Thursday, November 5, 2020

Struktura kršćanstva

 


Što zaista znači „biti kršćanin”?



Kazalo:

1. Pojedinac i cjelina;

2. Princip „biti za”;

3. Zakon neznatnosti i skrivenosti;

4. Zakon viška, obilja;

5. Definitivnost i nada;

6. Prvenstvo primalačkog stava u odnosu na pozitivne datosti kršćanstva;

7. Bit kršćanstva: vjera i ljubav.





1. POJEDINAC I CJELINA

Doći će vrijeme kad ljudi neće podnositi zdrava nauka, nego će sebi po vlastitim požudama nagomilavati učitelje kako im godi ušima (2 Tim 4,3)”.

Bog nam se priopćava putem vanjskih uređaja: kroz Crkvu, sakramente, dogme, pa i putem naviještanja (kerigme).

No, je li Bog zaista tamo, u institucijama, događajima ili riječima? Vječni Bog dotiče se svakoga od nas iznutra. Bog se i neposredno brine za spas svakog pojedinca. Nije Mu potreban posrednik da uđe u dušu pojedinca jer je svakoj duši bliži nego što je ona sama sebi. Ništa ne može dublje i intimnije od Boga prodrijeti u čovjeka jer Bog dotiče stvorenje u njegovoj suštini.

No, polazište kršćanske vjere nije atomizirani pojedinac nego spoznaja da pojedinac u stvari niti ne postoji, štoviše, da je čovjek istovjetan samom sebi tek kad je uključen u cjelinu, to jest u čovječanstvo, u povijest, u kozmos jer to je čovjeku, kao „duhu u tijelu” svojstveno i bitno.

Tijelo nas dijeli, ono kao prostorni lik ne dopušta da jedan čovjek bude potpuno u drugom; tijelo predstavlja razdvojnu crtu koja znači odstojanje i granicu; tijelo nas udaljuje i zbog toga je ono princip razjedinjavanja.

No, u biti tjelovitosti nužno uključuje povijest i društvo.

Ljudi žive jedan od drugoga u svojoj povijesnosti, i u fizičkom značenju koje se proteže od podrijetla do mnogostrukih načina uzajamne brige za život.

Čovjek se, dakle, očituje kao biće koje može postojati samo tako što potječe od drugoga. 'Čovjek, kao biće koje trajno postoji u relaciji, ne postaje istovjetan sa samim sobom sam od sebe, ali ni bez samog sebe (Mohler)'. Također bi bilo besmisleno 'izvoditi spoznaju Boga i spoznaju svih ostalih inteligencija i neinteligencija iz samospoznaje, to jest samosvijesti, kao i svu ljubav 'iz ljubavi prema sebi (von Baader)'. Time je beskompromisno odbačeno Decartesovo misaono polazište, koji je zasnovavši filozofiju na samosvijesti (cogito, ergo sum: mislim, dakle jesam), bitno utjecao na sudbinu novovjekog duha sve do suvremenih oblika transcendentalne filozofija. Kao što ljubav prema sebi ne predstavlja praoblik ljubavi nego njezin izvedeni oblik i kao što je u suštinu ljubavi moguće zaći jedino tako da se ona shvati kao odnos, to jest kao nešto što potječe od drugoga, tako se i ljudsko spoznavanje ostvaruje jedino kao biti spoznat, kao bitak doveden do spoznaje, dakle kao nešto što je opet od drugoga.

Zbiljski se čovjeka ne može otkriti ako isključivo istražujem samoću njegova „ja”, njegove samospoznaje. Time isključujem ishodište koje uvjetuje mogućnost da čovjek nađe sam sebe, a time ga lišavam onoga što mu je najosobnije. Stoga je Baader svjesno i s pravom preinačio Decartesov „cogito, ergo sum” u „cogitor, ergo sum”: ne 'mislim, dakle jesam' nego 'netko o meni misli, zato jesam'. Čovjeka i njegovu spoznaju može se shvatiti jedino uz pretpostavku da je on već spoznat.



Biti čovjekom znači postojati s drugim, u svim vremenskim vidovima te u svakom čovjeku moraju biti nazočne i prošlost i budućnost čovječanstva.

Dodajmo da naš duhovni život prolazi kroz medij jezika, a jezik nije od danas. Jezik kroz povijest ulazi u nas, našu sadašnjost i kao njezina bitna komponenta. Također, čovjek je biće koje živi u budućnosti, u egzistencijalnim brigama za svoj bitak prerasta raspoloživi čas.





Crkva i kršćanstvo usmjereni su prema čovjeku koji je društveno biće te kao takav postoji samo u kolektivnim spletovima što potječu iz principa tjelesnosti. Crkva i kršćanstvo postoje radi povijesti, radi složenih kolektivnih zbivanja koja stvaraju ljudski lik. Oni služe povijesti kao povijesti, to im je smisao, da razbiju kolektivne okvire ili da ih promijene. Prema Poslanici Efežanima, Kristovo spasiteljsko djelo sastojalo se upravo u pobjedi nad moći i vlasti.

Prema Origenesu, kolektivne snage koje obuzimaju čovjeka, a te su snaga sredine i narodne predaje, to je ona anonimna snaga koja čovjeka guši i uništava. Kategorije poput iskonske krivnje, uskrsnuća tijela, suda svijeta itd mogu se shvatiti jedino odatle.

Sjedište iskonske krivnje može se potražiti upravo u toj kolektivnoj mreži. Posljednji sud odgovor je kolektivnim spletovima. Uskrsnućem se želi pokazati kako čovjekova neumrlost može biti zbiljska i shvatljiva jedino u zajedništvu ljudi, u čovjeku kao biću zajedništva. Pojam otkupljenja ima svoj smisao samo na ovoj razini.

Otkupljenje se ne odnosi na neki izolirani i zatvoreni udes pojedinca. To je na razini povijesnosti čovjeka. Kršćanstvo, s obzirom na svoje temeljno opredjeljenje, nije individualna nego društvena karizma.



Kršćanstvo se, u krajnjoj liniji, zasniva potpuno na jednom pojedincu, na čovjeku Isusu iz Nazareta kojega je razapela sredina, javno mnijenje i koji je na svom križu skršio ovu bezličnu snagu, snagu anonimiteta što čovjeka zarobljuje. Nasuprot toj snazi nalazi se ime ovog pojedinca – Isusa Krista koji poziva čovjeka da Ga slijedi, da i on uzme svoj križ i, pustivši se da bude razapet, nadvlada svijet i sudjeluje u obnovi povijesti.

Poziv kršćanstva radikalno je upućen pojedincu upravo zbog toga jer on hoće čitavu i cjelovitu povijest. Baš zato ono se u cijelosti i zasniva na pojedincu i Njegovoj jedincatosti (tj. na Isusu iz Nazareta) jer je On izvršio prodor iz ropstva snaga i vlasti.

Ili, drugim riječima: budući da je kršćanstvo usmjereno k cjelini i jer se može shvatiti isključivo na temelju zajednice i u odnosu na zajednicu, budući da ono nije spasenje za izolirana pojedinca (njega uzima u službu ZA cjelinu, odakle niti može, a niti smije pobjeći), upravo zato ono ima krajnje radikalnu spoznaju o principu izraženom riječju „pojedinac”. Nečuveni skandal je što se vjeruje da je pojedinac, Isus Krist, Spasitelj svijeta ovdje radi svoje nutarnje nužnosti. Pojedinac je spasenje cjeline, i cjelina prima svoje spasenje jedino od pojedinca koji uistinu JEST to spasenje i koji upravo time prestaje biti zatvoreni i izolirani pojedinac.

Mnogi drugih vjeroispovijesti ne mogu si priznati nekog drugog pojedinca koji bi u krajnjoj liniji bio neophodan za njegovo spasenje. Tim opredjeljenjem obezvrijeđena je cjelina, ali je u isti mah obezvrijeđen i pojedinac jer nedostaje egzistencijalni „ZA” kao kategorija.







2. PRINCIP „BITI ZA”



Riječju „za” izražen je bitni i temeljni zakon kršćanske egzistencije.

Kršćanska vjera obraća se sa zahtjevom pojedincu, ali ga želi za cjelinu, a ne za se. Zato se egzistencija Isusa Krista unutar glavnog kršćanskog sakramenta, koji je središte kršćanske službe Božje, tumači kao egzistencija „za mnoge” - „za vas”, kao otvorena egzistencija koja omogućuje i stvara međusobnu komunikaciju sviju preko komunikacije s Kristom To je razlog zbog kojeg se Kristova egzistencija dovršava i ispunjuje u Njegovoj otvorenosti na križu kao egzemplarna egzistencija. Zato On može reći: "Idem i vratit ću se k vama” (Iv 14,28). To znači: time što ja idem srušit će se okvir moje egzistencije koji me sada ograničava. Ovo što se zbiva zaista je moj povratak kojim ostvarujem svoju pravu bitnost.

A Njegova je bitnost u tome što sve privodi k jedinstvu svog novog bivstva. Krist nije granica nego jedinstvo.



Kršćansko postojanje prijelaz je od egoizma k altruizmu, od bivstva, isključivo orijentirana prema sebi i svojim interesima, u bivstvo zajedništva. Tako pojam 'odabranje, izabranje' označava preuzimanje zajedničkog zadatka.

Prema tome, temeljno kršćansko opredjeljenje očituje se u tome što čovjek, prihvaćajući stil kršćanske egzistencije, ne uzima više za središte svoj „ja” nego se priključuje egzistenciji Isusa Krista koja je okrenuta prema cjelini. Na to se odnose i riječi o nasljedovanju križa. One nisu privatna pobožnost nego su srodne misli da čovjek napušta samoga sebe, odričući se svoje odvojenosti i svoga privatnog mira, da bi mogao slijediti Raspetoga i biti drugima na raspolaganju.

Sjetimo se Izlaska gdje se slika i misao razvija počevši od Abrahama. Ova je misao glavna odrednica egzistencije Božjeg naroda kao i svih onih koji mu pripadaju, koji su pozvani na trajni egzodus, na neprekidno nadilaženje sebe samoga. Isto je u slici Pashe; tu kršćanska vjera ističe povezanost misterija križa i uskrsnuća sa starozavjetnom idejom izlaska.



Ono što ovdje navodimo kao temeljnu strukturu kršćanskog života predstavlja u stvari bitni biljeg same stvorenosti: „Zaista, zaista, kažem vam, ako pšenično zrno ne padne u zemlju i ne umre, ostaje samo; ako li umre, rodi velik rod” (Iv 12,24). Pravi život otvara se i rascvjetava tek nakon što čovjek na se preuzme ulogu pšeničnog zrna, nakon što bude žrtvovan, rastvoren i izgubljen sebi.

No, svako vlastito čovjekovo nadilaženje sebe samoga ne može nikada dostajati. Onaj tko samo želi dati, a nije spreman primiti, onaj tko je samo za druge, a ne priznaje da i on živi od neočekivanog i neiznuđenog „za”, neiznuđenog dara drugih ljudi, taj ne shvaća osnovne zakone čovještva te će neminovno uništiti pravi smisao onog „za” koji je sazdan na međusobnom darivanju i žrtvovanju. Svaki put kada čovjek prevlada i nadiđe samog sebe služeći drugom i žrtvujući se za nj potrebno je, želi li da njegova akcija bude uistinu plodna, da on i od drugih ljudi prima, da prima od onog Drugog koji je zaista drugi u odnosu na čitavo čovječanstvo, ali koji je i potpuno jedno s njim, a to je Bogočovjek Isus Krist.



3. ZAKON NEZNATNOSTI I SKRIVENOSTI (INKOGNITA)



Za” je osnovni princip ljudskog bitka, sjedinjen s principom ljubavi te postaje najizvornije mjesto na kojem se pojavljuje božanska zbilja u svijetu.

Čovjek spoznaje da je Bog potpuno drugačiji, neraspoznatljiv.

No, ipak čovjek može Boga doticati i promatrati kao raspetog. Posljedica te činjenice da se Bog, koji je Prvi, Alfa svijeta, prikazuje kao Omega, posljednje slovo u abecedi stvorena svijeta, kao najneznatnije stvorenje u njemu.

Kada je Isus stvarno tako nastupio, tj. posve drugačiji, nevidljiv i nespoznatljiv obzirom na svoje božanstvo, onda to nije bio onaj oblik njegove različitosti i neobičnosti što smo ga mi predvidjeli i proračunali te Ga zato dosita i nismo prepoznali. Bog je STVARNO potpuno drugačiji.



Bez sumnje, Bog se najprije očituje kroz kozmičke snage. Logos svijeta, koji beskrajno nadilazi i obuhvaća naš um, upućuje na onoga kojeg je svijet ideja, na onoga pred kojim su narodi 'kao kap iz vedra', 'kao prah na tezulji' (Iz 40,15). Stvarno, kozmos ukazuje na svog Stvoritelja.

No, ovo je samo jedan način Božjeg izražavanja u svijetu. Drugi znak koji je izabrao, a koji Ga zapravo zastire, pokazuje istinskije u svojoj izvornosti da je to znak neznatnoga, onoga što je prema kozmičko – kvantitativnim mjerilima posve beznačajno i ništavno. Primjerice: zemlja – Izrael – Nazaret – križ – Crkva. Zemlja jest beznačajna stvar u kozmosu, a treba sačinjavati ishodište Božjeg djelovanja u kozmosu. Izrael ne predstavlja ništa u usporedbi s drugim snagama, a trebao bi biti ishodištem Božjega očitovanja u svijetu. Nazaret, isto tako, unutar Izraela, ne predstavlja ništa, a trebao bi biti mjesto na kojem se Bog definitivno pojavio. Konačno, i križ na kojem je obješen jedan čovjek, jedna propala egzistencija, treba biti mjestom gdje Bog doslovce postaje opipljiv. Na kraju, Crkva, problematična povijesna tvorevina koja prisvaja pravo da bude trajno mjesto Božje objave, a zapravo postaje Božji inkognito. Tako stvar, u kozmičku i svjetovitu vidu neznatna, predstavlja istinski znak Boga.

Ono što je u kozmičkom vidu ništa, u stvari je sve i jedina vrijednost jer je egzistencijalni „za” jedini pravi božanski biljeg.







4. ZAKON VIŠKA, OBILJA



Napetost između milosti i etosa, između posvemašnjeg praštanja i krajnje obvezatnosti čovjeka, između činjenice da je čovjeku sve poklonjeno – jer on sam po sebi ne može ništa postići – i zahtjeva da se čovjek mora potpuno darovati: „Budite savršeni kao što je savršen Otac vaš nebeski” (Mt 5,48). Unutarnja veza je višak i obilje, to jest. Milost i zahtjev. To omogućuje zajednički unutrašnji kontinuitet.



Iz Govora na gori, u Mt 5,20, zaključujemo kako nema te pravednosti koja bi dostajala te ispunjavala zahtjev potpune pravednosti. Ljudi pate od trajnog nesavršenstva. „Ne ubij. Ne čini preljuba. Ne krši prisege” - u prvi mah kao da i nije teško da se čovjek osjeti pravednim. No, čovjek ipak sve to čini kada se ljuti, kada mrzi, kada ne prašta, kada je zavidan i kada daje maha požudi. Ta prividna pravednost je isprepletena s nepravdom svijeta. Također postaje jasno iz Govora na gori kako ljude nije moguće grupirati metodom crno – bijele tehnike već se svi pretapaju u sivilo općeg sumračja.

Tako tu nema govora o višku pravednosti.

Nitko po tome ne može ući u nebesko kraljevstvo, stupiti na područje zbiljske i potpune pravednosti. To je utopija sve dok isključivo ovisi o dobroj volji ljudi.

Tragedija je čovječanstva što nema ono malo dobre volje.

Granica ljudske pravednosti, ljudskih mogućnosti uopće, za snagu čovjeka je znak da je čovjek usmjeren na poklonjenu ljubav koja mu se nudi bez računa te ga tako čini sposobnim da ljubi. Na taj način čovjekova „pravednost”, koja dopušta darivanje njega samoga, postaje zakonom Božje pravednosti. Isus Krist je višak i preobilje te pravednosti. U Njemu je zaista, bez ikakve vlastite računice, prekipjela Božja pravednost, daleko nadmašujući ono neophodno; On je utjelovljena upornost neizmjerna viška Božje ljubavi kojom Bog predusreće i poništava ljudske promašaje.



Usprkos svemu ipak vrijedi imperativ kojim smo pozvani na višak, i onaj koji želi izračunati gdje završava dužnost i gdje se može domoći viška zasluga, taj je farizej, a ne kršćanin. Biti kršćaninom znači biti čovjek koji koji je svjestan da u svakom trenutku živi od milosti Božje i da se sva njegova pravednost sastoji od toga da i on bude milostiv ili kao prosjak koji je zahvalan za ono što je primio pa to velikodušno dijeli dalje.

Ljudska pravednost može se obistiniti samo ako odustanemo od vlastita zahtjeva i samo ako budemo velikodušni prema čovjeku i Bogu. To je pravednost na koju treba misliti kada molimo „oprosti kao što smo i mi oprostili”. Ova molba očituje se kao jedini pravi model kršćansko – ljudske pravednosti. Ona se sastoji u praštanju jer sam i sam primio oproštenje i živim od toga oproštenja.



Čudo umnoženja kruha (Mk 8,8): spominje se „višak” od sedam košara. Srž ovog izvještaja je upućivanje na ideju i zbilju suvišnoga i na postojanje mogućnosti da se učini i nešto više od onoga što je samo potrebno.

Pretvorba vode u vino na gozbi u Kani (Iv 2,1-11): tu nema riječi „višak”, ali je zato to prisutniji njezin smisao. Vino, na čudesan način nastalo od vode, predstavlja neobičnu količinu od 480-700 litara! Prema nakani evanđelista, oba izvještaja imaju u vidu središnju stvar kršćanskog kulta, Euharistiju. Prikazuju se kao božanski višak koji beskrajno nadmašuje sve ljudske potrebe baš kao i sve pravedne zahtjeve.

One upućuju na samog Krista koji je očevidni dokaz Božje rasipnosti. Ovi principi navode na strukturalni zakon prirode u kojoj život rasipa milijune klica da bi spasio jedno živo biće.

Priroda rasipa čitav jedan svijet da bi duhu, to jest čovjeku, pripravila mjesto.

Obilje i višak biljeg je i trag Božji u prirodi koju je On stvorio.

Na obilju se zasniva povijest spasenja. Bog je neshvatljivom rasipnošću potrošio jedan čitav svijet i sebe samoga da bi priveo spasenju zrnce prašine, čovjeka.

Ludost ljubavi može razumjeti jedino onaj koji ljubi. Njezin je zakon rasipnost, a pravo spokojstvo preobilje. Ukoliko je istina da se priroda hrani i živi od preobilja, ako je istina da je čovjek biće kojem je suvišnost života potreba, kako se onda možemo čuditi što je i objava suvišnost, i upravo zbog toga životna potreba, nešto božansko, ljubav u kojoj se ispunjuje smisao svijeta?





5. DEFINITIVNOST I NADA



Kršćanska vjera uči da je u Kristu obistinjeno spasenje ljudi, da je u Njemu neopozivo započela prava čovjekova budućnost koja je na taj način i prošlost i dio naše sadašnjosti. Ova izjava u sebi uključuje princip definitivnosti koji je od najvećeg značaja za kršćansku egzistenciju, odnosno za egzistencijalno opredjeljenje kršćanina.



S Kristom je završena Božja objava ljudima.



Razgovor Boga s čovjekom i Božja briga za svijet dosegli su svoj cilj u čovjeku Isusu, koji je Bog. Bogu je stalo do toga da riječju izrekne samoga sebe. Nakana razgovora je ispunjena kada se kroz riječ očituje ljubav i kad se u njoj susretnu dvije osobe. Smisao razgovora se nalazi u samim partnerima. Razgovor znači sjedinjenje. Tako je u Isusu Bog definitivno izrekao samoga sebe. Isus JEST Božja riječ i Bog. Riječima Karla Rahnera: „ Ništa se više novo ne kaže jer je sve rečeno i dano u Sinu ljubavi u kojem su Bog i svijet postali jedno.

Također je činjenica da je u Kristu postignut cilj objave i cilj svijeta, u kojem se dotiču božanstvo i čovještvo, i taj cilj predstavlja otvoren prostor.

Sjedinjenje koje se zbilo u jednoj prostorno – vremenskoj točki, u Isus iz Nazareta, mora obuhvatiti čitav svijet, čitavog „Adama”, čovječanstvo, i pretvoriti ga u „Kristovo tijelo”. Ono što se zbilo u Isusu Kristu početak je i kraj dok se ne postigne ova cjelokupnost. Svijet ionako ne može dospjeti dalje i postići nešto više nego što je Krist jer Bog je nešto najdalje i najviše; svaki napredak koji Ga prividno nadmašuje, pad je u prazno. Svijet Ga ne može nadmašiti i stoga je Krist kraj; svijet mora ući u Nj – zato je On stvarni početak.



Bog se već definitivno opredijelio za čovjeka.



U povijesti postoji nešto definitivno i to ne isključuje budućnost nego je otvara i omogućuje. To definitivno mora postojati i u životu čovjeka. Pouzdanje da definitivno već postoji, te da se baš u tome čovjeku nudi otvorena budućnost, karakteristično je za opći kršćanski stav prema stvarnosti. Za kršćanina ne vrijedi aktualizam već je on uvjeren da povijest korača naprijed. Napredak iziskuje definitivnost pravca i to je upravo razlika prema aktualističkom kruženju kojem nema kraja. Vjera je svjesna svoje otvorenosti prema budućnosti.

Vjera čovjeku predstavlja definitivan zahtjev. Ona ima razna razdoblja i stupnjeve i na taj način predstavlja trajni temelj ljudskog bitka koji je samo jedan.

To je i razlog da je vjera kadra dati i definitivne izjave (DOGMA i SIMBOL) kojima artikulira svoju unutrašnju definitivnost. Čovjek mora uvijek iznova učiti da razumije vjeru.



Bog je kroz Krista sklopio brak s čovječanstvom. Bračna zajednica stoji i pada s ovom vjerom. Izvan vjere brak postaje toliko nemoguć koliko je i neophodan tamo gdje vjere ima.







6. PRVENSTVO PRIMALAČKOG STAVA U ODNOSU NA POZITIVNE DATOSTI KRŠĆANSTVA





Čovjek se otkupljuje križem; Raspeti, koji je savršena otvorenost, pravo je čovjekovo otkupljenje. U ovoj postavki, u njezinoj strukturi izraženo je prvenstvo primalačkog stava u odnosu na činjenje i vlastiti uspjeh. U tome je možda i najveća razlika između kršćanskog principa nade i marksističke preinake ovog principa. Marksistički princip počiva na ideji pasiviteta utoliko što je proletarijat koji trpi i strada otkupitelj svijeta. No, trpljenje proletarijata koji putuje u besklasno društvo, mora poprimiti stvaran oblik u aktivnoj klasnoj borbi i jedino tako može doći do oduzimanja vlasti vladajućoj klasi i jedino se tako može postići jednakost svih ljudi. Ako je Kristov križ trpljenje „za”, patnja proletarijata je borba „protiv”. Ako je križ bitno djelo pojedinca za cjelinu, patnja proletarijata bitna je stvar partijski organizirane mase za nju samu. Tako ovi putovi idu suprotnim pravcima.



Za kršćansku vjeru vrijedi sljedeće: čovjek ne dolazi samom sebi onim što čini nego po onome što prima. On mora čekati poklon ljubavi, a ljubav nije moguće primiti nego samo kao poklon. Ljubav nije moguće „činiti” bez drugoga; čovjek mora čekati ljubav: ona je dar. Čovjek ne može na drugi način postati potpunim čovjekom nego tako da biva voljen i da se dade voljeti. Činjenica je da ljubav predstavlja najvišu mogućnost i najdublju čovjekovu nužnost koja znači najveću slobodu i nešto što se ne može iznuditi. A sve ovo znači da čovjek, s obzirom na svoj spas i sreću, ovisi o primanju. Ako to čovjek odbija, uništava sam sebe.

Djelatnost koja apsolutizira samu sebe i koja čovještvo želi ostvariti isključivo vlastitim snagama u suprotnosti je sa samim ljudskim bićem. Luis Evely je ovu spoznaju veličanstveno formulirao: „Čitava je povijest svijeta u bludnji zbog krive predodžbe koju je Adam imao o Bogu. Htio je biti poput Boga. Nadam se da u tome nikada niste gledali Adamov grijeh... nije li ga sam Bog na to naveo? Ali Adam je imao krivu predodžbu o UZORU. Mislio je da je Bog neovisno i autonomno biće, dostatno samo sebi. Da bi Mu postao nalik, pobunio se i postao neposlušan. No, kad se Bog objavio, kada je htio pokazati tko je, onda se pokazao kao ljubav, nježnost i izljev sebe sama, beskrajno zavoljevši ljude. Naklonost, ovisnost. Bog se pokazao poslušnim, poslušnim do križa. Vjerujući da će postati poput Boga, Adam se potpuno udaljio od Njega. Povukao se u samoću ne shvativši da je Bog ipak zajedništvo.”



Sve ovo predstavlja relativizaciju djela i činjenja. U tom svjetlu valja razumijeti i borbu svetog Pavla protiv „opravdanja iz djela”. Moramo dodati da se ljudski rad oslobađa upravo time što ga shvaćamo kao predzadnju veličinu.

Ljudska djelatnost moguća je jedino u mirnoći, opuštenosti i slobodi.

Naglašavajući prvenstvo primalačkog stava, ne želimo čovjeka potisnuti u pasivnost. To prvenstvo ne znači da čovjek može skrstiti ruke, kako nam to zamjera marksizam. Naprotiv, tek nam ovaj stav omogućuje da, u duhu odgovornosti ali opušteno, vedro i slobodno obavljamo poslove ovoga svijeta i da ih stavimo u službu ljubavi koja oslobađa.



Prvenstvo primalačkog stava uključuje pozitivne datosti kršćanstva i otkriva njihovu unutrašnju nužnost. Čovjek svoju najveću vrijednost ne može ostvariti vlastitim snagama; ona mu mora biti u slobodi poklonjena. Naš odnos prema Bogu ne može se zasnivati prema našem vlastitom projektu, na spekulativnoj spoznaji, nego on predstavlja pozitivnu datost onoga što nam stoji nasuprot, što nam dolazi kao nešto pozitivno, kao nešto što možemo primiti.

Ono što je slučajno i izvanjsko, za čovjeka je nužno; unutrašnja vrijednost toga postaje nam dostupnom tek kada nam ono dođe izvana.

Unutrašnja nužnost prividne povijesne slučajnosti kršćanske zbilje i neminovnost njezina pozitiviteta; slučajna činjenična istina ili nužna razumska istina.

Božji inkognito u ljudskom, povijesnom liku je „neminovan” - neophodan u smislu nužnosti slobode ljudske.











7. SAŽETAK: „BIT KRŠĆANSTVA”



Šest principa predstavljaju unutrašnju strukturu kršćanske egzistencije i formulu za suštinu kršćanske zbilje, to jest ovi principi u skraćenom obliku sačinjavaju „bit kršćanstva”.

Time je protumačen i smisao apsolutnosti kršćanstva. Ono što se pod time misli, dolazi na vidjelo u principima „pojedinac”, „za”, „definitivnost” i „pozitivitet”. U ovim temeljnim iskazima očituje se osobitost zahtjeva koji si kršćanska vjera postavlja i mora postaviti u odnosu na povijest religija, želi li ostati vjerna samoj sebi.



U spomenutih šest principa na neki smo se način upoznali s elementarnim česticama kršćanske zbilje iza koje se krije jedno jedincato i jednostavno jezgro te zbilje: poslije svega što je rečeno, bez opasnosti da izreknemo sentimentalnu frazu, možemo kazati da se ovih šest principa svode na jedan princip ljubavi.



Pravi kršćanin nije konfesionalni stranački drug nego onaj koji je kroz svoje kršćanstvo postao zaista čovječnim.

Pravi kršćanin nije onaj koji se ropski pridržava nekakva sistema normi a isključivo mu je stalo do sebe samoga nego onaj koji se toga oslobodio u korist jednostavne ljudske dobrote.

Ako je ljubav doista autentična, onda ona uključuje i vjeru. Samo tako princip ljubavi može biti potpun.

Gdje nema vjere, ljubav postaje proizvoljnim činjenjem.

A vidjeli smo kako je vjera izraz neminovna primalaštva čovjeka i izraz nedovoljnosti njegovih napora. Ljubav bi, inače, time što bi se pretvorila u samodopadnu pravednost, poništila sama sebe.



Dakle, vjera i ljubav međusobno se uvjetuju i traže.

Unutar principa ljubavi prisutan je i princip nade koja traži cjelinu nadilazeći pojedinačni trenutak.



Na kraju nas naše razmišljanje, samo po sebi, navodi na riječi kojima je Pavao označio temeljne stupove kršćanske zbilje: „Sada ostaje vjera, nada i ljubav – to troje – ali je najveća među njima ljubav” (1 Kor 13,13).

Tako je nekada govorio sadašnji papa Emeritus, Benedikt XVI u svojim predavanjima. „Uvod u kršćanstvo”, str. 218 do 245., Joseph Ratzinger, predavanja o apostolskom vjerovanju, KS Zagreb 1993. godine. 05.11.2020. 20:24



Ištite i dat će vam se! Tražite i naći ćete! Kucajte i otvorit će vam se!”

Mt 7,7

Život je dug

 


Svjetlo dođe u moj stan

kao uvijek, kao mnogim danima

u tom dugom postojanju mome.

Bogu to je kao kratak san,

a ipak je sav u suzama mi slanima

svakog trena i sekundi što me slome.



Puno dana, milijarde časaka

da mi srce samo malo zatreperi

kad mi misao na kraj proleti.

Kao laki treptaj svih podataka

vječnost mi u Bogu i u mojoj vjeri

obećava život nebeski i sveti.



Vidim širom otvorena vrata

gdje sam samo neko sitno zrnce

koje stupa pred božanske veličine.

Toga dana, toga jutra i tog sata

uskrsnuće uzrokuje duši trnce

koji ne znaju za sve moje pličine.



Uzdrhtala anđelima dajem da me vode

i bez riječi odgovaram na sva pitanja,

baš onako kao da sam u molitvi sada;

isti mi je doživljaj lakoće i slobode,

milosti i moći koji prate moja skitanja

dok u srcu izvjesna sigurnost vlada.



Toliko je prilika u jednom dahu

ta života zemaljska, vremenita

da se duša Kristom osokoli.

Nema mjesta pesimizmu ili strahu

dok je časom uskrsnuća sva bremenita,

dok u Milosti nebeskoj Boga moli.

05.11.2020. 04:58





Tuesday, November 3, 2020

Ispraćaj

 


Znam, znam da ovo nije rastanak,

ali moje tijelo ne da se, ne priznaje,

iz njega se nešto čupa, grabi.

Osjećaji snivaju svoj stari sanak,

oči ljubljene i tamne, duša što se daje

i na licu jedan osmijeh slabi.



Sjećanja su živa kao, evo sada, doživljaji;

ja te imam pred sobom još jače,

slušam tvoje misli i čujem ti glas.

Tvoj mi pogled na me sav se sjaji,

a čelo mi bolno neke smetnje tlače.

Reci, zar je takav naš posljednji spas?



Je l' nam dao svemogući Bog

da nam to odvajanje ne sjeda,

da je tako teško prerezati veze

koje najviše su duh od srca tvog?

I hod je težak kroz to tlo od meda,

ništa ne pomažu bijele breze.



Zar to nije onaj dokaz od poklada vjere

koju oboje smo gajili svom snagom,

koju dao nam je zajednički Tata:

da se međusobno ljubimo bez mjere,

da se priklonimo Evanđelju blagom

i da uvijek ostavljamo otvorena vrata?



Zar to nije dokaz da smo skupa srasli

kao samo jedno tijelo, kao jedna duša,

još od onog trena kad smo se pronašli?

Da smo nebeskoga tijela zajedništvom rasli,

da smo postali oaza usred pomora i suša,

da smo s malo svijesti i u vječnost zašli?

03.11.2020. 03:42





Sunday, November 1, 2020

Uskrsnuće tijela

 



Glava I

Sadržaj novozavjetne nade u uskrsnuće


Članak o uskrsnuću tijela stavlja nas pred neobičnu dilemu. Nanovo smo otkrili nedjeljivost čovjeka; s novim intenzitetom živimo svoju tjelovitost i doživljavamo je kao neophodan način za ostvarenje jedinstvenog čovjekova bića. Tako onda možemo na nov način razumjeti i biblijsku poruku koja ne obećava besmrtnost duši odvojenoj od tijela, već čitavu čovjeku.

Na temelju takvog shvaćanja u našem se stoljeću posebno evangelička teologija svjesno suprotstavila grčkoj nauci o besmrtnosti duše, koja se s nepravom smatra i kršćanskim idejnim dobrom.

A zapravo tu dolazi do izražaja potpuno nekršćanski dualizam; jedino kršćanska vjera zna da Božja moć može mrtve probuditi na život.

No, ovdje se odmah pojavljuju sumnje. Grčka nauka o besmrtnosti jest doduše problematična, ali zar biblijska poruka nije za nas kudikamo neshvatljivija?

Lijepo je postaviti se na stanovište da čovjek znači jedinstvo, ali tko bi sebi, polazeći od naše današnje slike svijeta, bio kadar zamisliti uskrsnuće tijela?

To bi uskrsnuće uključivalo, tako se barem čini, novo nebo i novu zemlju, zahtijevalo bi tjelesa koja ne umiru i kojima ne treba hrane, iziskivalo bi potpuno izmijenjeno stanje materije.

A zar sve to nije zapravo potpuno apsurdno, do kraja protivno našem shvaćanju materije i njezinih oblika ponašanja pa zato i nepopravljivo mitološko?


Mislim da se do stvarnog odgovora može doći samo ako se pažljivo ispitaju bitne intencije biblijske poruke i ako se pri tom ponovno razmisli i o odnosu biblijskih i grčkih predodžbi.

Naime, susret ovih dviju vrsta predodžbi dao je poticaj promjeni njihova poimanja, a izvorne intencije sakrio je u jednom skupnom, općem gledanju.


U prvom redu, nada u uskrsnuće mrtvih jest upravo osnovni oblik biblijske nade u besmrtnost; u Novom zavjetu ta se nada u biti ne javlja kao popunidbena ideja o besmrtnosti duše koja bi prethodila novozavjetnoj koncepciji i bila o njoj neovisna, već se javlja kao osnovna tvrdnja o čovjekovoj sudbini.


Već u kasnom židovstvu postojali su začeci jedne nauke o besmrtnosti, ali grčkoga kova. I to je sigurno jedan od razloga zašto se u grčko – rimskom svijetu nije mogao više shvatiti sveobuhvatni karakter ideje o uskrsnuću. Štoviše, sada se smatralo da se u grčkoj predodžbi o besmrtnosti duše i u biblijskoj poruci o uskrsnuću mrtvih krije po pola odgovora na pitanje o vječnoj čovjekovoj sudbini pa su se tako jedan i drugi odgovor zbrojili. Grčkoj spoznaji o besmrtnosti duše pridodana je objava sadržana u Bibliji, koja govori kako će na kraju vremena i tijela uskrsnuti, da bi i ona zauvijek dijelila sudbinu duše: prokletstvo ili blaženstvo.


Nasuprot tome, moramo utvrditi da tu izvorno zapravo nije bila riječ o dvjema komplementarnim predodžbama; naprotiv, to su dva različita, ali cjelovita nazora koje nije moguće jednostavno zbrajati.

Oni imaju posve različitu predodžbu o čovjeku, Bogu i budućnosti, i zato se i jedno i drugo shvaćanje može zapravo razumjeti samo kao pokušaj da se pruži cjelovit odgovor na pitanje o ljudskoj sudbini.


Grčko se shvaćanje temelji na zamišljanju da je čovjek složen od dvije različite supstancije; jedna od njih (tijelo) propada, a druga (duša) po sebi je nepropadljiva i zato opstoji dalje. Još više, duša postiže tek onda svoju potpunu izvornost kad se odijeli od tijela, koje je strano njezinoj biti.



Biblijska koncepcija, naprotiv, pretpostavlja nedjeljivo jedinstvo čovjeka; na primjer, u Svetom pismu nema riječi kojom bi se označavalo samo tijelo (odvojeno i različito od duše) i, obratno, i riječ „duša” označava u najviše slučajeva čitavog čovjeka koji tjelesno egzistira; oni rijetki tekstovi u Bibliji, u kojima se najavljuje drugačije gledanje, lebde na neki način između grčkog i hebrejskog mišljenja, ali ni u kom slučaju ne napuštaju biblijsko gledanje.

Kad je, dakle, riječ o uskrsnuću mrtvih (ne tjelesa!), Biblija ima u vidu spasenje jedinstvenog, nedjeljivog čovjeka, a ne samo sudbinu jedne (a k tome možda i sekundarne) polovine čovjeka.

Prema tome, jasno je da se suština vjere u uskrsnuće uopće ne sastoji u tome da će tijelo biti vraćeno, na što smo mi u svom mišljenju tu vjeru reducirali; to stoji, mada se u Bibliji upotrebaljava isključivo slika o vraćanju tijela.

A što je onda pravi sadržaj onoga što Biblija svojom slikom, znakom o uskrsnuću mrtvih želi ljudima navijestiti kao njihovu nadu? To se može naprije otkriti ako se biblijsko gledanje suoči s dualističkom koncepcijom antičke filozofije:


1. Ideja besmrtnosti – ili, biblijskim rječnikom: ideja uskrsnuća – odnosi se na besmrtnost „osobe”, tj. na besmrtnost čovjeka kao JEDNE cjeline.

U grčkom poimanju čovjek kao tipično biće jest raspadljiv produkt koji kao takav ne nastavlja živjeti, već se zbog svoje heterogene strukture od tijela i duše razdvaja i polazi dvama različitim putovima; u biblijskom pak vjerovanju upravo to ljudsko biće kao takvo postoji i dalje, makar i preobraženo.



2. Riječ je o „dijaloškoj” besmrtnosti (Bog, naime, čovjeka, koji je umro, budi na novi život). Besmrtnost, dakle, nije po sebi razumljiva stvar, niti jednostavno posljedica nedjeljivosti, nego je djelo bića koje ljubi i koje ima moć da čovjeka nanovo oživi. Čovjek ne može potpuno propasti zato jer je on predmet Božje spoznaje i Božje ljubavi. Svaka ljubav teži za vječnošću; Božja pak ljubav ne samo da za njom teži nego je takvom i čini: ona sama jest vječnost. I, stvarno, biblijska ideja o uskrsnuću neposredno je izrasla iz ovog dijaloškog motiva: onaj koji se moli, u svojoj vjeri zna da će Bog uspostaviti pravdu (Job 19,25; Ps 73,23); čovjek koji vjeruje, siguran je da će oni koji su trpjeli radi Božje stvari imati udjela u dobrim obećanjima (2 Mak 7,9).


Kako besmrtnost u biblijskom smislu ne proizlazi iz vlastite moći stvari koja bi po sebi bila neuništiva, već proizlazi iz dijaloškog odnosa čovjeka prema Stvoritelju, ona se mora zvati uskrsnućem (u tranzitivnom smislu, tj, uskrišenjem). A kako Stvoritzelj nema u vidu samo dušu, nego čovjeka koji se ostvaruje u povijesnoj tjelesnosti, i upravo NJEMU poklanja besmrtnost, besmrtnost se onda mora zvati uskrsnućem mrtvih, odnosno uskrsnućem ljudi.

Ovdje treba spomenuti da i u obrascu našeg Simbola gdje se govori o „uskrsnuću tijela”, riječ „tijelo” (put) znači zapravo „svijet ljudi”, „ljudski svijet” (na način biblijskog izražavanja, npr.: „Svako će TIJELO vidjeti Božje spasenje” itd.). Ni ovdje se ta riječ ne shvaća u smislu tjelesnosti koja bi bila odvojena od duše.




3. Činjenica da se uskrsnuće očekuje na „sudnji dan”, to jest na svršetku povijesti, i u zajednici sa svim ljudima, upućuje na općeljudski značaj ljudske besmrtnosti. Besmrtnost se, dakle, odnosi na sve čovječanstvo, jer pojedinac je živio od njega, za njega i s njime, pa će na temelju toga i primiti blaženstvo ili prokletstvo. U biti ta se činjenica nameće od sebe iz općesvjetskog karaktera biblijske ideje o besmrtnosti.

Duši, kako ju je poimalo grčko mišljenje, tijelo i povijest jest nešto posve izvanjsko; duša egzistira i dalje kad se odvoji, a zato joj ne treba drugog bića.

Nasuprot tome, za čovjeka kojega se shvaća kao jedinstvo, su – čovječnost je konstitutivna stvar; ako ON ima i dalje živjeti, onda ova dimenzija ne može nikako biti isključena.

Tako je, s biblijskog stanovišta, riješeno vrlo sporno pitanje da li je poslije smrti moguće zajedništvo ljudi; a to se pitanje moglo uopće i pojaviti samo zato što su kod samog polazišta prevladali grčki misaoni elementi. Ako se, naime, vjeruje u „zajedništvo svetih”, onda biva izlišna misao o anima separata (o „odijeljenoj duši”, o čemu govori školska teologija).


Sve ove misli postale su u svom punom opsegu moguće tek u novozavjetnoj konkretizaciji biblijske nade – jer sam Stari zavjet u krajnjoj liniji ne rješava pitanje o čovjekovoj budućnosti. Čovjekova se budućnost definitivno otvara tek s Kristom, s čovjekom koji je „jedno s Ocem”, čovjekom po kome je ljudsko biće ušlo u Božju vječnost. Tek u njemu, „drugom Adamu”, dobiva čovjek kao pitanje svoj konačni odgovor. Krist je u potpunosti čovjek; zato u njemu i jest prisutno pitanje koje se zove „mi ljudi”. No, on je u isti mah i Božji glas, upravljen nama, on je „Božja riječ”. Onaj razgovor između Boga i čovjeka, koji se vodi od početka povijesti, u njemu je ušao u jedan novi stadij: u njemu je Božja riječ postala „tijelom”, zbiljski ukorijenjena u našoj egzistenciji. A ako dijalog Boga i čovjeka znači život, ako je istina da Božji sugovornik ima u sebi život upravo zato što mu se obratio onaj koji vječno živi, onda to znači da sam Krist kao Božji govor upravljen nama jest „uskrsnuće i život” (Iv 11,25). A to nadalje znači: onaj koji se nastanio u Kristu, to jest onaj koji vjeruje, našao je mjesto u Božjoj spoznaji i ljubavi, što i jest besmrtnost: „Tko vjeruje u Sina, IMA vječni život” (Iv 3,15; 3,36; 5,24). Samo se odatle može razumjeti misaoni svijet četvrtog evanđeliste, koji u svom prikazu o Lazarovu uskrsnuću želi objasniti svojim čitaocima da uskrsnuće nije samo neko daleko zbivanje na kraju vremena, već da se ono događa, po vjeri. Onaj tko vjeruje, nalazi se u razgovoru s Bogom koji je život i koji nadvladava smrt.


Na taj način bivaju usklađene prividno oprečne razine u biblijskoj ideji o besmrtnosti, a to su „dijaloška” razina, koja se neposredno odnosi na Boga, te razina su- čovječnosti.

Jer u Kristu, čovjeku ussrećemo Boga; ali u njemu susrećemo i zajednicu drugih ljudi koji preko njega idu k Bogu, a time i u međusobno zajedništvo. Onaj tko je u njemu našao usmjerenje prema Bogu, taj je u isti mah našao i usmjerenje prema zajednisi čovječanstva, i samo onaj tko prihvati tu zajednicu, samo se taj približuje Bogu jer Bog ne postoji izvan Krista, dakle ni negdje izvan cjelokupnosti ljudske povijesti i njenog općeljudskog, zajedničkog kretanja.


Time se objašnjava i pitanje o „prijelaznom stanju” od smrti do uskrsnuća. Početak zajedništva s Kristom po vjeri jest početak uskrsnuća, i zato ono nadživljuje smrt (Fil 1,23; 2Kor 5,8; 1Sol 5,10).




Glava II

Bitna neumrlost čovjeka



Bitni sadržaj navješćivanja uskrsnuća ima smisao u tom da se ljudima obznani kako će oni osobno i dalje živjeti, ne svojom snagom već zato što ih Bog tako poznaje i ljubi da više ne mogu propasti.

Nastavit će živjeti ono suštinsko u čovjeku, a to je osoba. Ono što je dozrelo i dalje opstaje na drugačiji način jer živi u Božjem sjećanju. U tu budućnost spada i element su-čovječnosti; zato će budućnost pojedinog čovjeka biti dovršena tek onda kad bude ispunjena i budućnost svijeta...


Moramo se upitati a što onda čini čovjeka čovjekom? Što je njegova konačna specifičnost?


Promatrajući odozgo, ona se sastoji u tome što se Bog čovjeku obraća i čovjek je Božji partner u dijalogu, biće koje Bog doziva.


Promatrajući odozdo, čovjek je ono biće koje se svojim mišljenjem može uzdići do Bog, biće koje je otvoreno transcendenciji. To je čovjekov konkretni smisao.

Čovjek je na poseban način obuzet Božjim htijenjem, spznajom i ljubavlju. Ako kažemo da ima duhovnu dušu, to znači da ga je Bog pozvao na vječni dijalog i da je zato sposoban Boga spoznati i odgovoriti mu.


Imati dušu” znači biti dijaloški partner Boga.






Glava III

Problem uskrslog tijela


Ključ za razumijevanje toga pitanja jest redak 50 u 15. glavi Pavlove Prve poslanice Korinćanima:


Ovo, braćo, tvrdim: tijelo i krv ne mogu baštiniti kraljevstvo Božje; niti raspadljivo baštiniti neraspadljivo”.


Također i Ivan 6,63 je kudikamo srodniji tekst nego što se u prvi mah može činiti. Nakon što je sa svom oštrinom naglasio realnu prisutnost tijela i krvi Isusove u euharistiji, stoji:


Duh je onaj koji oživljava, a tijelo ne vrijedi ništa.”


U oba teksta se raspravlja kršćanski realizam tijela. Ivan naglašava realnost sakramenata, uskrsnuća Isusa i njegovoga tijela, u čemu mi Isusovom zaslugom imamo i mi udjela.

Pavao ide za tim da istakne realnost uskrsnuća „tijela”, realnost uskrsnuća ljudi, kršćana, i da pokaže kako je time ostvareno naše spasenje.

Oba naglašavaju da kršćanska realnost znači realnost s onu stranu fizike, realnost Duha Svetoga.



U grčkom jeziku riječ „soma” znači tijelo, ali znači i samobitnost. Soma može biti i „sarx”, tijelo u zemaljsko-povijesnom smislu, u smislu kemijske i fizikalne zbilje. Postoji opreka između tjelesnog tijela i tijela koje je prožeto duhom.


I Ivan i Pavao naglašavaju kako „uskrsnuće puti” i „uskrsnuće tijela” ne znači „uskrsnuće tjelesa” (u fizikalnom smislu). Pavao ne naučava uskrsnuće tjelesa, nego osoba i nema u vidu vraćanje bioloških tvorevina nego drugovrsnost uskrslog života, a uzor za to je život uskrslog Gospodina.


O ponovnom Kristovom dolasku se to već spominje i tumači. Ako je kozmos povijest i ako je materija moment u povijesti duha, onda ne predstoji neko neutralno su-postojanje duha i materije nego neki konačni „kompleksitet”, u čemu će svijet postići svoje jedinstvo.



Cilj kršćanina nije neko privatno blaženstvo već dovršenje svega. On vjeruje u Krista, i zato vjeruje u budućnost svijeta, a ne samo u svoju budućnost. On zna da postoji smisao koji on ne može nikako uništiti.


Novi svijet koji je na svršetku Biblije predočen u slici konačnog Jeruzalema, nije utopija nego zbilja kojoj, u vjeri, idemo u susret.

Kršćanina nosi pouzdanje jer vjeruje da je Krist otkupio svijet i da je na djelu njegovo oslobođenje: to mu i daje opravdanje i polet da bude kršćanin. (Joseph Ratzinger: Uvod u kršćanstvo, str.323 sl//.) 01.11.2020. 16:46

Danijelov Slavospjev stvorenja Bogu



Blagoslovljen budi, Gospodine,
    Bože otaca naših, *
    hvaljen i uzvisivan dovijeka!

Blagoslovljeno, slavno i sveto Ime tvoje, *
    hvaljeno i uzvisivano dovijeka!
Blagoslovljen budi u Domu svete slave svoje, *
    hvaljen i slavljen dovijeka!

Blagoslovljen budi na prijestolju
    kraljevstva svoga, *
    hvaljen i uzvisivan dovijeka!

Blagoslovljen, ti što istražuješ bezdane 
    i sjediš nad kerubima, *
    hvaljen i uzvisivan dovijeka!

Blagoslovljen budi na svodu nebeskom, *
    hvaljen i slavljen dovijeka!

Sva djela Gospodnja,
    blagoslivljajte Gospodina: *
    hvalite i uzvisujte ga dovijeka!

Dn 3,52-57


Sva djela Gospodnja, blagoslivljajte Gospoda: *

    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Anđeli Gospodnji, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Nebesa, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Sve vode nad nebesima, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Sve sile Gospodnje, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Sunce i mjeseče, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Zvijezde nebeske, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Sve kiše i rose, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Svi vjetrovi, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Ognju i žare, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Studeni i vrućino, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Rose i mrazovi, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Lede i studeni, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Tuče i snijezi, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Noći i dani blagoslivljajte Gospoda: *
     (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Svjetlo i tmino, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Munje i oblaci, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Zemlja neka blagoslivlje Gospoda: *
    neka ga hvali i uzvisuje dovijeka!
Bregovi i brežuljci, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Sve raslinstvo na zemlji, blagoslivljaj Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Izvori, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Mora i rijeke, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Kitovi i sve što se miče u vodama, blagoslivljajte Gospoda:*
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Ptice nebeske, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Sve divlje i pitome životinje, blagoslivljajte Gospoda:*
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Sinovi ljudski, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Izraele, blagoslivljaj Gospoda: *
    hvali i uzvisuj ga dovijeka!
Svećenici Gospodnji, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Sluge Gospodnje, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Dusi i duše pravednih, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Sveti i ponizni srcem, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Hananijo, Azarjo, Mišaele, blagoslivljajte Gospoda: *
    (hvalite i uzvisujte ga dovijeka!)
Blagoslivljajmo Oca, Sina sa Svetim Duhom, *
    hvalimo i uzvisujmo ga dovijeka!
Blagoslovljen budi, Gospodine, na svodu nebeskom, *
    hvaljen i slavljen dovijeka!
 
Dn 3,57-88, 56

(Na kraju ovog hvalospjeva NE govori se Slava Ocu.)


 

BLAŽENSTVA

 


Evanđeoska besjeda na gori 


Blaženstva


Ugledavši mnoštvo, uziđe na goru. I kad sjede, pristupe mu učenici. 2On progovori i stane ih naučavati:

3»Blago siromasima duhom:
njihovo je kraljevstvo nebesko!
4Blago ožalošćenima:
oni će se utješiti!
5Blago krotkima:
oni će baštiniti zemlju!
6Blago gladnima i žednima pravednosti:
oni će se nasititi!
7Blago milosrdnima:
oni će zadobiti milosrđe!
8Blago čistima srcem:
oni će Boga gledati!
9Blago mirotvorcima:
oni će se sinovima Božjim zvati!
10Blago progonjenima zbog pravednosti:
njihovo je kraljevstvo nebesko!«

11»Blago vama kad vas – zbog mene – pogrde i prognaju i sve zlo slažu protiv vas! 12Radujte se i kličite: velika je plaća vaša na nebesima! Ta progonili su tako proroke prije vas!« Mt 5,1-12



Prava molitva. Očenaš

(Lk 11, 2–4)
»Kad molite, ne blebećite kao pogani. Misle da će s mnoštva riječi biti uslišani. 8
Ne nalikujte na njih. Ta zna vaš Otac što vam treba i prije negoli ga zaištete. 9Vi, dakle, ovako molite:


Oče naš, koji jesi na nebesima!
Sveti se ime tvoje!

10Dođi kraljevstvo tvoje!
Budi volja tvoja
kako na nebu tako i na zemlji!

11Kruh naš svagdanji daj nam danas!

12I otpusti nam duge naše
kako i mi otpustismo
dužnicima svojim!

13I ne uvedi nas u napast,
nego izbavi nas od Zloga!’« 

Mt 7,1-13


Saturday, October 31, 2020

Čežnja za Bogom


 

Psalam 63


Čežnja za Bogom

 „Psalam. Davidov.
Dok David bijaše u Judejskoj pustinji.
2O Bože, ti si Bog moj:
gorljivo tebe tražim;
tebe žeđa duša moja, tebe želi tijelo moje,
kao zemlja suha, žedna, bezvodna.

3U Svetištu sam tebe motrio
gledajuć’ ti moć i slavu.


4Ljubav je tvoja bolja od života,
moje će te usne slavit’.

5Tako ću te slavit’ za života,
u tvoje ću ime ruke dizati.

6Duša će mi biti kao sala i mrsa sita,
hvalit ću te kliktavim ustima.


7Na postelji se tebe spominjem,
u bdjenjima noćnim mislim na tebe.

8Ti postade meni pomoć,
kličem u sjeni krila tvojih.

9Duša se moja k tebi privija,
desnica me tvoja drži.”


Popular posts