„Ne
dopusti da te savlada zlo već zlo savladaj dobrim (Rim 12,21).”
Od
zvjerstava do povjerenja, od prirodnoga do nadnaravnoga života
Čovjekova
sličnost sa životinjom, posebice njihovo zajedničko podrijetlo iz
praha i njihov zajednički kraj u jami, ponekad je okrutno izražena:
„Jer
zaista kob ljudi i zvijeri jedna je te ista. Kako ginu oni, tako ginu
i one; i dišu jednakim dahom, i čovjek ničim ne nadmašuje zvijer,
jer sve je ispraznost.
I
jedni i drugi odlaze na isto mjesto; svi su postali od praha i u prah
se vraćaju.
Tko
zna da li dah ljudski uzlazi gore, a dah zvijeri silazi dolje k
zemlji?”
Prop
3,19-21
Čovjek
i životinja skupljeni su pod zajednički naziv „živih bića”
koja su povezana često i bratskom vezom.
U
Starom zavjetu životinje su tako bliske čovjeku da su sastavni dio
saveza što ga je Bog sklopio s Noom te i one postaju podložne
Božjem zakonu! Subota vrijedi za vola baš kao i za slugu, a
čovječan se stav pripisuje i prema životinjama.
Međutim,
neka vrlo jasna zapažanja već u izvještaju o postanku pokazuju
kako čovjek primjećuje svoju nadmoć nad životinjom; Adam ih
imenuje, ali niti jedna životinja ne može biti pomoć čovjeku,
pomoć kao što je i on. Čovjek smije ubiti životinju i njome se
hraniti. Napokon, da bi se kaznilo Nabukodonozorovo bezumlje, dat će
mu se srce životinjsko, srce zvijeri jer ljudsko zvjerstvo
simbolizira pobunu protiv duha, u konačnici protiv Boga.
Postojanjem
divljih životinja ostvaruje se i predočuje pobuna prirode protiv
čovjeka i nered što se uvukao u svijet.
To
je stanje plod čovjekovoga grijeha jer, prije Adamova neposluha, sve
životinje divlje i domaće kao da su podložne onome tko im je dao
ime. No, uslijed grijeha svekoliko je stvorenje pa i životinjski
svijet sada rob raspadljivosti. Na svršetku vremena, kada svijet
bude očišćen od svojih grijeha, nestat će divljih životinja ili
će postati miroljubive.
U
ponovno sjedinjenom svijetu priroda više neće znati za pobunu pa i
ono životinjsko u čovjeku također će u potpunosti biti svladano i
preobraženo.
Mnoge
su životinje prije Isusova dolaska imale čast da postanu čiste
žrtvene životinje. Tek je žrtva Sluge Isusa, slična janjetu što
ga vode na klanje, mogla i uspjela pribaviti vječno otkupljenje.
Tako
se povodom biblijskih životinja i kroz njih prikazuje pa čak i
proživljuje svekolika drama spasenja: pobuna, idolopoklonstvo,
razlikovanje čistog i nečistog, pokoravanje Mojsijevom zakonu,
pokora, prinosi i žrtve, udioništvo u spasenju u korablji Noinoj,
eshatološka krotkost.
Demonska
je zmija unakazila stvorenje, a sotonski ga zmaj ugrožava, ali
stvorenje je spašeno i najzad će biti preobraženo žrtvom Onoga
koji je Janje Božje.
Bog
je smjestio čovjeka u lijep i dobar stvoreni svijet (Dufour, str.
151) da ga obrađuje i čuva, kao nadstojnik. Bog hoće da Adam
potvrdi svoje vrhovništvo nad životinjama, nad prirodom te mu daje
na znanje da se priroda ne smije pobožanstveniti već da treba njome
ovladati, podložiti je.
Danas
ljudi svjedoče o neprijateljstvu između prirode i čovjeka
vidljivije nego ikada. Čovjek je svjestan da se ponaša
neprijateljski prema prirodi, a priroda kao da mu se zbog toga
osvećuje također neprijateljstvom.
U
današnjem govoru osvetiti se znači kazniti uvredu vraćajući
drugome zlo za zlo. Čovjek misli da će tako uspostaviti pravdu i
pobjedu nad zlom; uvijek je zabranjeno osvetiti se iz mržnje, ali je
dužnost osvetiti pogaženo pravo. No, Bog je jedini zakoniti
osvetnik pravednosti. Bog osvećuje pravdu i osvećuje svoju čast
(Dufour, str. 805) i u tom smislu može se reći da se samo Bog može
osvetiti i donijeti pravednost, spas i osvetu. To se događa kada
Isus prolijeva svoju krv: tada vrhunska ljudska nepravda otkriva
beskrajnu Božju pravednost. Krista su vrijeđali, ali On sam nije
vrijeđao ljude. Isus nalaže da se vjernik ne opire zlome i da se ne
odupire zlotvoru kada želi uzvratiti i traži opraštanje uvreda i
ljubav prema neprijateljima. Nadasve daje do znanja da će samo onaj
tko je kadar podnijeti osobnu nepravdu poštedjeti i drugoga od
nepravde. Nije dosta prepuštati se Božjoj osveti već je potrebno
zlo savladati dobrim kao što se i neprijateljstvo prirode savladava
prijateljstvom prema prirodi. Tako vjernik „sakuplja razbuktjelu
žeravicu na neprijateljevu glavu (Rim 12,21)”, dovodeći ga u
nemoguć položaj koji ga sili da svoju mržnju zamijeni ljubavlju.
Ljubav
doživljava poraze; poslije Isusa, i kršćani umiru kao žrtve
nepravde i nasilja. Oni opraštaju svojim krvnicima, ali i vape Bogu
koji je vrhovni Sudac i koji će uspodtaviti pravednost i već je
sada uspostavlja u kraljevstvu vječnosti gdje Isus savjetuje
svojima:
„Ljubite
svoje neprijatelje i molite za one koji vas progone (Mt 5,44//).”
Ta je zapovijed novost za čovječanstvo koju svaki vjernik Isusov
iskusi već u zemaljskome životu. Kršćanin koji oprašta ne
obmanjuje samoga sebe prema svijetu u kojem živi, ali i dosljedno
ispunjava savjet Pisma: stavljati ugljevlje na glavu svoga
neprijatelja. To nije onakva osveta kao nekada već oganj koji se
pretvara u žarku ljubav ako neprijatelj na to pristane (Dufour, str.
688): Čovjek koji ljubi neprijatelja, nastoji ga pretvoriti u
prijatelja, a u toj susretljivost ga pretječe Bog sam: kad smo Mu
još bili neprijatelji, On nas je sa sobom pomirio smrću svoga Sina
(Rim 5,10).
To
je već ulazak u kraljevstvo nebesko, u raj Isusove vjere i
prisutnosti jer tko nauči opraštati, dobiva snažnu pomoć od Isusa
i izobilje darova duhovnih kao što su ljubav, mir i radost u Duhu
Svetome.
Isus
nije porekao neprijateljstvo već ga je pokazao u njegovoj punoj
dimenziji u času kad ga je pobijedio. Neprijateljstvo nije činjenica
kao druge činjenice; ono je misterij, znak kraljestva Sotone,
neprijatelja u najvišem smislu, ali Isus je svojima dao vlast nad
svakom moći neprijatelja (Lk 10,19) koja proistječe iz borbe u
kojoj je Isus svojom smrću pobijedio smrt. Isus je oborio pregradu
neprijateljstva što je razdvajala čovječanstvo. Kršćanski
vjernik zna da ga križ vodi k pobjedi. Taj je križ mjesto izvan
kojega nema izmirenja ni s Bogom, ni među ljudima, a niti s
prirodom.
„On,
Krist je naš jedini mir, On koji od oba naroda učini jedan time što
pregradu koja ih je rastavljala – neprijateljstvo sruši u svome
tijelu, time što uništi Zakon zapovijedi s njegovim odredbama, da
od dvaju naroda stvori, u sebi, jednoga novoga čovjeka, tvoreći
mir, i da oba u jednome tijelu pomiri s Bogom po križu – ubivši u
sebi neprijateljstvo (Ef 2,14-16)”. 28.05.2019. 11:12