„Bog
će uspostaviti svoje kraljevstvo
(Mt
24, 23–28. 37–41)
Upitaju ga farizeji: »Kad će doći
kraljevstvo Božje?« Odgovori im: »Kraljevstvo Božje ne dolazi
primjetljivo. 21 Niti će se moći kazati: ‘Evo ga
ovdje!’ ili: ‘Eno ga ondje!’ Ta evo – kraljevstvo je Božje
među vama!« „ Lk 17,20-21
Približavanje
kraljevstva Božjega bilo je središte i okvir navještaja i nastupa
Gospodina Isusa. Kraljevstvo Božje bilo je „stvar” Isusova.
U
starijoj katoličkoj literaturi Crkvu se često promatralo kao
povijesno ostvarenje kraljevstva Božjeg. Liberalna teologija je
kasnije shvaćala kraljevstvo Božje kao vrhovno dobro, vladavinu
duha i slobode. Tek prije dvjestotinjak godina teolozi su ponovno
konzekventno spoznali eshatološko značenje Isusove poruke: Isus
nije htio bolji svijet, On je očekivao novi svijet, novo nebo i novu
zemlju.
Ipak
danas samo etičko shvaćanje živi u nekim varijantama političke
teologije koja proglašava Isusovu poruku o kraljevstvu Božjem
političkom i društvenom utopijom koju je potrebno ostvariti
humanošću i bratstvom gdje Bog i Njegova vladavina tada prelaze u
najvišem stupnju u vladavinu slobode. Time je ideja kraljevstva
Božjega lišena svoga izvornog smisla.
Dolazak
kraljevstva Božjega u svoje vrijeme podudarao se s ozbiljenjem
eshatološkog šaloma, mira među narodima, među ljudima, u čovjeku
i u čitavom svemiru. Zato su Pavao i Ivan ispravno shvatili Isusovu
nakanu kad, umjesto o kraljevstvu Božjem, govore o pravednosti,
odnosno o životu Božjem. Isusova poruka o dolasku kraljevstva
Božjeg mora se, dakle, shvatiti u obzoru pitanja čovječanstva o
miru, slobodi, pravednosti i životu.
Tek
u ovom kontekstu, gdje su to samo neispunjivi ideali, potpuno je
razumljivo da je potreban novi, ni s čim usporediv početak što ga
može dati samo Bog kao Gospodar života i povijesti. Pojam
„kraljevstvo Božje” označava ovo novo, do sada neostvarivo,
nezamislivo, neizvedivo, ono što čovjek ni na koji način ne može
napraviti nego samo Bog može dati, štoviše, što je konačno sam
Bog. Radi se o Božjem boštvu i gospodstvu koje istodobno znači
čovječnost čovještva i spasenje svijeta jer znači oslobođenje
od stvorenju neprijateljskih sila zla i pomirenje u dubokoj
podvojenosti zbilje. To je glavni motiv Isusove poruke i najdublja
tajna Njegove Osobe.
Isus
naviješta da se biblijska eshatološka nada sada ispunjava.
ESHATOLOŠKA
NADA nije anticipirajuća reportaža budućih događaja. Ona je riječ
utjehe i nade u teškoj situaciji. Kod eshatoloških i apokaliptičkih
izričaja radi se o izvjesnosti vjere da će se Bog na kraju pokazati
kao apsolutni Gospodar svijeta.
U
Isusovoj poruci o približavanju kraljevstva Božjeg ima višak
obećanja; ona otvara nadu koja je još uvijek neispunjena. Ispunit
će se tek tada kada Bog bude „sve u svemu” (1 Kor 15,28).
TEOLOŠKI
KARAKTER kraljevstva Božjeg označava da se u Isusovom navještaju
radi o vjeri, o radikalnijem tumačenju Prve zapovijedi i o dokazu
njezine povijesne snage: „Ja sam Gospodin Bog tvoj... nemaj drugih
bogova pored mene (Izl 20,2 sl.).
Vjerovati
znači imati povjerenje i čvrsto pouzdanje u Božju moć koja je
djelotvorna u Isusu, utemeljiti život u Bogu. Vjerovati znači
„pustiti Boga da djeluje”, „pustiti da Bog stupi u akciju”,
pustiti da Bog bude Bog, dati Mu slavu, dakle, priznati Njegovu
vladavinu. U takvoj vjeri kraljevstvo Božje konkretno postaje zbilja
u povijesti. Vjera je okvirni oblik za ostvarivanje kraljevstva
Božjega. Vjera je odgovor na Riječ o dolasku Boga i Njegova
kraljevstva u kojemu ta Riječ nalazi svoj cilj; u tom odgovoru Ona
dolazi do ostvarenja. Kao odgovor na ljubav Božju vjera ujedno znači
ljubav prema Bogu i bližnjemu (Mk 12,29-31 i par).
Božje
boštvo je u suverenosti Njegove ljubavi. Zato sebe može radikalno
darivati, a da se pritom ne izgubi. Upravo ako uđe u različito od
sebe samoga, onda je kod sebe. Baš u odricanju od sama sebe pokazuje
svoje boštvo. SKROVITOST je zato način kako se Božja slava očituje
u svijetu.
SOTERIOLOŠKI,
spasenje kraljevstva Božjeg sastoji se u tome da sebedarna ljubav
Božja počinje vladati u čovjeku i preko čovjeka. Ljubav se
pokazuje kao smisao bitka. Svijet i čovjek nalaze svoje ispunjenje
samo u ljubavi.
Gdje
je to Božje kraljevstvo?
Gdje
se ono ostvaruje?
Prema
riječima Gospodina Isusa, ne može se uprijeti prstom te reći: Evo
ga ovdje ili eno ga tamo! Ono je među nama, ali na jedan tajanstven
način (Lk 17,21). Ono počinje živjeti svugdje gdje ljudi
prihvaćaju Boga i Njegovu ljubav. To je jedna skrivena stvarnost o
kojoj se može govoriti samo u prispodobama, tako da poruka o dolasku
Božjeg kraljevstva nosi u sebi nešto otvorenog. Gospodin Isus
govori o tajni Božjeg kraljevstva (Mk 4,11).
Što
je ta tajna od koje sve ostalo dobiva svoju jednoznačnost i
shvatljivost?
Kod
Isusa iz Nazareta nije moguće odijeliti Njegovu Osobu od Njegove
„stvari”; On je svoja vlastita „stvar” u konkretnoj Osobi.
Gospodin Isus je konkretno ostvarenje i uosobljeni Lik dolaska Božjeg
kraljevstva. Stoga cjelokupno Isusovo naviještanje o dolazećem
Božjem kraljevstvu, to jest Njegov nastup i djelovanje sadrži jednu
uključnu odnosno indirektnu kristologiju, koja je potom nakon Uskrsa
izražena na razini izričite i direktne vjeroispovijesti.
Kraljevstvo
je nebesko izraz Isusova poslanja i Njegove poruke (Mk 2,17) kao i
eshatološke gozbe koja pretkazuje spasenjsku gozbu posljednjih
vremena (Mt 8,11 i par). U toj gozbi se izražava već sada
zajedništvo svetih (Mk2,19). Uključivanje grješnika u spasenjsku
zajednicu, koje se zbiva u stolnom zajedništvu, predstavlja
najdojmljiviji izraz poruke o spasavajućoj Božjoj ljubavi. Pri tom
je odlučujuće još i nešto drugo: Gospodin Isus je taj koji uvodi
grješnike u zajedništvo s Bogom, primajući ih u zajedništvo sa
sobom. A to ne znači ništa drugo doli da im On, Isus, Gospodin,
oprašta grijehe. Od početka se ovakav zahtjev, očito, doživljavalo
kao izazovan: „On huli Boga” (Mk 2,6). Opraštati grijehe je,
naime, slobodno samo Bogu. Dakle, ponašanje Isusa Krista prema
grešnicima uključuje jedan nečuveni kristološki zahtjev. Gospodin
Isus ovdje djeluje kao Onaj koji stoji na mjestu Boga. U Njemu i po
Njemu zbiva se Božja ljubav i smilovanje. Prema tome, više nismo
daleko od onih Ivanovih riječi: „Tko vidi mene, vidi i Oca” (Iv
14,9).
Na
prvi pogled, Gospodin Isus govori i djeluje kao neki rabbi ili kao
neki prorok. Ali svojim javnim nastupom i propovijedanjem, Gospodin
Isus je pozvao svoj narod na konačnu odluku; odluku za ili protiv
Božjeg kraljevstva Isus vezuje uz konkretnu odluku za Njega, Isusa
Krista, Njegovu riječ i Njegovo djelo.
Eshatološka
odluka biva donesena u suočenju s Isusovom Osobom i Njegovim
navještanjem; na Isusu Kristu se lomi odluka za ili protiv Boga.
Gospodin
Isus izabire svoje učenike, zove ih da idu s Njim i da budu s Njim.
Odlučiti se za nasljedovanje znači istovremeno prekinuti sve druge
veze, znači „sve napustiti” (Mk 10,28), staviti na kocku svoj
život (usp. Mk 8,34). Takvo radikalno i potpuno nasljedovanje ravno
je ispovijedanju vjere u Isusa Krista. Stoga ne postoji samo stvarni
kontinuitet u ispovijedanju vjere između preduskrsnog i
poslijeuskrsnog vremena, nego također i jedan sociološki
kontinuitet između preduskrsnog i poslijeuskrsnog učeničkog kruga.
Implicitna
kristologija zemaljskog Isusa sadrži nečuveni zahtjev koji razbija
sve zadane obrasce. U Isusu se dolazi u kontakt s Bogom i Njegovim
gospodstvom, u Isusu se susreće Božju milost i Božji sud; Isus je
Božje kraljevstvo, uosobljena Božja riječ i Božja ljubav.
Ovaj
je zahtjev veći i viši od svega onoga što svi počasni naslovi
mogu izraziti.
Ipak,
u Isusovom apsolutnom zahtjevu ne susrećemo nikakvu grubost i
drskost, a niti ikakvu usiljenost koja bi podsjećala na moć,
utjecaj, bogatstvo i ugled. Isus je siromah i beskućnik. Među
svojim učenicima ponaša se kao Onaj koji služi (Lk 22,27).
Stoga
se čovjeku i vjerniku uvijek nameće pitanje: Tko je ovaj?
16.05.2021. 15:01
Natuknice
iz knjige „Isus Krist”, Walter Kasper, Split, 1995.g.
Dođite
i vidite kako je dobar Gospodin.