Abraham
nije imao srce kameno, srce slijepo za milosrđe.
Naprotiv,
mada bijaše živio u izobilju i bogatstvu, u plodnosti stočarstva i
zemaljskih polja, on je svom svojom dušom i snagom tražio nešto
što bi ispunilo njegovo srce, što bi ga zaista učinilo istinski
sretnim i zadovoljnim.
To
nešto očigledno nije bilo samo bogatstvo. Abraham u svome izobilju
nije otvrdnuo.
Volio
je Saru, i ona njega, imali su veliku obitelj, pleme, ali nisu imali
svoje potomstvo koje su žarko željeli. To je bilo u prastara
vremena. Nije bilo 'pro choice' ideologije, već je postojalo obilje
života.
Bog
ne dade Abrahamu ni sina, ni kćerku. No, Abraham nije zbog toga
očajavao, mada bijaše s godinama sve više
tužan i sve više se mirio s tom činjenicom da neće imati
nasljednika. Volio je samo Saru i nije htio nikoga drugoga, niti
jednu drugu ženu. Tako ostariše Abraham i Sara, ali im srca bijahu
meka i milosrdna.
U
plemenu se vjerovalo mnogim bogovima, ali niti jedan ih nije zaista
usrećio. Poslije se vidi, Abraham je bio velikodušan, nije se srdio
i nije jadikovao. Volio je svog nećaka Lota i njegovu obitelj.
Čovjek
se osjeća kao mrtav kada mu vene nada koja, kažemo, umire
posljednja. Ta, i Sara bijaše već starija nerotkinja.
Abrahamova
čežnja za potomstvom je sigurno otvorila mnoga pitanja o drugim
ljudskim težnjama, vjerojatno se Abraham pitao zašto ima sve, a
ništa mu toliko ne znači koliko bi mu značilo da Sara i on postanu
roditelji. Vjerojatno se pitao o nepoznanicama života, o smrti, o
svim tim božanstvima.
Tako
ljudsko srce postaje više otvoreno za tuđa
srca. Čovjek upozna sebe, a na taj način upozna i druge ljude,
zavoli ljude, razumije ih, naročito u nevoljama. Kao da se čovjeku
nakon dugih godina posebno razvije istančan
sluh u srcu.
I
ako čovjek ne nađe odgovore na svoja velika životna pitanja,
postaje osjetljiv, osjećajan i kao bolestan od čežnje.
Tada
je Abraham konačno čuo i Božji glas, glas Boga nad bogovima,
jednoga i pravoga Boga.
„Jahve
reče Abramu: »Idi iz zemlje svoje,
iz zavičaja i doma
očinskog,
u krajeve koje ću ti pokazati.
2 Velik ću
narod od tebe učiniti,
blagoslovit ću te,
ime ću ti
uzveličati,
i sam ćeš biti blagoslov.
3 Blagoslivljat
ću one koji te
blagoslivljali budu,
koji te budu kleli,
njih ću proklinjati;
sva plemena na zemlji
tobom će se
blagoslivljati.« (Post 12, 1-3)”.
To
je bilo prvi puta da se Gospodin objavio nekome radi utemeljenja i
poziva samo izabranih u svoj narod. Prvi bijaše Abraham, otac naroda
koji hoda u vjeri u jednoga i jedinoga Boga.
Tako
je započela istinska vjerska povijest čovječanstva.
Abraham
je hodao i živio s Gospodinom i nakon toga upoznavanja sklopi Bog
savez s našim prvim vjernikom i ocem buduće kršćanske vjere.
„Poslije
tih događaja Jahve uputi Abramu riječ u ukazanju: »Ne boj se,
Abrame,
ja sam ti zaštita;
a nagrada tvoja
bit će
vrlo velika!«
2 Abram odgovori: »Gospodine moj, Jahve,
čemu mi tvoji darovi kad ostajem bez poroda; kad je mojoj kući
nasljednik Eliezer Damaščanin? 3 Kako mi nisi dao
potomstva« – nastavi Abram – »jedan će, eto, od mojih ukućana
postati moj baštinik.« 4 Ali mu Jahve opet uputi riječ:
»Taj neće biti tvoj baštinik, nego će ti baštinik biti tvoj
potomak.« 5 Izvede ga van i reče: »Pogledaj na nebo i
zvijezde prebroj ako ih možeš prebrojiti.« A onda doda: »Toliko
će biti tvoje potomstvo.« 6 Abram povjerova Jahvi, i on
mu to uračuna u pravednost. (Post
15,1-6)”.
Tada,
po svojoj vjeri i po svome vjerskom sluhu, sluhu za Boga, i po svome
gledanju, odnosno svome svjetonazoru Abraham bijaše dostojan
Božjih obećanja, onih o potomstvu do kojega je Abrahamu bilo jako
stalo. No, ipak je bila za takvu vjeru potrebna i hrabrost, to jest
duhovna čistoća, čistoća života, čistoća srca.
Gospodin
je ispunio svoja obećanja sve do sada, od Sare i Abrahama razvio je
vjersko potomstvo koje je sam sebi namijenio i vjerski izabrani narod
kojega je Bog sebi stekao.
Na
taj način vjera u jednoga Boga opravdava čovjeka koji, mada
grešnik, postaje po svojoj vjeri pravednik pred Gospodinom. U tom
slučaju Bog postaje hridina i uzdanica svakom vjerniku, više nego
bilo kome drugome i bolje od bilo kojega zakona, čak i Božjeg
zakonskog okvira što ga je Bog sam svome narodu postavio.
„U
nadi protiv svake nade povjerova Abraham da postane ocem
narodâ mnogih po onom
što je rečeno: Toliko
će biti tvoje potomstvo (Rim 4,18)”.
Ogromno
je potomstvo Abrahamovo, ne samo zbog te njegove početne vjere već
zbog toga što Gospodin izvede svoj izabrani narod, a iz toga naroda
izvede svoga jedinorođenoga Sina, Isusa Krista da ne pogibaju
grešnici koji povjeruju u Njega nego da se po Kristu u Duhu Svetome
spase i zadobiju vječan i blažen život u božanskom izobilju.
Svaki
kršćanin i katolik zna da je Abraham otac i početnik naše vjere
koja nas čini pravednicima i u kojoj možemo Krista moliti za čisto
srce jer to je preduvjet i posljedica istinske duhovnosti i vjerskoga
života. 21.10.2023. 02:49
„Vjerom
pozvan, Abraham posluša i zaputi se u kraj koji je imao primiti u
baštinu, zaputi se ne znajući kamo ide (Heb
11,8)”.