Čime
se može opisati i sa čime usporediti život; da li nekim dragim
kamenom ili nekom tankom vlati trave?
Može
li se reći da je život posjedovanje postojanja ili postojanje samo?
Imati
život znači imati barem to ili jedva umaći smrti, preživjeti,
odnosno živjeti, makar i teškim preživljavanjem.
Život
se nosi kao na dlanu, ali je veći od bilo kojega i bilo kakvoga
ljudskoga poimanja; može se svakojako definirati, ali nikada točno
ili sveobuhvatno.
Život
je svijest, a čovjek ga živi i ima uglavnom nesvjesno ili tek kad
mu život dođe u opasnost. A kako to može doći u opasnost nešto
što se ima, nešto što čovjek posjeduje? Tako što je život sam
čovjek i čovjek je taj koji je u opasnosti kada mu život dođe u
opasnost, život kojega čovjek gotovo nikada nije svjestan i nikada
ga ne može cijeniti dovoljno.
Život
je razmišljanje, život se osjeća, doživljava i proživljava,
često govori o sebi i svojoj sigurnosti, o svom nastavku poslije
smrti koja je tako očigledno prestanak života, kraj življenju jer
život ima svoj točan početak, ali i preobražaj i nastavak u
vječnosti.
Čovjek
može dobiti život, može dati život svoj, može rađati život
nekoga drugog. No, čovjek ne može sam sebe stvoriti, dati sebi onaj
prvi početak života i ta činjenica dokazuje, osim snage
životnosti, i svu nemoć i krhkost života, odnosno čovjeka.
Život
je jednostavno prevelik, prelijep i predragocjen da bismo ga mogli
opisivati kao splet materijalnih okolnosti u svemiru ili izvan
svemira.
Život
je Bog, Osoba koja je Početak, Svršetak i Vječnost.
Bog
od sebe odvaja da bi stvorio i održao život i svemir, i svijet, ali
tim odvajanjem od sebe, Bog ne gubi već dobiva u izobilju. Bog je
Život koji se beskrajno prelijeva.
Bog
je Život bez kojega nema drugoga, niti drugačijega života.
Bog
je Život koji stvara postojanje stvari i stvorenja. I energija je
samo Božje stvorenje, stvorenje ili stvar Života nad životima.
Bog
posjeduje sve pa tako posjeduje i postojanje.
Između
ostaloga, Bog je vlasnik svih života i svega postojanja.
Zato
što je Bog Život i zato što je On Bog živi, ljudi imaju život i
ljudi žive. Inače ne bi ljudskih života bilo, ni stvari, ni
postojanja, ni svijesti, ni razmišljanja, ni osjećaja.
Život
nije za bacanje, zanemarivanje, uništavanje.
Život
je Božji dar, besplatan dar Boga živoga. Ima ga posvuda i posvuda
blista svojom ljepotom i izobiljem. I sam ljudski život, kao najveći
dar Božji, nosi u sebi mnoštvo različitih darova i talenata koji
se razvijaju za sve druge ljudske živote.
Život
je svetinja, život dolazi od Boga koji jest Sveti i o kojemu ljudski
život ovisi. Da bi čovjeka učinio živom dušom, Bog mu je u
nosnice udahnuo svoj dah kojega opet uzima na času čovjekove smrti.
Tako,
živ čovjek je živa duša, čovjek živi. Ljudski dah, disanje
doista je u najvišem smislu znak života. Biti živ znači imati u
sebi još daha. Kad čovjek umre, njegov dah se vraća Bogu, duša
izlazi, biva izdahnuta, a ako čovjek uskrsne, duša se vraća u
njega.
Dah
ostaje neodvojivim od tijela što ga oživljava; dah označuje način
na koji se konkretni život očituje u čovjeku te ga biblijski pisci
koji opisuju život poistovjećuju s dušom, odnosno s krvlju čovjeka
pa je duša u krvi, ona je krv sama, ona je živi čovjek.
Preko
krvi žrtvenih životinja čovjek stupa u vezu sa svojim Bogom koji
je sve stvorio, koji se samo ljudima objavljuje. Krvlju žrtve u
krvnim obredima zapečaćuje se Savez između Boga i Njegova naroda.
U pashalnom obredu krv janjeta poprima dodatnu vrijednost: njome se
škropi nadvratnik i oba dovratnika kuće da se ona očuva od biča
zatornog.
Ali
Isus, Sin Božji na zemlji, na Posljednjoj večeri predočuje
euharistijsku čašu kao krv Saveza koja se prolijeva za sve ljude na
oproštenje grijeha. Isusovo prineseno tijelo i prolivena krv bivaju
tako Njegovom smrću žrtva dvojakoga značenja: to je žrtva saveza
koja sinajski savez nadomješta novim savezom i to je žrtva
pomirenja grešnoga čovjeka s Bogom čija nedužna krv što je
nepravedno prolivena postaje krv otkupljenja za sve ljude.
Iz
Kristova boka, probodena kopljem, evanđelist Ivan vidio je kako je
potekla voda i krv, kao dvostruko svjedočanstvo Božje ljubavi koja
podupire svjedočanstvo Duha. Ta voda i krv nastavljaju u Crkvi svoje
životvorno djelovanje. Voda je znak Duha koji preporađa i gasi žeđ;
Krv se dijeli ljudima kod svetkovanja Euharistije: „Tko jede tijelo
moje i pije krv moju, ima život vječni, ostaje u meni i ja u njemu”
(Iv 6,53-56).
Rast
je zakon života ljudskoga. Ljudi moraju rasti brojem, ali i rasti u
ovladavanju svijetom, moraju imati na pameti da njihov rast zavisi od
Boga. Stvoriteljev blagoslov ostaje počelom života i njegova
napretka. Čovjekov grijeh izaziva Božje prokletstvo, on bi doveo do
toga da život na zemlji presahne kad Bog u svome milosrđu ne bi
obnavljao svoj blagoslov koji će, preko Abrahama, doseći sve
narode.
Pavao
poziva kršćanina da raste u vjeri i spoznanju Boga, donoseći ploda
u svakovrsnim djelima i rastući u ljubavi. Taj napredak u spoznaji
Boga jest ponajprije rast u milosti jer Gospodin mu je začetnik:
apostoli sade i zalijevaju, a rast pak daje Bog.
Kraj
ljudskog i vjernikovog rasta i napredovanja je kraljevstvo Božje. To
je kao rast sjemena dok ne postane težak klas, odnosno drvo i to
snagom koja je u njemu. Na tom završetku Bog će kraljevati jer će
zajedništvo Crkve s Njime biti savršeno, Bog će biti sve u svima.
Božje Kraljevstvo ne raste, ono je cilj prema kojemu teži svaki
duhovni rast, cilj koji taj rast i pobuđuje. Nadolazak Kraljevstva
jest kao i Isusovo uskrsnuće, dar Boga Oca.
Svaki
ljudski život je nepregledan, neograničen.
Ako
se u poniznosti čovjek prepušta i predaje Bogu, što više i bolje
se predaje, to će veću snagu i uspjehe imati jer Bog je taj koji je
Život i koji od čovjeka čini diva u svakom smislu, bilo u
osvajanju, bilo u plemenitosti, bilo u moralnom ponašanju i djelima.
Snaga od Boga koja je potrebna kršćaninu daje mu se kao životni
potencijal i pobjedonosno suočenje. Ona znači sudioništvo u samoj
jakosti uskrslog Krista koji stoluje Ocu s desne, njome kršćanin
pobjeđuje svijet; ona mu omogućuje da se odupre svakoj sili zla,
prvo u sebi samome i oko sebe. Duh Gospodnji jest i za nas moć
uskrsnuća, on u nama snaži nutarnjeg čovjeka, sve dok nam ne
omogući da svojom puninom uđemo u samu puninu Boga.
Život
je ustremljen prema tom i takvom cilju.
Život
je utrka i trčanje, kako Riječi Božje, tako i trčanje vjernika
njegovoga.
Božja
riječ je brza, djelotvorna, dinamična kao što i život može i
mora biti dinamičan jer predragocjen je svaki trenutak. Božja riječ
čak se poput ratnika sručuje na vjernike, ona skače i juri. I
proroci trče da obznane Riječ i prorokuju.
Život
čovjeka često uspoređujemo s hodom, a on postaje trkom kad se želi
naznačiti da nešto treba hitno poslušati ili brzo izvršiti neki
zadatak. Trka u životu i životna trka kršćanina je navješćivanje
Radosne vijesti koja je prepuna podataka, a sve ih je potrebno
usvojiti. Oni koji se u Boga uzdaju, trče i ne sustaju, hode i ne
umaraju se.
To
trčanje traži, kao i sportsko natjecanje, veliku požrtvovnost i
mnoge žrtve da bi se postigla pobjeda, ali potrebno je slijediti
svoje srce, gajiti svaku nadu da ćemo doživjeti ispunjenje svih
obećanja Božjih prema nama koja smo primili u vjeri.
Trčanje
je vjera i snaga ljudska, a pobjeda i dostizanje cilja jest milost
Boga.
Isus
Krist slobodno, iz ljubavi prema Ocu i prema svojima, daje svoj
život, svoju dušu. No, Gospodin čini to zato da svoj život opet
uzme, a uzevši ga, Krist postaje životvornim Duhom da daruje život
svima koji vjeruju u Njega. Isus Krist, koji je umro i uskrsnuo, jest
Knez života. Crkvi je zadaća navješćivati sve što se tiče ovoga
Života.
Prijelaz
iz smrti u život ponavlja se onome tko povjeruje u Krista. Tako
vjernik učestvuje u Božjem životu, a prema tome i u Božjoj
naravi. Primivši od Krista Duha Božjega, kršćanin i vjernik
Kristov spoznaje da je njegov vlastiti duh taj život; on nije više
podložan prisilama tijela, netaknut može prebroditi smrt i zauvijek
živjeti, ne više sam za sebe nego za Onoga koji je umro i uskrsnuo
za njega; za vjernika život jest Krist. U Kristu, po Kristu i s
Kristom u konačnici se ljudsko tijelo pridružuje svojoj duši.
I
stoga, život nije zato da se oduzima već da se rađa i raste, da se
razvija do najpunije punine.
Nema
razloga, niti opravdanja, niti razuma u oduzimanju života, ubijanju
i uništavanju jer Bog sve održava i o čovjeku ne ovisi ništa.
Čovjek jedino zbog toga ima slobodu da bi mogao u svakom trenutku
uvijek iz početka reći Bogu svome „Da, neka bude Tvoja volja,
Gospodine!”
Što
god čovjek odlučio, on će odlučiti na svoju žalost ili na svoju
radost. Čovjek bira između smrti i života u svakom času svoga
postojanja. Odlučuje se za Božji blagoslov ili za prokletstvo,
svoje vlastito.
Bog
čini velika čuda za čovjeka koji Mu vjeruje sve. Bog ljubi i
poštuje čovjeka, izvanredno cijeni svaki ljudski život i dah te se
neopisivo trudi oko svakoga i svakoj duši želi dati ono čega ona
nije svjesna. Bog je priredio neviđene i nečuvene stvari onima koji
Ga ljube.
Ovaj
život na zemlji samo je kušnja čovjeka.
Bog
želi znati koliko Ga ljubimo, koliko Mu vjerujemo, a vjerovati Bogu
nije teško. Sve što činiš, činiš zato jer si na kušnji, jer si
čovjek, a ne Sudac koji stavlja na kušnju čitav svijet.
Vjeruj
Gospodinu i On će ti pokazati kako možeš preživjeti, ući u Božji
počinak i donijeti mnoge plodove o kojima niti ne sanjaš. To ti je
svrha, to ti je uzrok i cilj. I, požuri, jer život je samo jedan.
(Usp.:
Dufour, str. 74, 150, 151, 184, 185, 231, 465, 1081, 1152, 1360).
28.01.2021. 06:13
„Uzimam
danas za svjedoke protiv vas nebo i zemlju da pred vas stavljam:
život i smrt, blagoslov i prokletstvo. Život, dakle, biraj, ljubeći
Gospodina,
Boga svoga, slušajući njegov glas, prianjajući uz njega, da živiš
ti i tvoje potomstvo. Ta on je život tvoj, tvoj dugi vijek, da bi
mirno mogao boraviti na zemlji za koju se Gospodin
zakle ocima tvojim: Abrahamu, Izaku i Jakovu da će im je dati
(Pnz
30,19-20).”