Thursday, February 3, 2022

Skok vjere


 

Nitko ne može drugome Boga i Njegovo carstvo položiti na stol, to ne može ni vjernik u odnosu na samoga sebe. No, iako se čini da je time u mnogo čemu opravdana nevjera, ipak ostaje i dalje neprijatnost onoga „možda je ipak istina”. U tom „možda” krije se neizbježivo iskušenje kojemu nevjernik ne može uteći, u kojemu i on mora doživjeti neotklonjivost vjere kad je pokušava otkloniti.

Drugim riječima, i vjernik i nevjernik, svaki na svoj način, i sumnjaju i vjeruju, ako se baš ne skrivaju pred samima sobom i pred istinom svojega bića.

Nitko ne može potpuno umaći sumnji, niti itko potpuno vjeri. Nekomu vjera postaje nazočna PROTIV sumnje, nekome KROZ sumnju i u OBLIKU sumnje.

Takva je u svojoj biti ljudska sudbina: da čovjek jedino u ovom trajnom suparništvu između sumnje i vjere, između iskušenja i sigurnosti može naći konačnost svoga bića.

Možda bi upravo sumnja mogla postati mjestom komunikacije, jer ona priječi jednog i drugog partnera da se zatvore u svoj vlastiti svijet. Sumnja obojicu priječi u tome da se potpuno zaokruže u sebi; ona vjernika upućuje na onoga koji sumnja, a onoga koji sumnja upućuje na vjernika. Za prvoga sumnja znači njegovo udioništvo u sudbini nevjernika, a za drugoga način kojim mu se vjera, usprkos svemu nameće kao izazov.







Ako se, svime onim što je rečeno (u predgovoru o klaunu koji trči u selo i viče da cirkus gori), slika o klaunu koga ne mogu shvatiti te o seljacima koji nisu sposobni naslutiti pokazala kao nedostatna da opiše sraslost vjere i nevjere u našem današnjem svijetu, ipak nećemo smjeti zanijekati da ona, uza sve to, izražava jedan od specifičnih problema vjere.

Jer, temeljno pitanje uvoda u kršćanstvo, gdje se mora pokušati raščlaniti što to znači kad čovjek kaže: „Vjerujem”, to nam se pitanje postavlja u sasvim određenom vremenskom času.

S obzirom na našu povijesnu svijest, koja je dio naše vlastite svijesti, našeg osnovnog razumijevanja onoga što je ljudsko, to pitanje možemo postaviti još samo ovako: Što kršćanska ispovijest: „Vjerujem” znači danas, uzimajući dakle u obzir pretpostavke naše sadašnje egzistencije i našeg sadašnjeg stava prema stvarnosti?

Tako smo ujedno došli do analize teksta koji treba pružiti nit vodilju ovim našim razmišljanjima. To je „Apostolsko vjerovanje”, koje od svog početka želi biti 'Uvod u kršćanstvo' i sažetak njegovih bitnih sadržaja.

Taj tekst simptomatski započinje riječima „Vjerujem...”. Za sada se, naravno, odričemo toga da tu riječ tumačimo iz njenog sadržajnog konteksta. Nećemo zasad pitati ni to, što znači da se ovaj temeljni izraz „Vjerujem” javlja u određenoj formuli, u vezi s određenim sadržajima i unutar liturgijskog konteksta. Svakako, ova dva konteksta, kontekst liturgijske forme i sadržajnih određenja, suodređuju smisao riječi „Credo”, kao što i, obratno, riječ „Credo” nosi i određuje sve ono što iza toga slijedi, uključujući i liturgijski okvir. Ipak, ove dvije stvari moramo neko vrijeme ostaviti po strani, da bismo mogli radikalnije pitati i posve načelno razmisliti kakav se uopće stav ima u vidu kad kršćanska egzistencija nalazi u glagolu „credo” svoj prvotni izražaj, određujući time – što nipošto nije po sebi jasna stvar – bit kršćanstva kao „vjeru”.

Često nepromišljeno držimo da su „religija” i „vjera” jedno te isto te da svaku religiju možemo s pravom smatrati vjerom. No, to vrijedi tek u ograničenoj mjeri. Često se ostale religije nazivaju drugačijim imenom i time ostvaruju druga težišta. Stari se zavjet u svojoj cjelini nije shvaćao pojmom „vjere”, već pojmom „zakona”. U prvom je redu riječ o životnom poretku u kojemu onda, dakako, i čin vjerovanja dobiva više na značenju.

Rimska pak religioznost praktično je pod „religio” pretežno shvaćala obdržavanje određenih ritualnih oblika i običaja. Za nju nije odlučujuće da li se vjerski čin oslanja na nadnaravno; takav čin može čak i biti potpuno odsutan, a da se čovjek ipak ne iznevjeri toj religiji. Kako je ona bitno sistem obreda, ono jedino odlučujuće sastoji se u njihovom opsluživanju.

Tako to možemo pratiti dalje kroz svu povijest religija. No ova je napomena dovoljna da objasnimo kako ni izdaleka nije po sebi razumljivo da se kršćanska egzistencija bitno izražava pomoću riječi „credo”, da ta riječ kazuje njezin specifičan stav prema stvarnosti, to jest stav vjere.

Time naše pitanje, naravno, postaje samo hitnijim: Na kakv se stav zapravo misli ovom riječju? I dalje, kako to da se naš osobni ja tako teško poistovjećuje s htijenjem koje je uključeno u riječi „vjerujem”? Kako to da nam se uvijek nanovo čini nemogućim da mi svoj današnji ja – svatko svoj, u posvemašnoj odvojenosti od drugoga – poistovjetimo s onim ja iz „Vjerovanja” koji su određivale i oblikovale generacije prije nas?



Nemojmo se zavaravati: uvijek je bilo uzbudljivo i činilo se općenito nemoguće zaći u subjekt obrasca „Credo”, pretvoriti taj shematski subjekt u krv i meso osobnoga ja. Kod pokušaja da se to postigne nije bio rijedak slučaj da je bivao shematiziran ja, umjesto da se sama shema ispunila mesom i krvlju. Pa ako mi danas kao vjernici ovog našeg doba, možda s ponešto zavisti saznajemo kako je srednjovjekovni čovjek u našim krajevima bez iznimke bio čovjek vjere, bit će dobro da bacimo jedan pogled iza kulisa što nam ga danas omogućuje povijesni istraživalački rad.

Povijesno nas istraživanje može poučiti kako je već onda postojalo veliko mnoštvo automatiziranih sljedbenika, i kako je bio relativno malen broj onih koji su stvarno zašli u unutarnje gibanje vjere. Ono će nam, nadalje, pokazati kako je vjera za mnoge bila samo sustav životnih oblika, koji je već bio tu i kojim im je bio barem toliko zastrt koliko i otvoren smisao one uzbudljive pustolovine što je zapravo znači riječ „Credo”.

Uzrok svemu tome jest to što između Boga i čovjeka postoji beskonačan jaz; što je čovjek tako sazdan da njegove oči mogu vidjeti samo ono što Bog nije, jer Bog je za čovjeka bitno nevidljiv, nalazi se izvan njegova vidokruga i uvijek će biti izvan dometa njegova pogleda.

Bog je bitno nevidljiv: ovaj temeljni iskaz biblijskog vjerovanja u Boga, koji stoji u opreci prema vidljivosti bogova, istodobno je i u prvom redu iskaz o čovjeku. Čovjek je biće koje motri, biće kojemu je prostor njegove egzistencije – čini se – određen prostorom njegova motrenja i rukovanja. A u tom prostoru ljudskog motrenja i rukovanja, što određuje životno mjesto čovjeka, Bog se ne nalazi, niti će se ikada naći, ma koliko se taj prostor proširivao. Važno je, čini mi se, naglasiti da je ovaj iskaz u principu dan u Starom zavjetu: Bog nije samo onaj koji se sada stvarno nalazi izvan ljudskog vidokruga, ali kojega bi čovjek ipak mogao vidjeti kad bi samo bilo moguće ići dalje; ne, on je onaj koji se BITNO nalazi izvan toga, ma koliko se naš vidokrug proširio.



No, ovime se pokazuju samo prvi obrisi stava koji se krije u riječi „Credo”. Znači da čovjek motrenje, slušanje i rukovanje ne smatra totalitetom svega onoga što ga se tiče, on prostor svog svijeta ne smatra ograničenim onime što može vidjeti i čime može rukovati; naprotiv, čovjek traži drugi oblik pristupa stvarnosti. I upravo to on naziva vjerom, nalazeći u njoj presudno otvaranje svojih kozmičkih vidika uopće. No ako je tome tako, onda riječ „credo” uključuje temeljni izbor u odnosu na stvarnost kao takvu. To ne znači konstatiranje ovoga ili onoga, već je to temeljni oblik odnosa prema bitku, prema egzistenciji, prema vlastitom biću i prema cjelini stvarnosti. To znači opciju da ono što se ne može vidjeti, što ni na koji način ne može ući u ljudski vidokrug, nije nezbiljsko, već da ono što nije moguće vidjeti predstavlja čak pravu stvarnost koja nosi i omogućuje svaki drugi oblik stvarnosti.

To, nadalje, znači opciju da ono što u cjelini omogućuje stvarnost, čovjeku pruža istinski ljudsku egzistenciju, da ga kao čovjeka, kao ljudsko biće, čini mogućim.

Još jednom, drugačije rečeno: vjera znači opredjeljenje za to da se u najdubljoj nutrini ljudske egzistencije nalazi nešto što ne može imati svoj temelj u vidljivu i opipljivu svijetu i što ne može odatle crpiti svoju snagu, jer se ta najintimnija jezgra u čovjeku nalazi u doticaju s nevidljivom zbiljom, i ta se zbilja pokazuje kao nužnost za ljudsku egzistenciju.





Takav je stav, naravno, moguć samo u onom procesu što ga biblijski jezik naziva „obratom”, „obraćenjem”. Prirodno čovječje težište tjera čovjeka prema vidljivome, prema onome što može uzeti u ruku i čime može rukovati kao svojim vlasništvom.

On mora izvršiti obrat prema unutra da bi vidio kako zanemaruje svoju dublju vlastitost kada se tako dade vući od svog prirodnog težišta. Mora se preobraziti da bi spoznao kako je slijep kada vjeruje samo onome što vide njegove oči. Bez tog obrata egzistencije, bez sukoba s naravnim težištem nema ni vjere.

Jer, vjera jest obraćenje (od ob-vratiti se) kod kojega čovjek otkriva da se daje voditi iluzijom kad se zariče samo onome što je dohvatljivo. To je u isti mah najdublji razlog zašto se vjera ne može dokazati: ona je obrat bitka, i samo će onaj tko se preobrati nju primiti. A kako nam naše težište ne prestaje pokazivati drugi smjer, taj obrat započinje svakoga dana iznova, i samo doživotnim obraćanjem možemo shvatiti što znači kad se kaže: „Vjerujem”.





Odatle možemo razumjeti da vjera nije problematična samo danas, da, u specifičnim uvjetima naše moderne situacije, izgleda kao nešto gotovo nemoguće, već da ona oduvijek znači, možda ponešto nejasno i ne tako lako spoznatljivo, skok iz ovoga svijeta dohvatljivosti što se nameće čovjeku: vjera ima oduvijek na sebi biljeg nekakvog pustolovnog loma i skoka, jer ona trajno predstavlja rizik, koji se sastoji u tome da se ono što naprosto nije moguće vidjeti prihvaća kao jedino zbiljska stvarnost i kao ono na čemu se sve zasniva.

Vjera nije nikada značila takav stav koji bi naravnom težištu ljudskoga bića po sebi pritjecala; oduvijek je ona značila opredjeljenje koje seže do biti egzistencije, opredjeljenje koje je uvijek zahtijevalo preobraćenje čovjeka, što se može postići samo u odluci. 03.02.2022. 19:21

Joseph Ratzinger, isječak iz predavanja „Uvod u kršćanstvo”.

Pjesma zaručnice

 


Često dođe srcu mi pa traži

neki stih od značaja i snažan,

neki koji svaku suzu blaži.

Niti jedan da bi bio važan.



Dugo ima otkada sam stihovala

da bih svoju knjigu sama sastavila,

ali rijetko da sam nešto iskovala.

Bijah dijete, al' sam ostarila.



Kako bilo, pronašla sam ono svoje,

inače mi ne bi sada cvale ruže.

Sveto pismo postaje mi cvijeće moje

kad se psalmi do kasna produže,



kad mi Isus daje Pjesmu zaručnice.

Nitko ne zna il' do vijeka šuti

kako nastaju od srca zadužnice,

kako duša se nebesima naputi.



Prave ljubavi su uvijek nesretne i kobne,

ljubavnike čeka otrov ili rastanak

i to stoga što su duše malodobne.

Stih je dobar samo kao zadnji sastanak.



Samo Bog je Ljubav prava, Ljubav sama

i tko to sve zna, rijedak li je stvor.

Jer su zaručnici i svjetlo, i tama,

harmonija kakvu nosi sveti zbor.



Reći ćeš mi da je Bog u visu, u daljini.

Imaš pravo, veća je opasnost krive vjere.

Kad se hladan suton nametne sparini,

tome času dolaze i noći preko svake mjere.



Nisu potrebne nam ljudske riječi koje venu,

samo note, malo sluha za sve povjetarce

i još zvijezda koja zna za sestru snenu

kao more što donosi ribarima žmarce.

03.02.2022. 16:31



Wednesday, February 2, 2022

Tvoj narod od soli

 


Svijeće me žare,

to kasni su sati.

Puštaju žmare

da bih se dati.



Slavim. Slavim Tebe

u sebi, u srži svojoj

kao što Ti predaješ sebe

toj ispraznosti mojoj.



Ima li ljubavi jače,

ima li riječi ili znaka

za život što plače,

za grijehe predaka?



Osvijesti me svojim Križem

i, molim Te, pusti da učim

jer svojim Te savjesnim grižem

doista ljubim i malo mučim.



Svojim Te žalom

duboko dotičem

naravi palom

koje se odričem.



Ovo Te sitno biće

časkom tek imati hoće

jer moje si Iće

za poetske teškoće.



A Ti, Čovjekom posta

da bolje me znaš,

mada nema me dosta

tamo gdje prebivaš,



u nevolji, jadu.

I suzu mi čitaš,

u mirisnom kadu

za ljubav me pitaš.



O, daj, Kriste, susret produži

jer jako mi treba,

i noć se oduži

bez kraljevstva neba



gdje nema ni suza,

ni groba, ni tame.

Bez tih ljestvi i uza

tu magle su same.



Sad udišu grudi,

tijelo se gubi

i nestaju sudi,

i samo se ljubi.



Kraljeva dvoranka

kao jedinica kći

iz velika dalja, iz postanka

gdje stvaranje vri,



blaga je, Rabbi,

poput lahora bridi,

a riječ joj slabi

na visokoj hridi



pa ostaje šutnja

što ne vlada često

dok Anđelova lutnja

odaje presveto mjesto.



I prolazi vrijeme,

a stvari su iste,

al' božansko sjeme

vodi me, Kriste.



O Tvojoj ljepoti,

Milosti tajna,

ovise životi

i ljubav sjajna.



I radost, i snaga

su besplatna viza

da duša Te draga

doživi izbliza.



A moja je ljudska bijeda

sred krvava maslinika

tako mala i blijeda

da ružna je slika.



Ti ljubavi daješ

da budem Ti kap,

mene prepoznaješ

kao zemaljski hlap.



Ljubim Te loše,

ljubim Te smjelo

i usne tetoše

sveto Ti čelo.



Tjeskoba silna

jednom će proći,

molitva umilna

k Tebi će doći,



to sigurno znaš,

da l' Anđeo rekne,

jer svijet sad osvajaš

da narod svoj stekneš.



To nam je čežnja, zar ne?

Pogledaj samo,

Ti plaćaš za sve

i nemaš kamo.



Hvala za suze i boli,

to dostojanstvo mi daje.

Tvoj narod od soli

uvijek Te prati, uvijek se kaje.

02.02.2022. 23:12






Tamo gdje se spaja svijet sa svjetlom

 


Pomozi, Isuse, bijednome stvorenju
da izreče pjesme odanosti, slatke ode
što me privode ka izgorenju,
pohvalnice, slavu što je izišla iz mode

poput kakva prastaroga, trula panja.

Nitko ne zna da iz njega korijen klije
koji nosi sokove od mudrosti i znanja,
i iskustva kojeg nestalo mu nikad nije.

I šume Ti pjevaju, i od panja stara

odaju Ti svaku čast i slavu 
jer Ti slava odasvud izgara,
pali nebo, livade i travu.

Tamo gdje se spaja svijet sa svjetlom,

gdje se duga rodi da bi se sakrivala,
tamo gdje se budim carstvu svetom,
tamo mi pokaži što sam snivala

da me ne zavede crna vila,

lijepa kao domovina, kao rodni kraj
s odorama od prekrasna tila
i sa stihom koji imitira izgubljeni raj;

ne daj mene, ne daj vještici od purpura

jer to nije bijeda, nije muka, trud,
jer tu nema Križa što se jedva gura,
tamo nitko nije zbog ljubavi lud.

Vrati mene pašnjacima svojim

kao što me uvijek spašavaš od svega
što ne odgovara pozivima mojim
iz duboka mora i s daleka brijega.

Tanku me izbavi i zarobi

kao što u svijeći držiš tinj
da se sjetim svoje svete kobi,
da uništim svaku hinj

jer već osjećam se kao santa

čiji led se topi, nestaje s vidika,
i postajem duša bez imalo sanca
u kojemu uvijek bijah Tvoja slika.
07. ‎srpnja ‎2018. 04:52:53



Vječno biserje

 


Kad se jednom tvoje drage ruke

od svih blagoslova, molitvi saberu,

kad proslijediš nekome to svjetlo Muke

i kada te neke druge ruke izaberu,



nemoj dopustiti da te uzaludno traže

već približi tome srcu ljubav Majke

da mu pjesme tvoje postanu najdraže,

da se sjeti da se našlo usred bajke



što se uvijek prepričati može

nekom svome, nekom dragom biću.

Molim Te, o, molim, dragi Bože,

Ti privedi one žedne usne rajskom piću,



neka Te požele barem malo kao ja

što sam uvijek čeznula za Tvojim izvorima,

neka nađu plamen ona ista odsjaja,

nek Te čuju u svim svojim izborima.



Predaj sinu svome usamljenu dušu

da je mogne Tvojim riječima napajati

i da natopi je i potopi strašnu sušu

kako ona ne bi nikad mogla zdvajati,



kako ljubila bi, sretna, puno više,

puno jače neka gori, poput panja stara;

neka za Tvog plemenita sina diše,

neka se u njedrima od ljubavi odmara.



Lijepo li je ostaviti baštinu od Boga

na tom kamenju od jake želje i od nade,

sačuvati sve od blaga i života svoga

da ga neka tuđa duša ne ukrade.

02.02.2022. 09:37



Marie Curie Documentary

Tuesday, February 1, 2022

Svjetlo Kristovo

 


Svjetlo su mi, Bože, riječi Tvoje,

prispodobe što ih daješ svakom stvoru,

djela što ih činiš snagom duše svoje;

slatko je prebivati u Tvome dvoru.



Knjiga sveta od života za mene je tajna

iza koje me dozivaš otvoriti vrata.

Ništa ne znam, niti odakle ta svjetlost sjajna

što raspršuje se gradovima mira, područjima rata.



Tko te sjajne zvijezde sanja, njemu nema spasa,

a kome se smrklo, taj Ti prati od svjetlosti trag.

Na tom svjetlu ne vidi se niti odora, ni rasa

već se čuje čovjek što je tražilac Ti drag.



Kada netko Te doziva, mrklim mrakom hoda

gdje ne vidi i ne čuje, ali dolazi u raj.

Čovjeku što druge ljude zemljom naokolo voda

oduzimaš bitak svoj, svoje slave sjaj.



Da ponesem svoje svjetlo što ga svatko dobi,

gasilo bi, trnulo bi bez prestanka blaga.

Sve što jesam nestaje mi, kao prah se drobi,

sve što čeznem dovodi me blizu Tvoga praga.



U mojim dubinama Ti stanuješ i bivaš

pa me podučavaš da o sebi ne brinem.

Gdje ću biti i kamo ću poći, nikada na biraš,

sve dok Te ne zovem; tad u Tebi sinem.



Ti me obasjavaš sasvim nekako iznutra,

tamo gdje mi srce čuva duše što ih ljubi.

Znam da su u Tebi svakog dana, svakog jutra

jer Tvoje se svjetlo nikad sasvim ne izgubi.

01.02.2022. 22:26



Popular posts