Isus
Krist je sebe nazivao Sinom Čovječjim.
Znamo
da je Isus Sin Boga Oca, da su u Duhu Svetome Presveto trojstvo, ali
i da u svoje božanstvo Bog želi uzeti ljude.
Za
Gospodina Boga to je posebna titula, zvati
se Sinom Čovječjim. Jer
biti vječni Bog pa se utjeloviti po Duhu Svetome u krilu Djevice
Marije, koja bijaše Njegovo stvorenje, i postati čovjekom, doduše
čistim i svetim i bez grijeha, bilo je i ostalo jedinstveno
iskustvo. Propovijedati Radosnu vijest o kraljevstvu nebeskom,
pozivati sve ljude na obraćenje, pokazati
na svome iskustvu i svojim primjerom sve o čemu je govorio, zaista
neponovljivo za ljude, ali i nepotrebno ponavljati tako nešto
Gospodinu Bogu. Jedinstven događaj, ali također i spasonosan.
I
tko bi nazvao sam sebe sinom
čovjeka?
Ta,
svi smo sinovi ljudski.
Ali
Isus je učinio puno kako bismo Mu povjerovali da smo sinovi i kćeri
Boga.
„Gledajte koliku
nam je ljubav darovao Otac:
djeca se Božja zovemo, i jesmo (1
Iv 3,1a).”
„Bog
objavljuje svoje ime
Nato
Mojsije reče Bogu: »Ako dođem k Izraelcima pa im kažem: ‘Bog
otaca vaših poslao me k vama’, i oni me zapitaju: ‘Kako mu je
ime?’ – što ću im odgovoriti?« »Ja
sam koji jesam«,
reče Bog Mojsiju. Onda nastavi: »Ovako kaži Izraelcima: ‘Ja
jesam’ posla
me k vama.« Dalje je Bog Mojsiju rekao: »Kaži Izraelcima
ovako: ‘Jahve,
Bog vaših otaca, Bog Abrahamov, Bog Izakov i Bog Jakovljev, poslao
me k vama.’ To mi je ime dovijeka, tako će me zvati od koljena do
koljena.«
(Izl
3,13-15).”
Dakle,
Bog je uvijek tu, prisutan uz nas, smrtnike koji danas jesmo, sutra
tko zna.
Isus
je htio od početka davati čitavoga sebe svome narodu, svim ljudima.
Također
je govorio božanske stvari i zemaljske prispodobe.
Tumačio
je na mnoge načine sve što ljudi moraju znati, obratiti se,
vjerovati Kristu.
„Isus
im nato reče:
»Kad uzdignete Sina Čovječjega,
tada ćete
upoznati da Ja
jesam
i da
sâm od sebe ne činim ništa,
nego da onako zborim
kako me
naučio Otac (Iv 8,28)”.
Isusovo
predavanje sebe ljudima
-
tjeskoba i smrtna duševna borba i tjelesna muka
„A
ukaza mu se anđeo s neba koji ga ohrabri. A kad je bio u smrtnoj
muci, usrdnije se molio. I bijaše znoj njegov kao kaplje krvi
koje su padale na zemlju (Lk
22,43-44).”
-
bičevanje, udaranje tijela
željeznim krajevima bičeva, premlaćivanje,
veoma bolna tjelesna patnja
„Tada
im pusti Barabu, a Isusa, izbičevana, preda da se razapne (Mt
27,26).”
-
na glavi kruna
od trnja i udaranje trskom po glavi, izrugivanje, ponižavanje i
moralna patnja
„Vojnici
ga odvedu u unutarnjost dvora, to jest u pretorij, pa sazovu cijelu
četu i zaogrnu ga grimizom; spletu trnov vijenac i stave mu na
glavu te ga stanu pozdravljati: »Zdravo, kralju židovski!« I
udarahu ga trskom po glavi, pljuvahu po njemu i klanjahu mu se
prigibajući koljena. A pošto ga izrugaše, svukoše mu grimiz
i obukoše mu njegove haljine (Mk 15,16-20).”
-
nošenje teškoga križa, naporan tjelesni i duševni rad uz
izranjeno tijelo i do krajnjih granica duševne izdržljivosti
„Križni
put
Kad
ga odvedoše, uhvatiše nekog Šimuna Cirenca koji je dolazio s polja
i stave na nj križ da ga nosi za Isusom.
Za njim je išlo silno
mnoštvo svijeta, napose žena, koje su plakale i naricale za
njim. Isus se okrenu prema njima pa im reče: »Kćeri
Jeruzalemske, ne plačite nada mnom, nego plačite nad sobom i nad
djecom svojom. Jer evo idu dani kad će se govoriti: ‘Blago
nerotkinjama, utrobama koje ne rodiše i sisama koje ne dojiše.’ Tad
će početi govoriti gorama: ‘Padnite na nas!’ i bregovima:
‘Pokrijte nas!’ Jer
ako se tako postupa sa zelenim stablom, što li će biti sa suhim?«
A
vodili su i drugu dvojicu, zločince, da ih s njime pogube (Lk
23, 26-32).”
„Kad
ga razapeše, razdijele
među se haljine njegove bacivši za njih kocku –
što će tko uzeti. A bijaše treća ura kad ga razapeše. Bijaše
napisan i natpis o njegovoj krivici: »Kralj židovski.« A
zajedno s njime razapnu i dva razbojnika, jednoga njemu zdesna,
drugoga slijeva.
Prolaznici su ga pogrđivali mašući glavama:
»Ej, ti, koji razvaljuješ Hram i sagradiš ga za tri dana, spasi
sam sebe, siđi s križa!« Slično i glavari svećenički s
pismoznancima rugajući se govorahu jedni drugima: »Druge je spasio,
sebe ne može spasiti! Krist, kralj Izraelov! Neka sad siđe s
križa da vidimo i povjerujemo!« Vrijeđahu ga i oni koji bijahu s
njim raspeti (Mk 15,24-32).”
„Dioba
odjeće
(Mt
27, 35–36; Mk 15, 24–25; Lk 23, 34)
Vojnici pak, pošto
razapeše Isusa, uzeše njegove haljine i razdijeliše ih na četiri
dijela – svakom vojniku po dio. A uzeše i donju haljinu, koja
bijaše nešivena, otkana u komadu odozgor do dolje. Rekoše
zato među sobom: »Ne derimo je, nego bacimo za nju kocku pa komu
dopadne«
– da se ispuni Pismo koje veli: Razdijeliše
među se haljine moje,
za
odjeću moju baciše kocku.
I
vojnici učiniše tako (Iv
19,23-24).”
Razapinjanje
Isusa je vjerojatno bilo neophodno da se slomi Duh Kristov i polome
kosti, ali Zloduhu to nije nikako moglo proći. Isus ostaje duhovno
sasvim bistar za čitavo vrijeme Muke, a i u Njegovim riječima
se to potvrđuje.
Cjelovita
muka i mučenje Isusa sažela se na one sate za kojih je visio
razapet na križu. Kažemo da je umro od gušenja, ali Isus je
dragovoljno predao život za otkupljenje ljudi od grijeha i ponovo ga
uzeo.
„ Zbog
toga me i ljubi Otac
što polažem život svoj
da ga opet
uzmem.
Nitko mi ga ne oduzima,
nego ja ga sam od sebe
polažem.
Vlast imam položiti ga,
vlast imam opet uzeti
ga.
Tu zapovijed primih od Oca svoga (Iv 10,17-18).”
„Isusova
smrt
(Mt
27, 45–56; Lk 23, 44–49; Iv 19, 28–30)
A o šestoj uri
tama nasta po svoj zemlji – sve do ure devete. O devetoj uri
povika Isus iza glasa: »Eloi,
Eloi lama sabahtani?« To
znači: »Bože
moj, Bože moj, zašto si me ostavio?« Neki
od nazočnih čuvši to govorahu: »Gle, Iliju zove.« A jedan
otrča, natopi spužvu octom, natakne
na trsku i pruži
mu piti govoreći:
»Pustite da vidimo hoće li doći Ilija da ga skine.«
A Isus
zavapi jakim glasom i izdahnu.
I zavjesa se hramska razdrije
nadvoje, odozgor do dolje. A kad satnik koji stajaše njemu
nasuprot vidje da tako izdahnu, reče: »Zaista, ovaj čovjek bijaše
Sin Božji!«
(Mk
15,33-39).”
„Sutradan
Ivan ugleda Isusa gdje dolazi k njemu pa reče: »Evo Jaganjca
Božjega koji odnosi grijeh svijeta (Iv
1,29)!”
Ilija
i Ivan Krstitelj
„Zaista,
kažem vam, između rođenih od žene ne usta veći od Ivana
Krstitelja. A ipak, i najmanji u kraljevstvu nebeskom veći je od
njega! A od dana Ivana Krstitelja do sada kraljevstvo
nebesko silom se probija i siloviti ga grabe. Uistinu, svi
proroci i Zakon prorokovahu do Ivana. Zapravo ako hoćete: on je
Ilija koji ima doći.«
»Tko ima uši, neka čuje.« (Mt
11,11-15).”
Zašto
govori Isus o Iliji ima više razloga. Ilija je prorok koji je
uznesen na nebo pa je narod očekivao da će se pojaviti opet kao
prorok.
Ali
Isus proroka Iliju spominje u kontekstu s prorokom Ivanom
Krstiteljem. Zajedničko im je to da koriste vodu koja se koristi
prilikom krštenja u Crkvi i da spominju krštenje Duhom Svetim i
ognjem.
O
Krstitelju
„A
neki izaslanici bijahu farizeji. Oni prihvatiše riječ i
upitaše ga: »Zašto onda krstiš kad nisi Krist, ni Ilija, ni
Prorok?« Ivan im odgovori: »Ja krstim vodom. Među vama stoji
koga vi ne poznate – onaj koji za mnom dolazi, komu ja
nisam dostojan odriješiti remenje na obući.« To se dogodilo u
Betaniji s onu stranu Jordana, gdje je Ivan krstio (Iv 1,24-28).”
„»Ja
ga nisam poznavao, ali baš zato dođoh i krstim vodom da se on
očituje Izraelu.« I posvjedoči Ivan: »Promatrao sam Duha
gdje s neba silazi kao golub i ostaje na njemu. Njega ja nisam
poznavao, ali onaj koji me posla vodom krstiti reče mi: ‘Na koga
vidiš da Duh silazi i ostaje na njemu, to je onaj koji krsti Duhom
Svetim.’ I ja sam to vidio i svjedočim: on je Sin Božji.«
(Iv 1,31-34).”
„»Ja
vas, istina, krstim vodom na obraćenje, ali onaj koji za mnom dolazi
jači je od mene. Ja nisam dostojan obuće mu nositi. On će vas
krstiti Duhom Svetim i ognjem. U ruci mu vijača, pročistit će
svoje gumno i skupiti žito u svoju žitnicu, a pljevu spaliti ognjem
neugasivim.« (Mt 3,11-12).”
O
Iliji
„Ilija
uze dvanaest kamenova prema broju plemena sinova Jakova, kome je Bog
rekao: »Izrael će biti ime tvoje!« I sagradi od toga kamenja
žrtvenik imenu Jahvinu i iskopa jarak oko žrtvenika, širok da bi
se mogle posijati dvije mjere pšenice. Složi drva, rasiječe
junca i stavi ga na drva. Tada reče: »Napunite vodom četiri
vrča i izlijte na paljenicu i na drva!« Učiniše tako. Zapovjedi
im: »Ponovite«, i oni ponoviše. Tada reče: »Učinite i treći
put.« Oni tako i treći put. Voda je tekla oko žrtvenika i
jarak se ispunio vodom. (1
Kr 18,31-35).”
„I
oganj Jahvin pade i proguta paljenicu i drva, kamenje i prašinu, čak
i vodu u jarku isuši (1 Kr 18,38).”
Iz
Evanđelja po Ivanu, glava 19, redak 28-37:
„Isusova
smrt
(Mt
27, 45–54; Mk 15, 33–39; Lk 23, 44–48)
Nakon toga, kako je
Isus znao da je sve dovršeno, da bi se ispunilo Pismo, reče: »Žedan
sam.« A
ondje je stajala posuda puna octa. I natakoše na izopovu trsku
spužvu natopljenu octom pa
je primakoše njegovim ustima.
Čim Isus uze ocat, reče:
»Dovršeno je!« I prignuvši glavu, preda duh.
Probodeni
bok
Kako
bijaše Priprava, da ne bi tijela ostala na križu subotom, jer velik
je dan bio one subote, Židovi zamoliše Pilata da se raspetima
prebiju golijeni i da se skinu. Dođoše dakle vojnici i prebiše
golijeni prvomu i drugomu koji su s Isusom bili raspeti. Kada
dođoše do Isusa i vidješe da je već umro, ne prebiše mu
golijeni, nego mu jedan od vojnika kopljem probode bok i odmah
poteče krv i voda.
Onaj koji je vidio svjedoči i istinito je
svjedočanstvo njegovo. On zna da govori istinu da i vi vjerujete jer
se to dogodilo da se ispuni Pismo: Nijedna
mu se kost neće slomiti. I
drugo opet Pismo veli: Gledat
će onoga koga su proboli.”Iv
19,28-37
Iz
boka odmah poteče krv i voda jer Isus dolazi predati sebe za svoj
narod, za svoju Crkvu koju je utemeljio kao sakramentalnu, a to su
sakramenti Krštenja i Euharistije u smrti Kristovoj na križu.
Kada
su mislili da Isus zove Iliju u pomoć, Isus je dozivao Oca nebeskoga
citirajući Psalam 22, Patnje i nade pravednika, govoreći početni
stih: „Bože moj, zašto si me ostavio”, misleći na nadu koja se
javlja zabilježena na kraju toga psalma...
15 Kao
voda razlih se,
sve mi se kosti rasuše;
srce mi posta
poput voska,
topi se u grudima mojim.
16 Grlo je moje
kao crijep suho,
i moj se jezik uz nepce slijepi:
u prah
smrtni bacio si mene.
17 Opkolio me čopor
pasa,
rulje me zločinačke okružile.
Probodoše mi ruke i
noge,
18 sve kosti svoje prebrojiti mogu,
a oni me
gledaju i zure u me.
19 Haljine moje dijele među sobom
i
kocku bacaju za odjeću moju.
20 Ali ti, o Jahve,
daleko mi ne budi;
snago moja, pohiti mi u pomoć!
21 Dušu
moju istrgni maču,
iz šapa pasjih život moj.
22 Spasi
me iz ralja lavljih
i jadnu mi dušu od rogova bivoljih!
23 A
sada, braći ću svojoj naviještat’ ime tvoje,
hvalit ću te
usred zbora.
24 »Koji se bojite Jahve, hvalite njega!
Svi
od roda Jakovljeva, slavite njega!
Svi potomci Izraelovi, njega
se bojte!
25 Jer nije prezreo ni zaboravio muku
jadnika,
i nije sakrio lice svoje od njega;
kad ga je
zazvao, on ga je čuo.«
26 Zato ću te hvaliti u
zboru veliku,
pred vjernicima tvojim izvršit’
zavjete.
27 Siromasi će jesti i nasitit će se,
hvalit
će Jahvu koji traže njega:
nek’ živi srce vaše dovijeka!
Psalam
22,15-27
Mnogi
su bili svjedoci Isusove smrti na križu.
Pravednici
su iz grobova ustajali, rimski vojnici su se nalazili također tamo,
pa žene i muževi sljedbenici Isusovi, pa razni zeloti (revnitelji u
političkom smislu), pa i farizeji i ucviljeni i ostali.
Svi
smo svjedoci po evanđelistima Muke i smrti Isusa Krista. 24.10.2023. 05:46
„A
ja kad budem uzdignut sa zemlje,
sve ću privući k sebi (Iv
12,32).