U religioznosti Izabranoga naroda oganj ima vrijednost znaka preko kojega se treba vinuti do Boga. Uz ognjene pojave Gospodara nad vojskama dolaze ljudima i suprotna znamenja: dah, voda, vjetar, ali Gospodin Bog se preobražava i u svjetlost.
Za mnoge religiozne skupine to su znakovi prirode kojima upravlja ili bi morao upravljati neki posebno religiozan čovjek, ali za čitav jedan narod u pustinji oganj je izraz Božje slave i svetosti koja je istovremeno privlačna i strašna.
Nije uzalud i nije bez reda kada se Bog udružuje s čovjekom Abrahamom, od kojega će poteći sav Božji narod, upravo svojom slavom i svetošću i upravo svime onime što čovjeku izaziva strahopoštovanje, a to su po ljudsku prirodne sile. No, tim silama je Gospodar samo Bog Stvoritelj tih sila.
"Kad je sunce zašlo i pao gust mrak, pojavi se zadimljen žeravnjak i goruća zublja te prođu između onih dijelova. 18Toga je dana Gospodin sklopio savez s Abramom (Post 15,17sl.)."
"Anđeo mu se Gospodnji ukaže u rasplamtjeloj vatri iz jednog grma. On se zagleda: grm sav u plamenu, a ipak ne izgara. 3»Hajde da priđem«, reče Mojsije, »i promotrim ovaj čudni prizor: zašto grm ne sagorijeva.« 4Kad je Gospodin vidio kako prilazi da razmotri, iz grma ga Bog zovne: »Mojsije! Mojsije!« »Evo me!« – javi se. 5»Ne prilazi ovamo!« – reče. »Izuj obuću s nogu! Jer mjesto na kojem stojiš sveto je tlo. 6Ja sam«, nastavi, »Bog tvoga oca; Bog Abrahamov, Bog Izakov, Bog Jakovljev.« Mojsije zakloni lice: bojao se u Boga gledati. (Izl 3,2-6)."
Kad se Bog očituje kao uništavajuća vatra, On to ne čini zato da uništi sve na svom putu, On poziva one ljude koje čisti.
Ilija je prorok ispunjen revnošću kao ognjem:
"I usta prorok Ilija kao oganj, riječ mu plamtjela kao buktinja (Sir 48,1)."
On na Sinaju traži i čeka , moli Božju prisutnost. Nakon vihora i potresa ugleda oganj, ali Gospodin ne bijaše u tom ognju već nešto suprotno tu znamenuje Gospodarev prolazak: lagan i blagi lahor (1 Kr 19,12). Tako, kad Ilija bude uzet u nebo ognjenim kolima (2 Kr 2,11), taj će oganj biti samo jedno znamenje među drugima da izrazi pohod Boga živoga.
Izaiji seraf čisti žeravom usne (Iz 6).
U Ezekielovom viđenju oluja se i oganj udružuju s dugom koja sja u oblacima (Ez 1).
U Danijelovoj apokalipsi oganj je sastavni dio okvira u kojemu se očituje Božja prisutnost (Dn 7,10), ali naročitu ulogu dobiva u opisu suda (Dn 7,11).
Oganj je objava Boga živoga i zahtjev čistoće pred Bogom svetim.
Izabrani narod je kroz čitavu svoju povijest nailazio na takvu teofaniju, ali ne zamjenjuje Boga s prirodnim počelom već "ognjem što proždire" (Pnz 4,24; 6,15).
Oganj znamenuje Božju nepopustljivost prema grijehu; on proždire sve na što naiđe kao i Bog u odnosu prema otvrdnulom grešniku. Drukčije je s Božjim izabranicima, ali na svaki način mora preobraziti svakoga tko mu se približi.
Božji oganj silazi među ljude u liku proroka, ali obično zato da osveti Božju svetost u svome narodu i to čisteći ili kažnjavajući.
Proroci pisci rado navješćuju i opisuju Božju srdžbu kao oganj kojime Bog kažnjava bezbožnike (Am 1,4-2,5); spepeljuje grešne narode; raspaljuje požar u šumi Božjega naroda tako da i sam grijeh postaje ognjem (Iz 9,17sl; usp. Jr 15,14; 17,4.27). Ipak oganj i čisti kao kod proroka Amosa, Izaije i Jeremije.
Oganj prokušava izabranike, postaje znamenjem revnosti koja nad svime trijumfira (Pj 8,6 sl).
Dan Gospodnji je kao oganj ljevačev (Mal 3,2) što žari poput peći (Mal 3,19) i proždire cijelu zemlju (Sef 1,18; 3,8) počevši od Jeruzalema (Ez 10,2; Iz 29,6).
Čini se, pak, da taj oganj pali iznutra, ali dok su bezbožnici predani svojoj nutarnjoj vatri, oni koji su spaseni od vatre, opkoljeni su ognjenim zidom - Gospodinom (Iz 4,4sl; Zah 2,9). Nakon što su očišćeni, Jakov i Božji narod i sam postaje vatrom (Ob 18) kao da su dionici Božjeg života.
Isusa Krstitelj najavljuje kao vijača koji plijevu baca u vatru (Mt 3,12) i krštava ognjem (Mt 3,11 sl.):
»Ja vas, istina, krstim vodom na obraćenje, ali onaj koji za mnom dolazi jači je od mene. Ja nisam dostojan obuće mu nositi. On će vas krstiti Duhom Svetim i ognjem. 12U ruci mu vijača, pročistit će svoje gumno i skupiti žito u svoju žitnicu, a pljevu spaliti ognjem neugasivim.«
Isus i sam govori o ognju paklenom u koji će biti bačen nekorisni kukolj, kao i mladice: to će biti oganj neugasivi (Mk 9,43 sl), prava užarena peć.
Otkrivenje zna za oba aspekta vatre: aspekt teofanija i aspekt suda. Sin Čovječji pojavljuje se s očima koje sjaje kao oganj te dominira čitavim prizorom (Otk 1,14; 19,12): S jedne strane, evo teofanije: stakleno more pomiješano s vatrom (15,2), a s druge strane, evo kazne: ognjeno i sumporno jezero za đavla (20,10), a to znači drugu smrt (20,14sl).
Isus je otvorio novo doba. On nije bio oruđe osvetničkog ognja, a ipak je na svoj način ispunio Krstiteljev navještaj. On je obznanio riječju "Došao sam baciti oganj na zemlju, pa kako bih želio da se već zapalio! Moram primiti krst...(Lk 12,49 sl.).
Crkva odsad živi od ognja koji je zapalio svijet zahvaljujući Kristovoj žrtvi. Ta vatra gori u srcima Isusovih učenika; ona je sišla na učenike, sabrane na dan Duhova (Dj 2,3). Taj je oganj teofanijska vatra koja dopunjuje krštenje ognjem i Duhom (Dj 1,5);
"I pokažu im se kao neki ognjeni razdijeljeni jezici te siđe po jedan na svakoga od njih. 4Svi se napuniše Duha Svetoga i počeše govoriti drugim jezicima, kako im već Duh davaše zboriti. (Dj 2,3-4)"
"4I dok je (Isus) jednom s njima blagovao, zapovjedi im da ne napuštaju Jeruzalema, nego neka čekaju Obećanje Očevo »koje čuste od mene: 5Ivan je krstio vodom, a vi ćete naskoro nakon ovih dana biti kršteni Duhom Svetim« (Dj 1,4-5)".
Oganj sada znamenuje Duha. Premda nije rečeno da je taj Duh Ljubav sama, izvještaj o Duhovima pokazuje kako je Njegova zadaća preobraziti one koji imaju pronijeti kroz sve narode jedan i isti govor: govor Duha.
Vjerni postajemo kad smo "vatrom zasoljeni (Mk 9,49sl.)", solju suda i solju Duha (Dufour, str. 765//).
"Tko je blizu mene, blizu je vatre; tko je od mene daleko, daleko je od kraljevstva nebeskoga", riječ je Isusova koju Mu pripisuje Origen, vjernik Božji. 10. siječnja 2019. 13:33:02