Kontemplacija
o besmrtnosti duše, vječnome ljudskom životu, utjelovljenju i
ideologiji reinkarnacije, o uskrsnuću tijela, o idejama i materiji,
o duhovnom i tjelesnom postojanju vodi me u neko dokazivanje samoj
sebi nekih pojmova o kojima zapravo nije potrebno razmišljati da bi
se povjerovalo Bogu.
Pri
kraju zapravo čini mi se da dobro promatram temu, ali sam s teme
skrenula u udubljivanje o tome što je to što je besmrtno u čovjeku.
„Tko
je čovjek?”, ispravno je pitanje. Često zbunim sama sebe kada
pokušavam dokučiti „što je čovjek”. Jer, Sveto pismo govori
uvijek o čovjeku, kao i kršćanska vjera, o uskrsnuću čovjeka na
život vječni.
Uskrsnuće
tijela naglašavamo u „Vjerovanju” vjerojatno najviše zbog toga
što oduvijek postoji ideologija i filozofija o seobi duša, o
besmrtnosti duše koju se ne dohvaća nikada u punom smislu riječi.
Tko
je čovjek? Stvorenje Božje i slika Boga živoga koji je apsolutan
Bog u tri božanske Osobe. Tako je i čovjek u apsolutnom smislu
čovjek (to jest: nije Bog, ali nije ni životinja, ni biljka, niti
je kakav predmet) i to čovještvo živi u ljudskoj trojstvenosti.
Budući
da je Isus, Božja Riječ, postao tijelom, može se reći da je
ljudska riječ u ljudskome duhu, ali i u tjelesnosti ( u govoru),
odnosno duševnosti čovjeka gdje se ostvaruje u prvotnoj zamisli te
se također ostvaruje i u drugome čovjeku kada ljudi slušaju i
doživljavaju jedan drugoga pa je stoga ljudska riječ, koja je
niknula u jednoj kratkoj misli, u duhu, nužno i socijalna, da se
nalazi u narodu.
Poznato
mi je također da se pojam „osoba” može definirati kao relacija
pa to samo potvrđuje onu misao da je čovjek, to jest ljudi,
jedinstven i apsolutno i kompletno čovjek. A kako je naš Bog
također i sama Ljubav, tako je jasno da osoba ne može biti relacija
drugačije nego u ljubavi, samo što postoji i prevelika sklonost (da
ne kažem ljubav) prema pogrešnim stvarima.
Duša
je osobnost, duša izvire iz duha kao i tijelo, ali ljudski duh bez
tijela ne može jer je u Bogu zamišljeno tijelo od početka. Da bi
duša bila besmrtna, čovjek mora umrijeti, mora se raspasti ono
vječno u čovjeku od onoga što je grešno, raspadljivo, smrtno i
smrdljivo. Dakle, ako je duša čovječja besmrtna, tada je još više
besmrtan ljudski duh, to jest identitet čovjeka u širem smislu.
Jer,
što čini osobnost, od čega nastaje ljudska osobnost ako ne od
tjelesnosti koja je spojena sa sposobnošću duhovne artikulacije od
samoga začeća, čak već i od same namjere roditelja da imaju
dijete.
Jer
isto tako kao što je važna sama najunutarnija bit i porijeklo nekog
čovjeka, osobnosti ili individue, jednako je važno tjelesno mjesto
i dan rođenja.
Roditelji
posebno...
Dakle,
ako se osobnost čovjeka nadopunjuje i ako je obraćenje poželjno i
moguće, osobnost ljudska na zemlji je promjenjiva. Bog zamisli
čovjeka, kreira ga i predodredi, ali ne definitivno.
Ako
je duša definirana kao osobnost koja je besmrtna, tada mislimo
vjerojatno na samu srž i bit nekog čovjeka, njegovo predodređenje
od Boga u kojemu Bog nikako nije zamislio i ljudske grijehe. Tada,
ako pokušamo zanemariti grešnost, što ostaje od osobnosti?
Ipak,
identitet u širem smislu opstaje, nikada se ne može promijeniti
činjenica o tjelesnom životu čovjeka.
Tu
dolazimo do tvrdnje da se čovjek svojih grijeha neće sjećati i da
niti jedna nečistoća ne može ući u raj.
Takvo
rezoniranje navodi čovjeka na pomisao da se grijesi možda mogu
raščlaniti na dobre ili zle namjere, okolnosti i same čine.
Također je važno da je Bog oprostio i zaboravio čovjeku grijeh. U
konačnici, grijesi su jako dosadni i lako ih je zaboraviti ako netko
tko je sagriješio zatraži oproštenje.
Što
je to u nepromjenjivoj biti ljudskosti i individue ono što je
vječno, to jest besmrtno ili neraspadljivo? Možda ne bi bilo zgodno
dalje raščlanjivati i promatrati strukturu grijeha. Sam Otac laži
i grijeha nije doživio da bi ga Dragi Bog poništio i srezao do
krajnosti. No, grijeh se sam uništava samim time što je on zapravo
suicidno bacanje u provaliju, daleko od raja. Ako se grešnik ne
obrati, nužno mu slijedi pogibija iz koje, pak, Bog Otac naš
nebeski može izbaviti na čudesan način.
U
svakom slučaju, duša jest onaj neznatni dio osobe koji moli, koji
razmišlja, koji osjeća. Besmrtna duša u čovjeku je zaista
zanemareni i neznatni dio čovjeka koji se na času čovjekove smrti
može prepustiti u Božje ruke jer ta dušica, sama po sebi, nema
snage za opstanak na svijetu u nekom tjelesnom i duhovnom obliku,
odnosno kao cjelina, kao jedno, kao jedna individua, jedna ljudska
narav i bit.
To
što je duša besmrtna, ne znači da je sposobna samostalno opstati.
Mnogi
pretpostavljaju da čovjek ostaje u duhovnom tijelu.
Duša
u roditeljima.
Kada
žena čuje od muškarca neku prisniju riječ, kada im se susretnu
pogledi ili čak kada samo iz daljine vide jedno drugo, događa se u
njihovim tijelima kemija na sve strane. Događaju se impulsi koji su
možda kratki, možda gotovo osjećajno neprimjetni, ali dovoljno
jasni da se može reći da su oni spolne prirode, to jest da dolazi
do trzanja spolne snage kod takvih susreta iz daleka. Događa se
misao, događa se blaga ili jača zainteresiranost, a to je životnost
iz dna duše. Žena zna da se takav susret događa na istom planu kao
i začeće novoga života, trudnoća i nošenje djeteta pod srcem te
rođenje i njegovanje mladoga bića. Žena to zna biološki, više
nego u socijalnom smislu jer se društvo uvijek nameće agresivno
ljudskoj prirodi sa svojim izmišljenim pravilima koja nisu uvijek
duboko utemeljena. Također zna i muškarac ako pogleda neko žensko
tijelo pa se zainteresira da vidi i lice neke žene, to jest da je
pogleda u oči ili da susretne njezin pogled. No, muškarac ne
razmišlja uopće tako često o porijeklu svoje znatiželje, on samo
vidi u nekoj ženi tajanstveni pogled ili osmijeh. Kada dođe do
prisnije komunikacije i kada žena svjesno ili manje svjesno daje na
znanje muškarcu da bi spolni odnos mogao dovesti do začeća
djeteta, tada, ako ne prije, i u muškom tijelu dolazi do možda
kratkog i neznatnog impulsa, ali sigurno je to iznenađenje ili
lagani strah, odnosno trzaj na spolnom planu. Dakle, kemija se
nerođenog djeteta već priprema kao što se neka posuda priprema za
kuhanje ili, ljepše rečeno, kao što se zemlja priprema
zagrijavanjem na plodno djelovanje i primanje. To što se dogodilo
budućim roditeljima, sigurno je upisano u novorođeno dijete. Ako su
se roditelji dvoumili oko rađanja djece, tada je i strah od smrti
upisan jače u djetetovu genetiku, odnosno identitet. Kamo bismo sada
stigli kada bismo analizirali i razmatrali što se sve upisuje u
identitet svakoga pojedinca.
Potrebno
je reći da se prvi susret budućih roditelja događa u njihovom
duhu, u njihovim dušama, a ne samo kao kemija u njihovim tijelima.
Kemija
ili takozvana kemija duha događa se već u prvom pogledu. Ako su oči
ogledalo duše, tada susret dvaju pogleda između žene i muškarca
možemo opisati kao događaj sjedinjavanja, kako duhovnoga, tako i
duševnoga koje proizvodi tjelesne reakcije, one biološke, a ne samo
socijalne.
Budući
da se čovjek ne može rastaviti na sastavne dijelove, mora se reći
da besmrtna duša sigurno nosi sa sobom i besmrtan duh i besmrtno
tijelo, to jest duša nosi veliki dio svoje povijesti, nosi svoj
osnovni oblik i nosi svoju prepoznatljivost. 12.12.2020. 05:05
„A
sam Bog mira neka vas posvema posveti i cijelo vaše biće – duh
vaš i duša i tijelo – neka se besprijekornim, savršenim sačuva
za dolazak Gospodina našega Isusa Krista.” 1 Sol 5,23