi moje srce u nebeske ravni.

Bijah slijepa, nesretna i krnja,

a sad sretna gledam, blažena sam kao biser slavni.

12.11.2022. 19:35



Popular posts