Emocije
su nam tako značajne, a tako prolazne.
Neizrazive,
a tako dosadne.
One
služe glavnom aparatu ljudskom – umu.
Um
je taj koji ljubi dok emocija od ljubavi je nešto sasvim drugo od
neke emotivnosti, senzibilnosti, senzualnosti, patetike, afekta i
slično. Puka emotivnost nam je vrlo rijetko potrebna, ali važna je
za suosjećanje s potrebitima; no, um je taj koji razlučuje tko je
zapravo potrebit i komu je potrebno suosjećanje.
Najgore
što čovjek / žena može učiniti i činiti u životu jest
prepuštati se emocijama preko svake mjere pa to postane bolesna
navika. I još gore, prenosi se s roditelja na djecu.
Emocije
ometaju normalan život i rad i često su, izgleda, uzrok našoj
duhovnoj lijenosti jer Bog, koji je Duh, djeluje riječima i na
Njegovu riječ se ljudi obrate na dobro, a riječi su, znamo, znakovi
umne djelatnosti.
Uzmimo,
primjerice, strah. Strah djeluje kao emocija, ali strah je umna
djelatnost koja se jako budi u opasnosti pa preplavljuje veći dio
moždanoga dijela neke duše, to jest obuzima kompletnu osobu koja se
prestrašila. Strah je više duhovne prirode kao što je to strah
Božji. Kada su čuli Boga da im govori, pripadnici Izabranoga naroda
tresli su se od straha, toliko je bila strašna grmljavina Božje
ljubavi. Njih su možda pokretali na bijeg emotivnost i šok, ali i
iznenađenje. Iznenadna, neočekivana opasnost djeluje na ljude tako
da pretrnu ili bježe, to je obrambeni sustav, nije samo emocija koja
se već razbudi pri pogledu na neku banalnu sliku ili fotografiju.
Šok je najsnažnija obrana od opasnosti; u šoku čovjek nesvjesno,
ali potpuno razumno djeluje, sve dok šok ne prođe, dok se čovjek
ne opusti, počinje se tresti, smrzava se i žeđa, a tada nastupe
možda i vapaji, suze i slično kao posljednja i najsporija reakcija
na šok. Puke emocije.
„Priprava
za Savez
Nato
Jahve reče Mojsiju: »Ja ću, evo, doći k tebi u gustom oblaku da
narod čuje kad budem s tobom govorio i da ti zauvijek vjeruje.«
Tako je Mojsije prenio Jahvi odgovor naroda.
10»Pođi k narodu«, reče Jahve Mojsiju, »i posvećuj ga danas i sutra. Neka opere svoju odjeću; 11neka bude gotov prekosutra, jer će prekosutra sići Jahve na brdo Sinaj naočigled svega puka. 12Postavi naokolo granicu za narod i izdaj naredbu: ‘Pripazite da se na brdo ne penjete; da se ni podnožja ne dotičete!’ Tko se god brda dotakne, smrt će ga snaći. 13Nikakva ruka neka ga se ne dotakne, nego neka bude kamenjem zasut ili strijelom ustrijeljen: bio čovjek ili živinče, neka na životu ne ostane. Na otegnuti zvuk trube neka se na brdo penju.«
14Mojsije siđe s brda k narodu i poče posvećivati narod. Oni operu svoju odjeću. 15»Budite gotovi za prekosutra!« – rekne Mojsije narodu. »Ne primičite se ženi!«
Tako je Mojsije prenio Jahvi odgovor naroda.
10»Pođi k narodu«, reče Jahve Mojsiju, »i posvećuj ga danas i sutra. Neka opere svoju odjeću; 11neka bude gotov prekosutra, jer će prekosutra sići Jahve na brdo Sinaj naočigled svega puka. 12Postavi naokolo granicu za narod i izdaj naredbu: ‘Pripazite da se na brdo ne penjete; da se ni podnožja ne dotičete!’ Tko se god brda dotakne, smrt će ga snaći. 13Nikakva ruka neka ga se ne dotakne, nego neka bude kamenjem zasut ili strijelom ustrijeljen: bio čovjek ili živinče, neka na životu ne ostane. Na otegnuti zvuk trube neka se na brdo penju.«
14Mojsije siđe s brda k narodu i poče posvećivati narod. Oni operu svoju odjeću. 15»Budite gotovi za prekosutra!« – rekne Mojsije narodu. »Ne primičite se ženi!«
Bogojavljenje
A
prekosutra, u osvit dana, prolomi se grmljavina, munje zasijevaše, a
gust se oblak nadvi nad brdo. Gromko zaječa truba, zadrhta sav puk
koji bijaše u taboru. 17Mojsije
povede puk iz tabora ususret Bogu. Stadoše na podnožju brda. 18Brdo
Sinaj zavilo se u dim jer je Jahve u obliku ognja sišao na nj. Dizao
se dim kao dim iz peći. Sve se brdo silno treslo. 19Zvuk
trube bivao sve jači. Mojsije je govorio, a Bog mu grmljavinom
odgovarao. 20Jahve
siđe na Sinajsko brdo, na vrhunac, i pozva Jahve Mojsija na vrhunac
brda. Mojsije se uspe.
21Sad Jahve reče Mojsiju: »Siđi i opomeni narod da ne bi provalio prema Jahvi da ga vidi. Mnogo bi ih poginulo. 22I sami svećenici, koji dolaze blizu Jahvi, moraju se očistiti, da ih Jahve ne uništi.« 23»Narod se ne može popeti na brdo Sinaj«, odgovori Mojsije Jahvi, »jer si nas sam ti opomenuo: ‘Postavi granice naokolo brda i proglasi ga svetim.’« 24»Siđi pa se opet popni zajedno s Aronom«, odgovori mu Jahve. »Ali neka svećenici i narod ne navaljuju da se popnu prema Jahvi da ne izginu.«
25Mojsije siđe k narodu i sve mu kaza.”
21Sad Jahve reče Mojsiju: »Siđi i opomeni narod da ne bi provalio prema Jahvi da ga vidi. Mnogo bi ih poginulo. 22I sami svećenici, koji dolaze blizu Jahvi, moraju se očistiti, da ih Jahve ne uništi.« 23»Narod se ne može popeti na brdo Sinaj«, odgovori Mojsije Jahvi, »jer si nas sam ti opomenuo: ‘Postavi granice naokolo brda i proglasi ga svetim.’« 24»Siđi pa se opet popni zajedno s Aronom«, odgovori mu Jahve. »Ali neka svećenici i narod ne navaljuju da se popnu prema Jahvi da ne izginu.«
25Mojsije siđe k narodu i sve mu kaza.”
Izl
19
Tada
je Bog, između ostalog, izgovorio svojih Deset zapovijedi.
Bilo
je to prije otprilike 3300 godina.
Može
li se odgovoriti Bogu na sladunjav način, Bogu koji je Ljubav i koji
očekuje vjeru i povjerenje? Može li se, uz pomoć neke slike nad
kojom se moli, odgovoriti s puno emotivnosti na Božja očekivanja?
Ne može.
Zamisli,
ženo, da ti slika počne govoriti, micati usnama i gledati izravno u
tebe. Bi li više povjerovala? Bi. Ali nemoj to činiti jer to su
sotonske varke. Bi li povjerovala Bogu iako ništa ne razumiješ, a
ne razumiješ zato jer ti se ulijenio um koji bi ti morao diktirati
da smjesta ideš u školu i na vjeronauk . Ne, tebi govore samo tvoje
emocije, puke emocije. Nije ni čudo da se ljudi osjećaju nesigurno,
da su žalosni i nesretni.
13.04.2020.
14:30