Elementi
biblijske antropologije nalaze se pod raznim natuknicama: duša,
srce, put, tijelo, duh. Ovo sintetično poimanje čovjeka uvelike se
razlikuje od općeg načina mišljenja naših dana koje u duši i
tijelu vidi dvije sastavine čovjeka; prema biblijskom shvaćanju
čovjek se sav izražava u svojim pojedinim vidovima.
On
je duša ukoliko ga oživljuje duh života; put pokazuje u njemu
propadljivo stvorenje; duh znači njegovo otvaranje prema Bogu;
tijelom je, najzad, izražen prema van.
Ovoj
prvoj razlici između dva načina mišljenja pridružuje se i druga,
još dublja razlika: u gledanju grčke filozofije posrijedi je
raščlamba čovjeka, tog mikrokozma koji u sebi udružuje dva
svijeta, duhovni i tvarni; Biblija – jer slovi o Bogu – gleda na
čovjeka samo sučelice Bogu kojemu je čovjek slika. Umjesto da se
ogradi u prirodan i zatvoren svijet, ona stvara pozornicu dimenzijama
povijesti, povijesti u kokoj je Bog prvenstveni djelatelj : Bog je
stvorio čovjeka i sam postao čovjekom da ga spasi. Antropologija
povezana s teologijom postaje neodvojiva od kristologije.
Tako
se raznolika ponašanja čovjekova tijekom povijesti sintetiziraju u
dvije kategorije – kategoriju grešnika i kategoriju novoga
čovjeka. Ovi aktualiziraju oba pralika objavljena u povlaštenim
trenucima svete povijesti: pralik Adama i pralik Sluge Gospodnjega,
ostvarena u Isusu Kristu.
Nije,
dakle, Adam istinski pralik čovjeka živoga, već Isus Krist; nije
to onaj koji je potekao iz zemlje već onaj koji je sišao s neba,
ili točnije: Isus Krist koji ima svoj pralik u Adamu, nebeski Adam
oličen u zemaljskome.
Zemaljski
Adam
Drugo
poglavlje Knjige Postanka ne odnosi se samo na povijest jednog
čovjeka već na povijest svekolikog čovječanstva, kao što to
kazuje izraz Adam, koji znači Čovjek; prema semitskom shvaćanju
predak jednog plemena nosi u sebi sve koji su „potekli iz njegovih
bubrega”; u njemu su stvarno izraženi svi njegovi potomci: oni su
u njemu uključeni, to je ono što se moglo nazvati „korporativnom
osobnošću”. Prema Post 2, čovjek se pojavljuje u Adamu sa svoja
tri bitna odnosa: s Bogom, sa zemljom, sa svojom braćom.
a)
Čovjek i njegov Stvoritelj. - Adam nije ni svrgnuti Bog, ni čestica
duha što je pala s neba u tijelo; on je slobodan stvor u stalnoj i
bitnoj vezi s Bogom. Upravo na to upućuje njegov postanak. Proizašao
je iz zemlje, ali nije na nju ograničen; njegovo postojanje ovisi o
duhu života što mu ga je Bog udahnuo. Onda on biva živa duša, a
to u isti mah znači biće i osobno, i ovisno o Bogu. „Religija”
ne pridolazi čovjeku da nadopuni neku njegovu narav koja bi već
bila konzistentna: religija je od samog početka utkana u sam ustroj
čovjekove naravi. Govoriti o čovjeku, a ne dovoditi ga u vezu s
Bogom bio bi, dakle, besmisao.
Dahu
koji uspostavlja čovjeka u njegovo „biti” Bog pridružuje svoju
riječ i ta prva riječ poprima oblik zabrane: „Sa svakoga stabla u
vrtu slobodno jedi, ali sa stabla spoznaje dobra i zala da nisi jeo!
U onaj dan u koji s njega okusiš, zacijelo ćeš umrijeti!” (Post
2,16sl.). Tako čovjek tijekom svoga postojanja ostaje neprekidno
vezan uza svoga Stvoritelja posluhom Njegovoj volji. Ova mu zapovijed
izgleda kao interdikt, kao ograničenje. U stvari, ona mu je nužna
kao njegova dopuna: omogućuje mu da shvati kako on nije bog, kako je
ovisan o Bogu koji mu daje život, taj dah koji ga oživljuje, a da
toga nije ni svjestan.
Čovjek
je, dakle, sjedinjen sa Stvoriteljem vezom životne i prvotne
ovisnosti, koju mora slobodno izraziti u poslušnosti. Taj zakon
upisan u čovjekovo srce jest svijest kojom živi Bog razgovara sa
svojim stvorom.
b)
Čovjek pred svemirom. - Bog smješta čovjek u lijep i dobar
stvoreni svijet (Post 2,9) da ga obrađuje i čuva, kao nadstojnik.
On hoće da Adam potvrdi svoje vrhovništvo nad životinjama
nadijevajući im imena; time mu daje na znanje da se priroda ne smije
pobožanstveniti, već da treba njome ovladati, podložiti je.
Dužnost rada na zemlji ne proizlazi iz posluha Bogu već je na to
bez prestanka upućen. O tome na svoj način svjedoči prvi izvještaj
o stvaranju; sedmi dan, dan počinka, stavlja mjeru ljudskom radu:
djelo čovjekovih ruku mora biti izraz Stvoriteljeva djela.
c)
Čovjek u društvu. - Čovjek je, najzad, društveno biće već po
svojoj prirodi, a ne silom neke izvanjske zapovijedi. Temeljna
razlika spolova jest u isti mah pralik i izvor života u društvu,
zasnovanog ne silom već ljubavlju. Bog tu vezu smatra uzajamnom
pomoći; a čovjek u ženi što je Bog stavlja pred njega prepoznaje
samoga sebe te se odlučuje na onaj pogibeljni izlet iz samog sebe:
na ljubav. Svaki susret s bližnjim nalazi u toj prvoj vezi svoj
uzor, tako da će i Bog svoj savez što ga je sklopio sa svojim
narodom izraziti slikom zaruka. Muškarac i žena su bez odjeće,
„goli, ne srameći se jedan pred drugim”. To je značajna
pojedinost: na društveni odnos još nije pala sjena, zato što je
zajedništvo s Bogom blistava punina slave. Stoga se čovjek ne boji
Boga, on je u miru s Onim koji prijateljski šeće vrtom, on je
otvoreni dijalog sa svojom družicom, životinjama i svekolikim
stvorenjem.
d)
na sliku Božju. - Svećenički izvještaj (Post 1) sažeto ponavlja
jahvistove tvrdnje, pokazujući da stvaranje čovjeka dolazi kao
kruna stvaranja svemira, te bilježi Božju namjeru: „Načinimo
čovjeka na svoju sliku, sebi slična...Plodite se...napunite zemlju
i sebi je podložite...Vladajte svim živim stvorovima...” (Post
1,26sl.). Čovjek je stvoren na sliku Božju i može s Njim stupiti u
razgovor; on nije Bog, on živi u zavisnosti od Boga, u odnosu koji
je analogan odnosu sina prema ocu (usp. Post 5,3); ipak, s tom
razlikom što slika ne može ostati bez odnosa s onim što ona
odrazuje, kako nam to kaže riječ „dah” u izvještaju o
stvaranju. Čovjek vrši svoju ulogu slike dvjema glavnim
djelatnostima: kao slika Božjeg očinstva, on se mora množiti i
napuniti zemlju; kao slika Božjega gospodstva, mora podložiti
zemlju svojoj vlasti. Čovjek je gospodar zemlje, on je Božja
prisutnost na zemlji.
Nebeski
Adam
Takav
je Božji naum.
Ali
taj se naum savršeno ostvaruje tek u Isusu Kristu, Božjem Sinu.
Krist baštini pridjevke Mudrosti: „odsjev vječne svjetlosti i
zrcalo čisto djela Božjeg, i slika dobrote Njegove” (Mudr 7,26).
Adam
je stvoren na Božju sliku, ali je samo Krist „slika Božja”.
Pavao tumači:
„On
je savršena slika Boga nevidljivoga,
Prvorođenac
svega stvorenja,
jer
je u Njemu sve stvoreno -
sve
na nebu i na zemlji...
sve
je stvoreno po Njemu i za Njega
On
je prije svega,
i
sve u Njemu postoji.
On
je Glava Tijela, Crkve” (Kol 1,15-18).
Tu
još uvijek nalazimo trojaku Adamovu dimenziju, čistu, ali
sublimiranu.
a)
Sin pred Ocem. - Slika Božja jest Sin o kome je Pavao upravo govorio
(Kol 1,13). On nije naprosto vidljiva slika nevidljivog Boga, On je
Sin, vječno sjedinjen s Ocem. Kao što sam o sebi kaže: „Sin ne
može ništa sam od sebe učiniti, nego samo ono što vidi da čini
Otac... Ne tražim svoju volju, nego volju Onoga koji me poslao”
(Iv 5,19sl., usp. 4,34).
Ono
što je trebao biti Adam – stvor u stalnoj vezi sinovske ovisnosti
prema Bogu, to Isus savršeno ostvaruje. Tko Njega vidi, vidi Oca (Iv
14,9).
b)
Krist i svemir. - Čovjek ispunjuje djela svojih ruku; Isus ispunjuje
Očeva djela: „Otac moj neprestano radi, zato i ja radim” (Iv
5,17). Ovo pak djelo jest zapravo stvaranje samo: „sve je po Njemu
stvoreno”; pod Njegovim pogledom stvorenje oživljuje i biva
prispodobom o nebeskom kraljevstvu. I kao u izvještaju o stvaranju,
stvaranju koje je potpuno podređeno čovjeku, sve je, eto, „za
Njega stvoreno”; i doista: Njegovo se gospodstvo ne proteže samo
na životinje već na svekoliko stvorenje.
c)
Krist i čovječanstvo. - On je, najzad, „Vođa, Glava Tijela”.
To ponajprije znači da On daje život, da je „novi Adam” (1 Kor
15,45), onaj nebeski Adam čiju sliku treba preuzeti (1 Kor 15,49).
On je Glavar obitelji – Crkve, savršenog ljudskog društva. Još
bolje: On je počelo društvenog sjedinjenja ljudi (Ef 1,10).
Adam,
dakle, nalazi smisao svog bića i postojanja samo u Isusu Kristu,
Božjem Sinu, koji je postao čovjekom da bismo mi postali sinovi
Božji (Gal 4,4sl.). - Dufour, str.150 – 19.12.2020. 16:20