Tuesday, April 21, 2020
Isusove tri metafizičke dimenzije
Govor
o uzlasku na nebo i o silasku nad pakao (podzemlje), to je za našu
generaciju, koju je Bultmann probudio na kritičnost, izraz one
trostupnjevite slike svijeta koju zovemo mitskom i smatramo je
definitivno prevladanom. Svijet „gore” i „dolje” jest posvuda
samo svijet, posvuda podložan istim fizikalnim zakonima, svijet koji
se u biti posvuda može istraživati na isti način. U njemu nema
stupnjeva, katova, a pojmovi „gore” i „dolje” relativni su,
ovisno o stanovištu promatrača. Štoviše, kako ne postoji neka
apsolutna središnja točka (a posve je sigurno da zemlja to nije),
onda se uopće više ne može govoriti o „gore” i „dolje” -
ili o „lijevo” i „desno”; kozmos više nema stalnih
pravaca...
Nema
više prostorno shvaćene trostupnjevitosti svijeta. No, da li se u
vjerskim iskazima o Gospodinovu silasku nad pakao i uzlasku na nebo
uistinu pomišljalo na to? Sigurno da je predodžbeni materijal uzet
iz takve slike svijeta, ali isto je tako sigurno da to za vjeru nije
bilo ono odlučujuće, bitno. Štoviše, ova dva članka vjere,
zajedno s priznavanjem povijesnog Isusa, izriču sveopću dimenziju
ljudske egzistencije, koja doduše ne obuhvaća tri kozmička
stupnja, ali zato obuhvaća tri metafizičke dimenzije. Zato i jest
dosljedno kada pristaše onog stava koji sebe u ovaj trenutak smatra
modernim odbacuju ne samo uzlazak na nebo i silazak u pakao nego i
povijesnog Isusa, to jest sve tri dimenzije ljudske egzistencije; on
što preostaje može još biti samo različito oslikana utvara, pa i
nije slučajno da se nitko više ne želi ozbiljno na nju pozivati.
No,
što zapravo znače ove tri spomenute dimenzije?
Silazak
u pakao (podzemlje) ne smijemo shvatiti u doslovnom smislu, kako to
ne znači neku vanjsku, prostornu dubinu kozmosa; jer ona je za ovaj
događaj potpuno nebitna.
U
onom temeljnom tekstu, u molitvi što je Raspeti upravlja Bogu koji
Ga je napustio, nema nikakve kozmičke aluzije. Štoviše, „silazak
u pakao” svraća nam pogled prema dubini ljudske egzistencije, koja
seže do ponora smrti, do oblasti beskrajne samoće i uskraćene
ljubavi, obuhvaćajući tako i dimenziju pakla i noseći je u sebi
kao vlastitu mogućnost. Pakao, to jest ono postojanje kojim se
čovjek definitivno uskraćuje drugome, nije neka kozmografska
datost, već dimenzija ljudske naravi, njezin mogući bezdan. Danas
nam je bolje nego ikada ranije poznato da svačija egzistencija
dotiče tu dubinu. A kako je čovječanstvo u krajnjoj liniji „jedan
čovjek”, ta se dubina ne tiče samo pojeinca, već pogađa sav
ljudski rod, pa je on zato kao cjelina mora podnijeti. Sada možemo
shvatiti i to, zašto je Krist, koji je „novi Adam”, podnio tu
sveljudsku dubinu i zašto nije htio biti neka uzvišena iznimka; a s
druge strane, opet, tek je sada u svoj svojoj dubini postalo moguće
i posvemašnje uskraćenje.
Kristov
pak uzlazak na nebo upućuje prema drugoj krajnosti ljudske
egzistencije kojoj je omogućen beskrajan uspon nad samu sebe ili
beskrajni pad. Kao protupol radikalnoj samoći i uskraćenoj ljubavi,
ta egzistencije nosi u sebi mogućnost da dođe u dodir sa svim
ostalim ljudima, i to u dodiru s božanskom ljubavlju, tako da
čovještvo može u neku ruku svoje geometrijsko mjesto naći unutar
same Božje biti.
Ove
dvije čovjekove mogućnosti, koje se predočuju izrazima nebo i
pakao, mogućnosti su na potpuno različit način.
Ponor,
pad koji zovemo paklom može sebi stvoriti samo čovjek sam. To
moramo još jače izraziti: pakao se zapravo sastoji u tome što
čovjek ne želi ništa primati, već hoće biti sam sebi dovoljan.
Pakao je izraz čovjekove zatvorenosti u samome sebi. Bit, dakle, tog
ponora, te dubine sastoji se u tome što čovjek ne želi ni neće
ništa primiti već bi htio biti potpuno ovisan o sebi, da bude
dostatan samomu sebi. Kad takav stav postane krajnje radikalan,
čovjek biva bićem koje je nedodirljivo, osamljeno i koje se
uskraćuje. Pakao znači htijenje: biti sam, a to se zbiva kad se
čovjek zatvara.
Nasuprot
tome, bit onoga „gore”, što smo nazvali nebom, jest u tome da se
ono može jedino primiti, za razliku od pakla koji čovjek sam sebi
stvara. „Nebo” je po svojoj biti takva zbilja koju čovjek nije
sam stvorio, niti je može stvoriti; skolastičkim jezikom rečeno,
nebo kao milost jest „donum indebitum et superadditum naturae”
(dar koji je naravi nadodan, a koji joj po sebi ne pripada). Nebo kao
ispunjena ljubav može čovjeku uvijek biti samo darovano; a pakao
jest samoća onoga koji e želi to prihvatiti, onoga koji odbija
status prosjaka te se povlači u samoga sebe, oslanjajući se na
vlastite snage.
Tek
se na osnovu toga može sada kazati što se zapravo s kršćanskog
stanovišta misli pod riječju nebo. Nebo se ne smije shvaćati kao
neko vječno, iznadsvjetsko mjesto, ali niti jednostavno kao neka
vječna metafizička oblast. Štoviše, moramo reći da stvarnosti
„nebo” i „Kristov uzlazak na nebo” nerazdjeljivo idu skupa;
tek na temelju toga odnosa postaje jasan i onaj kristološki,
personalni, povijesno usmjereni smisao kršćanske poruke o nebu.
Ili, drugim riječima: nebo nije mjesto koje bi prije Kristova
uzlaska bilo nekom pozitivističkom Božjom odlukom o kazni
zatvoreno, da bi jednoga dana, isto tako pozitivistički, postalo
otvoreno. Naprotiv, stvarnost koju zovemo nebom nastaje u prvom redu
sjedinjenjem Boga i čovjeka. Nebo treba definirati kao susret ovih
dvaju bića; taj susret između Boga i čovjeka definitivno se zbio u
Kristu kad je nadrastao bios, prošavši kroz smrt u novi život.
Nebo je, dakle, ona budućnost čovjeka i čovječanstva koju ono ne
može sebi dati, te mu biva zatvorena sve dotle dok se čovječanstvo
pouzdaje samo u sebe; prvi put i iz osnove se ta budućnost otvorila
u čovjeku koji je svoje egzistencijalno mjesto imao u Bogu i po
kojemu je Bog ušao u čovjeka.
Stoga
nebo nije nikada tek privatna sudbina pojedinca; ono je nužno i
stvar „zadnjeg Adama”, konačnog čovjeka, pa prema tome nužno i
stvar sveukupne budućnosti čovjeka.
Neke
hermeneutičke spoznaje:
Jedna
od najupadljivijih biblijskih datosti koja egzegetima i teolozima
zadaje i suviše muke nekako u ovih posljednjih pola stoljeća jest
takozvana skora eshatologija. To jest: prema Isusovoj poruci i poruci
apostola izgleda kao da neposredno predstoji svršetak svijeta. Može
se reći da je poruka o skorom svršetku bila upravo jezgra Isusova
propovijedanja i Crkve koja je nastajala. Isusov lik, Njegova smrt i
uskrsnuće dovode se na neki način u vezu s tim zamišljajem, a ta
je veza nama potpuno neobična i nerazumljiva.... Uskrsnuće i
uzlazak na nebo opisali smo kao definitivno sjedinjenje čovjeka s
Bogom, kao sjedinjenje koje čovjeku pruža mogućnost trajnog
bivstvovanja, Ta dva događaja pokušali smo shvatiti kao nadmoć
ljubavi nasuprot smrti i tako odlučujuću „mutaciju” čovjeka i
kozmosa kojom je provaljena granica biosa i stvoren jedan novi
životni prostor.
Kada
se sve to zbude, to je onda početak „eshatologije”, svršetka
svijeta. Prijelazom granice smrti otvorena je dimenzija budućnosti
čovječanstva, njegova je budućnost zapravo već započela. Nada
pojedinca u besmrtnost i mogućnost čovječanstva usmjerena na
vječnost se međusobno prožimaju te postaju jedno u Kristu koji je
„središte” i „svršetak” povijesti.
Još
jedna misao, Gospodinov uzlazak na nebo jednako je važan za
razumijevanje onostranosti ljudske egzistencije kao i za
razumijevanje ovostranosti, odnosno za pitanje kako se onostranost i
ovostranost mogu susresti, dakle za pitanje o mogućnosti i smislu
čovjekova odnosa prema Bogu... Veličina pravoga Boga koji nas može
čuti jest upravo u tome što za Njega ni najmanja stvar nije
premalena, a ni najveća prevelika. On je kao Logos posvudašnja
riječ koja stvaralački izriče, a također i posvudašnji um pred
kojim je sve otkriveno i za koji ništa nije tako sitno da bi moglo
ostati isključeno.
Bog
može čuti, ali da li može i uslišati? Ili, da nije prošnja na
kraju krajeva pobožni trik da se čovjek psihički uzdigne i utješi
je – rijetko je kada sposoban za uzvišenije oblike molitve? Ne
služi li sve to samo tome da se čovjek nekako pokrene prema
transcendenciji?
Ono
što je vječno ostaje vječno, a što je vremenito ostaje vremenito.
Nema puta koji bi to dvoje povezivao.
Današnje
mišljenje uglavnom podliježe zamišljanju da je vječnost na neki
način zatvorena u svoju nepromjenjivost; Bog izgleda kao sužanj
svog vječnog plana koji je zamislio prije svih vjekova. Nema
nikakvih odnosa između „biti” i „nastajati”. Vječnost je
shvaćena posve negativno: kao bezvremenost, kao nešto drugo u
odnosu na vrijeme...
A
vječnost nije nešto prastaro, nešto što je bilo prije vremena;
ona je posve drugo, nešto što se prema vremenu koje teče odnosi
kao njegovo DANAS kao njegova zbiljska današnjost; a opet, za sebe,
ona nije zatvorena u neko prije i poslije, već je ona, štoviše,
moć sadašnjosti u svako vrijeme. Vječnost ne stoji nekako uz
vrijeme, bez odnosa prema njemu; naprotiv, ona je stvaralačka moć
svega vremena, moć koja vrijeme što otječe obuhvaća u svojoj
jedinstvenoj sadašnjosti omogućujući mu tako postojanje. Ona nije
bezvremenost već mogućnost kojoj je svojstvo da vlada svakim
vremenom. Kao ono danas koje je istovremeno svim vremenima, vječnost
može djelovati unutar svakog vremena.
Utjelovljenje
Boga u Isus Kristu, čime su se vječni Bog i vremeniti čovjek
sjedinili u jednoj jedinoj osobi, nije ništa drugo do vrhunska
konkretizacija Božje vlasti nad vremenom.
U
činjenici Isusove ljudske egzistencije Bog je zahvatio u vrijeme i
poprimio u sebe njegova obilježja. Božja moć nad vremenom stoji u
neku ruku na tjelesan način pred nama u liku Isusa Krista.
Krist
je zaista, kako kaže Ivanovo Evanđelje, „vrata” između Boga i
čovjeka (Iv 10,9), „posrednik” između njih (1 Tim 2,5), u
kojemu vječni Bog ima svoje vrijeme.
Mi
se Isusu možemo obratiti kao vremenitom biću, ali u Njemu dotičemo
i vječnoga Boga jer Isus s nama dijeli vrijeme, a s Ocem dijeli
vječnost.
Vječni
Otac u Sinu ima puninu vremena i vremenitosti.
Isusovo
stajanje u vremenu jest antropološka činjenica koja suštinski
određuje ljudsko biće. Isus ima vremena i strpljivo čeka da se
ispuni Božja volja.
Bog
nije sužanj svoje vječnosti: u Isusu on posjeduje vrijeme – za
nas.
Zato
je Isus uistinu „Prijestolje milosti” kojemu možemo u svako
vrijeme pristupiti s pouzdanjem (Heb 4,16).
Joseph
Ratzinger, iz predavanja „Uvod u kršćanstvo”, 1967/8 godine.
Poglavlje
koje govori o Isusovom uzašašću na nebo i o Njegovom uzvišenju o
desnu Boga Oca svemogućega, str. 286. Izdano u Zagrebu, 1993. g. u
izdanju Kršćanske sadašnjosti. 21.04.2020. 05:37
Anđeli ljubavi
Prestat
ću skladati
note
od pjene,
zlatne
poput životna spasa.
Moram
se nadati
da
naći će mene
anđeli
moji umilna glasa,
snažnoga
sluha,
velika
znanja
i
nježnih ruku.
Pratit
će Duha
što
Mu se klanja
tko
traži luku
treperava
daha,
zamrznutih
suza,
prepunih
soli
zbog
izvjesna straha
od
čvrstih uza
koji
ga boli.
I
ne samo s toga
ljubavna
poslanja
koje
obuzima
već
samo za Boga
u
kojeg uranja.
I
pravo ima.
Živjet
za Njega
punim
plućima,
najvećom
snagom;
a,
iznad svega,
daje
Ga pucima
desnicom
blagom.
Znaju
se anđeli naši,
znaju
ga anđeli moji,
takvoga
svata sveta
koji
te uvijek spasi
jer
se ne boji
ovoga
svijeta.
Bog
mu je Pastir
i
najveći Znak
koji
ga zove
da
donosi mir
što
nema ga svak'
za
anđele ove.
Prestat
ću s notama
jednoga
dana
kad
anđeo moj,
što
vlada kotama
ovoga
stana,
zaustavi
boj
na
zemljici mlakoj
što
se potresa
u
stanu svakom,
u
duši svakoj
radi
nebesa
anđelu
lakom
jer
on me štiti,
a
ima ih više
u
Duhu tom.
I
neću se kriti
od
ljubavne kiše
u
Bogu mom.
21.04.2020.
02:47
Monday, April 20, 2020
Ne plači, Isuse
Gledat
ću Ti ruke probodene,
Tvoje
rane tražit' da se skrijem,
i
Tvoj uzdrhtali vapaj da Te blažim.
Vladaj
samo i ne slušaj izgubljene
kako
viču da se Vino već ne pije.
Prati
mene jer Te s pukom Tvojim tražim.
Gledat
ću Te, kopljem probodena,
kako
milosrđe daješ, milost preveliku
od
koje se stvara novi svijet.
I
kad poklanjam se, makar odijeljena,
nađi
me u svijetu i u stadu neveliku.
I
oćuti kada palim tamjan svet
samo
da Te molim, da Te i utješim
za
sve ono što kroz mene će Ti doći
kada
kroz me budeš malo tužan.
Znam
da Ti mi daješ da se sveg odriješim
i
ja praštam jer mi daješ takve moći,
mada
čovjek može biti okrutan i ružan.
Nitko
neće više nikad biti mlak
kad
se jednog dana pojaviš u slavi,
kad
pokažeš svoje Vene, svoje Tijelo.
Sad
odagnaj tugu što je nosi ovaj mrak,
neka
svatko prst u Tvoje rane stavi,
neka
se pokori, Kriste, pučje cijelo
Tvome
Imenu i Krasu što ga daješ
da
nam bude život vječan i beskrajni
pa
da možemo se kajati i pokloniti
Tebi,
koji zbog nas nikad se ne kaješ
jer
Ti dao si nam svima Grad presjajni
u
koji se svaka duša teži skloniti.
20.04.2020.
07:57
Sunday, April 19, 2020
Mogranj
Možda
ove noći
već
mi život kreće,
neugasla
tinja
slabe
moći.
Neke
druge svijeće
istinska
su svetinja,
ali
oganj je oganj,
ma
gdje da gori,
da
l' u srcu mome
ili
kao mogranj
koji
daleko se ori,
zreo
času svome.
Tisuće
je sjemenki
sljepljeno
u jedan plod;
kao
voskom živim povezane,
mjesta
ne daju ni sjenki;
zajedno
su sveti rod,
kao
mačem razrezane
kad
ih Bog na večeru pozove.
Zašto
ne i moj plamičak?
Zašto
ne bi bio negdje tu,
u
toj vatri što se burno odazove
kao
kakva grančica il' čičak,
da
ukrasi prebogatu svetinju?
Daleko
je drveće i daleko grmlje,
gdje
će meni naći popudbine
ako
ne u cvijetu rumenome?
Čak
i ako usamljena stignem ispod humlje,
znat
ću da sam prišla, Božji Sine,
Marijinu
stablu od života, dragi Dome.
19.04.2020.
17:15
Na izvoru vjere
Poslanje
Duha Svetoga na mnoštvo ljudi, koje se zbilo u Prvoj Crkvi, jednako
se događa i prilikom krštenja u toj istoj Kristovoj, Katoličkoj
Crkvi kojoj su sakramenti kostur čitavoga tijela Kristova gdje su
vjernici udovi toga tijela, a Krist je Glava.
Kada
god se netko krsti vodom, krsti se u Duhu i dobiva pomazanje Duha
koji priprema krštenika za život u vjeri u Boga Oca, i Sina, i Duha
Svetoga.
Sakramenti
su vidljivi znakovi nevidljive Milosti, veliko i duboko otajstvo
susreta Boga i čovjeka.
U
sakramentu krštenja Bog oprašta, zaboravlja i poništava Istočni
grijeh, grijeh koji putuje čovječanstvom i širi se još od Adama i
Eve, a posljedica toga grijeha je smrt. Radi se o smrti čovjeka u
duši i tijelu kada se odvaja neraspadljivost ljudska od onoga što
ostaje kao raspadljivo i posmrtni ostatak, ali radi se i o opraštanju
grijeha koje je omogućeno u životu nakon krštenja jer, osim
Istočnoga grijeha koji se nasljeđuje, čovjek nosi i svoje osobne i
pojedinačne grijehe.
U
krštenju se dobiva klica vjere, sije se sjeme, sitno kao zrno
gorušice koje uzraste kao veliko stablo vjere koju je potrebno
njegovati od samoga početka pa do kraja zemaljskoga života. Vjerom
zadobivamo Isusovo kraljevstvo nebesko, postajemo dionici sa svima
svetima u vjeri, dionici svetoga života, dobivamo udio s Isusom,
kako u miru, tako i u neredima; kako u životu, tako i u mrtvljenju
pa sve do časa smrti kada se nadamo uskrsnuću. Dobivamo Krista
raspetoga koji umire s nama i koji je uskrsnuo od mrtvih da i mi
uskrsnemo s Njime. Zato kažemo da nas je krst oprao, da su naši
grijesi poništeni kada se ispovijedamo za oproštenje od grijeha jer
tada se čistimo i peremo savjest, centar svake duše, Božji glas
koji prebiva u svakom čovjeku i koji nam govori da izbjegavamo zlo i
činimo dobro.
Iako
smo rođeni kao bezazlena djeca, Duh nas nanovo rađa kao vjernike
koji su grešnici, ali koji su i sveti zbog toga imanja koje se
dobiva najčešće na početku života. Tako je vjernik od početka
dobio veliku zaštitu, a u sakramentu Potvrde i darove Duha Svetoga.
Kakva je to zaštita Božja koju dobiva vjernik koji se krstio, znaju
mnogi koji se tek u odrasloj dobi odlučuju za krštenje i život u
Bogu i u vjeri u jedinoga pravoga Boga; brakovi ne uspijevaju bez
sakramenata, djeca ne dobivaju pouku i primjer istinske vjere, čovjek
često kaže da ga prati nesreća čitavoga života i još mnogo
drugih nevolja jer Istočni grijeh zahvaća svakoga bez iznimke, bez
obzira u što vjeruje ili ne vjeruje.
Najveći
sakrament, iako su svih sedam važni i čine cjelinu vjerskoga
života, jest centralni sakrament Euharistije gdje se vjernici
ispovjede i pristupaju svetom zajedništvu koje slavi žrtvu Kristovu
i sluša Božju riječ iz Svetoga pisma.
Slavljenje
žrtve Kristove vode svećenici Njegovi. Euharistija je spomen na dan
kada nas je svojom žrtvom Krist sve zajedno otkupio od naših
grijeha i smrti kao posljedice naših grijeha. Ona je vrhunac
kršćanskoga života, sakramentalna žrtva, čin zahvaljivanja,
spomen čin u kojemu je prisutan Bog, Isus Krist u snazi svoje Riječi
i svoga Duha i koju slave svi sveti i anđeli, zajedno s vjernicima.
Euharistija je čin zahvaljivanja i odavanja hvale Bogu. Takva je
žrtva hvale moguća po Isusu Kristu koji vjernike okuplja i
pridružuje sebi.
Centar
Euharistijskoga slavlja je blagovanje Kristova Tijela i Krvi koja nas
je otkupila u onoj jednoj Isusovoj žrtvi na križu kada je smrću
svojom uništio našu smrt.
Žrtva
nije trgovina u kojoj se netko žrtvuje manje ili više da bi zadobio
nešto. Žrtva se može dati samo iz ljubavi i ona je posljedica
ljubavi. Takva žrtva ne traži ništa za uzvrat, štoviše, ona
uvijek i neprekidno daje; konkretno Kristova žrtva jest čista
Milost koja se izljeva na vjernike u sakramentima, naročito pri
slavljenju Božje Riječi i blagovanju Tijela Kristova.
Sudjelovanje
u Isusovoj svetoj žrtvi poistovjećuje vjernike s Njegovim Srcem i
sjedinjuje nas međusobno na putu u vječnu slavu, zajedno sa svima
svetima i Blaženom Djevicom Marijom. Tu se budi i cvate čežnja za
vječnim životom, za vječnim slavljem, vjenčanjem i svadbenom
gozbom Isusa i Zaručnice, Crkve Njegove.
„Ta
tko pobjeđuje svijet
ako
ne onaj tko vjeruje
da
je Isus Sin Božji?
On,
Isus Krist, dođe kroz vodu i krv.
Ne
samo u vodi nego – u vodi i krvi.
I
Duh je koji svjedoči jer Duh je istina.
Jer
troje je što svjedoči:
Duh,
voda i krv,
i
to troje je jedno.
Ako
primamo svjedočanstvo ljudi,
svjedočanstvo
je Božje veće.
Jer
ovo je svjedočanstvo Božje,
kojim
je svjedočio za Sina svoga:
Tko
vjeruje u Sina Božjega,
ima
to svjedočanstvo Božje u sebi.
Tko
ne vjeruje Bogu, učinio Ga je
lašcem
jer
nije vjerovao u svjedočanstvo
kojim
je svjedočio Bog za Sina svoga.
I
ovo je svjedočanstvo:
Bog
nam je dao život vječni;
i
taj je život u Sinu Njegovu.
Tko
ima Sina, ima život;
tko
nema Sina Božjega, nema života.”
1
Iv 5, 5-12
Bože
vječnog milosrđa, ti svake godine Vazmenim slavljem užižeš vjeru
svoga svetog naroda. Umnoži u nama milost, da sve dublje shvaćamo
što je krst koji nas je oprao; što je Duh koji nas je nanovo rodio;
što je krv koja nas je otkupila. Po Gospodinu našem, Isusu Kristu,
Sinu Tvome koji s Tobom živi i kraljuje u jedinstvu Duha Svetoga,
Bog po sve vijeke vjekova. Amen.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Popular posts
-
Prva poslanica Apostola Pavla Korinćanima, glava 13 1 Kad bih sve jezike ljudske govorio i anđeoske, a ljubavi ne bih imao, bio ...
-
Veliča * duša moja Gospodina i klikće duh moj * u Bogu mome Spasitelju, što pogleda na neznatnost službenice svoje: * odsad ć...
-
Nek usklikne sad nebesko mnoštvo anđela, nek uskliknu službenici Božji, i s pobjede tolikog Kralja, neka jekne trublja spasenja. Nek ...
-
Kliči Gospodinu, sva zemljo! * Služite Gospodinu u veselju! Pred lice mu dođite * s radosnim klicanjem! Znajte da je Gospodin...
-
Psalam 95 Poziv na Božju hvalu Dođite, kličimo Gospodinu, uzvikujmo Hridi, spasitelju svome! 2 Pred lice mu stupimo s hvalama,...
-
Blagoslovljen Gospodin, Bog Izraelov, * što pohodi i otkupi narod svoj; podiže nam snagu spasenja * u domu Davida, sluge svoje...
-
Blagoslovljen budi, Gospodine, Bože otaca naših, * hvaljen i uzvisivan dovijeka! Blagoslovljeno, slavno i sveto Ime tvoje, * ...
-
"Molitva za mudrost Bože otaca naših i Gospode milosrđa, ti koji si riječju svojom stvorio svemir i koji si sazdao čovjeka mudrošć...