Friday, March 20, 2020
Thursday, March 19, 2020
Radost na dar
Koliko
radosti u Tvome srcu, Gospodine,
kada
odgovaraš na molitve moje!
Kako
je moje srce jasno u Tebi.
Bez
Tebe sam ništa jer samo Ti rodi me
da
budem Ti sreća i zlato Tvoje;
Ti
se od mene nikada odvojio ne bi.
Toliko
grijeha na mojoj pameti mutnih,
u
mojoj pasivnosti da zamolim sve,
sve
što poželim, za čime vapim.
Tako
si ustrajan u mojoj šutnji,
a
ja iskušavam Tvoje strpljenje;
i
pred Tobom kao da samo hlapim.
Ti
velik si Bog, a ja se kolebam
i
dvojim o tome što bih htjela
dok
Ti samo čekaš na moje težnje;
da
ih ispuniš ja Tebe trebam,
da
me potakneš i moja djela;
Ti
znaš sve dubine moje čežnje.
Jesam
li mlaka, jesam li tako mlaka
kada
ne pitam ni zašto, ni kako?
Hvala
Ti za sve, sve što mi dade,
i
sreću, i bol, i sjećanja svaka.
Sad
molim Te, molim Te jako,
daj
mi još samo malo nade,
dodaj
mi snagu, komadić života
da
ostvarim svoje tajne planove,
i
pamet za sve to mi stavi u glavu.
Mudrost
je Tvoja iznad ljepota
koje
ja vidim kad sklopim dlanove;
dodaj
mi istinsku želju pravu
jer
moja je vjera sasvim studena,
a
srce mi gori, i moždane vruće.
Načini
od mojih težnji dobro djelo,
učini
da ostane ta moja sjena
prepuna
Tvoje radosti uviruće
i
prazna za svijet i pučje cijelo
jer
ne tražim slavu, ni odobravanje
već
molim Te usrdno pametnu stvar.
Ne
uzdam se u se, pitam Te samo
bi
li se moglo ispuniti davanje,
bi
li mi dao tu radost na dar
prije
nego što odavde pobjegnem s tamom?
19.03.2020.
22:30
Jaganjče Božji, smiluj nam se
„...a
pjevali su jakim glasom:
Dostojan
je zaklani Jaganjac
primiti
moć i bogatstvo
i
mudrost i snagu
i
čast i slavu i blagoslov (Otk 5,12)!”
Ali,
čovjek je pun sebe.
Ispunjen
je oduševljenjem prema zemaljskim užicima.
Ljudska
pravednost je zakon jačega.
Ljudsko
prosvjetljenje je kratkotrajno.
Ljudska
istina je čovjekov želudac.
Ljudski
život su fina odijela, njegova slavlja su onečišćavanje i
uništavanje.
Čovjeku
je potrebna pokora, litanije, poniznost i odricanje.
Jer
ako ljubiš požudu očiju i srca, jednog jutra vidjet ćeš Smrt u
ogledalu.
„Zato
sagibam svoja koljena pred Ocem od koga svako očinstvo u nebesima i
na zemlji ima ime. Neka vam dadne, prema bogatstvu svoje slave, da se
ojačate u snazi po njegovom Duhu u nutarnjega čovjeka, da Krist
stanuje u vašim srcima po vjeri; da u ljubavi uvriježeni i
utemeljeni budete sposobni shvatiti zajedno sa svim svetima koja je
tu širina, duljina, visina i dubina, i upoznati ljubav Kristovu koja
nadilazi spoznaju, da budete ispunjeni do sve punine koja dolazi od
Boga.
Onomu
koji, prema snazi što silu svoju očituje u nama, može učiniti
neograničeno više od onoga što možemo moliti ili misliti –
njemu slava u Crkvi i u Kristu Isusu u sva pokoljenja i sve vjekove!
Amen (Ef 3,14-21).”
11.11.2019.
14:44
Blagoslovljeno
sveto ime Isusovo!
Isuse,
sine
Boga živoga,
kralju
slave,
sunce
pravde,
Bože
mira,
strpljivi,
poslušni,
početniče
života,
svjetlosti
istinita,
mudrosti
vječna,
dobroto
beskrajna,
radosti
anđela,
krotka
i ponizna srca,
smiluj
nam se,
učini
srca naša po srcu svome.
Blagoslovljeno
presveto, milosrdno Srce Isusovo,
satrveno
zbog opačina naših,
kopljem
probodeno,
izvore
sve utjehe,
živote
i uskrsnuće naše,
žrtvo
za grijehe,
spasenje
onima koji se u Te uzdaju,
uzdanje
onima koji u Tebi umiru,
milino
sviju svetih,
smiluj
nam se!
Blagoslovljena
predragocjena Krv Isusova!
Krvi
Krista, Jedinorođenog Sina vječnoga Oca,
Krvi
Krista, utjelovljene riječi Božje,
Krvi
Kristova, Novoga i Vječnoga Zavjeta,
Krvi
Kristova,
u
smrtnoj borbi na zemlju potekla,
koja
si kod bičevanja izvirala,
ispod
trnove krune prokapala,
na
Križu prolivena,
Krvi
Kristova,
cijeno
našega spasenja,
bez
koje nema oproštenja,
u
Euharistiji okrepo i čišćenje duša,
rijeko
milosrđa,
pobjednice
zlih duhova,
Krvi
Kristova, jamstvo vječnoga života,
Krvi
Kristova, koja izbavljaš duše iz čistilišta,
Krvi
Kristova, svake slave i časti predostojna,
spasi
nas!
Bože
vječni, svemogući, Ti si svoga jedinorođenoga Sina postavio za
otkupitelja svijeta. Molimo Te da cijenu našega spasenja tako
štujemo, a njezina nas snaga tako brani od zala ovoga života na
zemlji da vječni plod svete Krvi uživamo na nebu. Po istom Kristu
Gospodinu našem. Amen.
Otkupio
si nas, Gospodine, Krvlju svojom.
I
postadosmo Kraljevstvo Boga našega.
Dokaz ljubavi
Ti
si, Gospodine, Bog; Ti si jedini svet
i
sva dobra i zla šalješ k nama
jer
naraštaj grijeha bijasmo svi.
Tvoja
dobrota pobjeđuje čitav svijet,
pred
Tobom nestaje i pogiba tama,
jedini
Uzrok i Razlog si Ti.
Tko
Tebe poznaje, tko Te ljubi,
taj
ne zna za milost od Tvoje veću,
blaženo
prima, ali ne zna što daje
jer
grešnik ne priznaje da se gubi,
jer
grešnik ne poznaje Tvoju sreću,
ona
mu trnje i dar koji ne traje,
a
tko je u Tebi blaženo biće,
taj
samo čeka grešnike sve
da
uvide dobro po Milosti krasnoj.
I
kada nekome ipak sviće
da
Ti odnosiš grijehe im te,
zavlada
radost na Gori časnoj.
Ti
žeđaš ljubavi ljudskoga stvora
i
strpljivo čekaš da se ona dokaže
u
kušnjama životnim, u promjeni srče
da
bi zaslužila doći do Tvoga dvora.
Ti
susrećeš one koji Te traže
i
daješ im snagu da k Tebi potrče.
I
tada znaju da nosiš ih Ti,
strpljivo
gaje za Tobom čežnju,
primaju
blaženo svaku Ti vijest,
sve
što pošalješ i tražiš od njih;
spoznaju
veliku ljubav Ti nježnu
i
sve bi prepatili da bi Te srest.
19.03.2020.
08:05
Wednesday, March 18, 2020
Otmica
Navještenje
Gospodinovo ili Blagovijest može se uzeti k srcu zdravo za gotovo,
doslovno. Imam pred sobom Lukin izvještaj koji me ostavlja bez
riječi, kao da gubim nadahnuće za razgovor, za sve osim za
zahvaljivanje i slavljenje Boga, toliko je lijep događaj kada Bog
zaprosi Bezgrešnu, kada je, zapravo, otima iz zaručničkih
Josipovih ruku, kada je otima iz naručja oca i majke, kada je
izuzima iz naroda, kada Bog otima Mariju čitavoj zemlji i svijetu i,
konačno, kada Bog otima Mariji njezine zemaljske planove i nakane,
ali joj ih vraća obilno oplođene.
„U
šestome mjesecu posla Bog anđela Gabriela u galilejski grad imenom
Nazaret k djevici zaručenoj s mužem koji se zvao Josip iz doma
Davidova; a djevica se zvala Marija” - Lk 1,26-38.
Na
polovici kalendarske godine, u centru zbivanja Bog pripremi mjesto i
vrijeme događaja za kakvoga se priprema svaki čovjek s posebnom
pažnjom. Sve je Bog pripremio, sve je lijepo uredio i ukrasio,
dekorirao je uvjete i preduvjete da ništa ne krene po zlu: izveo je
Izraela iz Egipta, uz pomoć Mojsija, iz ropstva; naučio ga je
slobodi i samopoštovanju; dao mu je patrijarhe po kojima se
predstavljao kao Bog Abrahama, Izaka i Jakova, očeve svome Izabranom
narodu po kojemu se ima spasiti čovječanstvo od grijeha, konkretno,
od smrti; dao je Izraelu svoju riječ, svoja obećanja i zajednička
pravila, načinio je od svoga naroda sinove svoje koji postadoše
uzorak svim ljudima za način života i ophođenja, to jest, unio je
jednu vrstu kultiviranosti u povijest čovječanstva; na polovici
prve polovice ljudskoga vremena izabrao je narodu najboljega kralja,
poniznog ratnika i pjesnika Davida po kojemu su proroci u narodu
naviještali dolazak Mesije, svojega Pomazanika koji će djelovati za
povijest spasenja, kojega su svi očekivali svaki dan iznova, za
kojega je svaka djevojka u Izraelu imala nadu postati mu majkom i
odgojiteljicom.
Nikada
niti jedan čovjek staroga Izraela ne bi rekao da bi majka Spasitelja
mogla biti samozatajna i skromna djevojka Marija iz Nazareta. Tko bi
pomislio da će okupatori Božjega naroda proglasiti baš tada
popisivanje stanovništva te da će se Sveta obitelj naći u
Betlehemu gdje se rađa Mesija, kako su proroci govorili?
Iz
Nazareta se nije očekivalo ništa, a i pripadnici naroda su već
gubili vjeru i nadu.
Marija
je tek bila zaručena s Josipom iz doma Davidova.
Tko
bi ikada pomislio da će otac Svete obitelji imati drugo mjesto po
redu i zakonima, iza svoje zaručnice Marije koja će Božjim
zahvatom postati glavna nositeljica najdivnijega događaja –
Gospodinovoga naviještenja?
Ipak,
Josip preuzima dostojno svoju zadaću zemaljskoga oca iz kraljevske
loze Davidove od koje je najavio Bog da će se roditi Mesija.
Tko
bi pomislio na Mariju iz Nazareta?
Pomazanik
Božji morao se roditi od plemena Davidova i to u Betlehemu.
Bog
je svoje zamislio i odredio.
Postavio
je majčinstvo u prvi plan, ne samo zato da bi u ono vrijeme Isusova
Crkva postala Majkom kršćanima već sigurno da bi uzdigao rađanje
i stvaralaštvo daleko više nego što bi se ljudi na zemlji toga
ikada sjetili i prihvatili: dostojanstvo sinova Božjih žene dijele
jednako s muževima gdje majčinstvo poprima izuzetan značaj, a ne
umanjuje zadaću očinstva koje mora nositi vjeru čitave obitelji i
cijeloga naroda.
Bog
je izabrao sebi Majku i zemaljskoga oca, pravednika svojega, Josipa,
a izabrao je i rodicu Elizabetu koja će roditi Božjega proroka
Ivana Krstitelja.
Bog
je dakle izabrao sebi idealne ljude za idealne uvjete, načinio je od
njih sjeme i začetak buduće vjere, izabrao je sebi temelje Crkve,
kasnije i dvanaest apostola; Gospodin je izabrao u Duhu Svetome
izvorište svekolike vjere čovječanstva pomoću koje će izvršiti
obećanje što ga dade praocu vjere, Abrahamu, i s kojom će se
prignuti svako koljeno na zemlji Njegovom Sinu i Pomazaniku, Kristu.
Bog
je odlučio posaditi sjeme svoje ljubavi u dobru i plodnu zemlju koju
je priredio za svoju Zaručnicu.
Naravno
da je za taj događaj jedini bio pogodan anđeo Gabriel, Marijin
anđeo. Marijino svjetlo od svjetla u kojemu je već do tada živjela
ta mlada djevica.
Naravno
da je Bezgrešna Djevica Marija lijepo mogla razgovarati s anđelom
Gabrielom u Duhu Svetome.
„Anđeo
uđe k njoj i reče: 'Zdravo, milosti puna! Gospodin s tobom!”
Bog
se predstavlja Mariji po njezinom anđelu Gabrielu koji je proziva
kao „Milosti punu”.
„Na
tu se riječ ona smete i stade razmišljati kakav bi to bio pozdrav.
No, anđeo joj reče: 'Ne boj se, Marijo! Ta našla si milost u
Boga.”
Tako,
dakle, Bog te je našao svojom, Marijo. Je li ti zatreperilo srce
kada se udostojao zasvijetliti u tvojoj maloj sobi i u tvojoj
naintimnijoj dubini kada nisi, u redovnoj molitvi, niti pomišljala
na tako nešto? Znala si da si Božja, da si Njegova i da je On tvoj
Bog kojega si redovno molila za budućnost i za narod o kojemu si
učila od malena, o kojemu si učila da Ga nikada nećeš iskušavati
i koji te je podučavao poniznosti srca? A sada, našla si milost u
Boga svoga. Ne samo da si ispunjena milošću Božjom već ti je
poslao i anđela:
„Evo,
začet ćeš i rodit ćeš sina i nadjenut ćeš mu ime Isus.
On
će biti velik i zvat će se Sin Svevišnjega. Njemu će Gospodin Bog
dati prijestolje Davida, oca Njegova, i kraljevat će nad domom
Jakovljevim uvijeke i Njegovu kraljevstvu neće biti kraja.”
Je
li ti se potpuno otvorilo tvoje veliko srce više nego što si mogla
ikada vjerovati da se može ljudsko srce ispuniti ljubavlju Duha
Božjega? Jesi li spoznala ljepote i divote svoje vlastite
poniznosti, velike poniznosti, trajne poniznosti i ustrajnosti u
molitvi Bogu; jesi li spoznala što je tvoj Bog za tvoje i bilo čije
vjerno i ponizno srce, da je Veličina beskrajna, da je bezgranična
ljubav Njegova?
„Nato
će Marija anđelu: 'Kako će to biti kad ja muža ne poznajem?'.”
Prostodušno,
onako kako si to mogla samo ti, Bezgrešna Djevice, zabrinuto si
pitala Boga svoga kako da ostvariš Njegove nakane kao da sve ovisi
dalje o tebi, kao da tvoj Bog nema vremena za daljnja obrazloženja,
kao da tvoj Bog koji te, evo, prosi za svoju zaručnicu, nema još
neke nakane s tobom? Od sada ćeš zauvijek ostati u Njegovom
naručju.
„Anđeo
joj odgovori: 'Duh Sveti sići će na te i sila će te Svevišnjega
osjeniti.
Zato
će to čedo i biti sveto, Sin Božji. A evo tvoje rođakinje
Elizabete: i ona u starosti svojoj zače sina. I njoj, nerotkinjom
prozvanoj, ovo je već šesti mjesec.
Ta
Bogu ništa nije nemoguće.”
Može
li se išta još pitati vjernik i jesi li se ti, Prečisto srce,
Marijo, išta još mogla pitati ili je tvoje zbunjenosti potpuno
nestalo, barem na tren?
„Nato
Marija reče: 'Evo službenice Gospodnje, neka mi bude po tvojoj
riječi!'
I
anđeo otiđe od nje.”
I
tada je tvoje veliko, nevino srce počelo prebirati svoje doživljaje
i veliki događaj za narod.
Tko
bi pomislio da je Mariji bilo potrebno samo jedno kratko pojašnjenje
od kojega čitav svijet danas ima neopisivu korist; tko bi se snašao
kao Marija?
Bog
je Mariju oteo i zaprosio da bi nam mogla svojom suradnjom u Božjemu
planu spasenja dati Isusa, Spasitelja, a tada nam ju je vratio kao
jedinu pravu Majku.
18.03.2020.
19:22
Drama raja
Uvod
Anđeli,
sveci i pravednici
Ova
kratka kontemplacija nastala je promatranjem pravednika, Svetoga
Josipa, zaručnika Blažene Djevice Marije. Često kažemo za ljude
da su anđeli kada su jako, jako dobri u svojem ponašanju i djelima
ili u svojem milosrđu. No, ljudi ne mogu postati anđeli. U psalmima
se pjeva da je čovjek malo manji od anđela, ali od Postanka znamo
da se neki anđeli pobuniše i zaprepastiše od zavisti kada Bog
stvori čovjeka. Upravo zbog te zavisti, Sotona napada ljudska srca,
uvjeren je jadnik da čovjek ne može ustrajati u dobru.
Ali
Bog reče za čovjeka da ga je načinio vrlo dobro. Ta navala zlih
duhova na ljude samo dokazuje da je čovjek često i veći od mnogih
anđela ako je pravednik kao što je bio, između ostalih, i sveti
Josip zbog svojega poznavanja Božje riječi i posluha Bogu.
Glava
I
ANĐELI
STAROGA ZAVJETA
Naziv
„anđeli” ukazuje na neku službu.
Anđeli
su duhovna bića. Hebr. Mal'ak, ili grč. angelos znači „glasnik”.
Anđeo u biti jest poruka.
Anđeli
su „službujući duhovi što se običavaju slati da služe onima
koji imaju baštiniti spasenje (Hebr 1,14)”.
1.
Anđeo Gospodnji
U
Starom zavjetu pripadnici Božjeg dvora zovu se slugama ili svetima
pa i sinovima Božjim.
Kerubi
podupiru Božje prijestolje, vuku Njegova kola, služe Mu da s Njih
uzleti ili čuvaju stražu na ulazu u Njegov posjed, ne dajući da
uđu nepozvani. Oni svojim krilima zaklanjaju Kovčeg Saveza.
Serafi,
plamteći, pjevaju Bogu slavu.
Čitava
nebeska vojska veliča slavu Božju; ona Mu je na raspolaganju za
ravnanje svijetom i vršenje Njegovih naredbi; uspostavlja vezu neba
i zemlje.
Biblijski
izvještaji znaju i za Anđela Gospodnjeg koji je zapravo isto što i
sam Gospodin Bog što se očituje na ovom svijetu u vidljivom obliku.
Budući da stanuje u nepristupačnoj svjetlosti, Bog ne može dati da
Mu vidimo lice, ljudi Mu zamjećuju samo tajnovit odsjev.
2.
Razvitak nauke o anđelima u Starom zavjetu
Pripisivale
su im se dobre i zle zadaće.
Bog
šalje svog dobrog anđela da bdije nad Izraelom, ali za pogubno
poslanje Bog odabire anđele nesreće, npr. Zatornika. Čak i Satan u
Knjizi o Jobu još uvijek pripada Božjem dvoru.
Kasnije
između Sotone i zloduha s jedne strane, a dobrih anđela s druge
strane prevladava stalna protivnost.
Knjiga
o Tobiji navodi sedam anđela pred licem Božjim.
To
su tragovi i utjecaji okolnih kultura.
No,
uloga se anđela kod Izraela nije promijenila. Oni čuvaju ljude,
nose Bogu molitve ljudi, ravnaju sudbinama naroda.
Kasnije
tumače prorocima smisao njihovih viđenja, posebno kod proročkih
otkrivenja.
Anđeli
dobivaju imena prema svojim službama. Rafael je „Bog zdravlja”,
Gabriel je „Junak Božji”, Mihael znači „Tko je kao Bog”,
upravo je njemu povjerene židovska zajednica.
Glava
II
ANĐELI
U NOVOM ZAVJETU
Novi
zavjet nabraja arkanđele, kerube, prijestolja, gospodstva,
poglavarstva, vlasti kojima se na drugom mjestu pridružuju sile. Oni
se nanovo svi raspoređuju oko Isusa Krista koji se objavio.
1.
Anđeli i Krist
Svijet
anđela ima u Isusovom mišljenju svoje posebno mjesto.
Evanđelisti
govore o Isusovom prisnom saobraćanju s anđelima.
Isus
spominje anđele kao stvarna i djelatna bića. Iako bdiju nad
ljudima, oni gledaju Očevo lice. Njihov život izmiče tjelesnim
tegobama. Mada ne znaju za dan Posljednjeg suda, koji je isključiva
Očeva tajna, oni će mu biti izvršitelji.
Oni
su već sada dionici Božje radosti zbog obraćanja grešnika.
Anđeli
će Sina Čovječjega, Isusa, pratiti na dan Njegova dolaska, oni će
uzlaziti i silaziti nad Njim, kao nekoć po Jakovljevim ljestvama.
Isus će ih poslati da skupe izabranike, a osuđenike odijele od
Kraljevstva.
U
vrijeme Muke oni su Mu u službi, te bi mogao zatražiti njihov
zahvat.
Poslije
Isusova uskrsnuća Bog je Sinu podložio anđele jer su bili stvoreni
u Njemu, po Njemu i za Njega. Oni sada priznaju Isusovo gospodstvo i
bit će Mu pratnja u posljednji dan.
2.
Anđeli i ljudi
Kad
neko nadnaravno priopćenje stiže s neba na zemlju, anđeli su i
dalje tajnoviti glasnici:
Gabriel
donosi dvostruko naviještenje, nebeska se vojska javlja u Božićnoj
noći, anđeli javljaju i uskrsnuće Isusovo, upoznavaju apostole sa
značenjem uzašašća Kristova. Oni su Kristovi pomoćnici na djelu
spasenja, jamče za sigurnost ljudi, prinose molitve svetih, vode
duše pravednih u raj.
Da
bi zaštitili Crkvu, oni oko Mihaela, svoga zapovjednika, nastavljaju
bitku protiv Sotone, koja traje od početka.
Na
nebu anđeli svetkuju vječnu liturgiju kojoj se pridružuje
zemaljska liturgija Crkve. Okruženi smo prisutnošću nadnaravnih
bića kojima vidjelac Otkrivenja, sveti Ivan, daje stvaran oblik,
služeći se jezikom što ga je običaj posvetio. To od nas zahtijeva
smjernost koja se ne smije zamijeniti klanjanjem (Dufour, str 19).
Glava
III
SVECI
Riječ
„svet” se nekada javljala samo izuzetno; ona je bila pridržana
izabranicima eshatoloških vremena.
Kasnije,
u Novom zavjetu, ta riječ označuje kršćane. Po Duhu Svetom
kršćanin je stvarno dionik same Božje svetosti. Kršćani tvore
istinski sveti puk i kraljevsko svećenstvo, sveti hram; oni moraju
iskazivati Bogu istinski kult, bogoštovlje, prinoseći sebe zajedno
s Kristom kao žrtvu svetu.
Svetost
kršćana, budući da proizlazi iz izabranja, zahtijeva od njih da
raskinu s grijehom i poganskim običajima; oni moraju djelovati prema
svetosti koja dolazi od Boga, a ne po mudrosti puti i putenosti ili
samo tjelesnosti. Kršćanin je zahvaćen Kristom i mora iskusiti
udio u Njegovim patnjama, prilagođavajući se Njegovoj smrti ne bi
li tako postigao uskrsnuće od mrtvih (Dufour, str. 1319).
Glava
IV
PRAVEDNICI
Isusova
poruka pripisuje najodlučniju važnost pouzdanju u Boga, a ne samo
opsluživanju zapovijedi.
Isus
je obremenio novim smislom druge izraze, kao što su „siromah”,
„ponizan”, „grešnik”. Ipak je bilo moguće da Isus nazove
vjeru istinskom pravednosšću, označi grešnike kao istinske
pravednike:
„Idite
i naučite što znači da 'više volim milosrđe nego žrtvu'. Jer ja
nisam došao zvati pravednike nego grešnike (Mt 9,13)”,
definira
opravdanje kao oproštenje obećano poniznima (Lk 18,14).
Pavao
je prije svoga obraćenja slijedio pravednost Zakona.
To
je pravednost koju čovjek stječe prema mjeri svojih dobrih djela,
pravednsot koja proistječe iz Zakona ili ljudskih djela. Poslije
obraćenja Pavao suprotstavlja dva sustava opravdanja, i izrazu daje
kršćanski pečat. „Prigrlili smo vjeru u Krista da bismo se
opravdali vjerom u Krista, a ne vršenjem Zakona (Gal 2,16)”. Time
se pojam pravednosti potpuno mijenja. Čovjek odsad vjeruje u Boga i
Bog ga 'opravdava', to jest osigurava čovjeku spasenje po vjeri u
Krista i sjedinjenu s Kristom. Odsad će riječ 'pravednost' i
'pravednik' označavati kršćanske stvarnosti spasenja.
Sigurnost
u Božju dobrohotnost se stječe na opipljiv način: Duh (Gal 3,2),
život (Gal 2,19sl) potvrđuju opravdanje, a u isti mah i jesu to
opravdanje. Središte zanimanja premješta se s Posljednjeg suda na
pravednost koja se smatra sadašnjim stanjem, ali koje inače ostaje
eshatološko jer ono je predostvarenje nebeskih dobara.
U
krajnjem potezu Božja se pravednost ne da svesti na vršenje suda,
ona je prije svega milosrdna vjernost volji za spasenjem; ona stvara
u čovjeku pravednost koju od njega traži (Dufour, str. 956).
Glava
V
DOBRO
I ZLO
1.
Dobri i zli čini
Moralno
dobar čin pretpostavlja, istodobno, dobrotu objekta, svrhe i
okolnosti.
Zla
svrha kvari čin, i kad mu je objekt, u sebi, dobar. Objekt izbora
može sam svu radnju pokvariti.
Pogrešno
je prosuđivati ćudorednost ljudskih čina promatrajući samo nakanu
koja ih nadahnjuje ili okolnosti koje im tvore okvir.
Ima
čina koji su po sebi i u sebi, neovisno o okolnostima i nakanama,
zbog svog objekta uvijek teško grešni: psovka, krivokletstvo,
ubojstvo i preljub.
Nije
dopušteno činiti zlo da od toga nastane dobro (KKK, str.453).
2.
Dualizam
Pojam
„dual” znači ligv. Gramatički broj (različit od jednine i
množine) koji u deklinaciji i konjugaciji iskazuje 2, katkada 3 ili
4 bića ili predmeta kao da su združeni;
Latinski
„dualis” znači koji se sastoji od dva, koji se odnosi na 'par',
to jest dualitet („dualitas”).
Dualizam
znači dvojnost.
Dualizam
znači prihvaćanje dvaju načela kao temeljnih kategorija stvarnosti
(na primjer: duh i materija, bitak i svijest, prirodna nužda i
sloboda i tako redom).
Oprečno
od dualizma je monizam.
Dualizam
je religijsko učenje o dvjema suprotnim silama (na primjer: dobro i
zlo, svjetlo i tama) koje se međusobno bore za prevlast u svijetu.
Naravno, sa stajališta čovjeka, grešnika.
3.
Samo je Bog dobar
Kao
i Adam u raju, stari Izrael osjeća da ga je Bog postavio pred izbor
koji će odlučiti njegovom sudbinom. Bog stavlja pred čovjeka
blagoslov i prokletstvo jer je tjelesno i ćudoredno, moralno dobro
jednako vezano uz Boga: ako Izrael zaboravi Gospodina, ako Ga
prestane ljubiti, ako ne bude obdržavao Njegove zapovijedi te
raskine Savez, smjesta će biti lišen zemaljskih dobara i poslan u
ropstvo dok će se zemlja pretvoriti u pustinju.
Istinitost
ove temeljne nauke o savezu doživljava Izrael na sebi tijekom svoje
povijesti: kao i u drami raja, iskustvo nesreće slijedi nakon
iskustva grijeha.
Bolno
je i tajnovito iskustvo patnje i njezin smisao nije u prvi mah jasan.
Pomoću patnje se Gospodinovi siromasi uče odvajati od dobara ovoga
svijeta, kratkotrajnih i nestalnih, da bi sebi našli snagu, život i
dobro u Bogu. Bog im jedini preostaje kad je sve izgubljeno i uza Nj
oni prianjaju vjerom i nadom. Oni su, istina, još podložni zlu, ali
s njima je njihov Spasitelj koji će slaviti pobjedu na dan spasenja;
tada će oni primiti dobra što ih je Bog obećao svojim vjernima.
Bog
je, znamo, pobijedio zlo, palog anđela i njegove zloduhe, Isus je
pobijedio svijet. Samo Isus može doći do korijena, pobjeđujući ga
u samom njegovom srcu. Isus je novi Adam bez grijeha nad kojim Sotona
nema nikakve vlasti jer Krist je postao poslušan do smrti na križu,
dao je svoj božanski život da bi Njegove ovce nalazile pašu.
Postao je mjesto nas proklet da primimo obećanog Duha po vjeri.
Odsad
čovjek, preobražen Duhom i Božjom Milošću, može činiti dobro,
učiniti djela ljubavi, zlo svladati dobrim. Da bi postao sposoban za
ta nova dobra, mora proći kroz odricanje, slijediti Krista, odreći
se samog zločestog sebe, uzeti svoj križ, vjerovati Kristu, ljubiti
Ga i poći za Njim (Dufour, str.205). 18.03.2020.
„Što
god radite, zdušno činite, kao Gospodinu, a ne ljudima, znajući da
ćete od Gospodina primiti nagradu, baštinu. Gospodinu Kristu
služite! - (Kol 3,23-24).
Tuesday, March 17, 2020
Kristalni Eden
Duša
u duši, jedna Gradnja,
svetac
do svetice, zidine čvrste
i
temelji strašni, neoborivi.
U
ognju Duha duboka sadnja
svih
onih koji se njime krste,
tisuće
tisuća nerazorivih
jer
svak je u svakome plod
i
svijetli odraz Mladoga Sunca
što
iz nutrina svoju ljubav širi
za
sve svoje, sav ljudski rod,
čak
i za onoga koji bunca.
Proljetni
povjetarac lagano piri.
I
kamenje će radije viknuti,
i
kamen bi postao sami med,
i
zdenac duboki, bez kraja;
a
čovjek za grijeh će kobno kriknuti
ako
ne vidi ljubav, mir i red,
volju
Boga što teče iz raja.
Pronađi
me, dušo, naklonost moju
i
ruku priznaj na ramenu svome,
mada
će biti možda i gruba
jer
silno želim te kao mač u boju,
kao
šapat zlatni u Gradu tome,
dijamant
od sunca što drži se ruba.
Spoznaj
mi tugu, i očaj, i pad
koje
mi dadoše jednom, odoru ranu;
spoznaj
mi čežnju iz nutrine
da
svilom obavijem duhovni Grad
u
kojega svi osim mene stanu.
Ti
poznaješ već mi vis i dubine.
Sjeti
se ljubavi, pjesama, svega,
i
obećanja koja u Bogu se tope;
ne
gledaj nevjeru i ne ispaštaj
već
sjeti se barem bilo čega
kada
se sveti svi svetinjom škrope;
sjeti
se maslina, palmi, i praštaj.
Janje
moje, Janje pomirbeno,
vječni
sjaju sveg života moga,
samo
dio ove sreće da Ti kušam!
Da
Ti svoju suzu predam, Stijeno
što
je priznajem za svoga Boga,
samo
slavit će Te moja duša
koja
svetima se obraća u slavi
što
je dosegnula čak do nje
kao
nečujno koračanje u sjeni.
Svaki
puta kad se neki svetac javi,
ona
klecne i zadrhti, vidi sve;
velike
si dare poklonio meni.
U
tom društvu spoznah ja u času
što
je ljubav, što je mir i pravednost,
što
je poniznosti strašan bedem.
Ti
mene zaljubi, u me Duha nasu
da
Ti gledam nevinost i čednost,
da
zavirim u Tvoj prekristalni Eden.
17:03.2020.
07:01
Subscribe to:
Posts (Atom)
Popular posts
-
Prva poslanica Apostola Pavla Korinćanima, glava 13 1 Kad bih sve jezike ljudske govorio i anđeoske, a ljubavi ne bih imao, bio ...
-
Veliča * duša moja Gospodina i klikće duh moj * u Bogu mome Spasitelju, što pogleda na neznatnost službenice svoje: * odsad ć...
-
Nek usklikne sad nebesko mnoštvo anđela, nek uskliknu službenici Božji, i s pobjede tolikog Kralja, neka jekne trublja spasenja. Nek ...
-
Kliči Gospodinu, sva zemljo! * Služite Gospodinu u veselju! Pred lice mu dođite * s radosnim klicanjem! Znajte da je Gospodin...
-
Psalam 95 Poziv na Božju hvalu Dođite, kličimo Gospodinu, uzvikujmo Hridi, spasitelju svome! 2 Pred lice mu stupimo s hvalama,...
-
Blagoslovljen Gospodin, Bog Izraelov, * što pohodi i otkupi narod svoj; podiže nam snagu spasenja * u domu Davida, sluge svoje...
-
Blagoslovljen budi, Gospodine, Bože otaca naših, * hvaljen i uzvisivan dovijeka! Blagoslovljeno, slavno i sveto Ime tvoje, * ...
-
"Molitva za mudrost Bože otaca naših i Gospode milosrđa, ti koji si riječju svojom stvorio svemir i koji si sazdao čovjeka mudrošć...