„Nije
vas zahvatila druga kušnja osim ljudske. Ta vjeran je Bog: neće
pustiti da budete kušani preko svojih sila, nego će s kušnjom dati
i ishod da možete izdržati (1
Kor 10,13).”
Kazalo:
Glava
I – Uvod
Glava
II – Kušnja obavezna, a napast neizbježna:
-
Uvod
-
Kušnja vjere Božjeg naroda
-
Kada čovjek kuša Boga i stavlja Boga na kušnju
-
Kušnja ljubavi Božjeg naroda
-
Kušnja vjere Božjeg naroda
-
Kušnja nade Božjeg naroda
-
Osobna kušnja čovjeka
-
Kušnja čovještva
-
Kušnja Kristova
-
Kušnja Crkve
-
Kušnja kršćanina
Glava
III - Zaključak
Glava
I
UVOD
Znam
da je ovaj zemaljski život jedna velika i pravedna kušnja za moje
srce. Je li ono tvrdo kao kamen ili je možda sladunjavo? Može li
meko srce biti odlučno? Da. Tvoje je Srce, Isuse, uvijek meko i
slabo, a iz Njega proizlazi milosrđe, pravednost, božanska ljubav i
ljudska naklonost prema svima. Tvoje milosrdno Srce, Isuse, bilo je
čvrsto i odlučno kada je bilo potrebno dati se na milost i nemilost
razbojničkoj hordi koja Te je izrugivala, mučila, razapela na križ
i ubila najokrutnijom smrću. Mogao si sići s Križa, povesti legije
anđela sa sobom i pokazati takva čudesa i znakove kakva nitko
nikada nije ni sanjao; svi bi Tvoji mučitelji ostali ukopani. Mogao
si narediti ljudima da okrenu svoju zloću protiv sebe i time bi
skinuo prokletstvo sa svoga srca, duše i ljudskoga tijela.
Mogao
si, također, učiniti da se svi oko Tebe obrate na vjeru u
kraljevstvo nebesko, svi ljudi i potomstva njihova u vijeke. Ali
mnoga bi srca ostala tvrda, ohola, umišljena, sebična, makar
zauvijek bili bi to spašeni ljudi od zla; zlo bi svejedno izviralo
iz njihovih kamenih srdaca. Zato nam dade slobodnu volju: da možemo
smekšati srca jer ih Ti smekšati možeš u slobodi ljudskoj, svojom
Mukom i uskrsnućem.
Ovako,
Ti si odriješio ljude od grijeha i smrti pa ako tko želi ući u
rajski život, dovoljno je da spozna koliku ljubav si nam svima Ti
iskazao, Isuse, kad si odnio našu sebičnost, oholost, egoizam i
umišljenost na svoj križ, razapeo naše grijehe koje si ponio na
sebi i uništio zlo. A ostavio si nam slobodu, potpunu slobodu izbora
hoćemo li Te promotriti, pokajati se i povjerovati ili ćemo
zažmiriti na Tvoju nježnost i nastaviti svojim kamenim srcima ravno
u propast gdje je plač i škrgut zubi.
To
je samo naša slobodna volja.
Ona
ne mora biti jaka, velika, čvrsta.
Našu
slobodnu volju može pokrenuti samo ljubav prema Tebi, Gospodine, jer
samo jedan pokret vjere i ljubavi, samo jedan tračak nade kod nas,
ljudi, rađa Tvojim oduševljenim dolaskom, trčanjem k nama u susret
gdje Ti činiš sve što mi dalje više ne znamo i ne možemo.
I
to je ono predivno u vjerskom životu: čovjek je slobodan i
samostalan, a Ti mu služiš bolje nego bezbroj strojeva i računala;
Ti otvaraš naše razmišljanje, dovodiš nas k pameti, činiš od
nas plemenite ljude, čvrste i nježne po uzoru na svoje milosrdno
srce.
No,
kad je čovjek vjeran Tebi i još konzumira redovno sakramente
Katoličke Crkve, to jest kršten je u Tvoju smrt da bi s Tobom
uskrsnuo, ispovijeda Ti grijehe da bi ga Ti od svih tih grijeha i
slabosti oslobodio na novi život, i uživa blagodati Kruha i Riječi
gdje se izravno i na privilegirani način susreće s Tvojim
čovještvom i s Tvojim božanstvom, tada oni koji su srca kamenih,
sebičnjaci i uznosite oholice, bogataši i moćnici, svi nerazumni i
slijepi od svoje zemaljske moći, postaju zavidni, a i prestrašeni
za sebe, za svoje jadno bogatstvo i moć za koje su se vezali. Onaj
koji ima milijune, prestraši se da će izgubiti jedan cent, trese se
od tvrdoće srca i navezanosti na vlast, novac, zlato, moć pa čak i
na ugled i slavu koja donosi nove neprijatelje.
To
je napast.
Kušnja
je kada provjeravaš koliko sam vjerna Tvojim savjetima i
zapovijedima, ljubim li Te još uvijek. To je kao testiranje za
vrijeme čitavoga života. Slatke kušnje, ali uvijek opasne za
slobodu ljudsku. Istinsko zrno vjere u čovjeka daje mu da bude
uvijek sretan što može podnijeti veće i manje kušnje za Tvoju
ljubav i zaštitu.
No,
zloduhe to iz nekog neobjašnjivog razloga jako muči, zapravo ih
muči što ne mogu vladati srcima koja vjeruju iskreno u Tebe, Boga,
najveće i najmilije dobro.
Glava
II
KUŠNJA
OBAVEZNA, A NAPAST NEIZBJEŽNA
Bog
prvo kuša čovjeka da mu ispita dubinu srca:
2Sjećaj
se svega puta kojim te Gospodin, Bog tvoj, vodio po pustinji ovih
četrdeset godina da te ponizi, iskuša i dozna što ti je u srcu:
hoćeš li držati zapovijedi njegove ili nećeš (Pnz 8,2).
Bog
također kuša čovjeka da mu dadne život:
12Blago
čovjeku koji trpi kušnju: prokušan, primit će vijenac života
koji je Gospodin obećao onima što ga ljube (Jak 1,12).
Potom
čovjek dokazuje sebi da je ‘kao Bog’, ali taj je pokušaj plod
zavodništva i vodi u smrt:
3Samo
za plod stabla što je nasred vrta rekao je Bog: ‘Da ga niste jeli!
I ne dirajte u nj, da ne umrete!’
4Nato
će zmija ženi: “Ne, nećete umrijeti! 5Nego, zna
Bog: onog dana kad budete s njega jeli, otvorit će vam se oči, i vi
ćete biti kao bogovi koji razlučuju dobro i zlo (Post 3, 3-4)”.
11Doista
grijeh, uhvativši priliku, zapovijeđu me zavede, njome me i ubi
(Rim 7,11).
Kušnja
tu postaje napast, a upleće se i Napasnik.
Kušnja
je, dakle, usmjerena prema životu (Post 2,17; Jak 1,1-12)
dok
napast ‘rađa smrt’:
(Post
3) 22Zatim reče Bog: »Evo, čovjek postade kao
jedan od nas – znajući dobro i zlo! Da ne bi sada pružio ruku,
ubrao sa stabla života pa pojeo i živio navijeke!« i
(Jak
1,13 sl)
13
Božja
svetost
Neka
nitko u napasti ne rekne: »Bog me napastuje.« Ta Bog ne može biti
napastovan na zlo, i ne napastuje nikoga. 14Nego
svakoga napastuje njegova požuda koja ga privlači i mami. 15Požuda
zatim, zatrudnjevši, rađa grijehom, a grijeh izvršen rađa smrću.
Kušnja
je dar milosti, napast je poziv na grijeh.
KUŠNJA
VJERE BOŽJEG NARODA
U
svijesti starozavjetnog Izraela, njegova drama je počela s njegovim
izabranjem od Boga da postane Božji narod, a onda s
obećanjem da će Savezom postati Božji narod. Ta probuđena
nada se mora pročistiti.
Čovjek
je ponajprije pozvan da se opredijeli pred obećanjem. To je kušnja
vjere. Da bi Bog priveo kraju svoje obećanje, čovjekova se vjera
mora slobodno pristati izraziti posluhom koji izmiruje ove dvije
volje (Heb 11,1-40; Sir 44,20; 1 Mak 2,52).
Poslanica
Hebrejima 11,1-40
1.
VJERA PRAOTACA
A
vjera je već neko imanje onoga čemu se nadamo, uvjerenost u
zbiljnosti kojih ne vidimo (Heb 11,1).
39I
svi oni (starozavjetni Izrael) po vjeri, istina, primiše
svjedočanstvo, ali ne zadobiše obećano 40jer Bog
je za nas predvidio nešto bolje da oni bez nas ne dođu do
savršenstva (Heb 11,39-40).
Poslije
izlaska iz Egipta Izrael doživljava napast nevjere; poriče
prisutnost Boga spasitelja usred kušnje u pustinji:
Knjiga
Izlaska 17, 3-7
3Ali
je narod žeđao za vodom, pa je mrmljao na Mojsija i govorio: »Zašto
si nas iz Egipta izveo? Zar da nas žeđom pomoriš, nas, našu djecu
i našu stoku?« 4»Što ću s ovim narodom!« –
zazivao je Mojsije Gospodina Boga. »Još malo pa će me
kamenovati.«5»Istupi pred narod!« – rekne Bog
Mojsiju. »Uzmi sa sobom nekoliko izraelskih starješina; uzmi u ruku
štap kojim si udario Rijeku i pođi. 6A ja ću
stajati pred tobom ondje, na pećini na Horebu. Udari po pećini: iz
nje će poteći voda, pa neka se narod napije.« Mojsije učini tako
naočigled izraelskih starješina. 7Mjesto prozovu
Masa i Meriba, zbog toga što su se Izraelci prepirali i kušali
Gospodina govoreći: »Je li Bog među nama ili nije?«
Ovo
odbijanje da se povjeruje povlači sud.
Pasha
(izlazak iz Egipta, očišćenje od grijeha, oslobođenje od
robovanja; put u istinsku slobodu; Isusova muka, smrt i uskrsnuće;
krštenje i sakramenti Katoličke crkve) se do kraja ostvaruje samo
za vjerni naraštaj: samo on prima obećanu zemlju u baštinu.
KADA
ČOVJEK ISKUŠAVA BOGA
Kad
se događa da čovjek ‘kuša Boga’, čovjek: ili želi izići iz
kušnje pozivajući Boga da je dokrajči (Izl 15,25 i 17,1-7) ili se
baca u neki bezizlazan položaj ‘da vidi da li’ ga Bog može
izvući; ili pak, usprkos očitim znakovima, tvrdoglavo traži druge
‘znakove’ Božje moći (Ps 95,9 i Mk 8,11 sl).
Mk
8, 11-13
11
Znak
s neba
(Mt
16, 1–4; Lk 11, 16–29)
Tada istupiše farizeji i počeše
raspravljati s njime. Iskušavajući ga, zatraže od njega znak s
neba. 12On uzdahnu iz sve duše i reče:
»Zašto ovaj naraštaj traži znak? Zaista, kažem vam, ovome
se naraštaju neće dati znak.« 13Tada ih ostavi,
ponovno uđe u lađu pa otiđe prijeko.
KUŠNJA
LJUBAVI BOŽJEG NARODA
Sa
skupinom ljudi iz koje je izveo narod Bog sklapa savez te kuša
vjernost naroda savezu (svaki je čovjek izabran od Boga jer inače
se ne bi ni rodio na zemlji, niti bi imao vjeru koja traži Boga, ali
ako se već opredijelio za vjerski život i za život u istinskoj
slobodi, tada mora ići putem kojega mu Bog svojim zapovijedima i
savjetima te svojom postojanošću pokazuje jer to je put do slobode,
do obećane zemlje). To je kušnja ljubavi.
Narod
je izabrao služiti svome Bogu:
Jošua
24,18
18Još
više: Gospodin je ispred nas protjerao sve narode i Amorejce, koji
su živjeli u ovoj zemlji. I mi ćemo služiti Gospodinu jer je on
Bog naš.«
No,
srce naroda je podijeljeno; kušnja obavezuje ljubav da se izjasni i
provjeri:
24Stog
ovako govori Gospod nad vojskama,
Junak Izraelov:
»Ah, kad
se iskalim na protivnicima
i osvetim dušmanima!
25Kada
na te ruku pružim,
da lužinom tvoju trosku očistim,
da
iz tebe uklonim olovo!
26Da ti opet postavim
suce kao negda,
savjetnike kao u početku,
pa da te zovu
Gradom pravednim,
Tvrđom vjernosti.«
27Sud
pravedni otkupit će Sion,
a pravda obraćenike
njegove. 28Otpadnici i grešnici skršit će se
zajedno,
a oni što Boga napuštaju poginut će.
Izaija
1,24-28
Svatko
tko traži znakove, ne ljubi i ne zna da se ljubav ničime nikada ne
može dokazati po 'zakonima' ljudskoga života na zemlji i da je
takvo razmišljanje pogrešno, to jest krivi sud savjesti i zato Bog
donosi jedini svoj pravedni sud jer su ga upravo to i tražili
praveći se bogovima koji sude.
Tada
se u narodu razrađuju zakonici saveza, svetosti i svećenički i
poziv na svetost koji Bog upućuje svom narodu.
S
tom novom kušnjom povezan je novi sud: izgnanstvo, povratak u
pustinju
To
je kazna za idolopoklonstvo (a to je sve što nije vjera u Jednoga
Boga) koje znači preljub:
Hošea
2, 1-3
1
Budućnost
Izraela
»A
djece Izraelove bit će brojem k’o pijeska u moru što se izmjerit’
ne može ni izbrojit’.Umjesto da im govore: ‘Vi niste moj
narod’,
zvat će ih: ‘Sinovi Boga živoga’. 2Ujedinit
će se sinovi Judini i sinovi Izraelovi,
postavit će sebi
jednoga glavara
i otići će iz zemlje;
jer velik će biti
dan jizreelski. 3Recite braći svojoj: ‘Narode
moj’,
sestrama svojim: ‘Mila’.«
Hošea
2,4-5
Gospodin
Bog i njegova nevjerna žena
»Podignite
tužbu, podignite, protiv majke svoje,
jer ona mi nije više
žena,
a ja joj muž više nisam.
Nek’ odbaci od sebe
bludničenja
i preljube izmeđ’ svojih dojki, 5da
je golu ne svučem
te učinim da bude k’o na dan rođenja;
da
je ne obratim u pustinju,
da je u zemlju suhu ne obratim
i
žeđu ne umorim.
Hošea
2,10
10I
ona nije razumjela da joj ja davah
i žito i mošt i ulje,
da
je ja obasipah srebrom i zlatom
od kojega načiniše baale
Hošea
2, 15-17
15Kaznit
ću je za dane Baalove
kojima je kâd palila,
kitila se
grivnom i kolajnom
i trčala za svojim milosnicima;
a mene
je zaboravljala« –
riječ je Gospodnja.
16»Stoga
ću je, evo, primamiti,
odvesti je u pustinju
i njenu
progovorit’ srcu.
17I
vratit ću joj ondje njene vinograde,
i od doline ću akorske
učiniti vrata nade.
Ondje će mi odgovarat’ ona kao u
dane
svoje mladosti,
kao u vrijeme kada je izišla iz Egipta.
Hošea
2,20-25
20U
onaj dan, učinit ću za njih savez
sa životinjama u polju,
s
pticama nebeskim
i gmazovima zemskim;
lûk, mač i boj
istrijebit ću iz zemlje
da mirno u njoj počiva.
21Zaručit
ću te sebi dovijeka;
zaručit ću te u pravdi i u pravu,
u
nježnosti i u ljubavi; 22zaručit ću te sebi u
vjernosti
i ti ćeš spoznati Boga. 23U onaj
dan« – riječ je Gospodnja –
»odazvat ću se nebesima,
a
ona će se zemlji odazvati; 24zemlja će se odazvati
žitu, moštu i ulju,
a oni će se odazvati Jizreelu. 25I
posijat ću ga u zemlji,
zamilovat ću Nemilu,
Ne-narodu
mom reći ću:
‘Ti si narod moj!’
a on će reći:
‘Bože moj!’«
KUŠNJA
NADE BOŽJEG NARODA
Samo
će mali ostatak izići kao prokušan iz sužanjstva; Božje je
držanje jednako u kušnji Izraela pred Gospodinom:
1
Knjiga o Kraljevima 19,18
18Ali
ću ostaviti u Izraelu sedam tisuća, sve koljena koja se nisu savila
pred Baalom i sva usta koja ga nisu cjelivala.«
...
I pred Isusom:
Rim
11, 1-5
1
Izraelova
je nevjernost samo djelomična
Pitam
dakle: Zar je Bog odbacio narod svoj? Nipošto! Ta i
ja sam Izraelac, iz potomstva Abrahamova, plemena Benjaminova. 2Nije
Bog odbacio naroda svojega koga predvidje. Ili zar ne znate
što veli Pismo, ono o Iliji – kako se tuži Bogu na
Izraela: 3Gospode, proroke tvoje pobiše,
žrtvenike tvoje porušiše; ja ostadoh sam i još mi o glavi
rade.4Pa što mu veli Božji
glas? Ostavih sebi sedam tisuća ljudi koji
ne prignuše koljena pred Baalom.5Tako dakle i u
sadašnje vrijeme postoji Ostatak po milosnom izboru.
U
svakom slučaju, ako iz kušnje iziđe ostatak, to je čista milost.
Ispunjenje
obećanja je ljudski neostvarivo; Božjem narodu prijeti opasnost
posvjetovnjenja, on postaje sve svjesniji djelovanja Kneza ovoga
svijeta (Job 1 i 2). Ova je kušnja nade najunutarnjija, ona najjače
čisti. Što je Bog bliže, to jače kuša:
Judita
8,5
4Judita
odonda življaše kao udovica već tri godine i četiri
mjeseca. 5Načinila je sebi sobu na ravnome kućnom
krovu, navukla preko bokova kostrijet i nosila haljine
udovičke. 6Postila je sve dane udovištva svoga,
osim uoči subote i za samih subota, uoči mlađaka i za samih
mlađaka te za svetkovina i blagdana doma Izraelova. 7Bila
je lijepa i naočita. Njezin muž Manaše bijaše joj ostavio zlata i
srebra, slugu i sluškinja, stoke i zemljišta, i tako je živjela.
Kušnja
će se završiti posljednjim sudom: nastupom Kraljevstva, ulaskom
budućeg svijeta u ovaj svijet.
OSOBNA
KUŠNJA ČOVJEKA
Jedna
druga strana kušnje jest patnja, i to naročito patnja pravednika.
Tu je kušnja najoštrija, a Božja prisutnost najbliža. Više nema
suočavanja s nemogućim već s apsurdnim. Više se u čovjeku ne
javlja napast da sumnja u Božju moć, da Mu se iznevjeri ili da Mu
pretpostavi svijet već čovjeka spopada napast vrijeđanja i hule
Boga, a to je način Sotone kako svjedoči on o Bogu.
Tu
čovjek bježi u misterij Božje Mudrosti (Knjiga o Jobu) u nejasnoj
spoznaji da kušnja postupno izmiruje čovjeka s misterijem Boga
(usporedi Postanak 22, kušnja Abrahamova).
Jasniji
obrisi toga se vide kod Izaije u spjevu o Sluzi (Iz 52,13-53,12), a
nadasve u knjigama koje su plod velike patnje (Danijel 9,24-27;
12,1-4).
Izaija
52, 5-7
5Ali
sada, čemu sam ja ovdje« – riječ je Gospodnja – »kad je moj
narod bio bez razloga porobljen, a gospodari njegovi likuju« –
riječ je Gospodnja – »i bez prestanka se danomice ime moje
huli? 6Zato će narod moj poznati moje ime i shvatit
će u onaj dan da sam ja koji govorim: ‘Evo me!’« 7
Buđenje
Gospodina Boga i Jeruzalema
Kako
su ljupke po gorama
noge glasonoše radosti
koji oglašava
mir, nosi sreću,
i spasenje naviješta,
govoreć
Sionu:
»Bog tvoj kraljuje!«
Izaija
52, 13-15
13
Četvrta
pjesma o Sluzi Božjem
Gle,
uspjet će sluga moj,
podignut će se, uzvisit’ i
proslaviti! 14Kao što se mnogi užasnuše vidjevši
ga
– tako mu je lice bilo neljudski iznakaženo
te
obličjem više nije naličio na čovjeka – 15tako
će on mnoge zadiviti narode,
i kraljevi će pred njim usta
stisnuti,
videć’ ono o čemu im nitko nije
govorio,
shvaćajuć’ ono o čemu nikad čuli nisu...
Izaija
53, 2-12
2Izrastao
je pred njim poput izdanka,
poput korijena iz zemlje
sasušene.
Ne bijaše na njem ljepote ni sjaja
da bismo se
u nj zaglédali,
ni ljupkosti da bi nam se svidio. 3Prezren
bješe, odbačen od ljudi,
čovjek boli, vičan patnjama,
od
kog svatko lice otklanja,
prezren bješe, odvrgnut.
4A
on je naše bolesti ponio,
naše je boli na se uzeo,
dok
smo mi držali
da ga Bog bije i ponižava. 5Za
naše grijehe probodoše njega,
za opačine naše njega
satriješe.
Na njega pade kazna – radi našeg mira,
njegove
nas rane iscijeliše. 6Poput ovaca svi smo lutali
i
svaki svojim putem je hodio.
A Gospodin je svalio na
nj
bezakonje nas sviju. 7Zlostavljahu ga, a on
puštaše,
i nije otvorio usta svojih.
K’o jagnje na
klanje odvedoše ga;
k’o ovca, nijema pred onima što je
strižu,
nije otvorio usta svojih.
8Silom
ga se i sudom riješiše;
tko se brine za njegovu sudbinu?
Da,
iz zemlje živih ukloniše njega,
za grijehe naroda njegova
nasmrt ga izbiše.
9Ukop
mu odrediše među zločincima,
a grob njegov bî s
bogatima,
premda nije počinio nepravde
nit’ su mu usta
laži izustila.
10Al’ se Bogu svidje da ga
pritisne bolima.
Žrtvuje li život svoj za naknadnicu,
vidjet
će potomstvo, produžit’ sebi dane
i Gospodnja će se volja
po njemu ispuniti.
11Zbog patnje duše svoje
vidjet će svjetlost
i nasititi se spoznajom njezinom.
Sluga
moj pravedni opravdat će mnoge
i krivicu njihovu na sebe
uzeti. 12Zato ću mu mnoštvo dati u baštinu
i
s mogućnicima plijen će dijeliti,
jer sâm se ponudio na
smrt
i među zlikovce bio ubrojen,
da grijehe mnogih ponese
na sebi
i da se zauzme za zločince.
Izaijin
rukopis (stručno:IQIsa) sadrži gotovo cijeli Izaijin tekst, to je
jedan od najdragocjenijih rukopisa nađenih u Kumranu 1947.
Poglavlja
od 40-55 nazivaju se Deuteroizaijom i Knjigom utjehe (sa 700. godinom
Izaiji nestaje traga, a rukopis nastavljaju i nadopunjavaju učenici
i suradnici. Izaija je pozvan u proročku službu 740-700).
Deuteroizaija nastaje kad je Jeruzalem razoren, narod u sužanjstvu,
a perzijski vladar Kir (539) istupa kao osloboditelj. Stil i sadržaj
upućuju na to da je taj dio napisan potkraj babilonskog sužanjstva.
Novi zavjet prepoznaje u pjesmama o Sluzi Božjem Isusa Krista (Mt
3,17; Lk 4,17-21; Dj 3,13; 8,32-33).
Kušnja
se u ovih proroka čini nerješivom na planu pojedinca; izvor joj je
izvan čovjeka (Mudr 1,13; 2,24), ona je prirodna činjenica koja se
tiče ljudskog roda. A jedna će je jedina osoba moći svrnuti u
život, netko nad kim Sotona neće imati vlasti i koji će biti
solidaran s ‘mnoštvom’ i onda kad se bude morao za nj žrtvovati.
Sud
će uslijediti o dolasku Sluge.
KUŠNJA
ČOVJEŠTVA
Izabranje
je najizražajnija objava nezaslužene Božje ljubavi, Božje
slobode. Stoga je ono poziv čovjeku da u svom odgovoru pokaže
najveću mjeru slobode.
Kušnja
je upravo ono polje koje je ostavljeno tom odgovoru. Stablo spoznaje
(Postanak 2,17) je oblik te kušnje: Božja briga i ljubav za
vrhovnika stvorenja, za čovjeka ne nameće se već ju čovjek sam
slobodno izabire. Time se otkriva temeljno ljudsko stanje: čovjek
jest ono što jest, on je potpuno odgovoran samo na temelju svoje
neprekidne mogućnosti da izabire Boga čija je čovjek ‘slika’,
slika po svom pozivu.
Adam
izabire sebe za boga jer je između kušnje i izbora nastupila kriza,
napast čiji je osobni tvorac u krajnjem potezu Sotona (Postanak 3;
usporedi Job 1-2). Vidimo da je napast nešto više od kušnje: to je
grijeh koji ‘hvata zgodu’ i vodi u smrt:
Rim
7,9-13
9Da,
ja sam nekoć živio bez zakona. Ali kad je došla zapovijed, grijeh
oživje. 10Ja pak umrijeh i ustanovi se: zapovijed
dana za život bî mi na smrt. 11Doista grijeh,
uhvativši priliku, zapovijeđu me zavede, njome me i ubi. 12Tako:
Zakon je svet, i zapovijed je sveta, i pravedna, i dobra. 13Pa
zar se to dobro meni u smrt prometnu? Nipošto! Nego: grijeh, da se
grijehom očituje, po tom dobru uzrokuje mi smrt – da grijeh po
zapovijedi postane najvećim grešnikom.
Tu
dolaze i novi elementi: Zli, koji je i Lažac, nastupa kao Zavodnik.
Čovjek izabire svoju samoću samo zato što misli da će u njoj naći
život, ali je prevaren i nalazi goloću i smrt. Prema tomu, njegova
kušnja u osnovi znači bitku protiv laži, borbu da se odabire po
istini jer se samo u njoj doživljava iskustvo slobode:
Iv
8, 32-44
32upoznat
ćete istinu
i istina će vas osloboditi.«
33Odgovore
mu: »Potomstvo smo Abrahamovo i nikome nikada nismo robovali. Kako
to ti govoriš: ‘Postat ćete slobodni’?« 34Odgovori
im Isus:
»Zaista, zaista, kažem vam:
tko god čini
grijeh, rob je grijeha. 35Rob ne ostaje u kući
zauvijek,
a sin ostaje zauvijek. 36Ako vas dakle
Sin oslobodi,
zbilja ćete biti slobodni. 37Znam:
potomstvo ste Abrahamovo,
a ipak tražite da me ubijete
jer
moja riječ nema mjesta u vama. 38Ja govorim što
vidjeh kod Oca,
a vi činite
što čuste od svog oca.«
39Odgovoriše
mu: »Naš je otac Abraham.« Kaže im Isus:
»Da ste djeca
Abrahamova,
djela biste Abrahamova činili.
40A
eto, tražite da ubijete mene,
mene koji sam vam govorio
istinu
što sam je od Boga čuo.
Takvo što Abraham nije
učinio! 41Vi činite djela oca svojega.«
Rekoše
mu: »Mi se nismo rodili iz preljuba, jedan nam je Otac – Bog.«
42Reče im Isus:
»Kad bi Bog bio vaš
Otac,
ljubili biste mene
jer sam ja od Boga izišao i
došao;
nisam sâm od sebe došao,
nego on me
posla. 43Zašto moje besjede ne razumijete?
Zato
što niste kadri slušati moju riječ. 44Vama je otac
đavao
i hoće vam se vršiti prohtjeve oca svoga.
On
bijaše čovjekoubojica od početka
i ne stajaše u istini
jer
nema istine u njemu:
kad govori laž,
od svojega govori
jer
je lažac i otac laži.
KUŠNJA
KRISTOVA
U
Isusu Kristu, Gospodinu se kušnja i napast podudaraju; tamo gdje su
Adam i narod podlegli, a siromasi izgledali satrti, On je sve kušnje
podnio i napasti nadvladao jer su one potekle iz ljubavi prema
izabranju koju je pobjedom Isus usavršio.
Matej
4,1-11
Kušnja
u pustinji
(Mk
1, 12–13; Lk 4, 1–13)
Duh tada odvede Isusa u pustinju da ga
đavao iskuša. 2I propostivši četrdeset dana i
četrdeset noći, napokon ogladnje. 3Tada mu pristupi
napasnik i reče: »Ako si Sin Božji, reci da ovo kamenje postane
kruhom.« 4A on odgovori: »Pisano je: Ne
živi čovjek samo o kruhu, nego o svakoj riječi što izlazi iz
Božjih usta.« 5Đavao ga tada povede u Sveti
grad, postavi ga na vrh Hrama 6i reče mu: »Ako si
Sin Božji, baci se dolje! Ta pisano je: Anđelima će svojim
zapovjediti za tebe i na rukama će te nositi da
se gdje nogom ne spotakneš o kamen.«
7Isus
mu kaza: »Pisano je također: Ne iskušavaj Gospodina, Boga
svojega!« 8Đavao ga onda povede na goru vrlo
visoku i pokaza mu sva kraljevstva svijeta i slavu njihovu 9pa
mu reče: »Sve ću ti to dati ako mi se ničice pokloniš.« 10Tada
mu reče Isus: »Odlazi, Sotono! Ta pisano je: Gospodinu,
Bogu svom se klanjaj i njemu jedinom služi!«
11Tada
ga pusti đavao. I gle, anđeli pristupili i služili mu.
Isus
je pobjedio napasnika na njegovom vlastitom terenu, u pustinji:
24
Ponovni
pad
(Mt
12, 43–45)
»Kad nečisti duh iziđe iz čovjeka, luta
bezvodnim mjestima tražeći spokoja. Kad ga ne nađe, rekne: ‘Vratit
ću se u kuću odakle iziđoh.’ 25Došavši,
nađe je pometenu i uređenu.26Tada ode i uzme sa sobom
sedam drugih duhova, gorih od sebe, te uđu i nastane se ondje. Na
kraju bude onomu čovjeku gore nego na početku.«
Isus
je čovjek koji se konačno i stvarno hrani riječju Božjom, a
također je on i Bog spasitelj kojega Njegov narod ne prestaje
iskušavati (Mt 16,1; 19,3; 22,18). Kralj vjerni, Dobri pastir
ljubi svoje do kraja, a Križ je ona velika kušnja kojom Bog
‘provjerava’ njegovu ljubav (Iv 3,14 sl):
27
Isus
tumači smisao svoje smrti
»Duša
mi je sada potresena
i što da kažem?
Oče,
izbavi me iz ovoga časa?
No, zato dođoh u ovaj čas!
Pouzdanje
sinovsko u Očevu ljubav prema izboru donosi Mu mržnju svijeta i
pobjedu nad njime (Iv 15,18; 16,33).
Ivan
16,33
33To
vam rekoh da u meni mir imate.
U svijetu imate muku,
ali
hrabri budite –
ja sam pobijedio svijet!
Sluga
i Janje Božje koje nosi grijeh ljudi na križ, On napast preobražava
u sinovsko žaljenje, a apsurdnu smrt u uskrsnuće:
Matej
27,46
46O
devetoj uri povika Isus iza glasa: »Eli, Eli, lema sabahtani?« To
će reći: »Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio?«
Luka
23,46
46I
povika Isus iza glasa: »Oče, u ruke tvoje predajem duh
svoj!« To rekavši, izdahnu.
Filipljanima
2,8 sl
8ponizi
sam sebe,
poslušan do smrti,
smrti na križu.
9Zato
Bog njega preuzvisi
i darova mu ime,
ime nad svakim
imenom, 10da se na ime Isusovo prigne svako
koljeno
nebesnikâ, zemnikâ i podzemnikâ. 11I
svaki će jezik priznati:
»Isus Krist jest Gospodin!« –
na
slavu Boga Oca.
Isus
je novi Adam i slika Očeva čija se napast vremenski smjestila i
usjekla u svijet i čovječanstvo između Bogojavljenja i vršenja
Kristova poslanja:
Marko
1, 11-14
11a
glas se zaori s nebesa: Ti si Sin moj, Ljubljeni! U tebi mi
sva milina!
(Mt 4, 1–11; Lk 4, 1–13)
I odmah ga Duh
nagna u pustinju. 13I bijaše u pustinji četrdeset
dana, gdje ga je iskušavao Sotona; bijaše sa zvijerima, a anđeli
mu služahu. 14
II.
ISUSOVO DJELOVANJE U GALILEJI
Početak
propovijedanja
A
pošto Ivan bijaše predan, otiđe Isus u Galileju...
Dokle
god bude trajalo to poslanje, On će tu napast susretati kao
protutežu volji Očevoj: s roditeljima, s Petrom, s traženjem
spektakularnih znakova, s vremenitim mesijanizmom i posljednjom
napašću smrtne borbe i, pobijedivši napasnika od početka do kraja
svoje kušnje, najzad uvodi novo čovječanstvo u njegovo istinsko
stanje, u stanje sinovskog poziva (Lk 4,13; Heb 2, 10-18).
Hebrejima
2, 17-18
17Stoga
je trebalo da u svemu postane braći sličan, da milosrdan bude i
ovjerovljen Veliki svećenik u odnosu prema Bogu kako bi okajavao
grijehe naroda. 18Doista, u čemu je iskušan trpio,
može iskušavanima pomoći.
KUŠNJA
CRKVE
Blizina
Gospodinova povratka do krajnosti zaoštrava suprotstavljenost
svjetla i tame. U srpljivosti i ustrajnosti Crkva je mjesto kušnje
gdje progonstvo mora učvrstiti vjernost (kod Luke 8,13 sl;
21,12-19; kod Mateja 24,9-13). Zato se Crkva u Otkrivenjima u isti
mah pojavljuje kao progonjena i kao spašena. Ona je čista, ali još
na kušnji.
KUŠNJA
KRŠĆANINA
Kušnja
je prolaz ‘prema Bogu’, kroz Njegov naum koji smjera na to da
čovjeka pobožanstveni u Kristu, kušnja i njezino sotonsko
izrabljivanje, napast neizbježni su: po njima se iz darovane slobode
prelazi u življenu, iz izabiranja u savez.
Glava
III
ZAKLJUČAK
Svatko
tko je na kušnji, ima izbor, čitavu lepezu izbora.
Pred
onoga koji ne vrši Riječ dolaze veće ili manje, češće ili
iznenadne napasti.
Mnoge
od njih su smiješne, mnoge izgledaju naivno, mnoge su prepoznatljive
i kršćanin već zna odgovoriti molitvom na razne takve napasti.
Kada
je u procesu „obrezivanja” svoga srca, kršćanin će pobjeći od
napasti i od najmanje naznake napasti koja ga spopada.
No,
ako kršćanin samo malo „zadrijema”, već je pao u napast i tada
zna da ga jedino dobra ispovijed i dobra molitva mogu izbaviti od
takvoga opasnoga udaljavanja s puta koji mu Bog savjetuje.
„Sloboda
i milost. Kristova milost nije u suprotnosti s našom slobodom, kad
je ova u skladu s osjećajem za istinu i dobro što ga je Bog stavio
u ljudsko srce. Naprotiv, kako kršćansko iskustvo to posvjedočuje
napose u molitvi, što smo poučljiviji poticajima milosti, to nam
više raste nutarnja sloboda i sigurnost u kušnjama kao i pred
pritiscima i prinudama vanjskog svijeta. Djelovanjem milosti Duh
Sveti nas odgaja za duhovnu slobodu da nas učini slobodnim
suradnicima svoga djela u Crkvi i svijetu (KKC čl. 1742, str. 451).”
„Duh
Sveti nam omogućuje razlučivati između kušnje, nužne za rast
nutarnjeg čovjeka, što vodi k 'prokušanoj kreposti' (Rim 5,3-5), i
napasti koja vodi u grijeh i smrt. Moramo također razlikovati što
je 'biti napastovan' a što je 'pristati' na napast. Konačno, dar
razlučivanja razobličuje varku napasti: prividno, njezina je ponuda
'dobra, zamamljiva za oči i poželjna' (Post 3,6), a, u stvari, plod
joj je smrt (KKC čl. 2847, str. 694).”
Kušnja
dolazi od Boga koji je Dobri, koji je Život.
Napastuje
nas zloduh i razni poslušnici raznih zloduha, lažnih bogova koje
zamišljamo u svojim glavama; zloduh je propali anđeo svjetla koji
pade ispod svakoga ponora, zna da su mu dani odbrojani, kruži
naokolo kao ričući lav, gledajući koga da proždre, oponaša Boga
ne bi li oko sebe okupio što više duša koje je zaveo da bi podigao
veliku pobunu i povukao sve i svakoga u svoj pakao; to nije Pravi Bog
jer Bog dolazi narodima, javno se obznanjuje kao što je javno i
poginuo na Križu, kao što nam je javno predao Deset zapovijedi i
Dvije zapovijedi ljubavi prema kojima živimo u našim savjestima i
prema kojima se ravna sva kultura i civilizacija ovoga svijeta koji
se neprekidno mijenja i prolazi.
No,
Riječ Boga ne, neće proći nikada.
Kušnje
vode u vječni život, a napasti su smrt. 16.02.2021. 10:50
„Pravom
radošću smatrajte, braćo moja, kad upadnete u razne
kušnje 3 znajući da prokušanost vaše vjere rađa
postojanošću. 4 Ali neka postojanost bude na djelu
savršena da budete savršeni i potpuni, bez ikakva nedostatka (Jak
1,2-4).”
„I
sav će ovaj zbor znati da Gospodin ne daje pobjedu mačem ni
kopljem, jer je Gospodin gospodar bitke i on vas predaje u naše ruke
(1 Sam 17,47).”