Saturday, October 24, 2020

Isusove tri metafizičke dimenzije

 



Govor o uzlasku na nebo i o silasku nad pakao (podzemlje), to je za našu generaciju, koju je Bultmann probudio na kritičnost, izraz one trostupnjevite slike svijeta koju zovemo mitskom i smatramo je definitivno prevladanom. Svijet „gore” i „dolje” jest posvuda samo svijet, posvuda podložan istim fizikalnim zakonima, svijet koji se u biti posvuda može istraživati na isti način. U njemu nema stupnjeva, katova, a pojmovi „gore” i „dolje” relativni su, ovisno o stanovištu promatrača. Štoviše, kako ne postoji neka apsolutna središnja točka (a posve je sigurno da zemlja to nije), onda se uopće više ne može govoriti o „gore” i „dolje” - ili o „lijevo” i „desno”; kozmos više nema stalnih pravaca...

Nema više prostorno shvaćene trostupnjevitosti svijeta. No, da li se u vjerskim iskazima o Gospodinovu silasku nad pakao i uzlasku na nebo uistinu pomišljalo na to? Sigurno da je predodžbeni materijal uzet iz takve slike svijeta, ali isto je tako sigurno da to za vjeru nije bilo ono odlučujuće, bitno. Štoviše, ova dva članka vjere, zajedno s priznavanjem povijesnog Isusa, izriču sveopću dimenziju ljudske egzistencije, koja doduše ne obuhvaća tri kozmička stupnja, ali zato obuhvaća tri metafizičke dimenzije. Zato i jest dosljedno kada pristaše onog stava koji sebe u ovaj trenutak smatra modernim odbacuju ne samo uzlazak na nebo i silazak u pakao nego i povijesnog Isusa, to jest sve tri dimenzije ljudske egzistencije; on što preostaje može još biti samo različito oslikana utvara, pa i nije slučajno da se nitko više ne želi ozbiljno na nju pozivati.


No, što zapravo znače ove tri spomenute dimenzije?

Silazak u pakao (podzemlje) ne smijemo shvatiti u doslovnom smislu, kako to ne znači neku vanjsku, prostornu dubinu kozmosa; jer ona je za ovaj događaj potpuno nebitna.

U onom temeljnom tekstu, u molitvi što je Raspeti upravlja Bogu koji Ga je napustio, nema nikakve kozmičke aluzije. Štoviše, „silazak u pakao” svraća nam pogled prema dubini ljudske egzistencije, koja seže do ponora smrti, do oblasti beskrajne samoće i uskraćene ljubavi, obuhvaćajući tako i dimenziju pakla i noseći je u sebi kao vlastitu mogućnost. Pakao, to jest ono postojanje kojim se čovjek definitivno uskraćuje drugome, nije neka kozmografska datost, već dimenzija ljudske naravi, njezin mogući bezdan. Danas nam je bolje nego ikada ranije poznato da svačija egzistencija dotiče tu dubinu. A kako je čovječanstvo u krajnjoj liniji „jedan čovjek”, ta se dubina ne tiče samo pojeinca, već pogađa sav ljudski rod, pa je on zato kao cjelina mora podnijeti. Sada možemo shvatiti i to, zašto je Krist, koji je „novi Adam”, podnio tu sveljudsku dubinu i zašto nije htio biti neka uzvišena iznimka; a s druge strane, opet, tek je sada u svoj svojoj dubini postalo moguće i posvemašnje uskraćenje.


Kristov pak uzlazak na nebo upućuje prema drugoj krajnosti ljudske egzistencije kojoj je omogućen beskrajan uspon nad samu sebe ili beskrajni pad. Kao protupol radikalnoj samoći i uskraćenoj ljubavi, ta egzistencije nosi u sebi mogućnost da dođe u dodir sa svim ostalim ljudima, i to u dodiru s božanskom ljubavlju, tako da čovještvo može u neku ruku svoje geometrijsko mjesto naći unutar same Božje biti.


Ove dvije čovjekove mogućnosti, koje se predočuju izrazima nebo i pakao, mogućnosti su na potpuno različit način.

Ponor, pad koji zovemo paklom može sebi stvoriti samo čovjek sam. To moramo još jače izraziti: pakao se zapravo sastoji u tome što čovjek ne želi ništa primati, već hoće biti sam sebi dovoljan. Pakao je izraz čovjekove zatvorenosti u samome sebi. Bit, dakle, tog ponora, te dubine sastoji se u tome što čovjek ne želi ni neće ništa primiti već bi htio biti potpuno ovisan o sebi, da bude dostatan samomu sebi. Kad takav stav postane krajnje radikalan, čovjek biva bićem koje je nedodirljivo, osamljeno i koje se uskraćuje. Pakao znači htijenje: biti sam, a to se zbiva kad se čovjek zatvara.


Nasuprot tome, bit onoga „gore”, što smo nazvali nebom, jest u tome da se ono može jedino primiti, za razliku od pakla koji čovjek sam sebi stvara. „Nebo” je po svojoj biti takva zbilja koju čovjek nije sam stvorio, niti je može stvoriti; skolastičkim jezikom rečeno, nebo kao milost jest „donum indebitum et superadditum naturae” (dar koji je naravi nadodan, a koji joj po sebi ne pripada). Nebo kao ispunjena ljubav može čovjeku uvijek biti samo darovano; a pakao jest samoća onoga koji e želi to prihvatiti, onoga koji odbija status prosjaka te se povlači u samoga sebe, oslanjajući se na vlastite snage.




Tek se na osnovu toga može sada kazati što se zapravo s kršćanskog stanovišta misli pod riječju nebo. Nebo se ne smije shvaćati kao neko vječno, iznadsvjetsko mjesto, ali niti jednostavno kao neka vječna metafizička oblast. Štoviše, moramo reći da stvarnosti „nebo” i „Kristov uzlazak na nebo” nerazdjeljivo idu skupa; tek na temelju toga odnosa postaje jasan i onaj kristološki, personalni, povijesno usmjereni smisao kršćanske poruke o nebu. Ili, drugim riječima: nebo nije mjesto koje bi prije Kristova uzlaska bilo nekom pozitivističkom Božjom odlukom o kazni zatvoreno, da bi jednoga dana, isto tako pozitivistički, postalo otvoreno. Naprotiv, stvarnost koju zovemo nebom nastaje u prvom redu sjedinjenjem Boga i čovjeka. Nebo treba definirati kao susret ovih dvaju bića; taj susret između Boga i čovjeka definitivno se zbio u Kristu kad je nadrastao bios, prošavši kroz smrt u novi život. Nebo je, dakle, ona budućnost čovjeka i čovječanstva koju ono ne može sebi dati, te mu biva zatvorena sve dotle dok se čovječanstvo pouzdaje samo u sebe; prvi put i iz osnove se ta budućnost otvorila u čovjeku koji je svoje egzistencijalno mjesto imao u Bogu i po kojemu je Bog ušao u čovjeka.



Stoga nebo nije nikada tek privatna sudbina pojedinca; ono je nužno i stvar „zadnjeg Adama”, konačnog čovjeka, pa prema tome nužno i stvar sveukupne budućnosti čovjeka.

Neke hermeneutičke spoznaje:

Jedna od najupadljivijih biblijskih datosti koja egzegetima i teolozima zadaje i suviše muke nekako u ovih posljednjih pola stoljeća jest takozvana skora eshatologija. To jest: prema Isusovoj poruci i poruci apostola izgleda kao da neposredno predstoji svršetak svijeta. Može se reći da je poruka o skorom svršetku bila upravo jezgra Isusova propovijedanja i Crkve koja je nastajala. Isusov lik, Njegova smrt i uskrsnuće dovode se na neki način u vezu s tim zamišljajem, a ta je veza nama potpuno neobična i nerazumljiva.... Uskrsnuće i uzlazak na nebo opisali smo kao definitivno sjedinjenje čovjeka s Bogom, kao sjedinjenje koje čovjeku pruža mogućnost trajnog bivstvovanja, Ta dva događaja pokušali smo shvatiti kao nadmoć ljubavi nasuprot smrti i tako odlučujuću „mutaciju” čovjeka i kozmosa kojom je provaljena granica biosa i stvoren jedan novi životni prostor.

Kada se sve to zbude, to je onda početak „eshatologije”, svršetka svijeta. Prijelazom granice smrti otvorena je dimenzija budućnosti čovječanstva, njegova je budućnost zapravo već započela. Nada pojedinca u besmrtnost i mogućnost čovječanstva usmjerena na vječnost se međusobno prožimaju te postaju jedno u Kristu koji je „središte” i „svršetak” povijesti.



Još jedna misao, Gospodinov uzlazak na nebo jednako je važan za razumijevanje onostranosti ljudske egzistencije kao i za razumijevanje ovostranosti, odnosno za pitanje kako se onostranost i ovostranost mogu susresti, dakle za pitanje o mogućnosti i smislu čovjekova odnosa prema Bogu... Veličina pravoga Boga koji nas može čuti jest upravo u tome što za Njega ni najmanja stvar nije premalena, a ni najveća prevelika. On je kao Logos posvudašnja riječ koja stvaralački izriče, a također i posvudašnji um pred kojim je sve otkriveno i za koji ništa nije tako sitno da bi moglo ostati isključeno.

Bog može čuti, ali da li može i uslišati? Ili, da nije prošnja na kraju krajeva pobožni trik da se čovjek psihički uzdigne i utješi je – rijetko je kada sposoban za uzvišenije oblike molitve? Ne služi li sve to samo tome da se čovjek nekako pokrene prema transcendenciji?

Ono što je vječno ostaje vječno, a što je vremenito ostaje vremenito. Nema puta koji bi to dvoje povezivao.



Današnje mišljenje uglavnom podliježe zamišljanju da je vječnost na neki način zatvorena u svoju nepromjenjivost; Bog izgleda kao sužanj svog vječnog plana koji je zamislio prije svih vjekova. Nema nikakvih odnosa između „biti” i „nastajati”. Vječnost je shvaćena posve negativno: kao bezvremenost, kao nešto drugo u odnosu na vrijeme...

A vječnost nije nešto prastaro, nešto što je bilo prije vremena; ona je posve drugo, nešto što se prema vremenu koje teče odnosi kao njegovo DANAS kao njegova zbiljska današnjost; a opet, za sebe, ona nije zatvorena u neko prije i poslije, već je ona, štoviše, moć sadašnjosti u svako vrijeme. Vječnost ne stoji nekako uz vrijeme, bez odnosa prema njemu; naprotiv, ona je stvaralačka moć svega vremena, moć koja vrijeme što otječe obuhvaća u svojoj jedinstvenoj sadašnjosti omogućujući mu tako postojanje. Ona nije bezvremenost već mogućnost kojoj je svojstvo da vlada svakim vremenom. Kao ono danas koje je istovremeno svim vremenima, vječnost može djelovati unutar svakog vremena.



Utjelovljenje Boga u Isus Kristu, čime su se vječni Bog i vremeniti čovjek sjedinili u jednoj jedinoj osobi, nije ništa drugo do vrhunska konkretizacija Božje vlasti nad vremenom.



U činjenici Isusove ljudske egzistencije Bog je zahvatio u vrijeme i poprimio u sebe njegova obilježja. Božja moć nad vremenom stoji u neku ruku na tjelesan način pred nama u liku Isusa Krista.

Krist je zaista, kako kaže Ivanovo Evanđelje, „vrata” između Boga i čovjeka (Iv 10,9), „posrednik” između njih (1 Tim 2,5), u kojemu vječni Bog ima svoje vrijeme.

Mi se Isusu možemo obratiti kao vremenitom biću, ali u Njemu dotičemo i vječnoga Boga jer Isus s nama dijeli vrijeme, a s Ocem dijeli vječnost.

Vječni Otac u Sinu ima puninu vremena i vremenitosti.


Isusovo stajanje u vremenu jest antropološka činjenica koja suštinski određuje ljudsko biće. Isus ima vremena i strpljivo čeka da se ispuni Božja volja.


Bog nije sužanj svoje vječnosti: u Isusu on posjeduje vrijeme – za nas.

Zato je Isus uistinu „Prijestolje milosti” kojemu možemo u svako vrijeme pristupiti s pouzdanjem (Heb 4,16).



Joseph Ratzinger, iz predavanja „Uvod u kršćanstvo”, 1967/8 godine.

Poglavlje koje govori o Isusovom uzašašću na nebo i o Njegovom uzvišenju o desnu Boga Oca svemogućega, str. 286. Izdano u Zagrebu, 1993. g. u izdanju Kršćanske sadašnjosti. 21.04.2020. 05:37




Rosa Duha Svetoga

 


Tko Ti ne bi ispjevao stih

i za svako doba jednu odu,

svakoj riječi, Gospodaru svemira;

Ljubavi za dušu kojoj glas je tih,

Sjemenko života za slobodu,

Kralju sveta i vremenitoga nemira?



Tko te ne bi, Crkvo Krista,

Savezu svih svetih ili siromaha,

ljubio u srži tvojoj i ljepoti,

u raznolikosti Duha čista

i u Pismu koje čita se bez daha,

i u mudrosti što klanja se divoti?



Tko Te ne bi zvao u pomoć i stalno

kao kakav utopljenik blizu spasa,

poput rose koja teži zablistati?

Tko se ne bi uzdigao nad jezero kalno

kad u vjeri konačno pokrene se i stasa

da Te mogne nemoguće zaiskati?



Da sam Tvoja, Gospodaru moj,

da sam Tvoja pa da se priklonim

skutima Ti, rumenim i krvavim,

i da sam uz Tebe kada krene boj,

da se samo Tvome križu tad poklonim,

da se preobrazim u ritama prljavim!



Postala bih to što jesam stvarno,

činila bih mala djela za Tvoj Grad,

a Ti zvao bi me kao sunce rosu.

Poput vjetra, koji hladi srce sparno,

častila bih svaki uspon, opraštala svaki pad;

slavila bih kao dašak koji mrsi kosu.

24.10.2020. 14:47



Thursday, October 22, 2020

Kristov posluh, misterij spasa




Biti poslušan nipošto ne znači podnositi prisilu i slijepo se podlagati: posluh je slobodno prianjanje uz Božji naum što je još skriven u misterij, ali ga Riječ predlaže na vjerovanje; on čovjeku omogućuje da od svog života učini služenje Bogu i da uđe u Njegovo veselje.



Bog ima vrhovničku vlast. To što umiruje oluju ili izgoni zloduha, dokaz je da mu se priroda, i zvijezde, i vjetrovi i more pokoravaju.

Ti čini moći izazivaju religiozan strah; Biblija je puna udivljenja i zahvaljivanja pred šutnjom svemira koji priznaje svoga Gospodara, ali još više pred radosnim zanosom stvorova što hrle odazivajući se Božjem glasu.

Pred tim žarom najljepših stvorova u ispunjavanju poslanja što ga im Bog doznačuje u svemiru, čovječanstvo, zatvoreno u neposlušnost, nesvjesno i bolno dočarava kakav bi bio morao biti njegov posluh, a Bog mu daje da nazre i da se nada onom spontanom i jednodušnom posluhu koji će iskazivati stvorenje izbavljeno poslušnošću Njegova Sina.



Adam već u samom početku uskraćuje Bogu poslušnost, uvlačeći u svoju pobunu sve svoje potomke i podvrgavajući stvorenje ispraznosti. Adamova pobuna pokazuje, po opreci, što je to posluh i što Bog očekuje od njega: posluh znači podvrgavanje čovjeka Božjoj volji i izvršavanje zapovijedi kojoj ne uviđamo smisao i vrijednost, ali naziremo njen značaj božanskog imperativa. Ako Bog zahtijeva od nas posluh, to je stoga što želi ispuniti neki naum, izgraditi neki svijet i što Mu je potrebna naša suradnja, naš pristanak u vjeri. Vjera nije posluh, ona je njegova tajna: posluh je znak i plod vjere. Adam uskraćuje posluh zato što je zaboravio Božju riječ i slušao glas Eve i napasnika.



Da bi spaio čovječanstvo, Bog budi vjeru u Abrahama, a da bi tu vjeru sebi osigurao, daje da ona prođe kroz posluh. Sav Abrahamov život počiva na Božjoj riječi, ali ta mu riječ neprestano nameće nužnost da ide naslijepo i da vrši čine kojima ne može dokučiti smisla. Stoga je posluh za njega kušnja, iskušenje u koje ga Bog dovodi, a za Boga neprocjenjivo svjedočanstvo.

Savez traži potpuno jednako držanje, on uključuje u sebi povelju, Zakon, niz zapovijedi i ustanova koje uokviruju život Izraela, a svrha im je da po njima Izrael živi kao Božji narod. Više tih odredbi nalaže obavezu posluha prema prema ljudima, prema roditeljima, kraljevima, svećenicima. Često su te dužnosti već upisane u čovjekovu narav, ali Božja ih riječ ugrađuje u svoj savez i čovjekovo podlaganje čini posluhom u vjeri. Budući da je vjernost Zakonu prava samo u pristanku uz Božju riječ i savez, posluh Božjim nalozima ne znači ropsko podvrgavanje nego hod ljubavi.



No, čovjek je rob grijeha, nesposoban je poslušati Boga, premda u dnu srca za tim teži. Da se čovjek do toga vine, da nađe Zakon u dubini svoga bića, potrebno je da Bog pošalje Slugu, da Mu svako jutro uho budi, kako bi čovjek mogao reći: „Evo dolazim...Milje mi je, Gospodine, vršiti volju Tvoju (Ps 40)”.

Isusova je poslušnost naš spas i omogućuje nam da opet nađemo posluh prema Bogu. Život Isusa Krista, od Njegova ulaska u svijet pa do smrti na križu bio je poslušnost, to jest prianjanje uz Boga preko čitavog niza posrednika: likova, događaja, ustanova, Pisama Njegova naroda, ljudskih vlasti. Nije došao da vrši svoju volju nego volju Onoga koji Ga posla, sav Mu je život protekao u običnim dužnostima posluha prema roditeljima, zakonitim vlastima. U muci Njegov posluh dosiže vrhunac: bez otpora se predaje ljudskim i nepravednim vlastima, iskustveno nauči poslušnost od onoga što je pretrpio, od svoje je smrti načinio Bogu najdragocjeniju žrtvu – žrtvu poslušnosti.



Isus Krist je svojom poslušnošću postao Gospodin komu je dana sva vlast, nebeska i zemaljska: stoga je pravo da Mu bude poslušan svaki stvor. Upravo po Njemu, po poslušnosti Njegovu evanđelju i riječi Njegove Crkve čovjek dopire do Boga u vjeri, izmiče iskonskoj neposlušnosti i ulazi u misterij spasa: Isus Krist je za je za kršćanina jedini Zakon. Taj zakon uključuje i poslušnost zakonitim ljudskim vlastima, roditeljima, gospodarima, mužu, javnim vlastima, prepoznavajući u svemu tome Božju vlast. Ali kršćanin uvijek sluša samo zato da služi Bogu, zato je i sposoban, ako treba, prkositi nekoj nepravednoj naredbi i radije se pokoriti Bogu nego ljudima (Dj 4,19).

22.10.2020. 10:31



Pavlova molitva



Zato prigibam koljena pred Ocem,

od koga ime svakom očinstvu na nebu i na zemlji:

neka vam dadne po bogatstvu Slave svoje ojačati se po Duhu njegovu u snazi za unutarnjeg čovjeka

da po vjeri Krist prebiva u srcima vašim te u ljubavi ukorijenjeni i utemeljeni

mognete shvatiti sa svima svetima što je Dužina i Širina i Visina i Dubina

te spoznati nadspoznatljivu ljubav Kristovu da se ispunite do sve Punine Božje.

Onomu pak koji snagom u nama djelatnom može učiniti mnogo izobilnije nego li mi moliti ili zamisliti —

Njemu slava u Crkvi i u Kristu Isusu za sva pokoljenja vijeka vjekovječnoga! Amen.”

Iz Poslanice Efežanima, glava 3, redak 14-21






Wednesday, October 21, 2020

Bog i zemlja



Toliko puta

ostadoh sama,

sirotinjskih skuta,

kad krala me tama,



sigurnost i mir,

ispravnost i radost.

Duša je dubok vir

kojim vrti se mladost



i prošli sati.

Najteže na svijetu

moj Gospodar pati

u svem pijetetu.



Najveći grijesi

nikad ne pamte

da im osmijesi

kao žerava plamte



na srcu Boga.

Što mi još treba

osim toga

nego pogled do Neba



koje krvari

toplim kapima?

Anđeli čuvari

lastavičjim jatima



zapovijede da odu

dok se njima divi

duša na brodu

u kojem živi.



Danima oluje,

noćima sklad;

zemlja se truje,

a Nebo je hlad.



Jer Bog je breme,

lako poput pera,

a zemlja je vrijeme,

putovanje i vjera.

21.10.2020. 21:42



 

Ima nade


 

Često nosim terete bez broja,

sve što nije potrebno za bol,

ni za dobar život, dušo moja,

sve to padne na životni stol.



Bolesno je vrijeme, mnogi ljudi,

svi od siromaštva neke vrste.

Čovjek nije rođen samo da osudi

već svi rođeni su da se krste,



da na život vječni misle, i na raj.

Stoga nesretan je ovaj malen svijet

koji ne gleda u duševni beskraj

što mu dušu krasi za veliki let,



koji otvara se čim se kao čovjek rodi.

Sve što nisam uspjela pronaći tada,

obilno se daje da mi život sav oplodi,

da me spasi Uskrsnuće odmah sada



dok još sve u grijesima grca.

Ima nade i premnogo za nas,

ali nema snage u dubini srca

da se Isusovim otkupljenjem nađe spas.



Previše je ljudskih riječi, a premalo Boga,

duša Ga ne čuje, mada u njoj živi

slatko Nebo Krista, Gospodara moga.

Gledaj bolje što ti krije ovaj život sivi.



Ispod površine čeka na te sreća

ako želiš čovjekom se zvati.

Biti vječan, tajna je najveća,

ali Uskrsnuće nije teško znati



jer je duša sazdana za vijeke

gdje joj svijetli krasno tijelo.

Isusova Muka, to su ruke meke,

tvoja suza s Neba, to je Božje djelo.



Ima nade kad pogledaš u dubine

vlastitoga postojanja, u samoći

od koje se tereti i briga sva raspline

dok nemirno spava svijet u mračnoj noći.

21.10.2020. 04:53



Sunday, October 18, 2020

Čekajući čovjeka

 




Nakon toga, kako je Isus znao da je sve dovršeno, da bi se ispunilo Pismo, reče: 'Žedan sam' (Iv 19,28).”



Tražim najmanje što Ti mogu dati jer bolujem, jer starim, jer nestaje moć.

Jer Ti želim biti vjerna u najmanjem; jer Te u velikim djelima slijediti nikada nisam stigla; jer mi sitnice život znače;

jer se svetost uči korak po korak, milimetar po milimetar; slovo po slovo;

jer nemam takva uzora pa tako nisam u opasnosti od idolatrije ili od umišljenosti; svi su nam uzori neki velikani iako znamo da su čuvali ono najmanje i najslabije u sebi, ono najkrhkije; nikoga ne štujemo zato što je bio i ostao neznatan i nepoznat;

jer biti mali svetac je najvelebniji osjećaj za moje umorne godine; jer si me postavio u takve okolnosti, jer si me ograničio, jer još ne vidim niti jednu drugu ostvarivu mogućnost;

biti malen, neznatan, krhak, osjetljiv, umoran znači za mene potragu za nečim u Tebi što je točno po mjeri moje malenosti; nataložene vremenite posljedice različitih lakih grijeha i izdržavanje uzastopnih i upornih malih progona koji donose starenje i odumiranje prirodnoga života znače za mene raširiti malo krilca duhovnoga.

Biti kršćanin oduvijek je značilo biti kulturan, kultiviran, a ne divljak jer divlji život vodi u grubosti; biti kršćanin znači za mene ostati normalan i nakon najrazličitijih iskustava u ne tako kratkom životu; biti kršćanin znači biti uravnotežen, harmoničan sa svime, s okolinom, s ljudima, s prirodom, sa samim sobom, a prvenstveno s Tobom, Isuse moj, moj Gospodine na križu, moj Gospodine nježni i osjetljiv na svaku nevolju.

Za Tebe je smrt bila grozna i najgrublja na svijetu, za Tebe je krštenje na rijeci Jordan bilo najveća i najpolaganija muka na svijetu tada, kad si ponio tu grešnu rijeku na svojim ramenima, kada si posvetio vodu kojom su se ljudi ispirali i napajali pa sve do kraja Tvoga, Tvojega razapinjanja na drvo. Od samoga početka Tvoga aktivnijega božanskoga djelovanja na svijetu Ti si korak po korak patio i nosio svu muku, sve veću i veću, na sebi: pustinja i post, kušnje u pustinji, dolazak u sinagogu proglasiti Godinu milosti Božje pa pretrpjeti odbacivanje onih koji su Te morali čuti, prepoznati prvi; sve veća ljudska znatiželja, potreba za čudima i senzacijama; sve više ispitivanja i postavljanja zamki i razne klopke ljudske u koje su Te nastojali uhvatiti; nerazumijevanje Petra i apostola, progoni onih koji su vodili narod; beskonačno propovijedanje i tumačenje, uporno tumačenje božanskih stvari u prispodobama pred ljudima u grijesima, pred ljudima koji nisu mogli razumjeti ništa, kakva nemoć u Tvome srcu, zaljubljenom u čovjeka!

Kakvo strpljenje u malenosti! Istrpio si posljednje svoje dane na zemlji u optužbama, bičevanju, krunjenju trnjem, pod teškim križem se uspinjao na Kalvariju, dao se razapeti i, čekajući čovjeka, ostao žedan. Tvoje tijelo bilo je žedno, Tvoja duša je žeđala, Tvoj Duh je zavapio i Tvoje nježno srce žeđalo je milosrđe ljudsko, vjeru i povjerenje čovjeka, dobrotu i razumijevanje. Nisi se htio proglasiti Gospodarom, želio si biti čovjek kao svaki drugi, želio si da u Tebi pronađu susjeda, prijatelja, brata; govorio si o zemaljskim stvarima jer si znao da neće razumjeti božanske stvari; govorio si i činio božanske stvari jer si znao da će ta čudesa upamtiti i zapisati.

Želio si biti malen i bio si najmanji na zemlji. Želio si da Ti pomognu u sitnicama, da Ti ponude nešto s lakoćom kako ne bi ni primijetili da su se nečega odrekli, tražio si nešto neznatno kao što je neznatno zrno gorušice; barem jedan pokret, jednu spontanu reakciju u ljubavi i naklonosti prema Tebi, prema drugima, prema životu. Čak si morao pitati ljude jesu li potrebiti spasenja, žele li progledati, žele li zdravlje jer čak niti jasne zahtjeve i molbe za ljubavlju Tvojom nitko nije znao izreći. Čitao si misli nesretnih ljudi, pogađao njihove nevolje i potrebe kako bi uvidjeli da su željni Tebe, Boga i da su nesretni jer nemaju čovjeka, druge ljude, sami sebe.

Ljudi kažu: „Samo da je zdravlja”, „Kada bih doživio ljubav”, „Kada bih bio sretan”, „Da sam barem malo bogatiji”, „Kada bih dobio zgoditak u igri”, a ne znaju da imaju sve što im je potrebno, život, ali da ga ne konzumiraju. Pojasnio si kako se istjeruju zlodusi. Naučio si nas moliti Boga. Probudio si u nama čežnju za ljubavlju i naučio nas da se ljubavlju dobiva ljubav, da se vjerom dobiva povjerenje, da se na dobra djela odgovara dobrotom i zahvalnošću, da su blaženi oni koji zaboravljaju na sebe radi sreće drugih, mirotvorci: „Sinovima Božjim će se zvati”, obećao si. Ali za mirotvorstvo je potrebna nesebičnost.

Nama nije stalo do stradalnika koji su daleko, nama je stalo da ne poginemo mi i naši dragi. Mi smo zabrinuti za sebe i svoje i tu brigu cijenimo iznad svega, takvu zabrinutost svi razumiju.

Divljaci, pogani, to smo mi, slavimo poganske svečanosti, doživljavamo milosrđe Tvoje na poganski način, samo prirodno i naravno, to jest grešno, i ne vidimo što je nadnaravno – život. A to si Ti.

19.04.2019. 00:18









Vino vječnoga života




Noći tamne, riječi vruće

padaju na ovu zaboravnu svijest,

molitvena pustinja mi godi.

Slavim, Isuse, Ti uskrsnuće,

u Tebi mi duša postoji i jest,

Tvoj me Duh za rajski život rodi



da ja mogu sjetiti se toga.

Tiha tmina i ta tajna razmjena

milosti od neba i nemoći moje

daje snagu koja dolazi od Boga.

Sad ne promatra se sjena,

sada život ima slikovite boje,



sad je mir, na meni on počiva.

Sad je vrijeme konačnoga spasa,

sve do jutra boravim u njemu.

Dar je da mi duša sad ne sniva,

poput obraćenja ona davna časa

kada spoznah da Ti Duh je sve u svemu,



da sam ja u Tebi i u meni Ti.

Silaziš mi, Kralju, u moje pličine,

činiš sve što ja bih mogla biti

u starosti svojoj, a u svetosti:

uspeti se s Tobom u visine,

vino vječnoga života piti.

18.10.2020. 03:03 

Popular posts