„Nije vas zahvatila druga kušnja osim ljudske. Ta vjeran je Bog: neće pustiti da budete kušani preko svojih sila, nego će s kušnjom dati i ishod da možete izdržati (1 Kor 10,13).”
Kazalo:
Glava I – Uvod
Glava II – Kušnja obavezna, a napast neizbježna:
- Uvod
- Kušnja vjere Božjeg naroda
- Kada čovjek kuša Boga i stavlja Boga na kušnju
- Kušnja ljubavi Božjeg naroda
- Kušnja vjere Božjeg naroda
- Kušnja nade Božjeg naroda
- Osobna kušnja čovjeka
- Kušnja čovještva
- Kušnja Kristova
- Kušnja Crkve
- Kušnja kršćanina
Glava III - Zaključak
Glava I
UVOD
Znam da je ovaj zemaljski život jedna velika i pravedna kušnja za moje srce. Je li ono tvrdo kao kamen ili je možda sladunjavo? Može li meko srce biti odlučno? Da. Tvoje je Srce, Isuse, uvijek meko i slabo, a iz Njega proizlazi milosrđe, pravednost, božanska ljubav i ljudska naklonost prema svima. Tvoje milosrdno Srce, Isuse, bilo je čvrsto i odlučno kada je bilo potrebno dati se na milost i nemilost razbojničkoj hordi koja Te je izrugivala, mučila, razapela na križ i ubila najokrutnijom smrću. Mogao si sići s Križa, povesti legije anđela sa sobom i pokazati takva čudesa i znakove kakva nitko nikada nije ni sanjao; svi bi Tvoji mučitelji ostali ukopani. Mogao si narediti ljudima da okrenu svoju zloću protiv sebe i time bi skinuo prokletstvo sa svoga srca, duše i ljudskoga tijela.
Mogao si, također, učiniti da se svi oko Tebe obrate na vjeru u kraljevstvo nebesko, svi ljudi i potomstva njihova u vijeke. Ali mnoga bi srca ostala tvrda, ohola, umišljena, sebična, makar zauvijek bili bi to spašeni ljudi od zla; zlo bi svejedno izviralo iz njihovih kamenih srdaca. Zato nam dade slobodnu volju: da možemo smekšati srca jer ih Ti smekšati možeš u slobodi ljudskoj, svojom Mukom i uskrsnućem.
Ovako, Ti si odriješio ljude od grijeha i smrti pa ako tko želi ući u rajski život, dovoljno je da spozna koliku ljubav si nam svima Ti iskazao, Isuse, kad si odnio našu sebičnost, oholost, egoizam i umišljenost na svoj križ, razapeo naše grijehe koje si ponio na sebi i uništio zlo. A ostavio si nam slobodu, potpunu slobodu izbora hoćemo li Te promotriti, pokajati se i povjerovati ili ćemo zažmiriti na Tvoju nježnost i nastaviti svojim kamenim srcima ravno u propast gdje je plač i škrgut zubi.
To je samo naša slobodna volja.
Ona ne mora biti jaka, velika, čvrsta.
Našu slobodnu volju može pokrenuti samo ljubav prema Tebi, Gospodine, jer samo jedan pokret vjere i ljubavi, samo jedan tračak nade kod nas, ljudi, rađa Tvojim oduševljenim dolaskom, trčanjem k nama u susret gdje Ti činiš sve što mi dalje više ne znamo i ne možemo.
I to je ono predivno u vjerskom životu: čovjek je slobodan i samostalan, a Ti mu služiš bolje nego bezbroj strojeva i računala; Ti otvaraš naše razmišljanje, dovodiš nas k pameti, činiš od nas plemenite ljude, čvrste i nježne po uzoru na svoje milosrdno srce.
No, kad je čovjek vjeran Tebi i još konzumira redovno sakramente Katoličke Crkve, to jest kršten je u Tvoju smrt da bi s Tobom uskrsnuo, ispovijeda Ti grijehe da bi ga Ti od svih tih grijeha i slabosti oslobodio na novi život, i uživa blagodati Kruha i Riječi gdje se izravno i na privilegirani način susreće s Tvojim čovještvom i s Tvojim božanstvom, tada oni koji su srca kamenih, sebičnjaci i uznosite oholice, bogataši i moćnici, svi nerazumni i slijepi od svoje zemaljske moći, postaju zavidni, a i prestrašeni za sebe, za svoje jadno bogatstvo i moć za koje su se vezali. Onaj koji ima milijune, prestraši se da će izgubiti jedan cent, trese se od tvrdoće srca i navezanosti na vlast, novac, zlato, moć pa čak i na ugled i slavu koja donosi nove neprijatelje.
To je napast.
Kušnja je kada provjeravaš koliko sam vjerna Tvojim savjetima i zapovijedima, ljubim li Te još uvijek. To je kao testiranje za vrijeme čitavoga života. Slatke kušnje, ali uvijek opasne za slobodu ljudsku. Istinsko zrno vjere u čovjeka daje mu da bude uvijek sretan što može podnijeti veće i manje kušnje za Tvoju ljubav i zaštitu.
No, zloduhe to iz nekog neobjašnjivog razloga jako muči, zapravo ih muči što ne mogu vladati srcima koja vjeruju iskreno u Tebe, Boga, najveće i najmilije dobro.
Glava II
KUŠNJA OBAVEZNA, A NAPAST NEIZBJEŽNA
Bog prvo kuša čovjeka da mu ispita dubinu srca:
2Sjećaj se svega puta kojim te Gospodin, Bog tvoj, vodio po pustinji ovih četrdeset godina da te ponizi, iskuša i dozna što ti je u srcu: hoćeš li držati zapovijedi njegove ili nećeš (Pnz 8,2).
Bog također kuša čovjeka da mu dadne život:
12Blago čovjeku koji trpi kušnju: prokušan, primit će vijenac života koji je Gospodin obećao onima što ga ljube (Jak 1,12).
Potom čovjek dokazuje sebi da je ‘kao Bog’, ali taj je pokušaj plod zavodništva i vodi u smrt:
3Samo za plod stabla što je nasred vrta rekao je Bog: ‘Da ga niste jeli! I ne dirajte u nj, da ne umrete!’
4Nato će zmija ženi: “Ne, nećete umrijeti! 5Nego, zna Bog: onog dana kad budete s njega jeli, otvorit će vam se oči, i vi ćete biti kao bogovi koji razlučuju dobro i zlo (Post 3, 3-4)”.
11Doista grijeh, uhvativši priliku, zapovijeđu me zavede, njome me i ubi (Rim 7,11).
Kušnja tu postaje napast, a upleće se i Napasnik.
Kušnja je, dakle, usmjerena prema životu (Post 2,17; Jak 1,1-12)
dok napast ‘rađa smrt’:
(Post 3) 22Zatim reče Bog: »Evo, čovjek postade kao jedan od nas – znajući dobro i zlo! Da ne bi sada pružio ruku, ubrao sa stabla života pa pojeo i živio navijeke!« i
(Jak 1,13 sl)
13
Božja svetost
Neka nitko u napasti ne rekne: »Bog me napastuje.« Ta Bog ne može biti napastovan na zlo, i ne napastuje nikoga. 14Nego svakoga napastuje njegova požuda koja ga privlači i mami. 15Požuda zatim, zatrudnjevši, rađa grijehom, a grijeh izvršen rađa smrću.
Kušnja je dar milosti, napast je poziv na grijeh.
KUŠNJA VJERE BOŽJEG NARODA
U svijesti starozavjetnog Izraela, njegova drama je počela s njegovim izabranjem od Boga da postane Božji narod, a onda s obećanjem da će Savezom postati Božji narod. Ta probuđena nada se mora pročistiti.
Čovjek je ponajprije pozvan da se opredijeli pred obećanjem. To je kušnja vjere. Da bi Bog priveo kraju svoje obećanje, čovjekova se vjera mora slobodno pristati izraziti posluhom koji izmiruje ove dvije volje (Heb 11,1-40; Sir 44,20; 1 Mak 2,52).
Poslanica Hebrejima 11,1-40
1. VJERA PRAOTACA
A vjera je već neko imanje onoga čemu se nadamo, uvjerenost u zbiljnosti kojih ne vidimo (Heb 11,1).
39I svi oni (starozavjetni Izrael) po vjeri, istina, primiše svjedočanstvo, ali ne zadobiše obećano 40jer Bog je za nas predvidio nešto bolje da oni bez nas ne dođu do savršenstva (Heb 11,39-40).
Poslije izlaska iz Egipta Izrael doživljava napast nevjere; poriče prisutnost Boga spasitelja usred kušnje u pustinji:
Knjiga Izlaska 17, 3-7
3Ali
je narod žeđao za vodom, pa je mrmljao na Mojsija i govorio: »Zašto
si nas iz Egipta izveo? Zar da nas žeđom pomoriš, nas, našu djecu
i našu stoku?«
4»Što ću s ovim narodom!« –
zazivao je Mojsije Gospodina Boga. »Još malo pa će me
kamenovati.«5»Istupi pred narod!« – rekne Bog
Mojsiju. »Uzmi sa sobom nekoliko izraelskih starješina; uzmi u ruku
štap kojim si udario Rijeku i pođi. 6A ja ću
stajati pred tobom ondje, na pećini na Horebu. Udari po pećini: iz
nje će poteći voda, pa neka se narod napije.« Mojsije učini tako
naočigled izraelskih starješina. 7Mjesto prozovu
Masa i Meriba, zbog toga što su se Izraelci prepirali i kušali
Gospodina govoreći: »Je li Bog među nama ili nije?«
Ovo odbijanje da se povjeruje povlači sud.
Pasha (izlazak iz Egipta, očišćenje od grijeha, oslobođenje od robovanja; put u istinsku slobodu; Isusova muka, smrt i uskrsnuće; krštenje i sakramenti Katoličke crkve) se do kraja ostvaruje samo za vjerni naraštaj: samo on prima obećanu zemlju u baštinu.
KADA ČOVJEK ISKUŠAVA BOGA
Kad se događa da čovjek ‘kuša Boga’, čovjek: ili želi izići iz kušnje pozivajući Boga da je dokrajči (Izl 15,25 i 17,1-7) ili se baca u neki bezizlazan položaj ‘da vidi da li’ ga Bog može izvući; ili pak, usprkos očitim znakovima, tvrdoglavo traži druge ‘znakove’ Božje moći (Ps 95,9 i Mk 8,11 sl).
Mk 8, 11-13
11
Znak s neba
(Mt
16, 1–4; Lk 11, 16–29)
Tada istupiše farizeji i počeše
raspravljati s njime. Iskušavajući ga, zatraže od njega znak s
neba. 12On uzdahnu iz sve duše i reče:
»Zašto ovaj naraštaj traži znak? Zaista, kažem vam, ovome
se naraštaju neće dati znak.« 13Tada ih ostavi,
ponovno uđe u lađu pa otiđe prijeko.
KUŠNJA LJUBAVI BOŽJEG NARODA
Sa skupinom ljudi iz koje je izveo narod Bog sklapa savez te kuša vjernost naroda savezu (svaki je čovjek izabran od Boga jer inače se ne bi ni rodio na zemlji, niti bi imao vjeru koja traži Boga, ali ako se već opredijelio za vjerski život i za život u istinskoj slobodi, tada mora ići putem kojega mu Bog svojim zapovijedima i savjetima te svojom postojanošću pokazuje jer to je put do slobode, do obećane zemlje). To je kušnja ljubavi.
Narod je izabrao služiti svome Bogu:
Jošua 24,18
18Još više: Gospodin je ispred nas protjerao sve narode i Amorejce, koji su živjeli u ovoj zemlji. I mi ćemo služiti Gospodinu jer je on Bog naš.«
No, srce naroda je podijeljeno; kušnja obavezuje ljubav da se izjasni i provjeri:
24Stog
ovako govori Gospod nad vojskama,
Junak Izraelov:
»Ah, kad
se iskalim na protivnicima
i osvetim dušmanima!
25Kada
na te ruku pružim,
da lužinom tvoju trosku očistim,
da
iz tebe uklonim olovo!
26Da ti opet postavim
suce kao negda,
savjetnike kao u početku,
pa da te zovu
Gradom pravednim,
Tvrđom vjernosti.«
27Sud
pravedni otkupit će Sion,
a pravda obraćenike
njegove.
28Otpadnici i grešnici skršit će se
zajedno,
a oni što Boga napuštaju poginut će.
Izaija 1,24-28
Svatko tko traži znakove, ne ljubi i ne zna da se ljubav ničime nikada ne može dokazati po 'zakonima' ljudskoga života na zemlji i da je takvo razmišljanje pogrešno, to jest krivi sud savjesti i zato Bog donosi jedini svoj pravedni sud jer su ga upravo to i tražili praveći se bogovima koji sude.
Tada se u narodu razrađuju zakonici saveza, svetosti i svećenički i poziv na svetost koji Bog upućuje svom narodu.
S tom novom kušnjom povezan je novi sud: izgnanstvo, povratak u pustinju
To je kazna za idolopoklonstvo (a to je sve što nije vjera u Jednoga Boga) koje znači preljub:
Hošea 2, 1-3
1
Budućnost Izraela
»A
djece Izraelove bit će brojem k’o pijeska u moru što se izmjerit’
ne može ni izbrojit’.Umjesto da im govore: ‘Vi niste moj
narod’,
zvat će ih: ‘Sinovi Boga živoga’.
2Ujedinit
će se sinovi Judini i sinovi Izraelovi,
postavit će sebi
jednoga glavara
i otići će iz zemlje;
jer velik će biti
dan jizreelski.
3Recite braći svojoj: ‘Narode
moj’,
sestrama svojim: ‘Mila’.«
Hošea 2,4-5
Gospodin Bog i njegova nevjerna žena
»Podignite
tužbu, podignite, protiv majke svoje,
jer ona mi nije više
žena,
a ja joj muž više nisam.
Nek’ odbaci od sebe
bludničenja
i preljube izmeđ’ svojih dojki,
5da
je golu ne svučem
te učinim da bude k’o na dan rođenja;
da
je ne obratim u pustinju,
da je u zemlju suhu ne obratim
i
žeđu ne umorim.
Hošea 2,10
10I
ona nije razumjela da joj ja davah
i žito i mošt i ulje,
da
je ja obasipah srebrom i zlatom
od kojega načiniše baale
Hošea 2, 15-17
15Kaznit
ću je za dane Baalove
kojima je kâd palila,
kitila se
grivnom i kolajnom
i trčala za svojim milosnicima;
a mene
je zaboravljala« –
riječ je Gospodnja.
16»Stoga
ću je, evo, primamiti,
odvesti je u pustinju
i njenu
progovorit’ srcu.
17I
vratit ću joj ondje njene vinograde,
i od doline ću akorske
učiniti vrata nade.
Ondje će mi odgovarat’ ona kao u
dane
svoje mladosti,
kao u vrijeme kada je izišla iz Egipta.
Hošea 2,20-25
20U
onaj dan, učinit ću za njih savez
sa životinjama u polju,
s
pticama nebeskim
i gmazovima zemskim;
lûk, mač i boj
istrijebit ću iz zemlje
da mirno u njoj počiva.
21Zaručit
ću te sebi dovijeka;
zaručit ću te u pravdi i u pravu,
u
nježnosti i u ljubavi;
22zaručit ću te sebi u
vjernosti
i ti ćeš spoznati Boga.
23U onaj
dan« – riječ je Gospodnja –
»odazvat ću se nebesima,
a
ona će se zemlji odazvati;
24zemlja će se odazvati
žitu, moštu i ulju,
a oni će se odazvati Jizreelu.
25I
posijat ću ga u zemlji,
zamilovat ću Nemilu,
Ne-narodu
mom reći ću:
‘Ti si narod moj!’
a on će reći:
‘Bože moj!’«
KUŠNJA NADE BOŽJEG NARODA
Samo će mali ostatak izići kao prokušan iz sužanjstva; Božje je držanje jednako u kušnji Izraela pred Gospodinom:
1 Knjiga o Kraljevima 19,18
18Ali ću ostaviti u Izraelu sedam tisuća, sve koljena koja se nisu savila pred Baalom i sva usta koja ga nisu cjelivala.«
... I pred Isusom:
Rim 11, 1-5
1
Izraelova je nevjernost samo djelomična
Pitam dakle: Zar je Bog odbacio narod svoj? Nipošto! Ta i ja sam Izraelac, iz potomstva Abrahamova, plemena Benjaminova. 2Nije Bog odbacio naroda svojega koga predvidje. Ili zar ne znate što veli Pismo, ono o Iliji – kako se tuži Bogu na Izraela: 3Gospode, proroke tvoje pobiše, žrtvenike tvoje porušiše; ja ostadoh sam i još mi o glavi rade. 4Pa što mu veli Božji glas? Ostavih sebi sedam tisuća ljudi koji ne prignuše koljena pred Baalom. 5Tako dakle i u sadašnje vrijeme postoji Ostatak po milosnom izboru.
U svakom slučaju, ako iz kušnje iziđe ostatak, to je čista milost.
Ispunjenje obećanja je ljudski neostvarivo; Božjem narodu prijeti opasnost posvjetovnjenja, on postaje sve svjesniji djelovanja Kneza ovoga svijeta (Job 1 i 2). Ova je kušnja nade najunutarnjija, ona najjače čisti. Što je Bog bliže, to jače kuša:
Judita 8,5
4Judita odonda življaše kao udovica već tri godine i četiri mjeseca. 5Načinila je sebi sobu na ravnome kućnom krovu, navukla preko bokova kostrijet i nosila haljine udovičke. 6Postila je sve dane udovištva svoga, osim uoči subote i za samih subota, uoči mlađaka i za samih mlađaka te za svetkovina i blagdana doma Izraelova. 7Bila je lijepa i naočita. Njezin muž Manaše bijaše joj ostavio zlata i srebra, slugu i sluškinja, stoke i zemljišta, i tako je živjela.
Kušnja će se završiti posljednjim sudom: nastupom Kraljevstva, ulaskom budućeg svijeta u ovaj svijet.
OSOBNA KUŠNJA ČOVJEKA
Jedna druga strana kušnje jest patnja, i to naročito patnja pravednika. Tu je kušnja najoštrija, a Božja prisutnost najbliža. Više nema suočavanja s nemogućim već s apsurdnim. Više se u čovjeku ne javlja napast da sumnja u Božju moć, da Mu se iznevjeri ili da Mu pretpostavi svijet već čovjeka spopada napast vrijeđanja i hule Boga, a to je način Sotone kako svjedoči on o Bogu.
Tu čovjek bježi u misterij Božje Mudrosti (Knjiga o Jobu) u nejasnoj spoznaji da kušnja postupno izmiruje čovjeka s misterijem Boga (usporedi Postanak 22, kušnja Abrahamova).
Jasniji obrisi toga se vide kod Izaije u spjevu o Sluzi (Iz 52,13-53,12), a nadasve u knjigama koje su plod velike patnje (Danijel 9,24-27; 12,1-4).
Izaija 52, 5-7
5Ali
sada, čemu sam ja ovdje« – riječ je Gospodnja – »kad je moj
narod bio bez razloga porobljen, a gospodari njegovi likuju« –
riječ je Gospodnja – »i bez prestanka se danomice ime moje
huli? 6Zato će narod moj poznati moje ime i shvatit
će u onaj dan da sam ja koji govorim: ‘Evo me!’«
7
Buđenje Gospodina Boga i Jeruzalema
Kako
su ljupke po gorama
noge glasonoše radosti
koji oglašava
mir, nosi sreću,
i spasenje naviješta,
govoreć
Sionu:
»Bog tvoj kraljuje!«
Izaija 52, 13-15
13
Četvrta pjesma o Sluzi Božjem
Gle,
uspjet će sluga moj,
podignut će se, uzvisit’ i
proslaviti!
14Kao što se mnogi užasnuše vidjevši
ga
– tako mu je lice bilo neljudski iznakaženo
te
obličjem više nije naličio na čovjeka –
15tako
će on mnoge zadiviti narode,
i kraljevi će pred njim usta
stisnuti,
videć’ ono o čemu im nitko nije
govorio,
shvaćajuć’ ono o čemu nikad čuli nisu...
Izaija 53, 2-12
2Izrastao
je pred njim poput izdanka,
poput korijena iz zemlje
sasušene.
Ne bijaše na njem ljepote ni sjaja
da bismo se
u nj zaglédali,
ni ljupkosti da bi nam se svidio.
3Prezren
bješe, odbačen od ljudi,
čovjek boli, vičan patnjama,
od
kog svatko lice otklanja,
prezren bješe, odvrgnut.
4A
on je naše bolesti ponio,
naše je boli na se uzeo,
dok
smo mi držali
da ga Bog bije i ponižava.
5Za
naše grijehe probodoše njega,
za opačine naše njega
satriješe.
Na njega pade kazna – radi našeg mira,
njegove
nas rane iscijeliše.
6Poput ovaca svi smo lutali
i
svaki svojim putem je hodio.
A Gospodin je svalio na
nj
bezakonje nas sviju.
7Zlostavljahu ga, a on
puštaše,
i nije otvorio usta svojih.
K’o jagnje na
klanje odvedoše ga;
k’o ovca, nijema pred onima što je
strižu,
nije otvorio usta svojih.
8Silom
ga se i sudom riješiše;
tko se brine za njegovu sudbinu?
Da,
iz zemlje živih ukloniše njega,
za grijehe naroda njegova
nasmrt ga izbiše.
9Ukop
mu odrediše među zločincima,
a grob njegov bî s
bogatima,
premda nije počinio nepravde
nit’ su mu usta
laži izustila.
10Al’ se Bogu svidje da ga
pritisne bolima.
Žrtvuje li život svoj za naknadnicu,
vidjet
će potomstvo, produžit’ sebi dane
i Gospodnja će se volja
po njemu ispuniti.
11Zbog patnje duše svoje
vidjet će svjetlost
i nasititi se spoznajom njezinom.
Sluga
moj pravedni opravdat će mnoge
i krivicu njihovu na sebe
uzeti.
12Zato ću mu mnoštvo dati u baštinu
i
s mogućnicima plijen će dijeliti,
jer sâm se ponudio na
smrt
i među zlikovce bio ubrojen,
da grijehe mnogih ponese
na sebi
i da se zauzme za zločince.
Izaijin rukopis (stručno:IQIsa) sadrži gotovo cijeli Izaijin tekst, to je jedan od najdragocjenijih rukopisa nađenih u Kumranu 1947.
Poglavlja od 40-55 nazivaju se Deuteroizaijom i Knjigom utjehe (sa 700. godinom Izaiji nestaje traga, a rukopis nastavljaju i nadopunjavaju učenici i suradnici. Izaija je pozvan u proročku službu 740-700). Deuteroizaija nastaje kad je Jeruzalem razoren, narod u sužanjstvu, a perzijski vladar Kir (539) istupa kao osloboditelj. Stil i sadržaj upućuju na to da je taj dio napisan potkraj babilonskog sužanjstva. Novi zavjet prepoznaje u pjesmama o Sluzi Božjem Isusa Krista (Mt 3,17; Lk 4,17-21; Dj 3,13; 8,32-33).
Kušnja se u ovih proroka čini nerješivom na planu pojedinca; izvor joj je izvan čovjeka (Mudr 1,13; 2,24), ona je prirodna činjenica koja se tiče ljudskog roda. A jedna će je jedina osoba moći svrnuti u život, netko nad kim Sotona neće imati vlasti i koji će biti solidaran s ‘mnoštvom’ i onda kad se bude morao za nj žrtvovati.
Sud će uslijediti o dolasku Sluge.
KUŠNJA ČOVJEŠTVA
Izabranje je najizražajnija objava nezaslužene Božje ljubavi, Božje slobode. Stoga je ono poziv čovjeku da u svom odgovoru pokaže najveću mjeru slobode.
Kušnja je upravo ono polje koje je ostavljeno tom odgovoru. Stablo spoznaje (Postanak 2,17) je oblik te kušnje: Božja briga i ljubav za vrhovnika stvorenja, za čovjeka ne nameće se već ju čovjek sam slobodno izabire. Time se otkriva temeljno ljudsko stanje: čovjek jest ono što jest, on je potpuno odgovoran samo na temelju svoje neprekidne mogućnosti da izabire Boga čija je čovjek ‘slika’, slika po svom pozivu.
Adam izabire sebe za boga jer je između kušnje i izbora nastupila kriza, napast čiji je osobni tvorac u krajnjem potezu Sotona (Postanak 3; usporedi Job 1-2). Vidimo da je napast nešto više od kušnje: to je grijeh koji ‘hvata zgodu’ i vodi u smrt:
Rim 7,9-13
9Da,
ja sam nekoć živio bez zakona. Ali kad je došla zapovijed, grijeh
oživje. 10Ja pak umrijeh i ustanovi se: zapovijed
dana za život bî mi na smrt. 11Doista grijeh,
uhvativši priliku, zapovijeđu me zavede, njome me i ubi. 12Tako:
Zakon je svet, i zapovijed je sveta, i pravedna, i dobra.
13Pa
zar se to dobro meni u smrt prometnu? Nipošto! Nego: grijeh, da se
grijehom očituje, po tom dobru uzrokuje mi smrt – da grijeh po
zapovijedi postane najvećim grešnikom.
Tu dolaze i novi elementi: Zli, koji je i Lažac, nastupa kao Zavodnik. Čovjek izabire svoju samoću samo zato što misli da će u njoj naći život, ali je prevaren i nalazi goloću i smrt. Prema tomu, njegova kušnja u osnovi znači bitku protiv laži, borbu da se odabire po istini jer se samo u njoj doživljava iskustvo slobode:
Iv 8, 32-44
32upoznat
ćete istinu
i istina će vas osloboditi.«
33Odgovore
mu: »Potomstvo smo Abrahamovo i nikome nikada nismo robovali. Kako
to ti govoriš: ‘Postat ćete slobodni’?« 34Odgovori
im Isus:
»Zaista, zaista, kažem vam:
tko god čini
grijeh, rob je grijeha.
35Rob ne ostaje u kući
zauvijek,
a sin ostaje zauvijek.
36Ako vas dakle
Sin oslobodi,
zbilja ćete biti slobodni.
37Znam:
potomstvo ste Abrahamovo,
a ipak tražite da me ubijete
jer
moja riječ nema mjesta u vama.
38Ja govorim što
vidjeh kod Oca,
a vi činite
što čuste od svog oca.«
39Odgovoriše
mu: »Naš je otac Abraham.« Kaže im Isus:
»Da ste djeca
Abrahamova,
djela biste Abrahamova činili.
40A
eto, tražite da ubijete mene,
mene koji sam vam govorio
istinu
što sam je od Boga čuo.
Takvo što Abraham nije
učinio!
41Vi činite djela oca svojega.«
Rekoše
mu: »Mi se nismo rodili iz preljuba, jedan nam je Otac – Bog.«
42Reče im Isus:
»Kad bi Bog bio vaš
Otac,
ljubili biste mene
jer sam ja od Boga izišao i
došao;
nisam sâm od sebe došao,
nego on me
posla.
43Zašto moje besjede ne razumijete?
Zato
što niste kadri slušati moju riječ.
44Vama je otac
đavao
i hoće vam se vršiti prohtjeve oca svoga.
On
bijaše čovjekoubojica od početka
i ne stajaše u istini
jer
nema istine u njemu:
kad govori laž,
od svojega govori
jer
je lažac i otac laži.
KUŠNJA KRISTOVA
U Isusu Kristu, Gospodinu se kušnja i napast podudaraju; tamo gdje su Adam i narod podlegli, a siromasi izgledali satrti, On je sve kušnje podnio i napasti nadvladao jer su one potekle iz ljubavi prema izabranju koju je pobjedom Isus usavršio.
Matej 4,1-11
Kušnja u pustinji
(Mk
1, 12–13; Lk 4, 1–13)
Duh tada odvede Isusa u pustinju da ga
đavao iskuša. 2I propostivši četrdeset dana i
četrdeset noći, napokon ogladnje.
3Tada mu pristupi
napasnik i reče: »Ako si Sin Božji, reci da ovo kamenje postane
kruhom.« 4A on odgovori: »Pisano je: Ne
živi čovjek samo o kruhu, nego o svakoj riječi što izlazi iz
Božjih usta.«
5Đavao ga tada povede u Sveti
grad, postavi ga na vrh Hrama 6i reče mu: »Ako si
Sin Božji, baci se dolje! Ta pisano je: Anđelima će svojim
zapovjediti za tebe
i na rukama će te nositi
da
se gdje nogom ne spotakneš o kamen.«
7Isus
mu kaza: »Pisano je također: Ne iskušavaj Gospodina, Boga
svojega!«
8Đavao ga onda povede na goru vrlo
visoku i pokaza mu sva kraljevstva svijeta i slavu njihovu 9pa
mu reče: »Sve ću ti to dati ako mi se ničice pokloniš.« 10Tada
mu reče Isus: »Odlazi, Sotono! Ta pisano je:
Gospodinu,
Bogu svom se klanjaj
i njemu jedinom služi!«
11Tada
ga pusti đavao. I gle, anđeli pristupili i služili mu.
Isus je pobjedio napasnika na njegovom vlastitom terenu, u pustinji:
24
Ponovni pad
(Mt
12, 43–45)
»Kad nečisti duh iziđe iz čovjeka, luta
bezvodnim mjestima tražeći spokoja. Kad ga ne nađe, rekne: ‘Vratit
ću se u kuću odakle iziđoh.’ 25Došavši,
nađe je pometenu i uređenu.26Tada ode i uzme sa sobom
sedam drugih duhova, gorih od sebe, te uđu i nastane se ondje. Na
kraju bude onomu čovjeku gore nego na početku.«
Isus je čovjek koji se konačno i stvarno hrani riječju Božjom, a također je on i Bog spasitelj kojega Njegov narod ne prestaje iskušavati (Mt 16,1; 19,3; 22,18). Kralj vjerni, Dobri pastir ljubi svoje do kraja, a Križ je ona velika kušnja kojom Bog ‘provjerava’ njegovu ljubav (Iv 3,14 sl):
27
Isus tumači smisao svoje smrti
»Duša
mi je sada potresena
i što da kažem?
Oče,
izbavi me iz ovoga časa?
No, zato dođoh u ovaj čas!
Pouzdanje sinovsko u Očevu ljubav prema izboru donosi Mu mržnju svijeta i pobjedu nad njime (Iv 15,18; 16,33).
Ivan 16,33
33To
vam rekoh da u meni mir imate.
U svijetu imate muku,
ali
hrabri budite –
ja sam pobijedio svijet!
Sluga i Janje Božje koje nosi grijeh ljudi na križ, On napast preobražava u sinovsko žaljenje, a apsurdnu smrt u uskrsnuće:
Matej 27,46
46O devetoj uri povika Isus iza glasa: »Eli, Eli, lema sabahtani?« To će reći: »Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio?«
Luka 23,46
46I povika Isus iza glasa: »Oče, u ruke tvoje predajem duh svoj!« To rekavši, izdahnu.
Filipljanima 2,8 sl
8ponizi
sam sebe,
poslušan do smrti,
smrti na križu.
9Zato
Bog njega preuzvisi
i darova mu ime,
ime nad svakim
imenom,
10da se na ime Isusovo
prigne svako
koljeno
nebesnikâ, zemnikâ i podzemnikâ.
11I
svaki će jezik priznati:
»Isus Krist jest Gospodin!« –
na
slavu Boga Oca.
Isus je novi Adam i slika Očeva čija se napast vremenski smjestila i usjekla u svijet i čovječanstvo između Bogojavljenja i vršenja Kristova poslanja:
Marko 1, 11-14
11a
glas se zaori s nebesa: Ti si Sin moj, Ljubljeni! U tebi mi
sva milina!
(Mt 4, 1–11; Lk 4, 1–13)
I odmah ga Duh
nagna u pustinju. 13I bijaše u pustinji četrdeset
dana, gdje ga je iskušavao Sotona; bijaše sa zvijerima, a anđeli
mu služahu.
14
II. ISUSOVO DJELOVANJE U GALILEJI
Početak propovijedanja
A pošto Ivan bijaše predan, otiđe Isus u Galileju...
Dokle god bude trajalo to poslanje, On će tu napast susretati kao protutežu volji Očevoj: s roditeljima, s Petrom, s traženjem spektakularnih znakova, s vremenitim mesijanizmom i posljednjom napašću smrtne borbe i, pobijedivši napasnika od početka do kraja svoje kušnje, najzad uvodi novo čovječanstvo u njegovo istinsko stanje, u stanje sinovskog poziva (Lk 4,13; Heb 2, 10-18).
Hebrejima 2, 17-18
17Stoga je trebalo da u svemu postane braći sličan, da milosrdan bude i ovjerovljen Veliki svećenik u odnosu prema Bogu kako bi okajavao grijehe naroda. 18Doista, u čemu je iskušan trpio, može iskušavanima pomoći.
KUŠNJA CRKVE
Blizina Gospodinova povratka do krajnosti zaoštrava suprotstavljenost svjetla i tame. U srpljivosti i ustrajnosti Crkva je mjesto kušnje gdje progonstvo mora učvrstiti vjernost (kod Luke 8,13 sl; 21,12-19; kod Mateja 24,9-13). Zato se Crkva u Otkrivenjima u isti mah pojavljuje kao progonjena i kao spašena. Ona je čista, ali još na kušnji.
KUŠNJA KRŠĆANINA
Kušnja je prolaz ‘prema Bogu’, kroz Njegov naum koji smjera na to da čovjeka pobožanstveni u Kristu, kušnja i njezino sotonsko izrabljivanje, napast neizbježni su: po njima se iz darovane slobode prelazi u življenu, iz izabiranja u savez.
Glava III
ZAKLJUČAK
Svatko tko je na kušnji, ima izbor, čitavu lepezu izbora.
Pred onoga koji ne vrši Riječ dolaze veće ili manje, češće ili iznenadne napasti.
Mnoge od njih su smiješne, mnoge izgledaju naivno, mnoge su prepoznatljive i kršćanin već zna odgovoriti molitvom na razne takve napasti.
Kada je u procesu „obrezivanja” svoga srca, kršćanin će pobjeći od napasti i od najmanje naznake napasti koja ga spopada.
No, ako kršćanin samo malo „zadrijema”, već je pao u napast i tada zna da ga jedino dobra ispovijed i dobra molitva mogu izbaviti od takvoga opasnoga udaljavanja s puta koji mu Bog savjetuje.
„Sloboda i milost. Kristova milost nije u suprotnosti s našom slobodom, kad je ova u skladu s osjećajem za istinu i dobro što ga je Bog stavio u ljudsko srce. Naprotiv, kako kršćansko iskustvo to posvjedočuje napose u molitvi, što smo poučljiviji poticajima milosti, to nam više raste nutarnja sloboda i sigurnost u kušnjama kao i pred pritiscima i prinudama vanjskog svijeta. Djelovanjem milosti Duh Sveti nas odgaja za duhovnu slobodu da nas učini slobodnim suradnicima svoga djela u Crkvi i svijetu (KKC čl. 1742, str. 451).”
„Duh Sveti nam omogućuje razlučivati između kušnje, nužne za rast nutarnjeg čovjeka, što vodi k 'prokušanoj kreposti' (Rim 5,3-5), i napasti koja vodi u grijeh i smrt. Moramo također razlikovati što je 'biti napastovan' a što je 'pristati' na napast. Konačno, dar razlučivanja razobličuje varku napasti: prividno, njezina je ponuda 'dobra, zamamljiva za oči i poželjna' (Post 3,6), a, u stvari, plod joj je smrt (KKC čl. 2847, str. 694).”
Kušnja dolazi od Boga koji je Dobri, koji je Život.
Napastuje nas zloduh i razni poslušnici raznih zloduha, lažnih bogova koje zamišljamo u svojim glavama; zloduh je propali anđeo svjetla koji pade ispod svakoga ponora, zna da su mu dani odbrojani, kruži naokolo kao ričući lav, gledajući koga da proždre, oponaša Boga ne bi li oko sebe okupio što više duša koje je zaveo da bi podigao veliku pobunu i povukao sve i svakoga u svoj pakao; to nije Pravi Bog jer Bog dolazi narodima, javno se obznanjuje kao što je javno i poginuo na Križu, kao što nam je javno predao Deset zapovijedi i Dvije zapovijedi ljubavi prema kojima živimo u našim savjestima i prema kojima se ravna sva kultura i civilizacija ovoga svijeta koji se neprekidno mijenja i prolazi.
No, Riječ Boga ne, neće proći nikada.
Kušnje vode u vječni život, a napasti su smrt. 16.02.2021. 10:50
„Pravom radošću smatrajte, braćo moja, kad upadnete u razne kušnje 3 znajući da prokušanost vaše vjere rađa postojanošću. 4 Ali neka postojanost bude na djelu savršena da budete savršeni i potpuni, bez ikakva nedostatka (Jak 1,2-4).”
„I sav će ovaj zbor znati da Gospodin ne daje pobjedu mačem ni kopljem, jer je Gospodin gospodar bitke i on vas predaje u naše ruke (1 Sam 17,47).”