Friday, December 11, 2015

Obijesni carevi


Uzmimo da su mnoge vijesti točan pokazatelj stanja o kojemu te vijesti govore.
Jasno je da čovjek ne može iskreno pregovarati s ljutim neprijateljem, a u isto vrijeme okupljati silnu vojsku protiv iskrenih pregovaranja i ostati normalan.
Nije jasno kako se gledateljstvo u toj areni može opredijeliti tko će čekati ishod pregovora ili tko će, s puno nepovjerenja i nestrpljenja, u strahu od nesporazuma otići radije u tu vojsku koja se okuplja za svaki slučaj i to s velikim žarom kakvoga u pregovorima nedostaje.
Najmanje je normalno stajati negdje na udaljenosti, a ne vidjeti što se radi u tim taborima jer se upravo radi čak i o budućnosti onih koji su i jako daleko od mjesta događanja.

Teško bi bilo i pomisliti da vojska čini nešto iz nekih uvjerenja. Kada te zavojače, onda si valjda u službi te vojske i gotovo. Rijetki pripadnici neke nacije su dragovoljno zavojačeni, većina su prosječni poslušnici: odu u neku bitku i nastoje preživjeti i pobijediti.
Drugo su ravnatelji koji naciju žele zavojačiti. Oni, pak, stoje na labavim tvrdnjama da samo slušaju svoje vođe, političare. Tako politika, za koju vele da nema veze s bilo kojom strukom, kao nestručna komponenta, vodi uglavnom sve vođe i kompletnu naciju. Bilo bi neobično vojniku podići pobunu, a bilo bi užasno ravnatelju vojske ne poslušati političara. Prema tome, ako političar i pregovara u isto vrijeme kad i okuplja vojsku i koji ne može takav biti normalan, čini čitavu naciju pred svijetom nenormalnom, jakom ili slabom, ali nerazumnom. Možda je razumno pregovarati, možda je razumno okupljati vojsku, ali ne može čovjek pošteno raditi na dvjema suprotnim idejama ili pretpostavkama.

Još postoji jedan obrazac ponašanja, to je obrazac diktatora koji vlada politikom, vojskom i nacijom. Naciji pripovijeda da je sve super i da pregovoranje nije neka jako važna tema za sve i svakoga, a u isto vrijeme zavojačuje naciju. To je l-u-d-i-l-o. Ludilo je stoga što nacija poslušno slijedi političkog vođu koji nema dvije čiste u glavi, a nije niti neka rangirana osoba u parlamentarnom demokratskom postupku.

Takvih se je situacija povijest ljudska dovoljno nagledala.
Takvih se je ratova mnogo nacija dovoljno “nauživalo”. I kakvo je to ratno stanje u kojemu se nitko ne bori nego većina ili šuti i prima naknadu za šutnju ili “većina” uopće ne prati svoju živinčad u svojem dvorištu??????????????
11.12.2015. 11:51


Thursday, December 10, 2015

Strpljen - spašen


Tko nije bio na kušnjama,
ne zna kako se kali strpljenje;
kome je zastala kap na usnama,
vidio je u mah Proviđenje.

Ako tebe ljubav vodi, ne boj se,
samo lako ti odmahni rukom.
Ako te prozovu, tada postroj se,
ne poginji se ni ramenom, ni strukom.

Čekaj, samo čekaj koliko ti svijest govori
i koliko si jaku riječ ti dao;
Tvoja riječ ti zakon,
nitko nikad nju ne ukrao.

Nije zadnji sud na djelu Boga
nego to je vlastita ti presuda.
Tko je manje vrijedan, nema toga
nego svijest se sjeća svojih suda.

Tada riječ ti svoju dat ćeš
kada ti ne lebdi prije vremena;
kada dođe čas, ti znat ćeš
da se otkinula zadnja nit vretena.
10.12.2015. 21:07





Wednesday, December 9, 2015

Slamka spasa


Eva od zmije naivno prihvaća plod zabranjenoga stabla u rajskome vrtu. Nije svjesna što čini, ali je slobodna. Iz Eve se rađa ljudski rod koji polako postaje sve više i više svjestan svojih čina. Ta svijest o svojim vlastitim pogreškama čini čovjeka na neki način sve manje i manje slobodnim. Jednom kad je pogriješio, nema dobro mišljenje o sebi. Osim toga, poslije je sve lakše i lakše pogriješiti jer čovjek, htio to ili ne, gubi prava mjerila dobra ili zla. Od postanka svijeta do danas bilo je potrebno puno vremena i puno pogrešaka da bi čovjek postao svjestan kako je teško podnašati sve što označava kao zlo. Čovjek je zarobljen tom spoznajom. Nije slobodan kao što su to bili prvi rajski ljudi, ali je sve više i više svjestan kao što to Adam i Eva nisu bili.
Djevica Marija također nije bila svjesna da je puna Božje milosti, ali to je bilo prije samo dvije tisuće godina. Bila je svjesna pripadnica naroda po kojemu se Bogu svidjelo prići svim ljudima, čitavom čovječanstvu, općenito ljudskom rodu kojega je stvorio u ljubavi. Toga je bio svjestan svatko u tom narodu; ljudi su bili svjesni koliko su pogriješili, a znalo se i pamtilo kako je Bog oslobodio taj narod iz ropstva. Marija nije željela biti pripadnica istoga naroda kao grešnica. Ona je odlučila voljeti svoj narod iz skrovitosti u kojoj je bila Bogu najbliskija, a grijehu najudaljenija i ipak ostade pripadnica svojega naroda, svoje kulture i odgoja.
U tome narodu nije bilo niti jednoga čovjeka bez grijeha. Bilo bi nemoguće Isusu se roditi iz toga grijeha. Bilo je nekih pojedinaca koje Bog uze odmah na nebo, ali to nije pomoglo čitavom ljudskom rodu.
Marija je Boga vjerno i predano ljubila, a Bog je uze za sebe, odabere je napuniti izobiljem milosti. Pred tolikom ljubavlju i odanošću, sred tolike predanosti Bog je mogao poslati anđela Gabrijela Mariji s prošnjom i pitanjem o njezinoj volji da postane majkom Spasitelja i Otkupitelja svijeta. Samo što Marija nije mogla zamisliti i znati kako će joj biti i kakve je divote pripremio Gospodin za čovječanstvo. Narod je vapio za Božjim poslanikom, Mesijom i Marija Ga je također očekivala, ali, naravno, nitko nije mogao znati u detalje tko će biti taj Kralj kraljeva i kako će ostvariti blagostanje narodu. Narod je pamtio svoje pogreške, znali su ljudi za svoje grijehe i nisu bili slobodni zbog tih činjenica. U takvim teškim okolnostima nitko nije bio sposoban zamisliti kako je to kad je čovjek i svet, bez grijeha i slobodan u isti čas. To je znala Djevica Marija, kako je to biti osoba bez grijeha i slobodna, ali je također znala da narodu to ne može pokazati. Narod i uz najbolju volju nije mogao vidjeti blagodati rajskih nebesa zbog toga što je bio zarobljen debelim rešetkama svojih grijeha. Moglo ga je spasiti samo čudo.
Isus spašava narod tako da ga oslobađa tih rešetaka zarobljeništva u svijesti o svojoj vlastitoj grešnosti, ali da bi Spasitelj mogao djelovati, potrebno je čovjeku željeti se osloboditi.
Problem želje za oslobođenjem vidi se uvijek u ljudskom rodu, u bilo koje doba: vidi se u starim predajama i tekstovima, vidi se u današnjim sukobima, a vidi se i u strahovima današnjice koji nisu ništa puno drugačiji od strahova nekada, a najveći je strah od još većega zla. To je grešan strah, to je strah zarobljenih duša koje vide samo rešetke i ne vide nebo, ni sunca, ni mjeseca. Često čovjek veli da je dobro, samo da ne bude još gore. To je logika ljudska: “ako je sve gore i gore, vjerojatno će biti još većih zala na svijetu; ako sam zarobljen, može me spasiti samo onaj koji me je zarobio, a to sam ja sam i nemoćan ili je to epidemija zla u svijetu, to jest kao i ja, i drugi su zarobljeni pa se pomoć i snaga nemaju odakle očekivati te je zato bolje bilo kakvim sredstvima i načinom pokušati doći do slobode, primjerice ako svi pristaju na neke uvjete pod kojima se mogu osloboditi, onda je to i za mene slamka spasa”. Ta ljudska logika je logika čovjeka koji je svjestan svojih pogrešaka i ima loše mišljenje o sebi.
 Činjenica da je Bog odlučio uzljubiti Djevicu Mariju jer je ona željela biti sveta i pratiti Božju riječ po kojoj je naučila što se ne smije ako želiš biti slobodan od grijeha, dovodi do potvrde onog zaključka da je Bog napunio Mariju izobiljem milosti kojoj nije bio nikakav problem poništiti možebitan prvi, istočni grijeh Adama i Eve te je tako i zbog toga učinio Mariju Bezgrešnim začećem, to jest svetom i rođenom bez ikakve ljudske pogreške.
Tako kao što je i Marija Božje stvorenje koje je poželjelo onu slamku spasa, svi ljudi su joj nalik. Tako kao što je Djevica Marija bila uporna u slušanju Božjih zapovijedi, svaka ljudska osoba može naknadno zadobiti izobilje milosti. To je čudo Božje, to nije ljudska vremenita i svjetovna grešna logika, to su misli Boga samoga, to su putevi Božji i spas za čovječanstvo: biti svjestan, ali i poželjeti oslobođenje.
Biti svjestan znači biti ljudski realan i priznati da je svijet u općem ratu i da nema toga koji nije zarobljen u strahu te da jedino neki čudesni zahvat izvan ovoga svijeta može to promijeniti. Tko je danas, na dan otvaranja Božjih vrata milosrđa, svjestan zaista da su to vrata samoga neba, vrata bez rešetaka grijeha, vrata kroz koja se običnim prohodom može ići da bi se ugledalo sunce ili mjesec i na taj način da bi se mogla vidjeti Božja logika po kojoj  Bog toliko ljubi svakog čovjeka da je sam na sebe navalio svaki, baš svaki grijeh, svaki pogrešan korak i svaku očajnu pomisao ljudsku, to jest uzeo je grijehe svijeta i ponudio svakom čovjeku lagano breme svoje logike pravednosti.
Tko je, dakle, toliko uporan danas da, usprkos pogreškama, prizna sebi da živi u paklu i tko je uporan u tom paklu slijediti tamo neke Božje zapovijedi? Tko ima još taj jedan atom snage?
To može biti samo duša koja otvori svoja vrata širom i bez straha da će upasti kroz njih terorist ili ovrha.
To može samo onaj koji se sjeća da je Bog oslobodio puno puta mnoge ljude.
To može samo onaj čovjek koji nije još potpuno slijep od svoje grešne logike, onaj tko prizna da je poštenje neophodno i da je biti pravedan puno važnije nego živjeti u ovome paklu i da nikako ne može i nikada cilj opravdati sredstva.
U tome se i sastoji zapovijed ljubavi koju nam je tako lijepo i milostivo obznanio Isus kad su ga pitali što mora učiniti čovjek koji je poslušan Bogu i čuva onih deset najvažnijih zapovijedi. Čuvali su deset zapovijedi Boga koji ih je jednom davno već oslobodio iz ropstva. Ipak su u svojim grijesima tražili neku jednostavniju uputu, neku hitniju pomoć te upitali koja je zapravo zapovijed najvažnija, koja je zapovijed ona koja spašava čovjeka kad mu je najgore i kad je potpuno zarobljen. Isus im odgovara na pitanje o toj zapovijedi. Sva predaja, zakoni i povijest ljudska ovisi samo o tome da čovjek smogne snage poželjeti spas: ljubi Gospodina, ali svom svojom snagom pa makar ti to bilo zadnje, onaj posljednji atom svijesti. No, kada Isus odgovori na pitanje i kada Ga više nitko ništa nije želio upitati, On se milosrdno nakloni tome jednom jedinom gorućem pitanju iz pakla, pitanju mnoštva zarobljenih grešnika i, kad Ga više nitko nije pitao, Isus preuzima inicijativu i dodaje:
“To je najveća i prva zapovijed. Druga je toj jednaka: ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe. O tim dvjema zapovijedima ovisi sve... ( Mt 22, 34-40 )”.
Dakle, samo jedan mali pomak u volji i svijesti, jedno svakodnevno pitanje, slamka spasa nalazi se u onome posljednjem atomu snage kojime se već opraštamo od svake nade i ugledamo vrata do Boga – to znači ljubiti Boga svom snagom. I tada će Isus preuzeti inicijativu. Dat će čovjeku izobilje milosti i čovjek će vidjeti drugog čovjeka u ljubavi i pravednosti. I neće više biti zarobljeništva grijeha te će svatko u takvim okolnostima postati i svjestan, ali i slobodan.



Tuesday, December 8, 2015

BOSS



Božja obavještajna sveta služba
intenzivno radi, čini djela dobrohotna,
još je nikad nije stigla neka tužba.
Vragu ona ugroza je stalna, životna.

Zagovorom Svete Djeve ona putuje,
okružena anđelima časti,
svoju iskru svetu neprekidno štuje,
na koljena će zbog nje pasti.

Leti po svim svjetovima,
zna odavno što će sutra biti,
da će svi je izmoliti vjekovima,
da će djeca čista mirno sniti

jer im Bog naviješta osiguranje,
govoreći “Ne boj se, ti si moj”.
Tebe je otkupio i tvoje sve imanje,
obećao ti potomstva preveliki broj.

Potomstvo se kao krošnja grana,
neumitna to je ona stara maslina
koja ploda daje i pupoljka rana,
koja svuda nosi poruku svog raslinja

kao ona prva golubica mira što je mlada
doletjela našim zajedničkim prapočetcima.
Isti mir i pomirenje u toj službi vlada
jer je opskrbljena molitvama, svetcima,

a sve to je tako sigurno i utemeljeno
smrću Bogočovjeka i Njegovim opravdanjem.
Još i već od tada djelovanje vraga je samljeveno
i rođenje Boga proglašeno izvanrednim stanjem.
08.12.2015. 09:47






Monday, December 7, 2015

Svetac


Sjeta velika je kada čovjek nađe mir
nakon puno nadanja i traganja,
kada u njem dugo gori kao vatreni vir
onaj isti plamen što se na nj naslanja

pa čak ni u molitvi se plamen ne odvaja
kao Božji anđeo i predstavnik
nego duša koja moli samo zdvaja
da li ipak ona mora biti zaglavnik

na koji će sve se drugo nasloniti.
Ako čovjek siguran je, zna što želi
jer je prošlo puno nade koju ne zna kriti,
tada se i plamen prošnje sav razdijeli

po svem tijelu, po svoj duši i u prsima.
Tako čovjek sav pretvori se u svijeću
ili svjetlo neko u očima i govoru ima
koje drugom daje oslonac i vatru, i sreću.

Sjetan čovjek kao sjetna duša tada tinja;
nitko ne vidi to jer u svjetlu nema bijede.
Zna to dobro ona tužna ljudska sirotinja
koju isti čovjek vodi do pobjede.
07.12.2015. 19:55




Lustracija je milosrdni čin


Moralno živjeti znači sebi ugoditi, osigurati sebi mir.
Sveti Ambrozije bio je uvijek za to da se državne vlasti poštuju. I danas, kršćani mole za svoje svjetovne vladare da im Bog udijeli mudrost vladanja. No, veli Ambrozije, kad vladari prekršuju moralne imperative i unižavaju slobodu čovjeka, kad ne vladaju kako treba ili kad progone vjernike, tada se ipak bolje uteći Bogu i Njegovoj zapovijedi ljubavi, a ne vladarima koji su samo ljudi.
A zapovijed Boga je zapovijed ljubavi prema Njemu iz koje se rađa dostojanstvo i ljubav prema ljudima. Ljubav prema ljudima ne niče sama od sebe ili iz nekih ljudskih zakona, dogovora i pravila. Sam čovjek ne može smoći snage ljubiti druge ljude ako prvo ne ljubi i ne moli Boga. Tada vjerniku Bog daje onu snagu koja sve oprašta i poštuje druge kao dar i daje čovjeku snagu da pošteno djeluje prema teškim grešnicima ili zločincima.
I u tome je sav moral ljudski, u tome je poštenje i etičke smjernice, u tome je sloboda koja ne ograničava tuđu slobodu već je potiče u ljubavi.
Današnji mudri vladari imaju svijest o tome da se velike zločince ne može spriječiti u daljnjem djelovanju bez primjene obrambene sile, ali također da se na zločince mora djelovati i poslije prve samoobrane kako se zločini ne bi ponavljali. Svjesni su neki da treba kulturnim utjecajima i pravednošću uz Božju pomoć posvetiti se zločinačkim grupama i istražiti pomno kako i zašto su te grupe nastale, a ne jednostavno osuditi ih, pogubiti ih i zaboraviti.
Moralni je imperativ da se veliki zločini koji su počinjeni u napadima i u obrambenim ratovima moraju istraživati i analizirati u pravednosti i ljubavi, a ne nastojati zaboraviti. Inače bi nastali novi veliki zločini.
Problem je mudrih vladara što zaboravljaju zločine, a mnogi i drže da je oprostiti zločin isto što i zaboraviti ga. Upravo se opraštanje temelji na pamćenju i istraživanju zločina jer ako se pokuša samo zaboraviti, nemoguće je oprostiti. Opraštanje traži trud onoga koji želi oprostiti kao što oprašta naš Bog i taj trud se očituje upravo u rasvjetljavanju svih mogućih okolnosti u kojima su zločini počinjeni i da li su počinjeni svjesno, koliko svjesno te da li su počinjeni slobodnom odlukom i koliko je slobodne volje bilo u počinjenim zločinačkim nakanama.
Obrambeni ratovi manje su zlo dok oni promišljeni zločini na koje se huška ljude i u miru zaslužuju najveću pažnju i istraživanje i to stoga što se želi pravedno dalje vladati i upravo zbog toga da bi se sve moglo oprostiti.
Kada liječi i oprašta grijehe, Isus govori: “Vjera te tvoja spasila. Idi i ne griješi više.”
07.12.2015. 07:34


Sunday, December 6, 2015

Govorna mana

https://www.youtube.com/watch?v=IJi19I2WShw



Od kada je ovog svijeta
u kojem sam svjesna postala baš ja,
s kojim živim mnoga ljeta
i za koji samo duša moja zna,

nije bilo nikad lakše sve primijetiti,
nikad teže istu riječ ponoviti
s kojom sam se uspjela osvijestiti,
a koja se našla me obnoviti;

ista riječ mi silazi sad s usana
koje su se plele mojim djetinjstvom,
sada davnim kao ljubav rana
i uvijek se činila istinskom.

Jezik moje duše nije onaj materinji,
ali se u šutnji sav prepoznaje
i tada se srce moje kinji,
samo o sebi još štošta doznaje

i zna, bit će da je isti korijen
i te šutnje i tom odjeku u duši
koja progovara, a izgovor njen
zvuči kao da se materinji jezik guši:

iz nje izlaze sve strane pjesme, zapadnjačke,
koje su joj pomogle preživjeti
sve dok nisu nove pjesme junačke
potaknule dušu da se sjeti

što je bilo davno prije onih stihova
iz kojih je učila tek prozboriti,
a bilo je tu raznih likova
s kojima se svako dijete mora boriti.

Otkad progovori, malo ju razumiju ljudi,
ali ni sebe ti ljudi ne poznaju.
Jeziku se njenom mnogi čudi,
još joj neke riječi stare pridodaju

pa tek tada vide da su sasvim druge.
Kad se ljudi čude, tada ne pitaju
nego samo vide neke tragove tuge.
A da su tužni oni sami, to ne znaju.
06.12.2015. 02:15



Popular posts