UVOD
„Htjeti
taj misterij Božje srdžbe svesti na mitski izražaj nekog čovječjeg
iskustva znači ne poznavati ozbiljnost grijeha i tragiku Božje
ljubavi.” (XLDufour, str 1257.)
Ljudska
srdžba
Prevelika
i neprekidna srdžba vodi do nasilja i ubojstava.
Srdžba
rađa nepravdu, ali i rađa se često zbog nepravde.
No,
nepravdu je potrebno strpljivo podnositi, ne dopustiti da srdžba
potraje do večeri već gospodariti mudro „svojim dahom”, „imati
dugi dah” (izreke 14. i 15.). Srdžba ljudska je grijeh jednak
ubojstvu.
»Čuli
ste da je rečeno starima: Ne
ubij! Tko
ubije, bit će podvrgnut sudu. 22A
ja vam kažem: Svaki koji se srdi na brata svoga bit će podvrgnut
sudu. A tko bratu rekne ‘Glupane!’, bit će podvrgnut Vijeću. A
tko reče: ‘Luđače!’, bit će podvrgnut ognju paklenomu.«
Mt 5,21-22
No,
umjesto mlakosti, postoji
i dobra srdžba kojom se srdiše mnogi proroci nagovješćujući –
još nepotpuno -Isusovu srdžbu. Ta je „sveta srdžba” konkretan
izraz Božje reakcije protiv čovjekove pobune.
Jer
Bog neće nasilno učiniti ništa protiv ljudskoga opredjeljenja i
protiv čovjekove dragocjene slobode i slobodne volje već svojom
milošću potiče čovjeka da se što prije obrati od grijeha ka Bogu
svome.
No,
Bog se jedini može rasrditi:
„Osveta
je moja – veli Gospodin – ja ću je vratiti (Rim 12,19)”.
Kazna,
dakle, sigurna je posljedica grijeha, jednako kao i smrt, jednako kao
što jedno zlo vodi ka nekom, još većem drugom zlu. Ne odvaja
čovjeka kazna od Boga već se čovjek odvaja od Boga grijehom kojemu
je kazna plaća.
Bog
se objavljuje u svojoj svetosti svima (usp.
Dufour, str. 418), ali ta
teofanija je primjerena svakome pojedinom čovjeku, kako onome koji
slijedi Boga pa manje griješi, tako i većem grešniku. Tko
odbije milost Božjeg pohođenja, sudara se sa svetošću i
sukobljava se s Bogom samim:
„Kad
se Isus
približi
i ugleda grad, zaplaka nad njim 42govoreći:
»O kad bi i ti u ovaj dan spoznao što je za tvoj mir! 43Ali
sada je sakriveno tvojim očima. Doći će dani na tebe kad će te
neprijatelji tvoji opkoliti opkopom, okružit će te i pritijesniti
odasvud. 44Smrskat
će o zemlju tebe
i djecu
tvoju u
tebi. I neće ostaviti u tebi ni kamena na kamenu zbog toga što nisi
upoznao časa svoga pohođenja.«
(Lk
19,41-44)”.
Božja
srdžba
„Božja
srdžba se mora piti iz čaše poput opojna vina” (Jr 25,15-38).
Plod
te srdžbe je smrt s njenim pomoćnicima. To je glad, poraz ili kuga;
to su nevolje, guba ili smrt. Ta se srdžba sručuje na sve
tvrdokorne krivce; ponajprije na Izrael u Starom zavjetu jer je taj
narod bliže Bogu svetomu, i to na zajednicu i na pojedince, a zatim
se sruči na narode jer Gospodin je Bog nad svom zemljom (Jr 10,10).
Ta
srdžba je odvraćanje Boga od grijeha kao što je i povratak čovjeka
Bogu ujedno i povratak Boga čovjeku. Prema slikama iz Staroga
zavjeta, u Bogu se bore dva „osjećaja”, to su srdžba i
milosrđe, i oba označuju strastvenu Božju privrženost čovjeku.
Kazne najčešće pozivaju čovjeka da se obrati od grijeha.
Pred
Božjom svetošću čovjek ostaje u strahopoštovanju, ali ako je
čovjek praznovjeran, tada će svako zlo pripisati Božjoj srdžbi.
Vjernik koji slijedi Gospodina uvijek će naći druge vidove i uzroke
zala i nevolja.
U
Izabranom narodu postojalo je uvijek priznavanje svojih grijeha,
pokora i pokajanje. Knjiga
o Sucima naročito ukazuje da se kazna pojavljuje zbog ljudskih
grijeha, ona dijeli povijest Izraela u tri razdoblja: otpad naroda,
Božja srdžba, obraćenje naroda. Tako izgleda da Bog biva opravdan
u parnici što ju je protiv Njega poveo grešnik ( Ps 51,6) koji tada
otkriva prvi smisao Božje srdžbe: ona je ljubomora svete ljubavi.
Svetac Izraelov ne može podnijeti grijeha u narodu koji je izabrao.
Čovjek je zastrašen prijetećom srdžbom pa priznaje svoj grijeh i
očekuje milost. No, to nije pojava samo davnih vremena već i danas.
Srdžba
i ljubav
Bog
je u svome očitovanju prema čovjeku gospodar svoje strasti.
Bog
se ponekad služi kaznom, ali je beskrajno strpljiv, neusporedivo s
ljudima. Spor je na srdžbu i pun milosrđa. Pobjeda tog milosrđa
znak je da je Sluga vjerni bio na smrt izbijen zbog grijeha naroda,
preokrenuvši i samu nepravdu u pravednost:
„4A
on je naše bolesti ponio,
naše
je boli na se uzeo,
dok
smo mi držali
da
ga Bog bije i ponižava.
8Silom
ga se i sudom riješiše;
tko
se brine za njegovu sudbinu?
Da,
iz zemlje živih ukloniše njega,
za
grijehe naroda njegova nasmrt ga izbiše (Iz 53,4.8).”
Gospodin,
dakle, kažnjava u pravo vrijeme, a ne u navali nestrpljenja,
očitujući tako čovjeku odgojni
domašaj kazni prouzrokovanih Njegovom srdžbom (Am 4,6-11). Budući
da je ta srdžba grešniku najavljena u milosrdnom naumu, ona ga ne
umrtvljuje poput neke pogubne sablasti već ga poziva da se obrati
ljubavi:
„Obrežite
se Jahvi,
skinite obrezak sa srca svojega,
Judejci i
Jeruzalemci,
jer će bijes moj buknuti kao vatra
i gorjet
će, a nikog da ugasi,
zbog zlodjela i opačina što ih
počiniste (Jr 4,4).”
Veza
između Izraela i Boga nije presječena već u tom dijalogu čovjek
zaključuje da je slab i utječe se Bogu te Ga podsjeća da je Bog
milosrdan i vjeran.
Dan
Gospodnji
Na
taj način je Izrael smjestio srdžbu Boga na pravo mjesto, u
posljednji Dan:
»Jao
vama što žudite za danom Jahvinim!
Što
će vam biti dan Jahvin?
Tama,
a ne svjetlost.
19Bit
će vam k’o onom što uteče lavljim raljama,
a
sretne ga medvjed;
koji
uđe u kuću i stavi ruku na zid,
a
ujede ga zmija.
20Neće
li dan Jahvin biti tama, a ne svjetlost?
Mrklina,
a ne sunčan sjaj?«
(Am
5,18-20).
Dan
tmine o kojem je govorio Amos postaje „danom srdžbe”, dan kojemu
nitko neće moći izbjeći, ni pogani, ni bezbožni pripadnici
zajednice već samo bogoljuban čovjek komu je grijeh oprošten.
Tako
je došlo do razlikovanja raznih vrsta srdžbe. Srdžba sa svršetka
vremena trajno vrši svoje spasonosno djelovanje, otkrivajući nam
jedan od vidova ljubavi Boga svetoga. Upravo u vezi s tom srdžbom
Božja pohođenja svom grešnom narodu mogu se i moraju shvatiti kao
gesti velikodušja koji odlažu ispunjenje posljednje srdžbe. Pisci
apokalipsa dobro su uočili da vrijeme srdžbe mora prethoditi
vremenu konačne milosti: „Hajde, narode moj, uđi u sobe i vrata
za sobom zatvori. Sakrij se časkom dok jarost ne prođe (Iz 26,20;
usp. Dn 8,19; 11,36)”.
Dolazak
Isusa Krista
Isus
ispunjava datosti Staroga zavjeta i preobražava ih.
Dolaskom
Kristovim ulazimo u posljednja vremena. Ivan Krstitelj najavljuje
oganj suda (Mt 3,12), a Isus mu se odazivlje u prispodobi o
nedostojnim uzvanicima (Mt 22,7); i On smatra da će neprijatelj i
nevjernik biti uništeni, bačeni u neugasivi oganj (Lk 19,27; Lk
12,45; Mt 13,42; Mt 25,41).
Događa
se strašnije od nadahnuta govora, tragičnije od iskustva proroka
mrvljenih između Boga svetoga i grešnog naroda; to je reakcija
čovjeka koji je sam Bog. U
Isusu se objavljuje Božja srdžba. On silovito zapovijeda Sotoni,
oštro prijeti zlim duhovima, izvan sebe je pred đavolskom
lukavštinom ljudi, a osobito farizeja, onih koji ubijaju proroke te
licemjera. Isus sa srdžbom ustaje protiv svakoga tko ustaje protiv
Boga.
Isus
kori i neposlušne, a tako i malovjerne učenike. Nadasve zapada u
srdžbu protiv onih koji ne iskazuju milosrđa. Napokon pokazuje i
srdžbu suca: kao gospodar gozbe, kao gospodar neumoljivog sluge,; On
zaziva nesreću na gradove što se neće pokajati, tjera prodavače
iz hrama, proklinje neplodnu smokvu.
Srdžba
Janjetova nije isprazna riječ, upravo kao ni srdžba Božja (Otk 6:
Jaganjac otvara sedam pečata) ili:
„Ta
poznajemo Onoga koji je rekao: Moja
je odmazda, ja ću je vratiti; i
još: Sudit
će Gospodin svome puku. 31Strašno
je upasti u ruke Boga živoga (Heb 10,30-31)”.
Pravednost
i srdžba
Svojim
dolaskom na zemlju Gospodin je odredio dva razdoblja povijesti
spasenja. Pavao je teolog te novine: objavljujući Božju pravednost
prema onima koji vjeruju, Krist objavljuje i srdžbu protiv svakog
nevjernika. Ta je srdžba predostvarenje konačne srdžbe.
Božje
milosrđe
Čovjek
je grešnik od početka i zaslužuje smrt; on je po pravu predmet
Božje srdžbe, „posuda ispunjena gnjevom” posve spremna na
propast (Rim 9,22; Ef 2,3), a Ivan to transponira riječima: „Tko
ne vjeruje Sinu, neće vidjeti života već gnjev Božji ostaje na
njemu (Iv 3,36). Ljudski grijeh izopačuje i najsvetije božanske
ustanove; tako sveti Zakon „rađa gnjevom” (Rim 4,15). Ali Božji
je naum milosrdni naum, ljudi mogu postati „posude ispunjene
milosrđem koje je Bog unaprijed pripremio za slavu (Rim 9,23); „sve
je zatvorio u neposlušnost da se svima smiluje” (Rim
11,32). Tako Bog pokazuje svoju moć i svetost, podnosi grešnika i
objavljuje svoju dobrotu, odnosno poziva na obraćenje.
ZAKLJUČAK
Bog
nas je odredio za postignuće spasenja i jamči da će nas „spasiti
od srdžbe sada kad smo već opravdani” (Rim 5,9) i još više: da
nas je naša vjera 'spasila' (1 Kor 1,18).
Isus
je uzeo grijeh svijeta, On je bio učinjen grijehom da mi postanemo
Božja pravednost u Njemu; umirao je na križu, bio je učinjen
prokletstvom da nam dadne blagoslov. U Isusu se susrela moć ljubavi
i moć svetosti, tako da u času kad se Njegova srdžba obara na
Onoga koji je bio 'postao grijehom', pobjeđuje ljubav; mukotrpni put
čovjeka koji iza srdžbe nastoji nazreti ljubav dovršava se i
usredotočuje na trenutak kad Isus umire i tako anticipira srdžbu
svršetka vremena, da bi od nje izbavio zauvijek svakoga koji vjeruje
u Njega.
Crkva
je posve izbavljena od srdžbe, ali ostaje mjestom gdje se odigrava
bitka protiv Sotone, ali ga se ne boji kao nekog rugla od srdžbe.
03.01.2021.
09:23
„Isus
će mu: »Idi, vjera te tvoja spasila!« I on odmah progleda i uputi
se za njim (Mk
10,52)”.