Gospodine,
psalmist Ti pjeva da si čovjeka načinio malo manjim od anđela,
samo malo manjim od sebe, Gospodina svega.
„Gledam
ti nebesa, djelo prstiju tvojih,
mjesec i zvijezde što ih
učvrsti –
5 pa što je čovjek da ga se spominješ,
sin
čovječji te ga pohodiš?” Ps
8
Predodredio
si čovjeka kao svoje najdivnije djelo stvaranja, Gospodine, svaku
ljudsku osobu si zacrtao kao posebno i divno remek – djelo. Svaki
čovjek, ikada na zemlji, u Sinu Tvome može zaista to i postati,
svetac Božji.
Sigurno
si znao koliko puno strpljenja Ti je potrebno za čovjeka, i to u
odnosu prema onom strpljenju kojega gotovo niti jedan čovjek nema.
„Blagoslivljajte
svoje progonitelje, blagoslivljajte ih, nemojte ih proklinjati”,
govorio si ljudima na razne načine, mnogo puta.
Kako
da čovjek shvati da mu je to najbolje i najmudrije za njegov plodan
život, za život kakvoga bi mogao imati i to upravo određeni čovjek
i niti jedan drugi?
Je
li to Tvoja raskoš u stvaranju, ona Tvoja rasipnost?
Da,
sigurno jest.
Ti
puštaš da ljudska okorjela srca propadaju sve dok ne naiđu do dna,
na muke paklene i dok ne vide i ne zavape da si im Ti, Gospodine
Bože, jedini spas od muka.
Ali
zar je to sve?
Spas
iz blata, spas od ljage, spas za novu slobodu života u novim
grijesima?
Sve
više sam sklona vjerovati da su mnogi ljudi potpuno nemoćni pred
Tobom, a sloboda im služi samo da još više potonu. Sve češće mi
izgleda da se mnogo truleži nakupi na svijetu, truleži koju se mora
u peć baciti da izgori, kao u spalionici otpada, jer toliko si
duhovne neplodnosti pokazao meni u životu.
Moje
opraštanje, moje zajedničko i apsolutno opraštanje svima, postaje
mi sumnjivo.
Evanđelist
Ivan spominje da se ne mora baš za svakog čovjeka moliti; ta me
riječ baca u sumnju jer živjela sam kao stari čovjek u nekim
idejama o tome kako svaki čovjek ima svoju životnu priliku za
dobro.
„16 Vidi
li tko brata svojega
gdje čini grijeh koji nije na smrt,
neka
ište i dat će mu život
– onima koji čine grijeh
što
nije na smrt.
Ima grijeh što je na smrt;
za nj ne velim da
moli.
17 Svaka je nepravda grijeh.
A postoji grijeh
koji nije na smrt.
18 Znamo:
tko god je rođen od
Boga, ne griješi;
nego Rođeni od Boga čuva ga
i Zli ga
se ne dotiče. „ 1 Iv 5,16-18
I
kada gledam i slušam te psovače, mnogi ne znaju što čine,
uglavnom su bolesnici dok neki drugi kršćani u tim psovačima vide
samo zlo i oličenje zla, bježe od njih, ali barem ih ne proklinju.
Čovjek
mora biti jako svjestan što čini kada psuje i to psovanje je već
okorjela navika, mnogi ne znaju uopće koliko često psuju u jednom
razgovoru. To su okorjele navike, kao prvo. Morate reći da to ne
želite slušati, ali ne možete ni sebi, ni psovaču puno pomoći,
mada uporno tumačite kakvo si zlo čine. Često psovači jesu i
tradicionalni vjernici čiji su roditelji vršili preveliki pritisak
u svojoj vjeri umjesto da nauče razlikovati duha života od samoga
slova koje ubija.
U
tom smislu stavljam na tezulju pitanje o jednakim prilikama za sve
protiv pitanja koje sve češće susrećem, a to je pitanje zloće
ljudske.
Jedini
si odgovor Ti, Kriste, Gospodine.
U
Tebe se krstiti znači riješiti se Istočnoga grijeha, grijeha naših
praroditelja po kojemu je zlo i ušlo u svijet; grijeha koji je izvor
ogromne rijeke ljudskih grijeha u povijesti čovječanstva; onoga
grijeha koji navodi svako ljudsko biće na zlo; grijeha koji ostavlja
iza sebe nepopravljive posljedice u vremenu, u životu određenoga
grešnika, naročito ako se krstio u zrelim godinama pa se prisjeća
tih posljedica Istočnoga grijeha, posljedica koje su nastale kao
njegovi osobni grijesi.
Mada
krštenje u Katoličkoj Crkvi briše taj Istočni grijeh u čovjeku,
ja, evo, i danas u promišljanju nailazim na posljedice koje su
ostale u mojoj duši, na mom srcu kao tvrdokorne navike. Ne kažem da
se nisam pomakla naprijed u vjerskom životu, ali napasti me vrebaju
neprekidno i moram se dobro izučavati o tome kako i kada ću se
othrvati napasti. Moram je predvidjeti. Spriječiti molitvom, dobrim
djelima koja mi nikako ne uspijevaju kao dobra djela, izbjegavanjem
svake prilike koja bi mogla donijeti napast u srce, a to znači da se
u svojoj nemoći moram osamiti što opet može biti jako opasno.
„Najčešći
prigovor doktrini predodređenja je da je ona nepravedna. Zašto bi
Bog odabrao određene pojedince, a ne druge? Važno je zapamtiti da
nitko ne zaslužuje spas. Svi smo sagriješili (Rimljanima 3:23) i
svi smo vrijedni vječne kazne (Rimljanima 6:23). Kao rezultat toga,
Bog bi bio savršeno pravedan i dopustio svima nama da vječnost
provedemo u paklu. Međutim, Bog odlučuje spasiti neke od nas. On
nije nepravedan prema onima koji nisu izabrani, jer oni primaju ono
što zaslužuju. Božji odabir milosti prema nekima nije nepravedan
prema drugima. Nitko ništa ne zaslužuje od Boga; stoga se nitko ne
može usprotiviti ako ništa ne primi od Boga. Ilustracija bi bila
čovjek koji nasumično dijeli novac petorici ljudi u gomili od
dvadeset. Bi li se petnaestak ljudi koji nisu primili novac uzrujalo?
Vjerojatno je tako. Imaju li oni pravo biti uzrujani? Ne, nemaju.
Zašto? Jer čovjek nikome nije bio dužan novac. Jednostavno je
odlučio biti milostiv prema nekima.
Riječi
prevedene „predodređeno“ u gore spomenutom Svetom pismu potječu
od grčke riječi proorizo, koja nosi značenje „unaprijed
odrediti“, „zarediti“, „odlučiti unaprijed“. Dakle,
predodređenje je Bog koji određuje da će se određene stvari
dogoditi prije vremena. Što je Bog unaprijed odredio? Prema
Rimljanima 8: 29-30, Bog je unaprijed odredio da će određene osobe
biti prilagođene sličnosti Sina, biti pozvane, opravdane i
slavljene. U biti, Bog unaprijed određuje da će određene osobe
biti spašene. Brojni zapisi govore o vjernicima u Krista koji je
izabran (Matej 24:22, 31; Marko 13:20, 27; Rimljanima 8:33, 9:11, 11:
5-7, 28; Efežanima 1:11; Kološanima 3:12 ; 1. Solunjanima 1: 4; 1.
Timoteju 5:21; 2. Timoteju 2:10; Titu 1: 1; 1. Petru 1: 1-2, 2: 9; 2.
Petru 1:10). Predodređenje je biblijski nauk da Bog u svom
suverenitetu bira određene pojedince za spasenje.
Ako
Bog bira tko će biti spašen, ne narušava li to našu slobodnu
volju da odaberemo i vjerujemo u Krista? Biblija kaže da imamo
izbor- svi koji vjeruju u Isusa Krista bit će spašeni (Ivan 3:16;
Rimljanima 10: 9-10). Biblija nikada ne opisuje Boga kako odbija bilo
koga tko vjeruje u njega ili odbija svakoga tko ga traži (Ponovljeni
zakon 4,29). Nekako, u Božjem otajstvu, predodređenje radi ruku pod
ruku s osobom koju je Bog privukao (Ivan 6:44) i vjeruje u spasenje
(Rimljanima 1:16). Bog predodređuje tko će biti spašen, a mi
moramo izabrati Krista kako bismo bili spašeni. Obje činjenice su
podjednako istinite. Rimljanima 11:33 objavljuje: „O, dubino
bogatstva mudrosti i spoznaje Božje! Kako su neistraživi njegovi
sudovi i njegovi putevi izvan trasiranja!” ('gotquestions').
Ima
nas raznolikih kao što je raznolik na zemlji svijet flore i faune,
kao što je raznoliko nebo sa svojim svjetlilima, kao što je
raznolik čitav svemir, odnosno makro i mikro kozmos.
Radosna
vijest je da je Bog neke ipak, i to mnoge, predodredio za spasenje.
Tužno
je što ima bezbroj milijuna ljudi kojima je Gospodin više puta dao
priliku da Mu povjeruju, da se obrate od svojih zlih puteva, da im je
već pripravio stanove, ali ti su Ga ljudi napustili, iznevjerili.
Odbija
me kada ljudi govore: „Pazi, on ti je zao, nije dobar čovjek”.
Zar
nismo svi zli? Zar nije zao koji misli da je netko zao i još
upozorava druge ljude na to?!
Odakle
mi možemo znati za druge: koliko su grešni, jesu li zaista tako zli
kako nama izgledaju.
Po
djelima, samo po njihovim djelima znamo, po plodovima.
Ako
su plodovi zli, to nama ne daje pravo da se bacamo na zlikovca
drvljem i kamenjem, da ga vrijeđamo, da pljujemo po njemu – to je
ono što me sablažnjava često.
To
može biti značajan pokazatelj neke osobe.
To
može biti znak za opasnost.
Taj
znak za opasnost može upućivati na dolazeće napasti.
Riječ
i pojam „znak” potječe iz praslavenske riječi i pojma „znati”,
odnosno lit. „žinoti” - glagol i pojam koji potječe od
latinskog pojma „co-gnoscere” ili grčkog pojma „gi-gnoskein”,
imenica: gnoza=znanje.
Dakle,
kada ugledamo znak za opasnost, već smo svjesni i mogućnosti da
ulazimo u grijeh.
Znak
jest ONO ŠTO UPUĆUJE NA NEŠTO.
Za
razliku od pojma „znak”, koji može predstavljati u nekim
slučajevima i simboliku, stvarno značenje riječi i pojma „simbol”
jest nešto sasvim drugo i potpuno drugačija dimenzija, punija i
veća, dublja i šira.
Simbol
jest znak koji JEST ONO ŠTO POKAZUJE.
Problematično
je kada kršćani kažu da su Tijelo i Krv Kristova na oltaru „samo”
simbolično kao da to nisi uistinu Ti, Kriste.
Riječ
i pojam „simbol” potječu od znakovite grčke riječi
„symbolon”=SIM- +ballein: bacati, pogađati (latinski „symbolo”),
a znamo da su stari Grci imali simbole u obliku pločica na kojima je
bila upisana obaveza i obećanje; tu bi pločicu prepolovili i
polovice podijelili među sobom kao znak raspoznavanja i ugovora
kojega se moraju držati pod svaku cijenu; često se to činilo
prilikom rastajanja na dulje vrijeme.
U
svakom slučaju simbol je velika dubina, za razliku od znaka koji,
poput prometnoga znaka na cesti, može biti i pogrešan, odnosno
privremeno izvan značenja(dok su radovi na cesti ili kad je
izvanredno zaustavljen promet).
Tako
kršćani imaju znak ribe, ali to nije vjerodostojno.
Pravi
kršćanski simbol, „fuit symbolum Credo= a symbol of trust, engl.=
simbol povjerenja i pouzdanja” jest CREDO – SIMBOL KRŠĆANSKE
VJERE. Mi to uglavnom izgovaramo: ispovijest vjere, Vjerujem.
„Nicejsko-carigradsko
vjerovanje
Vjerujem
u jednoga Boga, Oca svemogućega, stvoritelja neba i zemlje, svega
vidljivoga i nevidljivoga.
I
u jednoga Gospodina Isusa Krista, jedinorođenoga Sina Božjega.
Rođenog od Oca prije svih vjekova. Boga od Boga, svjetlo od svjetla,
pravoga Boga od pravoga Boga. Rođena, ne stvorena, istobitna s Ocem,
po kome je sve stvoreno. Koji je radi nas ljudi i radi našega
spasenja sišao s nebesa. I utjelovio se po Duhu Svetom od Marije
Djevice: i postao čovjekom. Raspet također za nas: pod Poncijem
Pilatom mučen i pokopan. I uskrsnuo treći dan, po Svetom Pismu. I
uzašao na nebo: sjedi s desne Ocu. I opet će doći u slavi suditi
žive i mrtve, i njegovu kraljevstvu neće biti kraja.
I
u Duha Svetoga, Gospodina i životvorca; koji izlazi od Oca i Sina.
Koji se s Ocem i Sinom skupa časti i zajedno slavi; koji je govorio
po prorocima.
I
u jednu svetu katoličku i apostolsku Crkvu. Ispovijedam jedno
krštenje za oproštenje grijeha. I iščekujem uskrsnuće mrtvih. I
život budućega vijeka. Amen.” 07.08.2021. 09:47
Mislio
je da ću reći "Zbogom" našem
prijateljstvu, našoj nadi kojima
sam opijena kao drogom. Ti
me, Nebo, sad ukradi
da
me Te je nosit' u zjenama sjajnim, da
mi Te kroz dušu prostrijet' istom
nadom s onim žarom trajnim kojim
nosim svoju kostrijet.
Da
mi je sad reći sve, u
Tvom praštanju još tugom zanositi svakom
notom ove krasne sne pa
da mi je slavljem zarositi.
Mislio
je da ću proći pokraj njega kao
tihi lahor, kao tren, kao
pokraj lanjskog snijega, kao
uzdrhtala, blijeda sjen'.
Ti
mi, Nebo, podaj tu širinu jer
ja drugo nemam, samo žuđ da
doživim srcem Ti mirinu radi
koje dragi uvijek mi je tuđ
pa
da i ja opet mognem zaploviti u
toj lađi koja nema kraj, da
me mogneš dragim zakloniti pa
da gledam očiju mu sjaj.
Tada
on bi mene prepoznao kao
pričesnicu Tvoju, kao svoju dragu i
moj život tad bi stao na
tom osunčanom i Nebeskom pragu. subota,
9. prosinca 2017. 15:23:36
„Kiša
šušti, slabo pada i romori dok
me tvoje ruke grle, a
Bog časni iz tebe govori riječi
blage, epitete vrle.
Budi
nježna, nježnija od cvijeta da
te mognem treptajem sačuvati i
od vjetra i od bijela svijeta, da
te smjednem samo svojom zvati.
Ne
puštam te nikom drugom jer
je Bog u tebi kao Gospod moj što
me ovjenčava sjetnom tugom kada
god pošalje te u vrli boj
kako
duša saznala bi da te ljubi i
da bez tebe bi bila izgubljena, da
bi nosila na srcu oklop grubi i
da nikad ne bi bila zaljubljena.”
U
retku Mk 3,21: „Čuvši to, dođoše njegovi da ga obuzdaju jer se
govorilo: »Izvan sebe je!”:
Napomena:
Gospodin Isus je nastupio vrlo zagonetno što evanđelist Marko
ističe više nego ostali evanđelisti. Zbog opasnosti da Židovi ne
bi shvatili Isusovo mesijanstvo u ovozemaljskom i ratničkom smislu,
jer su tome bili skloni, Isus zabranjuje đavlima, onima koje je
čudesno ozdravio i apostolima da o tome išta govore, kako slijedi:
„7
Narod
grne za Isusom
(Mt
12, 15–16; Lk 6, 17–19)
Isus se s učenicima povuče k moru.
Za njim je išao silan svijet iz Galileje. I iz Judeje, 8 iz
Jeruzalema, iz Idumeje, iz Transjordanije i iz okolice Tira i Sidona
– silno je mnoštvo čulo što čini i nagrnulo k njemu.
9 Stoga
reče učenicima neka mu se zbog mnoštva pripravi lađica da ga ne
bi zgnjeli. 10 Jer mnoge je ozdravio pa su se svi koji
bijahu pogođeni kakvim zlom bacali na nj da bi ga se dotaknuli. 11 A
nečisti duhovi, čim bi ga spazili, padali bi preda nj i vikali: »Ti
si Sin Božji!« 12 A on im se oštro prijetio da ga ne
prokazuju.
13
Izbor
dvanaestorice
(Mt
10, 1–4; Lk 6, 12–16; Dj 1, 13)
Uziđe na goru i pozove koje
sam htjede. I dođoše k njemu. 14 I ustanovi dvanaestoricu
da budu s njime i da ih šalje propovijedati 15 s vlašću
da izgone đavle. 16 Ustanovi dakle dvanaestoricu: Šimuna,
kojemu nadjenu ime Petar, 17 i Jakova Zebedejeva i Ivana,
brata Jakovljeva, kojima nadjenu ime Boanerges, to jest Sinovi
groma, 18 i Andriju i Filipa i Bartolomeja i Mateja i Tomu
i Jakova Alfejeva i Tadeja i Šimuna Kananajca 19 i Judu
Iškariotskoga, koji ga izda.
20
Neodržive
klevete
(Mt
12, 22–32; Lk 11, 14–23; 12, 10)
I dođe Isus u kuću. Opet
se skupi toliko mnoštvo da nisu mogli ni jesti. 21 Čuvši
to, dođoše njegovi da ga obuzdaju jer se govorilo: »Izvan sebe
je!«
22 I pismoznanci što siđoše iz Jeruzalema
govorahu: »Beelzebula ima, po poglavici đavolskom izgoni
đavle.«
23 A on ih dozva pa im u prispodobama govoraše:
»Kako može Sotona Sotonu izgoniti? 24 Ako se kraljevstvo
u sebi razdijeli, ono ne može opstati. 25 Ili: ako se kuća
u sebi razdijeli, ona ne može opstati. 26 Ako je dakle
Sotona sam na sebe ustao i razdijelio se, ne može opstati, nego mu
je kraj. 27 Nitko, dakako, ne može u kuću jakoga ući i
oplijeniti mu pokućstvo ako prije jakoga ne sveže. Tada će mu kuću
oplijeniti!«
28 »Doista, kažem vam, sve će se oprostiti
sinovima ljudskima, koliki god bili grijesi i hule kojima
pohule. 29 No pohuli li tko na Duha Svetoga, nema
oproštenja dovijeka; krivac je grijeha vječnoga.« 30 Jer
govorahu: »Duha nečistoga ima.« (Mk 3,7-30).”
Gospodin
Isus je, kako je evanđelist Marko zabilježio, izgledao ljudima kao
da je izvan sebe i taj izraz je najdalje što je mogao nadahnuti
biblijski pisac u svojoj tadašnjoj kulturi reći.
Isus
je, jer je Gospodin Bog, transcendentan, a to govore filozofi i
teolozi. Kumiri, na primjer, i lažni bogovi i razni totemi nisu
sposobni izići iz sebe, biti izvan sebe, a nisu ni transcendentni.
Nikada ne komuniciraju s čovjekom, osim ako se sruše s pijedestala
pa padnu čovjeku na nogu. Nikada nisu uslišili nikoga jer su
stvari, načinjene ljudskom rukom ili su samo ljudske ideje o
mogućnosti postojanja božanstva.
Gospodin
Bog je, dakle, daleko više transcendentan nego što možemo reći
ili opisati, ili objektivno sagledavati.
Transcendentan
je onaj koji je:
=
nadiskustven, onaj koji nadilazi iskustvo
=
prekogranični, koji prekoračuje neko područje
=
koji nadilazi sve što izvansubjektivno postoji
=
koji nadilazi sve natprirodno, nadosjetno, nadiskustveno,
=
sve natprirodno; nespoznatljivo
1.
srlat. transcendentia = transcendens: koji se uspinje =
=
TRANS- + scandere: penjati se
2.
lat. transcendo, cendi, censum, ( 3.)
a)
intranzitivno, neprelazno =. prijeći
b)
tranzitivno, prelazno = prijeći preko, prevaliti; prestupiti.
Naš
Gospodin Isus u svojoj transcendenciji komunicira s ljudima koje je
sam Bog stvorio u početku, obraća se ljudima i daje im preko
Mojsija i Arona vrlo jasnu Objavu sebe samoga, odnosno daje Deset
zapovijedi.
To
što je Gospodin Isus utjelovljena Riječ Boga, što je hodao kao Sin
Čovječji po zemlji i što je tako grubo nastradao i umro u svojoj
Muci i na Križu, ne znači da nije ili nije bio uvijek trancendentan
jer je naš Bog sav za čovjeka i neprekidno komunicira s ljudima te
uslišava svoje molitelje.
Čovjek
je slika Boga.
I
čovjek je sposoban za neku manju transcendenciju sa živim
Gospodinom, i to u molitvama i sakramentima Katoličke Crkve.
I
Gospodin i čovjek jesu osobe, jedina bića koja su osobe. Imaju svoj
identitet, svoje karakteristike i specifičnosti. Bog Trojedini,
jedan Bog, jedna božanska narav u tri Osobe. U Gospodinu Isusu je u
jednoj Osobi i božanska i ljudska narav, božanska volja i ljudska
volja.
Tako
i čovjek koji komunicira postaje manje ili više transcendentan,
izlazi iz sebe, daje od sebe.
Evo
još nekoliko primjera gdje su pisci upotrijebili taj izraz „izvan
sebe” u Svetom pismu:
IZVAN
SEBE OD DIVLJENJA I ZBUNJENOSTI
1
Pedesetnica
– prvi Duhovi
Kad
je napokon došao dan Pedesetnice, svi su bili zajedno na istome
mjestu. 2 I eto iznenada šuma s neba, kao kad se digne
silan vjetar. Ispuni svu kuću u kojoj su bili. 3 I pokažu
im se kao neki ognjeni razdijeljeni jezici te siđe po jedan na
svakoga od njih. 4 Svi se napuniše Duha Svetoga i počeše
govoriti drugim jezicima, kako im već Duh davaše zboriti.
5 A
u Jeruzalemu su boravili Židovi, ljudi pobožni iz svakog naroda pod
nebom. 6 Pa kad nasta ona huka, strča se mnoštvo i smètê
jer ih je svatko čuo govoriti svojim jezikom. 7 Svi su
bili izvan sebe i divili se govoreći: »Gle! Nisu li svi ovi što
govore Galilejci? 8 Pa kako to da ih svatko od nas čuje na
svojem materinskom jeziku? 9 Parti, Međani, Elamljani,
žitelji Mezopotamije, Judeje i Kapadocije, Ponta i Azije, 10 Frigije
i Pamfilije, Egipta i krajeva libijskih oko Cirene, pridošlice
Rimljani, 11 Židovi i sljedbenici, Krećani i Arapi –
svi ih mi čujemo gdje našim jezicima razglašuju veličanstvena
djela Božja.
12 Svi
su izvan sebe zbunjeno jedan drugog pitali: »Što bi to moglo
biti?« 13 Drugi su pak, podrugujući se, govorili:
»Slatkog su se vina ponapili!« (Dj
2,1-13)
IZVAN
SEBE OD IZNENAĐENJA, ŠOKA I NEVJERICE
„1
Ozdravljenje
hromoga
Petar
i Ivan uzlazili su u Hram na devetu molitvenu uru. 2 Upravo
su donosili nekog čovjeka hroma od majčine utrobe; njega bi svaki
dan postavljali kod hramskih vrata, zvanih Divna, da prosi milostinju
od onih koji ulaze u Hram. 3 On ugleda Petra i Ivana upravo
kad zakoračiše u Hram te zamoli milostinju. 4 Petar ga
zajedno s Ivanom prodorno pogleda i reče: »Pogledaj u nas!« 5 Dok
ih je molećivo motrio očekujući od njih nešto dobiti, 6 reče
mu Petar: »Srebra i zlata nema u mene, ali što imam – to ti
dajem: u ime Isusa Krista Nazarećanina hodaj!« 7 I
uhvativši ga za desnu ruku, pridiže ga: umah mu omoćaše noge i
gležnjevi 8 pa skoči, uspravi se, stane hodati te uđe s
njima u Hram hodajući, poskakujući i hvaleći Boga. 9 Sav
ga narod vidje kako hoda i hvali Boga. 10 Razabraše da je
to on – onaj koji je na Divnim vratima Hrama prosio milostinju –
i ostadoše zapanjeni i izvan sebe zbog onoga što se s njim
dogodilo.(Dj
3,1-10).”
IZVAN
SEBE OD STRAHA, PANIKE I SRDŽBE
„Savlovo
propovijedanje u Damasku
Nekoliko
dana provede s učenicima u Damasku 20 te odmah stade po
sinagogama propovijedati Isusa, da je on Sin Božji. 21 Koji
ga god slušahu, izvan sebe govorahu: »Nije li ovo onaj koji je u
Jeruzalemu istrebljivao sve koji ime ovo prizivlju, pa i ovamo zato
došao da ih okovane odvede pred velike svećenike?« 22 Savao
pak, sve silniji, zbunjivaše Židove koji prebivahu u Damasku
dokazujući: »Ovo je Krist!«
23 Pošto je minulo podosta
vremena, odluče Židovi pogubiti ga, 24 ali Savao dozna za
njihov naum. Nadzirahu i vrata danju i noću da bi ga
pogubili, 25 ali ga učenici noću uzeše i preko zidina
oprezno spustiše u košari.
26 Kad je Savao došao u
Jeruzalem, gledao se pridružiti učenicima, ali ga se svi bojahu:
nisu vjerovali da je učenik.
27 Tada ga Barnaba uze i
povede k apostolima te im pripovjedi kako je Savao na putu vidio
Gospodina koji mu je govorio i kako je u Damasku smjelo propovijedao
u ime Isusovo.(Dj
9,19-27).”
IZVAN
SEBE OD IZNENAĐENJA, NEVJERICE I ODUŠEVLJENJA
„13 Kad
Petar pokuca na dvorišna vrata, dođe prisluhnuti sluškinja imenom
Ruža. 14 Kad prepozna Petrov glas, od radosti i ne otvori
vrata, nego utrča i javi da je Petar pred vratima.
15 Oni
joj rekoše: »Mahnitaš!« Ali je ona uporno tvrdila da je tako.
Nato će oni: »Bit će njegov anđeo!« 16 Petar nastavi
kucati. Kad napokon otvoriše i ugledaše ga, ostadoše izvan
sebe. 17 On im rukom mahnu neka šute pa im pripovjedi kako
ga Gospodin izvede iz tamnice te dometnu: »Javite to Jakovu i
braći!« Onda izađe i ode u drugo mjesto (Dj 12, 13-17).”
IZVAN
SEBE OD BOŽANSKOGA NAVJESTITELJSKOGA
ŽARA
I REVNOSTI ZA BOGA
„11
Apostolsko
služenje na djelu
Prožeti
dakle strahom Gospodnjim uvjeravamo ljude; razotkriveni smo Bogu, a
nadam se – i vašim savjestima. 12 Ne preporučujemo vam
opet sami sebe, nego vam dajemo prigodu ponositi se nama, da imate
odgovor za one koji se diče licem, a ne srcem. 13 Doista,
ako bijasmo »izvan sebe« – Bogu bijasmo; ako li »pri sebi« –
vama bijasmo. 14 Jer ljubav nas Kristova obuzima kad
promatramo ovo: jedan za sve umrije, svi dakle umriješe; 15 i
za sve umrije da oni koji žive ne žive više sebi, nego onomu koji
za njih umrije i uskrsnu. 16 Stoga mi od sada nikoga ne
poznajemo po tijelu; ako smo i poznavali po tijelu Krista, sada ga
tako više ne poznajemo. 17 Dakle, je li tko u Kristu, nov
je stvor. Staro uminu, novo, gle, nasta! 18 A sve je od
Boga koji nas sa sobom pomiri po Kristu i povjeri nam službu
pomirenja. 19 Jer Bog je u Kristu svijet sa sobom pomirio
ne ubrajajući im opačina njihovih i polažući u nas riječ
pomirenja. 20 Kristovi smo dakle poslanici; Bog vas po
nama nagovara. Umjesto Krista zaklinjemo: dajte, pomirite se s
Bogom! 21 Njega (Isusa)
koji
ne okusi grijeha Bog za nas grijehom učini da mi budemo pravednost
Božja u njemu (
2 Kor 5, 11-21 ).”
IZVAN
SEBE OD STRAHOPOŠTOVANJA
„14 Judita
im jakim glasom kaza: »Hvalite Boga! Hvalite ga! Hvalite Boga koji
nije uskratio milosti svoje kući Izraelovoj, nego je mojom rukom
noćas potukao neprijatelje naše.« 15 Izvadivši glavu iz
torbe, pokaza im je i reče: »Evo glave Holoferna, vrhovnog
zapovjednika vojske asirske, i evo zastora pod kojim je ležao pijan.
Bog ga je pogodio rukom jedne žene! 16 Neka živi Gospodin
koji me zaštitio na putu kojim sam hodila! Jer je moje lice
zatravilo Holoferna na propast njegovu, nije zgriješio sa mnom te me
tako nije osramotio ni okaljao.«
17 Puk, sav izvan sebe,
pade ničice da se pokloni Bogu i povika u jedan glas: »Blagoslovljen
da si, Bože naš, koji si danas satro neprijatelje naroda
svoga!«
18 Ozija joj kaza:
»Blagoslovljena bila,
kćeri, od Boga Svevišnjega više od svih drugih žena na zemlji!
Blagoslovljen Gospod Bog, stvoritelj neba i zemlje, koji te vodio da
odsiječeš glavu vođi neprijatelja naših!
(Jdt 13, 14-17).”
IZVAN
SEBE OD STRAHA
„6Jedino
im se ukazivaše neka lomača, sama
od sebe upaljena, puna užasa; i
kad bi ta prikaza iščezla, oni
je, izvan sebe od straha, držahu
strašnijom nego što bijaše.
(Mudr
17,6).”
IZVAN
SEBE OD BIJESA
„« 3 Izvan
sebe od bijesa, kralj zapovjedi da se užare tave i kotlovi.
IZVAN
SEBE OD BIJESA I OGORČENJA
39Sav
izvan sebe, kralj se na ovoga razbjesnio još i više nego na druge:
napose je gorko osjećao tu porugu. (
2 Mak 7,3.39).”
IZVAN
SEBE OD JAROSTI
„4Sav
izvan
sebe od jarosti, smišljao je kako da se i za uvredu onih koji su ga
natjerali u bijeg iskali na Židovima (2 Mak
9,4).”
Dakle,
i Gospodin Isus, i Njegovi molitelji, sljedbenici i vjernici jesu
transcendentni i osobe su koje imaju sve sposobnosti za komunikaciju.
Bog vidi sve, čuje sve.
Ali
naš Bog nam daje uvijek slobodu da sami izaberemo vrijeme i mjesto
komunikacije s Njim. Za Gospodina je naša slobodna volja kao što je
nama Zakon.
No,
nismo samo mi, ljudi slobodni već nam to dolazi od Gospodina.
Bog
je Istina i Ljubav i ne želi se nametati, a mi smo Mu također, kao
Njegova slika, nalik u ponašanju i djelima jer želimo slobodu i za
sebe, i za sve druge.
Čovjek
smije reći „Ne”.
Bog
često govori ljudima „Ne” kada je to za njihovo dobro i
najbolje za njihovo spasenje. Ljubav Boga prema ljudima ne znači da
Bog nije slobodan.
Bog
je transcendentan, ali je i imanentan, u sebi, za sebe, mada je to
manje poznata tematika za čovjeka.
Imanentan
je onaj
=
koji je sadržan u biti neke pojave, a ne potječe od nekog
djelovanja izvana
=
koji proistječe iz same naravi koga ili čega.
=
koji je sadržan u nekoj pojavi i ograničen je njome te ju ne
prelazi.
lat.
immanens – immanere: ostati unutra = IM- + manere: ostati
Čovjek
ostaje unutra u sebi kada želi, ali uvijek ostaje Bog u čovjeku dok
čovjek u Boga ulazi samo prema Božjoj volji.
Tako
možemo reći da smo potekli od Boga svi, ali grijeh i smrt naša
nije potekla od Gospodina. Utješno je da Boga oduvijek i zauvijek
nosimo u svojoj duši, u srcu, u nutrini jer nitko nas ne može
ljubiti tako kako nas ljubi naš Gospodin Bog, naročito nam je tu
ljubav pokazao na Križu i neprekidno je iskazuje u Euharistiji i
uslišanjima naših molbi.
„Tebi,
Bože, najviše Tebi zgriješilo je srce moje.”usp. Psalam 51
06.08.2021.
11:48
PSALAM
51
3 Smiluj
mi se, Bože, po milosrđu svome,
po velikom smilovanju izbriši
moje bezakonje!
4 Operi me svega od moje krivice,
od
grijeha me mojeg očisti!
5 Bezakonje svoje
priznajem,
grijeh je moj svagda preda mnom.
6 Tebi,
samom tebi ja sam zgriješio
i učinio što je zlo pred
tobom:
pravedan ćeš biti kad progovoriš,
bez prijekora
kada presudiš.
7 Evo, grešan sam već rođen,
u
grijehu me zače majka moja.
8 Evo, ti ljubiš srce
iskreno,
u dubini duše učiš me mudrosti.
9 Poškropi
me izopom da se očistim,
operi me, i bit ću bjelji od
snijega!
10 Objavi mi radost i veselje,
nek’
se obraduju kosti satrvene!
11 Odvrati lice od grijeha
mojih,
izbriši svu moju krivicu!
12 Čisto srce
stvori mi, Bože,
i duh postojan obnovi u meni!
13 Ne
odbaci me od lica svojega
i svoga svetog duha ne uzmi od
mene!
14 Vrati mi radost svoga spasenja
i
učvrsti me duhom spremnim!
15 Učit ću bezakonike tvojim
stazama,
i grešnici tebi će se obraćati.
16 Oslobodi
me od krvi prolivene,
Bože, Bože spasitelju moj!
Nek’
mi jezik kliče pravednosti tvojoj!
17 Otvori, Gospodine,
usne moje,
i usta će moja naviještati hvalu tvoju.
18 Žrtve
ti se ne mile,
kad bih dao paljenicu, ti je ne bi
primio.
19 Žrtva Bogu duh je raskajan,
srce
raskajano, ponizno, Bože, nećeš prezreti.
20 U
svojoj dobroti milostiv budi Sionu
i opet sagradi jeruzalemske
zidine!
21 Tada će ti biti mile žrtve pravedne
i tad
će se prinosit’ teoci na žrtveniku tvojemu.