Djevičanstvo
u Bibliji znači vjernost u isključivoj ljubavi prema Bogu.
Tajnovitom
ekonomijom, kojom ženama daje plodnost, Bog želi pokazati da se nosioci
Njegovih obećanja rađaju zahvatom Njegove svemogućnosti.
I,
kao što Ivan Krstitelj, kao nazirejac, priprema Mesijin dolazak isposničkim
životom, životom posvemašnje čistoće, tako se i Marija nosi u svome ženskom
nazireatu—djevičanskoj čistoći kao osoba posvećena samo Bogu, osoba vjere u
Boga, poslušnosti Gospodinu svojemu i sve čini radi ljubavi prema Ocu,
Stvoritelju.
Psalam
89, 27-30
27On će me zvati: ‘Oče moj!
Bože moj i hridi spasa mojega.’
28A ja ću ga prvorođencem učiniti,
najvišim među kraljevima svijeta.
29Njemu ću sačuvati dovijeka naklonost svoju
i savez svoj vjeran.
30Njegovo ću potomstvo učiniti vječnim
i prijestolje mu kao dan nebeski.
Bože moj i hridi spasa mojega.’
28A ja ću ga prvorođencem učiniti,
najvišim među kraljevima svijeta.
29Njemu ću sačuvati dovijeka naklonost svoju
i savez svoj vjeran.
30Njegovo ću potomstvo učiniti vječnim
i prijestolje mu kao dan nebeski.
Knjiga
proroka Izaije, glava 63, redak 15-16
15Pogledaj s nebesa i vidi
iz prebivališta svoga svetog i slavnog.
Gdje li je ljubomora tvoja i snaga?
Zar se susteglo ganuće tvog srca
i samilost tvoja prema meni?
Ah, sućuti nam svoje ne ustegni,
16jer Otac si naš!
Abraham nas ne poznaje
i ne spominje nas se Izrael;
Jahve, ti si naš Otac,
otkupitelj naš – ime ti je oduvijek.
iz prebivališta svoga svetog i slavnog.
Gdje li je ljubomora tvoja i snaga?
Zar se susteglo ganuće tvog srca
i samilost tvoja prema meni?
Ah, sućuti nam svoje ne ustegni,
16jer Otac si naš!
Abraham nas ne poznaje
i ne spominje nas se Izrael;
Jahve, ti si naš Otac,
otkupitelj naš – ime ti je oduvijek.
Knjiga Brojeva 6,1-5sl
Nazireat
Jahve
reče Mojsiju: 2»Govori Izraelcima i reci im: ‘Ako tko, bilo čovjek ili žena,
položi nazirejski zavjet te se posveti Jahvi, 3neka se
suzdržava od vina i svakoga opojnog pića. Neka ne pije ni ukiseljena vina niti
ukiseljena opojnog pića; a niti kakva soka od grožđa neka ne pije; neka ne jede
grožđa, ni svježa ni suha. 4Sve vrijeme svoga nazireata ne smije jesti ništa što rađa
lozov trs – od zelena grožđa do komine.
5Sve dok traje njegov nazirejski zavjet, neka britva ne prelazi preko njegove glave; dok se ne navrši vrijeme što ga je Jahvi zavjetovao, neka bude posvećen i pusti kose da mu slobodno rastu na glavi.
5Sve dok traje njegov nazirejski zavjet, neka britva ne prelazi preko njegove glave; dok se ne navrši vrijeme što ga je Jahvi zavjetovao, neka bude posvećen i pusti kose da mu slobodno rastu na glavi.
Nazireat
je položaj onoga tko se, za cio život ili neko vrijeme, zavjetovao na posebnu
službu Bogu. Položaj nazireata očituje se uzdržljivošću od vina, nošenjem duge
kose i čuvanjem obredne čistoće. Poznati su nazirejci Samuel, Samson i Ivan
Krstitelj.
Evanđelje
po Luki, glava 1, redak 11-17
11A njemu se ukaza anđeo Gospodnji. Stajao je s desne strane
kadionoga žrtvenika.12Ugledavši ga, Zaharija se prepade i strah ga spopade. 13No
anđeo mu reče: »Ne boj se, Zaharija! Uslišana ti je molitva: žena će ti
Elizabeta roditi sina. Nadjenut ćeš mu ime Ivan.14Bit će
ti radost i veselje i rođenje će njegovo mnoge obradovati. 15Bit će doista velik pred Gospodinom. Ni vina ni drugoga opojnog pića neće
piti. Duha
Svetoga bit će pun već od majčine utrobe. 16Mnoge
će sinove Izraelove obratiti Gospodinu, Bogu njihovu. 17Ići će
pred njim u duhu i sili Ilijinoj da
obrati srce otaca k sinovima i
nepokorne k razumnosti pravednih te spremi Gospodinu narod pripravan.«
Dok se
o nazireatu i nazirejcima, Božjim Posvećenicima mnogo piše i raspravlja, žene
nazirejke su svakodnevna pojava i većina žena Naroda Božjega. Duhovna i
tjelesna ( i spolna) čistoća krasi Saru, Rebeku, Rahelu, Juditu, Deboru, Anu i
mnoge druge.
Knjiga
o Sucima, glava 13, redak 5 i redak 24
13. SAMSON
Navještenje Samsonova rođenja
Izraelci
su opet okrenuli da čine ono što Jahvi nije po volji i Jahve ih predade u ruke
Filistejcima za četrdeset godina.
2A bijaše neki čovjek iz Sore, od Danova plemena, po imenu Manoah. Žena mu bila nerotkinja i nije imala djece. 3Toj se ženi ukaza anđeo Jahvin i reče joj: »Ti si neplodna i nisi rađala. 4Ali se odsad pazi: da ne piješ ni vina ni žestoka pića i da ne jedeš ništa nečisto.5Jer, zatrudnjet ćeš, evo, i rodit ćeš sina. I neka mu britva ne prijeđe po glavi, jer će od majčine utrobe dijete biti Bogu posvećeno – bit će nazirej Božji i on će početi izbavljati Izraela iz ruke Filistejaca.«
2A bijaše neki čovjek iz Sore, od Danova plemena, po imenu Manoah. Žena mu bila nerotkinja i nije imala djece. 3Toj se ženi ukaza anđeo Jahvin i reče joj: »Ti si neplodna i nisi rađala. 4Ali se odsad pazi: da ne piješ ni vina ni žestoka pića i da ne jedeš ništa nečisto.5Jer, zatrudnjet ćeš, evo, i rodit ćeš sina. I neka mu britva ne prijeđe po glavi, jer će od majčine utrobe dijete biti Bogu posvećeno – bit će nazirej Božji i on će početi izbavljati Izraela iz ruke Filistejaca.«
24Žena rodi sina i nadjenu mu ime Samson. Dijete odraste i
Jahve ga blagoslovi. 25I Jahvin duh bijaše s njim u Danovu taboru, između Sore i
Eštaola.
Tako je Ivan Krstitelj nastupao
kao baštinik proročke predaje o zarukama između Boga i Njegova Naroda, a ta je
predaja priprema na kršćansko djevičanstvo.
Kada
Izraelci oskvrnjuju svoj Savez sa svojim Bogom, Jeremija ih oslovljava kao
“DJEVICU IZRAELOVU”.
Knjiga
proroka Jeremije, glava 18, redak 13
13
Izrael
zaboravlja Jahvu
Ovako govori Jahve:
»Propitajte se po narodima:
je li itko takvo što čuo?
Toliku grozotu učini
djevica Izraelova
»Propitajte se po narodima:
je li itko takvo što čuo?
Toliku grozotu učini
djevica Izraelova
Marija
prima na sebe sudbinu nerotkinja, žena bez djece što je u svijetu bilo
poniženje. No, zbog izabranja Božjega neplodnost zapravo postaje blagoslov od
Boga, Duha. Marija je željela sva pripadati Bogu, djevičanski joj je poziv
objavljen istodobno s utjelovljenjem Sina Božjega te se u Mariji ispunjava i
česta molitva neplodnih žena u Svetom Pismu.
Djevičanstvo
kršćana je osobni Božji poziv i borba protiv oholosti, požude i pohlepe koje su
pod Zapovijedima i Zakonom (o čemu opširno tumači veliki teolog Sveti Pavao).
Isus
daje djevičanstvu pravu vječnu i eshatološku dimenziju:
Evanđelje
po Mateju, glava 19, redak 10-12
10Dragovoljna uzdržljivost
Kažu mu učenici: »Ako je tako između muža i žene, bolje je ne
ženiti se.« 11A on im reče: »Ne shvaćaju toga svi, nego samo oni kojima je
dano. 12Doista, ima za ženidbu
nesposobnih koji se takvi iz utrobe materine rodiše. Ima nesposobnih koje ljudi
onesposobiše. A ima nesposobnih koji sami sebe onesposobiše poradi kraljevstva
nebeskoga. Tko može shvatiti, neka shvati.«
Oni koji ostaju u djevičanstvu
očekuju Krista, Zaručnika i kraljevstvo nebesko kako bi po Uskrsnuću kao oni
koji su dostojni bili jednaki anđelima, Božjim sinovima:
Evanđelje
po Luki, glava 20, redak 34sl
34Reče im Isus: »Djeca se ovog
svijeta žene i udaju. 35No oni koji se nađoše dostojni onog svijeta i uskrsnuća od
mrtvih niti se žene niti udaju. 36Zaista, ni umrijeti više ne mogu: anđelima su jednaki i
sinovi su Božji jer su sinovi uskrsnuća.«
Poput
onih mudrih djevica, kršćani koji pohađaju misna slavlja i žive po
sakramentima, idu u susret Kristu, svome Zaručniku da zajedno s Njime sudjeluju
na svadbenoj gozbi (Mt 25,1-13).
U nebeskom gradu Jeruzalemu,
Janjetovoj Zaručnici (Otk 19 i 20) svi se izabranici nazivaju DJEVICAMA zato
što su odbili idolopoklonstveno obeščašćenje i sada su potpuno predani Kristu,
Bogu.
Knjiga
Otkrivenja, glava 14, redak 4-5
. 4Ti se ne okaljaše sa ženama, djevci su! Oni prate Jaganjca
kamo god pođe. Otkupljeni su od ljudi kao prvine Bogu i Jaganjcu; 5na
ustima se njihovim laž ne nađe, neporočni
su .
Vjera
je, dakle, duhovna plodnost.
Vjernik
koji se sjedinjuje s Bogom dionik je Sinova rađanja.
ZA DUHOVNU
SE PLODNOST TRAŽI DJEVIČANSTVO VJERE.
ISUS JE
OBJAVIO DA POSTOJI i duhovno materinstvo, plod što je dozrio u djevičanstvu
vjere (“28On odgovori: »Još blaženiji oni
koji slušaju riječ Božju i čuvaju je!« - Luka 11, 28) jer vjera kršćanska je
raj, ona je kraljevstvo nebesko.
U Mariji Magdaleni, koja prva susreće Krista Uskrsloga u vrtu
groblja, Isus nam otkriva poslanje koje je povjerio ženama:
Evanđelje po Ivanu, glava 20, redak 17
17Kaže joj Isus: »Ne zadržavaj se sa mnom jer još ne uziđoh Ocu, nego idi mojoj braći i javi im: Uzlazim Ocu svomu i Ocu vašemu, Bogu svomu i Bogu vašemu.«
17Kaže joj Isus: »Ne zadržavaj se sa mnom jer još ne uziđoh Ocu, nego idi mojoj braći i javi im: Uzlazim Ocu svomu i Ocu vašemu, Bogu svomu i Bogu vašemu.«
Da bi
ispunila svoj poziv, žena ne mora nužno postati ženom-suprugom i majkom već
biti srcem i tijelom djevica jer ona u Novome Savezu postaje Kristov, a ne
naprosto Adamov odraz i ona stoga predstavlja Crkvu (Ef 5,22-23).
Sveti
Pavao nadasve veliča “Ženu” okrunjenu zvijezdama, onu koja rađa muško dijete i
koju zmaj progoni u pustinju, ali koja ga ima pobijediti svojim potomstvom (Otk
12). Ta je žena prvenstveno Crkva, nova Eva koja rađa Tijelo Kristovo i to je
sama Bogorodica, Djevica Marija, prauzor Žene što ga svaka žena želi ostvariti.
U
Narodu Božjem i u čitavom svijetu od davnina postoje asketski programi za
muškarce u kojima se mladići i starci odriču užitaka i bave se vježbama radi
ljepote svoje i slave, radi zdravlja, u sportskim natjecanjima i slično. U Narodu Izraelu postojali su leviti,
farizeji, saduceji, proroci koji su se bavili obrednim svećeništvom i obrednom
čistoćom, ali su samo izabrani pojedinci svojim odabirom postajali nazireji, od
rođenja i do vječnosti posvećeni Bogu. Opća pravila čistoće se u nazirejaca
odnose na čistoću duše, na čistoću djelovanja i na čistoću načina života. To je
oduvijek bio jedan od najvećih dokaza i pokazatelja istinske i prave ljubavi,
ljubavi prema Bogu.
Također
oduvijek postoje programi ljepote za žene, štoviše djevičanstvo je imalo
sakralnu vrijednost u više starih religija. Neke su se božice nazivale
djevicama, ali zato da bi se naglasila njihova vječna mladost, njihova
rascvjetala životnost, nepropadljivost.
Jedino
je kršćanska objava otkrila puni religiozni smisao djevičanstva, zacrtan u
Starom Zavjetu: VJERNOST U ISKLJUČIVOJ LJUBAVI PREMA BOGU I RADI BOGA.
U toj vjernosti i potpunoj
ljubavi i poslušnosti Bogu, u poštivanju Zakona Mojsijeva i u poslušnosti
Zapovijedima, u velikoj i svetoj čistoći života, djelovanja, govorenja,
izražavanja, ponašanja i u potpunoj čistoći i nevinosti srca i duše daleko
nadmašuje svakoga nazirejca velika Bogorodica, Presveta Djevica Marija, Božja
Posvećenica (=Nazirejka), obična žena iz naroda u gradu Nazaretu gdje je začela
Izdanka iz panja Jišajevoga ( Izaija 51,1 i glava 53,1-2), Zaručnika svojega
koji je učini Bezgrešnim Začećem te bijaše sva sveta i neporočna, ali nadasve je imala najveću i uzornu vjeru i svima je primjer povjerenja u Boga
Jedinoga. Vjera ju je njezina spasila, vjera u Boga je učini dostojanstvenom i
istinskom obdržavateljicom nazireata, zajedno s mužem Josipom i velika ljubav u
prokušanoj vjeri njih je učinila najsvetijima, a onaj grad “iz kojega ništa
dobro ne može proizići ( Ivan 1,46 )”, postaje grad nad gradovima jer “ posla
Bog anđela Gabriela u galilejski grad Nazaret, k djevici zaručenoj s mužem iz
Davidove kuće, komu je bilo ime Josip. A djevici bijaše ime Marija...Anđeo joj
reče: ‘Ne boj se, Marijo, jer našla si milost kod Boga. Evo, ti ćeš začeti i
roditi Sina komu ćeš nadjenuti ime Isus. On će biti velik i zvat će se Sin
Previšnjega. Gospodin Bog dat će mu prijestolje Davida, oca njegova. On će
vladati kućom Jakovljevom dovijeka. I kraljevstvo njegovo neće imati svršetka’
( Luka 1, 26 sl )”.
I
za Betlehem, grad koji nosi hebrejski naziv kao “kuća kruha”, grad u kojem je
Marija rodila Spasitelja, govorilo se da je najmanji od svih gradova.
Sveti
grad, Jeruzalem bio je mjesto gdje će Davidov sin Salomon izgraditi Hram, kuću
za Boga na zemlji, za Gospodina Boga koji je “s nama Bog”. David je bio jedan
od sinova Jišajevih, a Jišaj je sa svojim rodoslovljem onaj “panj” iz kojega je
Gospodin odredio da nikne izdanak, Isus Spasitelj svih naroda.
Knjiga
proroka Izaije, glava 53, redak 1-2
1
"Tko da povjeruje u ono što nam je objavljeno, kome se otkri ruka
Jahvina?"
2 Izrastao je pred njim poput izdanka, poput korijena iz zemlje sasušene. Ne bijaše na njem ljepote ni sjaja da bismo se u nj zagledali, ni ljupkosti da bi nam se svidio.
2 Izrastao je pred njim poput izdanka, poput korijena iz zemlje sasušene. Ne bijaše na njem ljepote ni sjaja da bismo se u nj zagledali, ni ljupkosti da bi nam se svidio.
Po
hebrejskoj riječi za izdanak = “ne-tser” ili “neser”, grad u kojemu se dogodilo
Naviještenje Gospodinovo i Utjelovljenje Isusa, Sina Božjega su nazvali
Nazaret.
Neki
još govore da je ime Nazaret naziv za pojam “istina” koju nam Isus
objelodanjuje i otkriva.
U
Matejevom evanđelju, glava 2, redak 19 i slijedeći retci odnose se na razdoblje u životu svete obitelji Isusa,
Marije i Josipa kada su se, nakon bijega od Heroda skloniti u Egipat, konačno
mogli vratiti u svoju domovinu jer je Herod umro. Josip povede obitelj u zemlju
izraelsku, ali izbjegne i pokrajinu Judeju pa ga Providnost usmjeri, zajedno s
Isusom i Marijom, opet u pokrajinu Galileju. “Tamo dođe i nastani se u gradu
zvanom Nazaret, da bi se ispunilo što su rekli proroci: “Zvat će Ga
Nazarećanin”.
Pored
svih prelijepih naziva koje nosi Bogorodica Marija da ju obilnije mognemo
častiti kao Bezgrešno Začetu i onu koja je začela Spasitelja po Duhu Svetom,
Roditeljica Svjetla u Betlehemu i koja bijaše dušom i tijelom uznesena na nebo,
Kraljica Neba i zemlje, jedan od mogućih, lijepih, simboličnih i istinitih
naziva bio bi za nju ono ime koje je prvo imala kada je iz anonimnosti izrasla
među djevicama Izraela, Naroda Božjega kao stvorenje nad svim stvorenjima, Majka svih svetih, Božja Posvećenica-nazirejka, prva Žena nad svim ženama, žena
s najvećim mogućim dostojanstvom u povijesti svijeta, a to je i skromno i
ponosno ime “Djevica Marija iz Nazareta, Nazarećanka”.
19.12.2016.
13:31