Uvod
Ovdje
je sažetak povijesti općeg razdora u svijetu i božanske ekonomije spasenja čovjeka. To su samo neke natuknice u tri crte o tome kako
je i zašto nastao čovjek, odakle zlo na svijetu i čemu služi
kršćanstvo.
Vrlo
bogat i sadržajan, ali sažet i bremenit teološki opis svih mogućih
tajni koje muče današnjeg čovjeka, kao što kopka i čitavo
čovječanstvo,
ovaj
članak upućuje na osnove koje bi morao znati svaki živi ljudski
stvor na zemlji.
Glava
Prva: Grešnik i Svetac
Elementi
biblijske antropologije nalaze se pod raznim natuknicama: duša,
srce, put, tijelo, duh. Ovo sintetično poimanje čovjeka uvelike se
razlikuje od općeg načina mišljenja naših dana koje u duši i
tijelu vidi dvije sastavine čovjeka; prema biblijskom shvaćanju
čovjek se sav izražava u svojim pojedinim vidovima.
On
je duša ukoliko ga oživljuje duh života; put pokazuje u njemu
propadljivo stvorenje; duh znači njegovo otvaranje prema Bogu;
tijelom je, najzad, izražen prema van.
Ovoj
prvoj razlici između dva načina mišljenja pridružuje se i druga,
još dublja razlika: u gledanju grčke filozofije posrijedi je
raščlamba čovjeka, tog mikrokozma koji u sebi udružuje dva
svijeta, duhovni i tvarni; Biblija – jer slovi o Bogu – gleda na
čovjeka samo sučelice Bogu kojemu je čovjek slika. Umjesto da se
ogradi u prirodan i zatvoren svijet, ona stvara pozornicu dimenzijama
povijesti, povijesti u kojoj je Bog prvenstveni djelatelj : Bog je
stvorio čovjeka i sam postao čovjekom da ga spasi. Antropologija
povezana s teologijom postaje neodvojiva od kristologije.
Tako
se raznolika ponašanja čovjekova tijekom povijesti sintetiziraju u
dvije kategorije – kategoriju grešnika i kategoriju novoga
čovjeka. Ovi aktualiziraju oba pralika objavljena u povlaštenim
trenucima svete povijesti: pralik Adama i pralik Sluge Gospodnjega,
ostvarena u Isusu Kristu.
Nije,
dakle, Adam istinski pralik čovjeka živoga, već Isus Krist; nije
to onaj koji je potekao iz zemlje već onaj koji je sišao s neba,
ili točnije: Isus Krist koji ima svoj pralik u Adamu, nebeski Adam
oličen u zemaljskome.
Zemaljski
Adam
Drugo
poglavlje Knjige Postanka ne odnosi se samo na povijest jednog
čovjeka već na povijest svekolikog čovječanstva, kao što to
kazuje izraz Adam, koji znači Čovjek; prema semitskom shvaćanju
predak jednog plemena nosi u sebi sve koji su „potekli iz njegovih
bubrega”; u njemu su stvarno izraženi svi njegovi potomci: oni su
u njemu uključeni, to je ono što se moglo nazvati „korporativnom
osobnošću”. Prema Post 2, čovjek se pojavljuje u Adamu sa svoja
tri bitna odnosa: s Bogom, sa zemljom, sa svojom braćom.
a)
Čovjek i njegov Stvoritelj. - Adam nije ni svrgnuti Bog, ni čestica
duha što je pala s neba u tijelo; on je slobodan stvor u stalnoj i
bitnoj vezi s Bogom. Upravo na to upućuje njegov postanak. Proizašao
je iz zemlje, ali nije na nju ograničen; njegovo postojanje ovisi o
duhu života što mu ga je Bog udahnuo. Onda on biva živa duša, a
to u isti mah znači biće i osobno, i ovisno o Bogu. „Religija”
ne pridolazi čovjeku da nadopuni neku njegovu narav koja bi već
bila konzistentna: religija je od samog početka utkana u sam ustroj
čovjekove naravi. Govoriti o čovjeku, a ne dovoditi ga u vezu s
Bogom bio bi, dakle, besmisao.
Dahu
koji uspostavlja čovjeka u njegovo „biti” Bog pridružuje svoju
riječ i ta prva riječ poprima oblik zabrane: „Sa svakoga stabla u
vrtu slobodno jedi, ali sa stabla spoznaje dobra i zala da nisi jeo!
U onaj dan u koji s njega okusiš, zacijelo ćeš umrijeti!” (Post
2,16sl.). Tako čovjek tijekom svoga postojanja ostaje neprekidno
vezan uza svoga Stvoritelja posluhom Njegovoj volji. Ova mu zapovijed
izgleda kao interdikt, kao ograničenje. U stvari, ona mu je nužna
kao njegova dopuna: omogućuje mu da shvati kako on nije bog, kako je
ovisan o Bogu koji mu daje život, taj dah koji ga oživljuje, a da
toga nije ni svjestan.
Čovjek
je, dakle, sjedinjen sa Stvoriteljem vezom životne i prvotne
ovisnosti, koju mora slobodno izraziti u poslušnosti. Taj zakon
upisan u čovjekovo srce jest svijest kojom živi Bog razgovara sa
svojim stvorom.
b)
Čovjek pred svemirom. - Bog smješta čovjek u lijep i dobar
stvoreni svijet (Post 2,9) da ga obrađuje i čuva, kao nadstojnik.
On hoće da Adam potvrdi svoje vrhovništvo nad životinjama
nadijevajući im imena; time mu daje na znanje da se priroda ne smije
pobožanstveniti, već da treba njome ovladati, podložiti je.
Dužnost rada na zemlji ne proizlazi iz posluha Bogu već je na to
bez prestanka upućen. O tome na svoj način svjedoči prvi izvještaj
o stvaranju; sedmi dan, dan počinka, stavlja mjeru ljudskom radu:
djelo čovjekovih ruku mora biti izraz Stvoriteljeva djela.
c)
Čovjek u društvu. - Čovjek je, najzad, društveno biće već po
svojoj prirodi, a ne silom neke izvanjske zapovijedi. Temeljna
razlika spolova jest u isti mah pralik i izvor života u društvu,
zasnovanog ne silom već ljubavlju. Bog tu vezu smatra uzajamnom
pomoći; a čovjek u ženi što je Bog stavlja pred njega prepoznaje
samoga sebe te se odlučuje na onaj pogibeljni izlet iz samog sebe:
na ljubav. Svaki susret s bližnjim nalazi u toj prvoj vezi svoj
uzor, tako da će i Bog svoj savez što ga je sklopio sa svojim
narodom izraziti slikom zaruka. Muškarac i žena su bez odjeće,
„goli, ne srameći se jedan pred drugim”. To je značajna
pojedinost: na društveni odnos još nije pala sjena, zato što je
zajedništvo s Bogom blistava punina slave. Stoga se čovjek ne boji
Boga, on je u miru s Onim koji prijateljski šeće vrtom, on je
otvoreni dijalog sa svojom družicom, životinjama i svekolikim
stvorenjem.
d)
na sliku Božju. - Svećenički izvještaj (Post 1) sažeto ponavlja
jahvistove tvrdnje, pokazujući da stvaranje čovjeka dolazi kao
kruna stvaranja svemira, te bilježi Božju namjeru: „Načinimo
čovjeka na svoju sliku, sebi slična...Plodite se...napunite zemlju
i sebi je podložite...Vladajte svim živim stvorovima...” (Post
1,26sl.). Čovjek je stvoren na sliku Božju i može s Njim stupiti u
razgovor; on nije Bog, on živi u zavisnosti od Boga, u odnosu koji
je analogan odnosu sina prema ocu (usp. Post 5,3); ipak, s tom
razlikom što slika ne može ostati bez odnosa s onim što ona
odrazuje, kako nam to kaže riječ „dah” u izvještaju o
stvaranju. Čovjek vrši svoju ulogu slike dvjema glavnim
djelatnostima: kao slika Božjeg očinstva, on se mora množiti i
napuniti zemlju; kao slika Božjega gospodstva, mora podložiti
zemlju svojoj vlasti. Čovjek je gospodar zemlje, on je Božja
prisutnost na zemlji.
Nebeski
Adam
Takav
je Božji naum.
Ali
taj se naum savršeno ostvaruje tek u Isusu Kristu, Božjem Sinu.
Krist baštini pridjevke Mudrosti: „odsjev vječne svjetlosti i
zrcalo čisto djela Božjeg, i slika dobrote Njegove” (Mudr 7,26).
Adam
je stvoren na Božju sliku, ali je samo Krist „slika Božja”.
Pavao tumači:
„On
je savršena slika Boga nevidljivoga,
Prvorođenac
svega stvorenja,
jer
je u Njemu sve stvoreno -
sve
na nebu i na zemlji...
sve
je stvoreno po Njemu i za Njega
On
je prije svega,
i
sve u Njemu postoji.
On
je Glava Tijela, Crkve” (Kol 1,15-18).
Tu
još uvijek nalazimo trojaku Adamovu dimenziju, čistu, ali
sublimiranu.
a)
Sin pred Ocem. - Slika Božja jest Sin o kome je Pavao upravo govorio
(Kol 1,13). On nije naprosto vidljiva slika nevidljivog Boga, On je
Sin, vječno sjedinjen s Ocem. Kao što sam o sebi kaže: „Sin ne
može ništa sam od sebe učiniti, nego samo ono što vidi da čini
Otac... Ne tražim svoju volju, nego volju Onoga koji me poslao”
(Iv 5,19sl., usp. 4,34).
Ono
što je trebao biti Adam – stvor u stalnoj vezi sinovske ovisnosti
prema Bogu, to Isus savršeno ostvaruje. Tko Njega vidi, vidi Oca (Iv
14,9).
b)
Krist i svemir. - Čovjek ispunjuje djela svojih ruku; Isus ispunjuje
Očeva djela: „Otac moj neprestano radi, zato i ja radim” (Iv
5,17). Ovo pak djelo jest zapravo stvaranje samo: „sve je po Njemu
stvoreno”; pod Njegovim pogledom stvorenje oživljuje i biva
prispodobom o nebeskom kraljevstvu. I kao u izvještaju o stvaranju,
stvaranju koje je potpuno podređeno čovjeku, sve je, eto, „za
Njega stvoreno”; i doista: Njegovo se gospodstvo ne proteže samo
na životinje već na svekoliko stvorenje.
c)
Krist i čovječanstvo. - On je, najzad, „Vođa, Glava Tijela”.
To ponajprije znači da On daje život, da je „novi Adam” (1 Kor
15,45), onaj nebeski Adam čiju sliku treba preuzeti (1 Kor 15,49).
On je Glavar obitelji – Crkve, savršenog ljudskog društva. Još
bolje: On je počelo društvenog sjedinjenja ljudi (Ef 1,10).
Adam,
dakle, nalazi smisao svog bića i postojanja samo u Isusu Kristu,
Božjem Sinu, koji je postao čovjekom da bismo mi postali sinovi
Božji (Gal 4,4sl.). - Dufour, str.150 – 19.12.2020. 16:20
Glava
Druga: Evo čovjeka
Uzor
koji je utvrdilo stvaranje, i kojemu neprestano treba biti okrenut –
ne može se više dostići, pa čak ni izravno na nj smjerati. Odsad
čovjek mora iz osakaćene slike, slike što je pruža grešnik,
prijeći na uzor – sliku Sluge Božjega. To su novi uvjeti u kojima
se odvija život konkretnog čovjeka.
1.
Grešni Adam.
Pisac
Post 3 nije htio nabaciti sliku poraza, već najaviti pobjedu koja
ima doći nakon borbe. Prije nego će izreći promjenu što čeka
čovjeka u njegovoj trojakoj dimenziji, Bog u njegovo srce zasijava
nadu: ženinu će lozu zacijelo za petu ugristi protivnik, ali ona će
zgaziti glavu zmijinu soju (Post 3,15). Ovo protoevanđelje daje
svjetlinu mračnim nagovještajima koji slijede i jamči čovjeku
konačnu Božju pobjedu.
a)
RAZDORI U LJUDSKOJ OBITELJI. - Adam prvo otkriva svoju golotinju
(Post 3,7.11): dotad samo simbol, ona postaje razdorom; dok ga Bog
ispituje, Adam optužuje ženu i tako se od nje odvaja (Post 3,12):
Bog im onda najavljuje rastrgano jedinstvo: njihovim će odnosima
vladati nagonska sila, požuda, nadmoć; plod njihove ljubavi bit će
im dan tek uz cijenu porođajnih boli (Post 3,16). Slijedeća
poglavlja Postanka pokazuju kako raskid među prvim bračnim parom
odjekuje kroza sve društvene veze: među Kajinom i Abelom –
zavađenom braćom (Post 4), među ljudima u Babelu koji se više
među sobom ne razumiju (Post 11,1-9). Sveta je povijest satkana od
razdora, ona je niz ratova između židovskog naroda i ostalih
naroda, između članova tog samog naroda, između bogataša i
siromaha... Ali ostaje obećanje pobjede – zora usred noći, i
proroci neće sustati navješćujući Kneza mira koji će izmiriti
ljude (Iz 9,5sl.).
b)ČOVJEKU
NEPRIJATELJSKI SVIJET. - Zbog Adamove krivnje prokleto je tlo
zemaljsko; čovjek će jesti kruh ne više kao samonikli plod zemlje,
već uz mnoge muke, u znoju lica (Post 3,17sl.). Stvorenje je, dakle,
protiv volje podvrgnuto kvarenju (Rim 8,20): umjesto da se čovjeku
dragovoljno podlaže, ono ustaje protiv njega; zemlja bi, dakako, u
svakom slučaju bila podložna potresima, bila bi rodila trnjem, ali
to trnje i te nevolje više ne znače samo propadljivost svijeta već
i čovjekovu grešnost. A proroci, međutim, navješćuju rajsko
stanje (Iz 11,6-9), otkrivajući do koje mjere ostaje živom ona
narav kakva je izišla iz ruku Stvoritelja: nada nije umrla (Rim
8,20).
c)
ČOVJEK PREDAN SMRTI. - „Prah si, u prah ćeš se i vratiti”
(Post 3,19). Umjesto da božanski život prima kao dar, Adam je htio
raspolagati svojim životom i, jedući od ploda s drveta, postati
bogom. Ovim neposluhom čovjek je raskinuo vezu s izvorom života.
Smrt, koja je trebala biti naprosto prolaz prema Bogu, sad više nije
samo prirodna pojava: postala je kobnom, i znači kaznu, vječnu
smrt. To je ono čega je znamenje i izgon iz raja. Čovjek je izbacio
nutarnji zakon (teo – nomiju), tu Božju prisutnost u sebi, i sada
je prepušten sam sebi, varavoj auto – nomiji. Povijest nam priča
o mnogim promašajima onoga koji se htio izjednačiti s Bogom, a
postao je samo smrtnik. Uza sve to nije prestala nada u puninu
života. Bog ponovo otvara put prema drvu života (Izr 3,18; 11,30):
to je Njegov Zakon, Njegova mudrost koji su izvori plodnosti za onoga
koji ih vrši. Ali taj se Zakon udaljio od čovjekova srca i izgleda
mu kao nešto vanjsko (hetero – nomija).
d)
RAZDOR SAVJESTI. - Zakon, dakle, pokazuje gdje je spas, ali ga ne
može dati: time on u čovjeku izaziva razdor koji je u isti mah i
smrtonosan i spasonosan. Adam, koji je bio jedinstven zbog
zajedništva sa Stvoriteljem, bježi od samog sebe kad bježi od
Boga. Skriva se pred Onim koji ga zove (Post 3,10). Taj strah, to
ruglo istinskog straha Božjega, jest zarazan; on znači razdor
savjesti. Samo je nutarnje ujedinjeno biće moglo zahvatiti taj
intimni razdor i svladati ga: Pavao ga, prosvijetljen Duhom,
izražava. On u Poslanici Rimljanima opisuje onaj Ja koji je predan
carstvu Grijeha te postoji bez Duha koji mu je ipak prijeko potreban.
Poput nekog obezglavljenog trupla koje je ipak na životu, čovjek je
svjestan svoje zbrke: „Ja sam tjelesan, prodan u ropstvo grijeha.
Ja zbilja ne razumijem što činim, jer ne činim ono što hoću,
nego činim ono što mrzim.” (Rim 7,14-15). Čovjek ne prestaje u
nutarnjem sudištu svoje savjesti slagati se s Božjim zakonom, ali
je dopustio da se u njemu nastani Grijeh, i vidi kako mu put čini
pamet „tjelesnom” (Kol 2,18), srce okorjelim (Ef 4,18), kako mu
put tlači tijelo, dotle da ga sili na opaka djela (Rim 8,13), Stoga
mu se čini da nepopravljivo ide u smrt. Ipak, to nije tako, jer čin
vjere može istrgnuti grešnika iz vlasti puti. Ali sve dok nema tog
čina vjere, čovjek ostaje u stanju otuđenosti. Nedostaje mu načelo
jedinstvenosti i poosobljenja: Duh. I, prema Svetom Pavlu, on zaziva
Spasitelja, onim krikom koji se razlijegao cijelim Starim zavjetom:
„Jadan ti sam ja čovjek. Tko će me izbaviti od ovoga smrtonosnog
tijela?” (Rim 7,24).
Ovim
zazivom grešnik okončava svoje potucanje: odbivši da život primi
kao dar, uvjerivši se u svoj neuspjeh da ga se domogne vlastitim
snagama, on se najzad okreće prema Onomu od kojega dolazi milost.
Evo ga opet u temeljnom stavu stvora; ali dijalog koji sad otpočinje
jest dijalog grešnika sa svojim Spasiteljem.
2.
Sluga Božji
Pavao
je tog Spasitelja, idući tragom prvotne zajednice, prepoznao u liku
Sluge Božjega kako Ga je navješćivao Izaija. I nisu se kršćani
doista u vrijeme vazmenog slavlja okrenuli nekom veličanstvenom
opisu Mesije – Kralja ili slavnog Sina Čovječjeg. Oni nisu
trebali nadčovjeka, već čovjeka koji nosi i odnosi grijeh svijeta.
a)
VJERAN BOGU DO SMRTI. - Bogu se svidio Njegov Sluga i „na Njega je
svoga Duha izlio”, da donosi „pravo narodima” (Iz 42,1 sl.).
Dok izgleda kako uzalud upinje svoje snage i da se uzalud muči, On
zna da Ga Bog neprestano proslavljuje (Iz 49,4sl.); On je poslušan
poput učenika kome Bog svakog jutra „budi uho”; ne odupire se
čak ni kad Ga vrijeđaju, jer Njegovo pouzdanje u Boga nije
poljuljano (Iz 50,4-7). A kad je došao čas žrtve, „zlostavljahu
Ga, a On puštaše, i nije otvorio usta svojih, ko jagnje na klanje
odvedoše Ga (Iz 53,7). Potpuno prihvaća volju Gospodina koji čini
da se na Nj svaljuju krivice ljudi, i sam se nudi na smrt (Iz 53,12).
Takav je vjerni Sluga, posljednji ostatak čovječanstva, koji svojim
posluhom ponovno spaja vez što ga je Adam prekinuo i koji,
prihvaćajući smrt, očituje apsolutni karakter tog veza.
b)
ČOVJEK BOLI. - Grešni je Adam doživio da ga stignu muke i patnje,
Sluga pak nosi naše patnje i naše boli (Iz 53,3); štoviše: Onaj
koji je trebao gospodariti životinjama postao je njima sličan,
„obličjem više nije naličio na čovjeka” (Iz 52,14), bio je
„crv, a ne čovjek” (Ps 22,7).
c)
PRED DRUŠTVOM. - „Prezren bješe, odbačen od ljudi” (Iz 53,3):
tog su Slugu najzad svi odbacili; Njegovi su suvremenici užasnuti
pred Njim i uvjereni su u neuspjeh (Iz 52,14); ali Bog daje po svom
proroku da spoznaju i ispovjede okajničku i spasonosnu vrijednost te
žrtve: „Za naše grijehe probodoše Njega, za opačine naše Njega
satriješe. Na Njega pade kazna – radi našeg mira, Njegove nas
rane iscijeliše „ (Iz 53,5). U tom Čovjeku boli prorok nazire
zagovornika koji moli za grešnike i žrtvu koja opravdava mnoge (Iz
53,11). U smrti Sluge Adam se može priznati pobijeđenim od grijeha,
i upravo u času kada se odriče svoje pravednosti, stupa na djelo
spasenje; Božji zahvat biva djelotvornim tek uz krajnju muku čovjeka
napuštena od ljudi. Život doista nije učinak požude, već uvijek
novi plod nezaslužena darivanja.
d)
SLUGA – ISUS KRIST. - Proroštvo o Sluzi podloga je brojnih
kršćanskih himni iz prvih vremena. One sažimlju Isusov život u
diptih koji slika bijedu i veličinu čovjeka: njegovo poniženje i
uzdignuće. Onaj koji se za cijelog svog života hranio voljom
Očevom, ne samo da se nije ljubomorno držao svoje jednakosti s
Bogom već je odabrao položaj roba; postavši sličan ljudima On se
još više ponizio, ostavši pokoran sve do smrti, i to smrti na
križu. Savršeno poslušan, Isus se ponio kao istinski Adam,
stupajući u potpunu samoću da bi postao ocem novog naraštaja,
izvorom života zauvijek. Pilat ga pokazuje na višem mjestu,
odjevena ruhom izrugana kralja: „Evo čovjeka” (Iv 19,5): takav
je put slave. Kroz ovu sliku koju je njegov grijeh iznakazio, čovjek
mora raspoznati Sina Božjega koji je učinjen „mjesto nas
grijehom, da mi u Njemu postanemo pravednošću Božjom” (2 Kor
5,21). Dufour, str. 154
19.12.2020.
20:16
Glava
Treća: Na sliku Kristovu
„...snagom
kojom ima moć sve sebi podložiti on će preobraziti ovo naše
bijedno tijelo i suobličiti ga tijelu svomu slavnomu (Fil
3,21).”
Kao
grešnik , Adam se na ono što je on po pravu - „na sliku Božju”
- može potpuno vratiti tek ako se preoblikuje „na sliku Kristovu”:
ne naprosto na sliku Riječi, već na sliku Raspetoga, pobjednika
smrti. Vrijednosti koje su prepoznate u Post 2 ponovno će se naći,
prenesene na Kristovu osobu.
1.
POSLUH VJERE U ISUSA KRISTA. - Čovjek mora upraviti svoj posluh i
svoju smjernost ne više izravno Bogu, niti Zakonu što je milosrdno
dan čovjeku grešniku, već Onomu koji je došao da na sebe uzme
ljudski lik (usp. Rim 10,5-13); jedino djelo koje treba izvršiti
jest povjerenje u Onoga koga je Bog poslao (Iv 6,29). Jer, „jedan
je Bog, jedan je i posrednik između Boga i ljudi: čovjek Krist
Isus” (1 Tim 2,5). Jedan je Otac kome Sin vodi vjerne da po Njemu,
Sinu, imaju život u izobilju i zauvijek.
2.
KRISTOVO PRVENSTVO. - Isus daje Očev život stoga što je Početak,
Prvorođenac od mrtvih; „jer Bog odluči u njemu nastaniti svu
puninu i po njemu pomiriti za nj sve što je na zemlji ili na nebu,
uspostavljajući mir krvlju njegova križa (Kol 1,18sl.). Razdori od
kojih trpi grešno čovječanstvo nisu previđeni, ali su od sad
prevladani i stavljeni u odnos prema novom biću, u novu dimenziju,
prema biću u Kristu: „Nema tu više ni Židova, ni Grka, nema više
ni roba, ni slobodnjaka; nema više ni muškog, ni ženskog, jer ste
svi jedno u Kristu Isusu” (Gal 3,28). Razlika među spolovima bila
je postala sukobom, razdor bračnog para bio se proširio u društvene
i plemenske razdore. Nalazeći svoje jedinstvo u Kristu, čovjek može
zagospodariti ljudskim situacijama: sloboda ili ropstvo, ženidba ili
djevičanstvo (1 Kor 7) – svako od njih ima svoj smisao, svako od
njih ima svoju vrijednost u Kristu Isusu.
Pomutnja
jezika koja je bila znamen razdora i rasipanja ljudi prevladana je
govorom Duha kojeg neprestano daje Krist; a ta se ljubav izražava
raznolikošću karizmi, na slavu Očevu.
3.
NOVI ČOVJEK jest ponajprije osobno Krist (Ef 2,15), ali i svaki
vjernik u Gospodinu Isusu. Njegov život nije više zasužnjen puti
već je neprekidna pobjeda duha nad puti (Gal 5,16-25; Rim 8,5-13),
Kršćaninovo tijelo je sjedinjeno s Onim koji je uzeo na sebe
„smrtno tijelo” (Kol 1,22) ono po krstu prima udio u smrti
Kristovoj i umire grijehu, njegovo tijelo bijede postat će tijelom
slave, „duhovno tijelo”. Njegova je pamet obnovljena,
preobličena; on zna izreći sud u svjetlu Duha, a ta iskustva
izražava razumski: nema li on samu Kristovu misao? Iako čovjek nije
više obični smrtnik, jer mu je vjera zasadila u srce klicu
besmrtnosti, on ipak mora neprestano umirati „starom čovjeku”, u
jedinstvu s Kristom koji je jednom umro za sve; njegov je život
nešto novo. Tako se „mi svi, koji otkrivena lica odrazujemo kao
ogledalo slavu Gospodnju, preobražavamo u tu istu sliku, uvijek sve
slavniju, jer dolazi od Gospodina, od Duha” (2 Kor 3,18). Novi
čovjek mora neprestano napredovati, dajući da ga obuzme jedina
slika – Krist: kroz iznakaženu sliku staroga čovjeka sve bolje se
nazrijeva proslavljena slika novoga čovjeka, Isusa Krista, našega
Gospodina; a time se čovjek obnavlja „prema slici svoga
Stvoritelja” (Kol 3,10).
4.
STVORENJE pak, koje je protiv svoje volje bilo zasužnjeno
ispraznošću i koje do današnjeg dana s nama stenje u porođajnoj
muci, također gaji nadu da će biti oslobođeno robovanja propasti
da bi ušlo u proslavljenu slobodu djece Božje. Iako uslijed grijeha
rad ostaje mučan, njemu je vraćena vrijednost nadom u preobraženje
u konačnoj slavi (Rim8,18-30). A kad posljednji neprijatelj, Smrt,
bude uništena, Sin će opet predati kraljevstvo Bogu Ocu, i tako će
Bog biti sve u svemu (1 Kor 15, 24-28). XL Dufour, str. 158.
20.12.2020. 07:48
Zaključak:
Kako
tumače teolozi Katoličke Crkve, tako je i stvoren „Rječnik
biblijske teologije” čiji auktori su mnogobrojni, a kao glavni
urednik se predstavlja Xavier Leon – Dufour kojega slijede Jean
Duplacy, Augustin Georg, Pierre Grelot, Jacques Guillet i Marc –
Francois Lacan.
Prema
drugom, prerađenom i proširenom izdanju francuskog izvornika djelo
je preveo Mate Križman. Ovo četvrto izdanje je izdano u Zagrebu od
Kršćanske sadašnjosti, 1993. godine.
Biblijski
savjetnici su bili Bonaventura Duda, Jerko Fučak i Albin Škrinjar.
Ovaj
članak su natuknice koje su uzete iz pojma „Čovjek” koji se
obrađuje od 150. – 160. stranice koje su pak prepune biblijskih
citata kao i čitav „Rječnik biblijske teologije”. Oni
potkrepljuju tekst i najtoplije se preporučuju za čitanje onima
koji Bibliju inače ne čitaju ili ne poznaju.
Ovaj
biblijski rječnik ima 1582 stranice i sistematski raspoređene
pojmove koji su inače, naravno, poredani po abecedi. 21.03.2021.
18:40
„Pored
njegove stručnosti, čitkosti, široke upotrebljivosti i svježine
kojom sintetizira biblijsku poruku u njezinu probijanju kroz vrijeme
prema čovjeku, preporučuje ga upravo njegovo uvodno obilježje: iz
njega se otvaraju pogledi doslovce na sve strane teologije (Riječ
izdavača).”