1. Objektivnost
Pokuša
li čovjek gledati objektivno na život, ljude, svijet, svemir ili
vrijeme, gubi sebe i dobiva tjeskobu zbog svoje nemoći i malenosti.
To se događa zato što čovjek ne može biti objektivan pa je
nepotrebno truditi se oko sagledavanja stvari koje su veće od
čovjeka i ljudskoga duha i uma, od ljudskih sposobnosti. Sve veliko
što ljudi otkrivaju oko sebe, nije realno već je projekcija čovjeka
koji na taj način ne može dobiti pravu sliku većega od sebe.
Najveće što čovjek može sagledavati je svemirsko prostranstvo,
odnosno slike dalekih galaksija, mnoštvo zvijezda ili pretpovijesno
doba. Ako netko previše često sagledava sve na takav 'objektivan'
način, lako postaje umišljen, uzoholi se jer ne vidi ono što je za
njega jako važno: subjektivno i osobno stanje sebe i bliže okoline,
sadašnji trenutak, čovjek pokraj ili ispred njega.
Ljudi
ipak znaju za taj pojam objektivnosti.
Samo
Bog, Stvoritelj svega, jest objektivan. Može sve sagledati u jednom
pogledu, ali ima i subjektivno iskustvo kao Sin Čovječji.
2. Značaj vjere
Zašto
se onda ljudi tako često trude nadići svoje mogućnosti i
sagledavati nešto bez iskustvenog znanja?
To
je zato što svaki čovjek ima taj vjerski pogled u sebe i izvan
sebe, zna za božanstva, ali i za jednoga, vrhovnog, pravoga Boga,
Gospodara nad gospodarima. Čovjek pokušava sagledavati Gospodina
objektivno i nije sposoban ništa vidjeti, ni zaključiti. Najveće
što može pojmiti, i najznačajnije je to da je taj Bog apsolutan,
iznad svega i svih. Veće od najvećega se ne može pojmiti u
pokušajima objektivnoga sagledavanja.
To
je dokaz u čovjeku, dokaz da Apsolut postoji, u svakom slučaju
postoji dok je čovjek relativan i u nekim slučajevima ne postoji u
svome vidokrugu, a i nema uzrok i smisao svoga postojanja u sebi dok
Bog to jest i to ima. Bog je oduvijek, posvuda i zauvijek, a čovjek
je beznačajan.
Dobro
je ponekad pomišljati o tome što se ne može zamisliti, ali tu
svaka ljudska realnost prestaje. Realno je za čovjeka da se
solidarizira s drugim ljudima koji su također solidarni s ostalim
ljudima iz bliže i dalje okoline.
U
svakom slučaju čovjek je čovjeku važan i značajan, ako ništa
drugo, zato da jedan čovjek ne bi bio usamljen.
U
dubljim vjerskim stanjima čovjek nužno slavi svoje postojanje u
tako predivnom i ogromnom prostranstvu, odnosno ne može, a da ne
slavi Stvoritelja svega i to za čitava života. Tako kreće od
subjektivnosti do iskustvenog odnosa s Bogom.
Zreo
čovjek je vjernik, zreo vjernik koji je ostvario u Milosti ljubav
prema Bogu i uvjerio se bezbroj puta u ljubav i solidarnost, i
dobrotu Boga. Naravno, to se događa na Božju inicijativu. Bog se
objavljuje ljudima onako kako su ga ljudi sposobni poimati, čuti i
ljubiti. Tako čovjek ulazi, po Objavi Boga, u božansku objektivnost
i učestvuje u božanskom sagledavanju. To mu donosi izuzetno stanje
mira jer je čovjek svjestan da 'je u sigurnim rukama' i da može
postojati vječno pod određenim uvjetima, mada apsolutno
sagledavanje nije sposoban ostvariti nikada.
Ipak
je čovjek u molitvi dionik apsolutne naravi, a naročito kad se
pričesti Bogu (kao čestica prašine koja se prima za stvari i za
zemlju), naročito kada blaguje s Bogom, kada Bog i čovječanstvo
zajedno blaguju, odnosno kada čovjek u pričesti 'žvače' Tijelo,
Krv, Dušu i božanstvo Isusovo. Tome služi vjera i sakramenti
Euharistije i Krštenja te Pomirenja. Sveti Ivan u svom Evanđelju
navodi da je za nas Isus isto što i Riječ, misli se na božansku
Riječ i Zapovijedi. To čovjek također treba 'prožvakati' i
'progutati', prebirati u svom srcu.
3. Značaj čovjeka
Često
ljudi koji se obrate kažu da su bili slijepi nekada, ali da su u
Gospodinu zadobili vid i progledali. Zahvaljujući Božjem milosrđu
čovjek napokon može sagledavati sve što je veće od čovjeka, a
nalazi se u Božjem srcu.
Važno
je znati da objektivno postoji ljudski Grijeh i da se čovjek može
često naći u Grijehu realno i subjektivno, to jest da može
umrijeti, to jest ostati u posljedicama Grijeha vječno ako ne
prihvaća božansku Riječ. Čovjek ima slobodu koja ga stavlja pred
izbor za ili protiv Apsoluta, to jest Boga kojega je više puta
upoznao kao dobroga i pravednoga i milosrdnoga Boga, prijatelja svih
ljudi.
Da
bi i čovjek bio prijatelj Boga, mora dopustiti Sinu Čovječjemu da
se utjelovi u čovjeku vjerniku. Mora zaboraviti na svoja uvjerenja o
vlastitoj objektivnosti i spoznati da kao čovjek sam ne može bez
Boga učiniti ništa.
Zapovijed
je Kristova da je čovjek velik u određenim okolnostima, kada ljubi
ljude, i one koji su mu neprijatelji, da ih blagoslivlja. I tko tako
čini, ne mora puno filozofirati o ljudskim postignućima. Moć
opraštanja jača čovjeka na putovanju u srce Isusovo. 25.09.2024.
03:27
„Na
ogrtač, o boku, napisano mu ime: »Kralj kraljevâ i
Gospodar gospodarâ.« (Otk 19,16).”