Saturday, October 19, 2024

Duh spoznaje i razumijevanja


 

Duh je drugačiji od duše i tijela, premda je sve to zajedno jedan čovjek, jedna osoba, osoba ljudske naravi jer životinjske i biljne naravi te naravi prirodnih pojava i događanja ne mogu se nazvati osobama, nemaju svoju volju nego Gospodin njima upravlja.

Ljudska osoba, kao slika Boga, ima slobodnu volju, i razboritost kojom razaznaje živo i neživo, ima dar slušanja o unutarnjim događanjima u drugim ljudima koji mu o tome pokušavaju nešto reći, ima dar promišljanja o onome što vidi i čuje, ima slobodu izbora i odlučivanja o svemu što će reći i učiniti, ima dar govora kojim se sporazumijeva s drugim osobama, sa svojim Bogom koji ga je načinio i sa čitavim svijetom, prirodom i društvom.

Duh je ljudski sposoban davati savjet i blagoslov, narediti duši i tijelu da se ravnaju po tim savjetima i po savjetima koje čuje od nadnaravnog Duha Svetoga, Duha Isusa Krista i Boga Oca nebeskoga. U Duhu se nalazi sve što postoji i što se događa. Duh može prožimati sve što postoji, sve što živi i sve što ne živi, sve što se rađa i sve što umire, može se prostrijeti nutrini svakog čovjeka i tamo djelovati pozitivno, liječiti i duh i tijelo, i dušu čovjeka.

Duh je onaj tko liječi nerazumijevanje, lijenost i bezvoljnost čovjeka, moli umjesto njega i navodi čovjeka na molitvu pomoću koje se čovjek uspinje do Boga, duh je ono nadnaravno sredstvo koje ulazi u narav ljudsku da bi se čovjek sav uzdigao iznad svojih slabosti i grijeha, a konačno i od smrti.

Duh Božji čini u nama promjene u duhu našem, u duši, u tijelu.

Pavao o tome jasno govori:

Bog Gospodina našega Isusa Krista, Otac Slave, dao vam Duha mudrosti i objave kojom ćete ga spoznati; (Ef 1,17).”

Bog daje svoga Duha svim ljudima u kojima se rađa vjera u Isusa i njegove riječi i djela. On je taj koji nam daje dar mudrosti i razumijevanja naše vjere i onoga što vjerujemo te razumijevanje i spoznaju samoga Boga kojega nitko nikada nije vidio. Tako nam Duh spoznaje širi obzore, produbi nam vidike pa tako ulazimo sve više u stanje nadnaravno gdje grijeha nema, nema ni smrti već postojimo u stanju vječnosti, u Duhu.

Zato gubi se lijenost i nerazumijevanje vlastite vjere, rađa se život vječni, život spoznavanja Boga u kojega vjerujemo. Tako vjernik počinje sve više razumjeti Boga, ali ne razumije svijet jer prestaje biti smrtnik od svijeta, grešnik na tom svijetu. Postaje čovjek koji je nebesnik u svijetu.

To je za vjernika žrtveni prinos jer svijet ga progoni, ismijava, ubija.

Ali Duh je Božji i dalje tu, on održava ljudska bića da podnesu sve i čak da navještaju Krista raspeta i uskrsnula.

Zato kaže Pavao:

Ta Duh Sveti poučit će vas u taj čas što valja reći.« (Lk 12,12).”


Tada razumijemo da je Isus Bog koji se utjelovio po Duhu Svetom koji je silom svojom osjenio Djevicu Mariju pa je postao čovjekom u krilu Majke za koju znamo da je Škrinja zavjetna i da je djevičanski Hram Boga. Tada razumijemo da je Isus Jaganjac Božji, žrtva koju daje Stvoritelj svih ljudi za otkup i popravak ljudi od grijeha, da Isusa mnogi ne razumiju, a vide kao čovjeka koji govori čudne riječi, ali čini čuda, izgoni zloduhe. Zato Bog oprašta ljudima uvrede koje ljudi upućuju njegovom Sinu, Riječi njegovoj, oprašta kada netko pohuli na Sina Božjega.

Ali tko ima Duha, ne može huliti Boga.

Stoga se grijeh te hule protiv Duha ne može oprostiti i ne može se shvatiti kao grijeh zbog kojega se čovjek inače u duhu može pokajati. Ne može se pokajati jer odbija Duha Svetoga. Zato Isus tumači:

I tko god rekne riječ na Sina Čovječjega, oprostit će mu se. Ali tko pohuli protiv Duha Svetoga, neće mu se oprostiti.« (Lk 12,10).”

19.10.2024. 08:23


I nitko ne može reći: »Gospodin Isus« osim u Duhu Svetom. (1Kor 12,3b).”

Friday, October 18, 2024

Dar Križa


 


Molim svitanjima i osluškujem tu volju,

glas od Boga koji budi me u meni

da se sretnem s okrutnošću i s tom bolju

što se očitova getsemanskoj noćnoj sjeni.


Postao si Grijehom, nezamislivo je za me

da te, Kriste, nisu mogli niti pogledati

zbog ta užasa ti ljudske patnje usred tame

kada morao si mučno nastradati;


kada tražio si kako pravedno je sebe dati

i molio da te mimoiđe gorka čaša.

U jedinstvu s nama, morao si Oca zvati

da to bude zajednička molba naša.


Okrutni smo, glupi i milošću nesposobni

da se očituje božanska ljepota tvoja,

pred svim narodima otvoreni kamen grobni,

slava, mir i radost usred naša nespokoja


jer su savjesti nam zle i bezvoljne, i mlake.

Život ispunjen je bezbrojnim nam prilikama,

ali postao je bježanje od svake male tlake

umjesto da bavimo se postovima, molitvama


i da gledamo te sve dok pogledi ne sazru

kako dostigli bismo k tebi blagim viđenjima,

jer u blaženom se gledanju otajstva nazru

koja utišaju svaku glad i žeđ u našim htijenjima.


Zato dao si nam vrijeme i duge živote

da ne skrećemo sve poglede u stranu

već da nauživamo se velike vrednote,

da posvetimo se uskrsnome danu.

18.10.2024. 05:31

Katolički kalendar 18.10.2016. - Sveti Luka, evanđelist

Thursday, October 17, 2024

Ovaj naraštaj

 



Zbog toga i kaza Mudrost Božja: ‘Poslat ću k njima proroke i apostole. Neke će poubijati i prognati —

da se od ovog naraštaja zatraži krv svih proroka prolivena od postanka svijeta,

od krvi Abelove do krvi Zaharije, koji je pogubljen između žrtvenika i svetišta.’ Da, kažem vam, tražit će se od ovoga naraštaja!« (Lk 11,49-51)”.


Isus ovo govori svojim slušateljima, farizejima, zakonoznancima: ljudi, to smo mi koji nosimo križiće i krunice, klanjamo se Bogu i slavimo važne ljude u povijesti svijeta, velike znanstvenike i profesore, mnoge učitelje i filozofe, jednom riječju, proroke – mudre ljude koji uče i upozoravaju na dobro i zlo, pokazuju put svima, put do sreće i blagostanja koji je uvijek prepun trnja i žrtve jer za ljubav je potrebno mnogo čovještva koje se daje iskoristiti, kojim se ljudi mogu nahraniti.

'Ovaj naraštaj', to su svi naraštaji, sve generacije koje su utemeljene na tim učenjima, dižu spomenike u čast velikana povijesti u ratu i miru, a ne priznaju veličinu sadašnjosti i današnjih mudrih glava već ih progone i ubijaju, zatvaraju i muče kao što su naučili od svojih predaka koji također čine 'ovaj naraštaj' jer to su svi ljudi još od Adama i Eve koji nisu zaljubljeni u svoga Stvoritelja i ne slušaju proroka kojega im šalje, i ne odaju mu poštovanja nego ga omalovažavaju na sve moguće načine da bi ga jednoglasno uništili i ubili. Da bi naša djeca podigla spomenik toj istoj osobi i prorocima, hladan mramorni spomenik, nalik na srca bez ljubavi Boga koji je Ljubav, Početak ljubavi i zadnja riječ ljubavi.

'Ovaj naraštaj', to je generacija grešnika koji se ne kaju i ne trude oko općeg dobra, oko bližnjega, a ako se netko i pobrine za dobro drugih, njega progone, zlostavljaju ti isti grešnici. I proroci su grešnici, ali se u sebi duboko kaju, traže Boga i dobivaju nadahnuće Duha Svetoga da bi mogli, mada grešni, činiti dobro, održati svijet, poboljšati i usavršavati ono što je dobro.

Mnogi su javni kriminalci, a oni koji im sude još su gori.

Mnogi su proroci u svijetu imali moć uništiti druge, obraniti sebe, ali tu moć su iskoristili za opraštanje i požrtvovnost te su izginuli pod svojim tužiteljima, sucima i krvnicima. 17.10.2024. 05:56


Isus nam danas govori i preko proroka, apostola i mučenika, svetoga Pavla:


Braćo! Nasljedovatelji moji budite i promatrajte one koji žive po uzoru koji imate u nama (Fil 3,17).”


A onima koji ne žele biti krvnici nego služiti Početniku i Dovršitelju života i svijeta, Ljubavi koja služi drugima, Isus tumači njihovu svrhu, put i nagradu:


Zaista, zaista, kažem vam:ako pšenično zrno, pavši na zemlju, ne umre, ostaje samo; ako li umre, donosi obilat rod.

Tko ljubi svoj život, izgubit će ga. A tko mrzi svoj život na ovome svijetu, sačuvat će ga za život vječni.

Ako mi tko hoće služiti, neka ide za mnom. I gdje sam ja, ondje će biti i moj služitelj. Ako mi tko hoće služiti, počastit će ga moj Otac.« (Iv 12,24-26).”





Wednesday, October 16, 2024

Božja riječ i ljudska djela

 


Biti svet, biti jako dobar čovjek zahtijeva od ljudi naći vremena, biti strpljiv i posvetiti se općem i najvećem Dobru, unijeti sebe čitavoga u to Dobro, prepustiti se njemu, zaboravljajući na sve drugo.

Posvećivati se znači učiti o Bogu u molitvi koja je razgovor s Bogom te u čitanju Svetoga pisma; činiti to što češće i ustrajno, iskreno i samokritično, dostojanstveno i prikladnoga raspoloženja koje odgovara svijesti da stoji pred najvećom Svetinjom.

Niti jednom čovjeku to nije moguće izvesti, svetost se stječe do kraja života, svet se ne rađa, svetim se postaje.

No, bez Boga ne može se ništa od svega toga ostvariti.

Uzalud čovjeku obilje dobre volje ako ne čini ono što mu nalaže Bog i Stvoritelj, Otac i Učitelj, nego ako misli da sam zna što je najbolje za dobrotu i svetost ljudsku.

Svet se ne postaje po svome mišljenju, po svome nahođenju, niti po mišljenju drugih ljudi. Svet se postaje na putu ka Bogu i Zapovijedima, savjetima koje je potrebno slijediti svom snagom i tada moliti Boga za snagu i pomoć.

To postoji u Bibliji koja je najčitanija i sveta knjiga, darovana odozgo čovječanstvu i kompletnoj ljudskoj povijesti.

Svet i dobar čovjek ne postoji sam na svijetu nego u odnosu prema drugim ljudima. Ne vrijedi imati dobre namjere, a ne djelovati dobro prema drugima. U tome je tajna svetosti: biti dobar prema ljudima, u odnosu na svakog pojedinca, a ne u kolektivnim odlukama od kojih ljudi nemaju puno koristi kao pojedinci.

Kolektiv uvijek izdvoji samo jednu skupinu ugroženih ljudi, a sam čovjek jedini može uz Božju pomoć ostvariti svoju svetost i dobrotu prilikom susretanja s drugim ljudima, s početkom u osmijehu prema prolazniku ili u refleksnoj reakciji za dobro drugoga ako vidi da je netko ugrožen. To ne znači da je potrebno glumiti Boga već razumijevanje i pomoć treba pružiti svakome u okvirima svojih individualnih snaga i mogućnosti.

Priključiti se nekoj udruzi koja se naziva humanitarnom znači zavaravati se – to nije svetost, ni dobrota jer ne traži uopće puno truda i potpuni angažman pojedinca oko konkretne ugrožene ljudske osobe i ne provocira svetost i dobrotu, strpljenje i razumijevanje u čovjeku koji želi pomoći ili se osjeća odgovornim za pomoć drugome.

Svet i dobar čovjek ne filozofira puno o tome tko je zaslužio pomoć, a tko nije jer je svjestan da svakome nešto nedostaje, i da je svakome nešto potrebno, naročito neprijatelju koji je to postao iz svojih velikih manjkavosti.

Činjenica je da ugroženim ljudima najviše pomažu drugi ugroženi ljudi.

Činjenica je da bolesnici i siromasi jedini mole za sve, i za neprijatelje, i da oni jedini razumiju i imaju vremena za molitvu i promatranje svijeta, odnosno drugih pojedinaca.

Činjenica jest da je tim rubnim egzistencijama otežan pristup Euharistiji jer su mnogi nesposobni za pristup, a mnogi su neuki.

Što se tiče relativno zdravih i dobrih ljudi, njima je svetost neostvariva ako ne pristupaju svetim sakramentima, ako ne rade na zajedništvu s Bogom u kojemu postaju dionici božanske naravi, a time i pripadnici čitavoga pobožna svijeta što ga zovemo zajednicom svih svetih, živih i preminulih. 16.10.2024. 08:38


»Čuvajte se lažnih proroka koji dolaze k vama u ovčjem odijelu, a iznutra su vuci grabežljivi. Po njihovim ćete ih plodovima prepoznati. Bere li se s trnja grožđe ili s bodljike smokve? Tako svako dobro stablo rađa dobrim plodovima, a nevaljalo stablo rađa plodovima zlim. Ne može dobro stablo donijeti zlih plodova niti nevaljalo stablo dobrih plodova. Svako stablo koje ne rađa dobrim plodom siječe se i u oganj baca. Dakle: po plodovima ćete ih njihovim prepoznati.« Mt 7,15-20



Tuesday, October 15, 2024

Poljane spasa



Znam da nećeš tugovati

ako odem poljanama neba

sve to dalje putovati

što se bliže Kristu stići treba.



I ja se u tome radujem

kada dođe, ako dozove me malo

šaptom što ga dugo čujem

da obnovi ono što je palo



kao što je pala narav moja

da se više uzdiže visoko,

kao što je čas da metanoia

dopire u dušu mi duboko.



Evo, kušnja kušnju stiže,

Krist me hoće, želi, traži

da se upinjem još bliže

dok me zahtjevima snaži.



Već ti ne znam niti reći

kakve sve divote pruži,

toliko već hoće peći

ova ljubav što mi spasu služi,



ova nadnaravna veličina

kojoj podlažem se lako,

obuzeta tom ljepotom Sina

što ne trpi srce mlako.



Bit će sve to drugo mi i novo,

nalik proročanstvima

što razabirem im slovo

koje slatka Duha ima.

15.10.2024. 18:08



Nova pravednost



Odlomci iz Isusove evanđeoske besjede na Gori 

Nova pravednost veća od stare

»Uistinu kažem vam: ne bude li pravednost vaša veća od pravednosti pismoznanaca i farizeja, ne, nećete ući u kraljevstvo nebesko.« Mt 5,20

»Čuli ste da je rečeno: Ne čini preljuba! 28 A ja vam kažem: Tko god s požudom pogleda ženu, već je s njome učinio preljub u srcu.  Mt 5,27

»Čuli ste da je rečeno: Oko za oko, zub za zub! 39 A ja vam kažem: Ne opirite se Zlomu! Naprotiv, pljusne li te tko po desnom obrazu, okreni mu i drugi. 40 Onomu tko bi se htio s tobom parničiti da bi se domogao tvoje donje haljine prepusti i gornju. 41 Ako te tko prisili jednu milju, pođi s njim dvije. 42 Tko od tebe što zaište, podaj mu! I ne okreni se od onoga koji hoće da mu pozajmiš.« Mt 5,38-42

»Čuli ste da je rečeno: Ljubi svoga bližnjega, a mrzi neprijatelja. 44 A ja vam kažem: Ljubite neprijatelje, molite za one koji vas progone 45 da budete sinovi svoga Oca koji je na nebesima, jer on daje da sunce njegovo izlazi nad zlima i dobrima i da kiša pada pravednicima i nepravednicima. 46 Jer ako ljubite one koji vas ljube, kakva li vam plaća? Zar to isto ne čine i carinici? 47 I ako pozdravljate samo braću, što osobito činite? Zar to isto ne čine i pogani?«
48 »
Budite dakle savršeni kao što je savršen Otac vaš nebeski!« Mt 5,43-48

»Oko je tijelu svjetiljka. Ako ti je dakle oko bistro, sve će tijelo tvoje biti svijetlo. 23 Ako ti je pak oko nevaljalo, sve će tijelo tvoje biti tamno. Ako je dakle svjetlost koja je u tebi – tamna, kolika će istom tama biti?« Mt 6,22-23

»Nitko ne može služiti dvojici gospodara. Ili će jednoga mrziti, a drugoga ljubiti; ili će uz jednoga prianjati, a drugoga prezirati. Ne možete služiti Bogu i bogatstvu.« Mt 6,24

»Ne sudite da ne budete suđeni! 2 Jer sudom kojim sudite bit ćete suđeni. I mjerom kojom mjerite mjerit će vam se. 3 Što gledaš trun u oku brata svojega, a brvna u oku svome ne opažaš? 4 Ili kako možeš reći bratu svomu: ‘De da ti izvadim trun iz oka’, a eto brvna u oku tvom? 5 Licemjere, izvadi najprije brvno iz oka svoga pa ćeš onda dobro vidjeti izvaditi trun iz oka bratova!« Mt 7,1-5

»Uđite na uska vrata! Jer široka su vrata i prostran put koji vodi u propast i mnogo ih je koji njime idu. 14 O kako su uska vrata i tijesan put koji vodi u Život i malo ih je koji ga nalaze!« Mt 7,13-14

»Neće u kraljevstvo nebesko ući svaki koji mi govori: ‘Gospodine, Gospodine!’, nego onaj koji vrši volju Oca mojega, koji je na nebesima. Mt 7,21



 

Popular posts