Sunday, February 27, 2022

Molitva pokore



Ištem, vapim Tvoje smilovanje

kao puk što gleda patnje svijeta.

Svi leptiri ne znaju za mirovanje,

pčele profitiraju od cvatnje cvijeta.



Ali pokoru opslužuju u ove dane,

svi se oni čudom Krista spase.

Pomiluj nas, Gospode, kad oganj plane,

podaj mira onima što vatre gase.



Zbaci okove od zlata i od svile

da se ujedine kraljevstva od uma

i od mudrosti što gine zbog prisile

kao blagoslov na rubu druma.



Diži siromahe, Tvoj su vjeran puk

kao što i ratnici su protiv svoje volje.

I nagradi svakog, podaj cvijeća struk

da bi ugledali ono što je za sve bolje.



Zime svijeta još su ledene i hladne,

na toj zemlji mnogo još neznanja sniježi.

Mnogi su mladići i djevojčice još gladne.

Od ta Kruha, Krista neka zlo za vazda bježi.

27.02.2022. 13:00






Psalam 92 Pjesma pravednikova



Dobro je slaviti Gospodina,
pjevati imenu tvome, Svevišnji;

naviještati jutrom ljubav tvoju
i noću vjernost tvoju...

K’o palma cvate pravednik
i raste k’o cedar libanonski.

Zasađeni u domu Gospodnjem,
cvatu u dvorima Boga našega.

Rod donose i u starosti,
sočni i puni svježine:

da navijeste kako je pravedan Gospodin,
hrid moja, onaj na kome nema nepravde.



Slava Ocu i Sinu *
    i Duhu Svetomu.
Kako bijaše na početku,
 †
    tako i sada i vazda *
    i u vijeke vjekova.                       

 Amen.



 

Saturday, February 26, 2022

Vjerodostojna je riječ


 

Latice božanske plode u duhovnosti

poput cvijeća što ga duša ne miriši

kada robuje si sebičnoj udobnosti,

ali kada Boga slaviš, blagoslov udiši.



To je meni lekcija za svježe staze,

posute su latima i kamenčićima grubim.

Bose stope slobodno mi njima gaze,

vjerujem Ti, Riječi, i Pisma Ti ljubim.



Historijski mi zavjet postade već danas,

svjetlo istine milošću me puni.

Sjetva nam budućnosti ostala je za nas

da je Ime slavno plodnošću okruni.



Uzvišeno srce, dobro djelo, blaga riječ,

a pravednost se s vjerom spaja

da joj bude sočan plod i slatka mliječ.

Njihova se mirišljavost ne razdvaja.



Vjerodostojna je riječ sve do zadnje suze

koje u tom svetom srcu više se ne nalaze.

Hvalim Tebe, Riječi slatka, što me uze

u daljine gdje ni licemjeri već ne zalaze.

26.02.2022. 23:25



Dostojanstvo ljudske osobe


 


DOSTOJANSTVO LJUDSKE OSOBE



Čovjek na sliku Božju

12. Po gotovo istom uvjerenju vjernika i nevjernika sve na zemlji treba biti uređeno prema čovjeku kao svom središtu i vrhuncu.



No, što je čovjek? On je o sebi izrekao i izriče mnoga mišljenja, različita, pa i suprotna, u kojima se često ili toliko uzvisuje da sebe smatra apsolutnim mjerilom ili se snizuje do očaja, odakle je tjeskoban i smeten. Te tegobe Crkva proćućuje do dna. Poučena božanskom objavom, može na njih dati svoj odgovor kojim bi se ocrtao pravi položaj čovjeka, da bi se obrazložile njegove slabosti i da bi se ujedno moglo priznati pravo njegovo dostojanstvo i poziv.



Sveto pismo, naime, uči da je čovjek stvoren „na sliku Božju”, sposoban da spozna i ljubi svojega Stvoritelja, da je od njega postavljen za gospodara nad svim zemaljskim stvorenjima, da njima upravlja i njima se služi slaveći Boga. „Što je čovjek, da ga se spominješ? Ili sin čovječji da se za nj brineš? Učinio si ga malo manjim od anđela, okrunio si ga slavom i čašću, dao si mu gospodstvo nad djelima svojih ruku. Sve si mu stvaio pod noge” (Ps 8,5-7).



No, Bog nije stvorio čovjeka sama: od početka „muško i žensko stvori ih” (Post 1,27). Njihovo združenje tvori prvi oblik zajednice osoba. Čovjek je, naime, po svojoj najdubljoj naravi društveno biće i bez odnosa s drugima ne može ni živjeti, ni razviti svoje sposobnosti.



Stoga Bog, kako opet čitamo u Svetom pismu, „vidje sve što je stvorio i bijaše veoma dobro” (Post 1,31).





Grijeh



13. Čovjek, utemeljen od Boga u pravednosti, no pod utjecajem Zloga, već je na početku povijesti zloupotrebljavao svoju slobodu dižući se protiv Boga i želeći da svoj cilj postigne izvan Boga. Iako su upoznali Boga, nisu mu iskazali zahvalnosti kao Bogu ... nego je potamnjelo njihovo nerazumno srce i klanjali su se i iskazivali štovanje stvorenju mjesto Stvoritelju. To što doznajemo po božanskoj objavi slaže se i sa samim iskustvom. Ako, naime, čovjek pogleda u svoje srce, nalazi da je sklon na zlo i uronjen u tolike jade, koji ne mogu potjecati od njegova dobrog Stvoritelja. Ne htijući često priznati Boga kao svoje počelo, čovjek je poremetio i dužno usmjerenje prema svom posljednjem cilju i ujedno sav sklad sa samim sobom, s drugim ljudima i svim stvorenjima.



Tako je čovjek u samom sebi podijeljen Zbog toga sav život ljudi, i pojedinaca i skupina, pruža sliku borbe, i to dramatične, između dobra i zla, između svjetla i tame. Štoviše, čovjek otkriva da je nesposoban da sam od sebe uspješno suzbija nasrtaje zla, tako se svatko osjeća kao okovan verigama. No, sam je Gospodin došao da oslobodi čovjeka i da ga ojača, obnavljajući ga iznutra i izbacujući napolje „kneza ovoga svijeta” (usp. Iv 12,31) koji ga je držao u ropstvu grijeha. A grijeh umanjuje samog čovjeka sprečavajući ga da postigne svoju puninu.



U svjetlu te objave nalaze svoj konačan razlog i uzvišeni poziv, i duboka bijeda što je ljudi doživljuju.





O strukturi čovjeka



14. Čovjek, tijelom i duhom jedan, jest po samoj svojoj tjelesnosti zbir elemenata materijalnog svijeta, tako da po čovjeku dosižu svoj vrhunac i podižu glas da slobodno slave Stvoritelja. Stoga čovjeku nije dopušteno da prezire tjelesni život. Naprotiv, on svoje tijelo mora smatrati dobrim i vjernim časti kao od Boga stvoreno i određeno da uskrsne u posljednji dan. Ipak, čovjek, ranjen grijehom, osjeća pobune tijela. Stoga samo dostojanstvo čovjeka traži da Boga proslavljuje u svome tijelu i da ne dopusti da služi u zlim sklonostima svoga srca. Čovjek se zbilja ne vara kad se priznaje višim od materijalnih elemenata i kad se ne smatra svodivim na golu čest prirode ili na anonimni elemenat ljudskog društva. Svojom unutrašnjošću on uistinu nadilazi sveukupnost stvari: u te dubine čovjek zalazi kad se vraća u srce, gdje ga čeka Bog, koji ispituje srce, i gdje on pred Božjim očima sam odlučuje o svojoj sudbini. Stoga priznavajući u sebi duhovnu i besmrtnu dušu, nije žrtva lažnog utvaranja koje proistječe samo iz fizičkih i socijalnih uvjeta nego, naprotiv, dohvaća samu duboku istinu stvari.





Dostojanstvo razuma, istina i mudrost



15. Čovjek, participirajući na svjetlu Božjeg uma, ispravno sudi da po svom razumu nadvisuje sve stvari. Neumornom upotrebom svog genija tokom stoljeća čovjek je, zacijelo, napredovao u empiričkim znanostima, u tehnici i umjetničkom stvaranju. A u naše vrijeme postigao je zamašne uspjehe, napose u istraživanju materijalnog svijeta. Čovjek je ipak uvijek tražio i nalazio dublju istinu. Um se naime ne ograničuje na same fenomene nego je sposoban da s pravom sigurnosti dosegne i inteligibilnu stvarnost, premda je uslijed grijeha djelomično pomračen i oslabljen.



Konačno, razumna se narav ljudske osobe usavršuje i treba se usavršiti mudrošću koja blago privlači čovječji duh da traži i ljubi istinu i dobro, pa kad je čovjek njome prožet, ona ga po vidljivim stvarima vodi k nevidljivima.



Naše pak doba, više nego prošla stoljeća, treba takve mudrosti, kako bi sve što čovjek novo otkriva postalo humanije: u pogibelji je, naime, budućnost svijeta ako ne bude mudrijih ljudi. Osim toga valja primijetiti da mnogi narodi, koji su doduše ekonomski siromašniji, ali mudrošću bogatiji, mogu u tom drugima pružiti znatnu pomoć.



Darom Duha Svetoga čovjek po vjeri dolazi do promatranja i suživljavanja s misterijem Božje volje.





Dostojanstvo moralne savjesti



16. U dubini savjesti čovjek otkriva zakon koji on sam sebi ne daje, ali kojemu se mora pokoravati. Taj glas, što ga uvijek poziva da ljubi i čini dobro a izbjegava zlo, kad zatreba, jasno odzvanja u intimnosti našeg srca: čini ovo, a izbjegavaj ono. Čovjek naime ima u srcu zakon što mu ga je Bog upisao. U pokoravanju tom zakonu jest isto čovjekovo dostojanstvo, i po tom zakonu će mu se suditi. Savjest je najskrovitija jezgra i svetište čovjeka, gdje je on sam s Bogom, čiji glas odzvanja u njegovoj nutrini.



U savjesti se divno otkriva onaj zakon kojemu je ispunjenje ljubav prema Bogu i bližnjemu. Time što su vjerni savjesti, kršćani se povezuju s ostalim ljudima u traženju istine i istinskom rješavanju tolikih moralnih problema koji nastaju u životu pojedinaca i u životu društva. Dakle, što više prevladava ispravna savjest, to se više osobe i društvene skupine udaljuju od slijepe samovolje i nastoje se prilagoditi objektivnim normama moralnosti. Ipak se nerijetko događa da je savjest uslijed nesavladiva neznanja u zabludi a da time ipak ne gubi svoja dostojanstva. Ali to se ne može reći kad se čovjek malo brine da traži istinu i dobro i kada savjest zbog grešne navike pomalo postaje gotovo slijepa.



Veličina slobode



17. No, čovjek se može obratiti k dobru samo u slobodi. Tu slobodu naši suvremenici uvelike cijene i strastveno traže. I s pravom! Ali se često zalažu za nju na loš način, kao da bi bilo dopušteno sve što godi, pa i zlo. Prava sloboda je, naprotiv, izuzetan znak Božje slike u čovjeku. Bog je naime htio čovjeka „dati u ruke vlastite odluke” tako da sam od sebe traži svoga Stvoritelja i da slobodno prianjajući uza nj dođe do potpuna i blažena savršenstva. Dostojanstvo čovjeka zahtijeva, dakle, da radi po svjesnom i slobodnom izboru, to jest potaknut i vođen osobnim uvjerenjem, a ne po unutarnjem slijepom nagonu ili po čisto vanjskom pritisku. Do takva dostojanstva čovjek dolazi kada, oslobađajući se svakog robovanja strastima, ide za svojim ciljem odabirući u slobodi dobro te svojom umješnošću i zdušnošću nastoji sebi pribaviti prikladna sredstva. Čovjekova sloboda, ranjena grijehom, može to usmjerenje prema Bogu učiniti potpuno djelotvornim samo uz pomoć milosti Božje. Svatko će pak morati pred Božjim sudom položiti račun o svome životu, za sve što je učinio dobra ili zla.





Misterij smrti



18. Zagonetka ...

...

Dok je pred smrću nemoćno maštanje, Crkva, poučena božanskom objavom, tvrdi da je Bog stvorio čovjeka za blaženi cilj s onu stranu zemaljske bijede. Štoviše, kršćanska vjera uči da će ta tjelesna smrt, od koje bi čovjek bio pošteđen da nije sagriješio,, biti jednom pobijeđena kada svemogući i milosrdni Spasitelj vrati čovjeku spasenje što ga je svojom krivnjom izgubio. Bog je naime pozvao i poziva čovjeka da čitavim svojim bićem prione uza nj u vječnom zajedništvu nepropadljivog božanskog života. Tu je pobjedu Krist izvojevao uskrsnuvši na život, nakon što je svojom smrću oslobodio čovjeka od smrti. Svakom čovjeku koji razmišlja, vjera, predočena solidnim argumentima, pruža odgovor na tjeskobna pitanja o njegovoj budućoj sudbini; ujedno mu omogućuje da u Kristu bude u zajedništvu sa svojom predragom, već preminulom braćom, ulijevajući mu nadu da su oni već postigli pravi život kod Boga. GS, I, 12-18 u „Drugi vatikanski sabor – Dokumenti”. KS Zagreb, 1993.

26.02.2022. 17:02

Psalam 117

 



1 
Poziv na hvalu
Aleluja! Hvalite Gospodina, svi puci,
slavite ga, svi narodi!


2 Silna je prema nama ljubav njegova,
i vjernost Gospodnja ostaje dovijeka!




Slava Ocu i Sinu *
    i Duhu Svetomu.
Kako bijaše na početku,
 †
    tako i sada i vazda *
    i u vijeke vjekova.                       

 Amen.






Tihi sjaj








Kada Te vidim,

stane mi dah

među tim zidim'.

To grijeha je krah



jer zloduh pomrča

sve kao lud;

od njegova grča

širi se blud.



Sav se koprca

u pohlepi svojoj,

u naručju srca,

u ljubavi Tvojoj,



dragi moj Bože

svemira svega.

I ništa ne može,

Ti slistiš njega



kao vola na ražnju

gdje se oholost topi.

I svu moju pažnju

iz duše mi popij



zbog srca čista

jer u njeg' ulijevaš

slavni mir Krista

i sa mnom pjevaš.



Riječ mi daj,

blagi stih

i vječan sjaj,

malen i tih.



Tvoja mi palica

jako blaženstvo;

blizu Ti lica

to savršenstvo.



I pjevam stoga,

ne mogu stati;

zbog srca moga

srok mi pozlati



da nestane grubost

i užasne slike,

izražaj prost

te jadne rike,



to pakleno grotlo.

Ti me podsjeti

da suze si otro

kad me posveti.



Novo donese

staro da mine,

da duša prinese

sve svoje prvine.

26.02.2022. 04:14 

Psalam 141 Molitva u kušnji i progonstvu



Psalam.
Davidov. Prizivljem te,
Gospodine, k meni pohitaj!
Slušaj glas moj kojim tebi vapijem!
2 Nek’ mi se uzdigne molitva kao kâd pred lice tvoje,
podizanje mojih ruku nek’ bude k’o prinos večernji!

3 Na usta mi, Gospodine, stražu postavi
i stražare na vrata usana mojih!
4 Ne daj da mi se srce zlu prikloni,
da bezbožno počinim djela opaka;
i u društvu zlotvora
da ne blagujem poslastica njihovih!
5 Nek’ me samo udari pravednik, ljubav je što me kara,
al’ ulje grešničko neće mi glavu pomazat’;
zloći njihovoj oprijet ću se uvijek svojom molitvom.

6 Kad strovale niz hridinu suce njihove,
razumjet će kako blage bjehu riječi moje.

7 Kao kad orač ore i para zemlju,
tako će im se na rubu podzemlja kosti rasuti.

8 U te su,
Gospodine, uprte oči moje,
k tebi se utječem, ne daj da mi duša propadne!
9 Čuvaj me od stupice koju postaviše meni,
od zamki zločinaca!
10 Nek’ u vlastite zamke upadnu zlotvori,
a ja neka im umaknem!



Slava Ocu i Sinu *
    i Duhu Svetomu.
Kako bijaše na početku, †
    tako i sada i vazda *
    i u vijeke vjekova.                       

 Amen.



 

Popular posts