Povijest
ustanove svećeništva
1.
Kod civiliziranih naroda koji okružuju Izrael svećeničku službu
često obavlja kralj, osobito u Mezopotamiji i Egiptu; njemu onda
pomaže hijerarhijski ustrojen i najčešće nasljedan kler koji
tvori pravu kastu.
Ništa
se takvo ne javlja kod praotaca. Tada nema ni hrama, ni
specijaliziranih svećenika Boga Abrahamova, Izakova i Jakovljeva.
Predaje Knjige Postanka prikazuju patrijarhe kako grade žrtvenike u
Kanaanu i prinose žrtve. Oni obavljaju obiteljsko svećeništvo koje
je u običaju u većine starih naroda. Kao svećenici se javljaju
samo tuđinci: svećenik – kralj Jeruzalema Melkisedek i faraonovi
svećenici. Levijevo je pleme tada još samo svjetovno pleme bez
svetih funkcija.
2.
Od Mojsija koji je i sam Levijevac, pa nadalje, čini se da sve više
izlazi na vidjelo specijaliziranje tog plemena za bogoštovne
funkcije. Drevni izvještaj u Izl 32,25-29 izražava bitnu crtu
njegova svećeništva: to je pleme sam Bog izabrao i posvetio da mu
služi. Mojsijev blagoslov, za razliku od Jakovljeva, pripisuje mu
specifično svećeničke zadaće. Taj tekst odražava jedno kasnije
stanje. Leviti, to jest Levijevci su tada svećenici u najvišem
smislu riječi, vezani uz razna svetišta u zemlji.
Pored
levitskog svećeništva i dalje traje obiteljsko svećeništvo.
3.
Za vrijeme monarhije kralj obavlja više svećeničkih funkcija, kao
i kraljevi okolnih naroda: prinosi žrtve, od Šaula i Davida pa sve
do Ahaza, blagoslivlja narod... Međutim, naslov svećenika dobiva
samo u starinskom Ps 110,4 koji ga uspoređuje s Melkisedekom. U
stavri, unatoč toj aluziji na kraljevsko svećeništvo Kanaana, on
je prije pokrovitelj svećenstva nego član svete kaste.
Ova
je sada postala organiziranom institucijom, osobito u jeruzalemskom
svetištu koje poslije Davida postaje bogoslovno središte Izraela.
Službu isprva međusobno dijele dva svećenika. Ebjatar, potomak
Elija koji je bio upravitelj Šila, jest vrlo vjerojatno levit, ali
njegovu će obitelj Salomon isključiti iz svećeništva. Sadoku se
ne zna podrijetlo; ali upravo će njegovi potomci upravljati
svećeništvom u Hramu sve do 11,stoljeća. Kasnija će ga
rodoslovlja povezivati, kao i Ebjatara, s Aronovim potomstvom.
Jeruzaelmsko
svećenstvo sastoji se od svećeničkog glavara i raznih podčinjenih
svećenika. Osoblje Hrama, čak i prije izgnanstva, ima u svojim
redovima i neobrezanih. U drugim svetištima, osobito u Judi, mora
da su leviti bili dosta mnogobrojni. Čini se da su ih David i
Salomon nastojali raspodijeliti na cijelu zemlju, ali mnoga mjesna
svetišta imaju svećenike drugačijeg podrijetla.
4.
Jošijina reforma od g.621. Ukida mjesna svetišta te utvrđuje
monopol levita i premoć jeruzalemskog svećeništva. Ta reforma
prelazi preko zahtjeva Ponovljenog zakona (18,6sl) jer vršenje
svećeničkih funkcija približava samo Sadokovim potomcima (2 Kr
22,5.9) i tako prethodi daljnjoj razlici između svećenika i levita,
koja će biti jasnija već u Ez 44,10-31.
...........
Ezekiel
44,10-31
Dužnosti
levitâ
‘A
leviti koji su se udaljili od mene, kad je ono Izrael odlutao od mene
za svojim kumirima, snosit će svoje bezakonje. 11 Služit
će u Svetištu samo kao stražari na vratima Doma i kao posluga
Domu: klat će narodu paljenice i druge
žrtve i bit će mu na službu. 12 Služili su im pred
njihovim kumirima i tako naveli dom Izraelov na bezakonje. Zato
podigoh ruku na njih’ – riječ je Jahve Gospoda – ‘da snose
svoje bezakonje.
13 Više neće pristupati k meni da mi
služe kao svećenici i neće više prilaziti mojim najsvetijim
svetinjama, nego će snositi svoju sramotu i gnusobe koje
počiniše. 14 Postavit ću ih da u Domu rade svaki posao i
sve što treba u njemu svršiti.’
15
Pravila
o svećenicima
‘Svećenici
leviti, potomci Sadokovi, koji su mi vjerno služili u mojem svetištu
kad su ono sinovi Izraelovi odlutali od mene – oni smiju pristupati
k meni da mi služe: služit će preda mnom prinoseći mi pretilinu i
krv’ – riječ je Jahve Gospoda. 16 ‘Oni smiju ulaziti
u moje svetište i pristupati k mojem stolu da mi služe i da vrše
službu.
17 Kad budu ulazili na vrata unutrašnjega
predvorja, neka obuku lanene haljine: neka ne bude na njima ništa
vuneno kad služe na vratima unutrašnjega predvorja i Doma. 18 Na
glavama neka nose lanene kape, oko bokova hlače lanene: neka se ne
pašu ničim od čega bi se znojili. 19 Kad izlaze u
vanjsko predvorje k narodu, neka svuku haljine u kojima su služili i
neka ih ostave u prostorijama Svetišta, a neka obuku druge haljine,
da ne posvete puk svojim haljinama. 20 I neka ne briju
glave, a ni bujne kose neka ne puštaju, nego neka strigu kosu.
21 I
nijedan svećenik, kad mu je poći u unutrašnje predvorje, neka ne
pije vina. 22 Neka se ne žene udovicom ili puštenicom,
nego samo djevojkom iz roda Izraelova ili udovicom
svećenikovom. 23 Neka mi narod uče razlikovati sveto od
nesvetoga, lučiti nečisto od čistoga. 24 U parnicama oni
neka budu suci: neka sude po mojim zakonima; i neka čuvaju zakone i
uredbe o svim mojim blagdanima i neka svetkuju moje subote.
25 K
mrtvacu neka ne prilaze da se ne okaljaju; samo za ocem i za majkom,
za sinom i kćerju, za bratom i sestrom još neudatom smiju se
okaljati. 26 Pošto se nakon toga koji očisti, neka mu se
broji sedam dana: 27 a onda kad uđe u Svetište, u
unutrašnje predvorje da služi u Svetištu, neka prinese žrtvu
okajnicu’ – riječ je Jahve Gospoda.
28 ‘Njima ne
pripada nikakva baština – ja sam njihova baština; i zato im ne
dajte nikakva posjeda u Izraelu – ja sam posjed njihov. 29 Hranit
će se od žrtava prinosnica, okajnica i naknadnica, i sve
zavjetovano u Izraelu njima pripada. 30Najbolje od svih vaših
prvina i od svih vaših prinosa koje ćete prinositi pripada
svećenicima; njima ćete davati i najbolje brašno, da blagoslov
počiva na vašim domovima. 31 Svećenici ne smiju jesti
mesa od uginulih i razderanih životinja – bilo od ptica ili
stoke.’
Istodobna
propast Hrama i monarhije (587) znači kraj kraljevskom skrbništvu
nad svećenstvom koje time dobiva veću vlast nad narodom..
Svećeničke
funkcije
1.
Služba bogoštovlja. Svećenik je čovjek svetišta. U staro doba
čuvar je Kovčega, prima vjernike u dom Jahvin, predsjeda bogolužju
u narodnim svetkovinama. Žrtva je njegov bitni čin. U njoj on
nastupa u punini svoje posredničke uloge: prikazuje Bogu prinos
svojih vjernika, ovima prenosi Božji blagoslov.
Jedamput
godišnje veliki svećenik nastupa u svojoj ulozi vrhovnog posrednika
služeči na dan Pomirenja, za oprost svih prijestupa svoga naroda.
Također obavlja obrede posvete i očišćenja: pomazanje kralja,
čišćenje gubavaca ili žene poslije poroda.
2.
Služba Riječi – ona je
kao i kod starih naroda nešto nalik gataocima, ali poslije Davida
takvi postupci više ne dolaze u obzir.
Bog
vodi svoj izabrani narod čije se službe i običaji drže po njemu i
razlikuju od običaja svih okolnih naroda mnogobožaca.
Božja
riječ dolazi po Duhu prorocima pa tako i narodu, ima tradicionalan
oblik Riječi, s polazištima u velikim događajima svete povijesti i
u odredbama Sinajskog saveza.
Zakon
i spominjanje prošlosti u predaji su služba te riječi i
zapisivanje. Svećenik je čovjek znanja i posredovatelj Božje
riječi u njenu tradicionalnom obliku povijesti i zakonika.
Nastaju
i laički pismoznanci dok se svećenstvo usredotočuje na obredne
zadaće, i ti pismozannci su povezani s farizejskom sljedbom koja će
u Isusovo vrijeme dati glavne učitelje u Izraelu.
Proroci
kritiziraju one svećenike koji nisu dorasli visokim zahtjevima
svojih zadaća, naročito čistoći i svetosti.
Vrhovni
i jedini svećenik – Isus
Isus
je svet i prinosi sebe samoga kao žrtvu za sve grijehe pa je
jedinstveni Veliki svećenik koji će samo jedanput obaviti svoju
mesijansku svećeničku službu o kakvoj je govorio proročki ideal u
narodu. Krv Isusova koju prolijeva je spasonosna krv pashalnog
Janjeta iz izlaska iz ropstva s Mojsijem. Stoga Isus uspostavlja i
novi savez s narodom i postaje svećenik vlastite žrtve.
Druga
je zadaća svećenika bila služenje Tori, zakonu objedinjenom u
Petoknjižju, a Isus ispunjava taj Zakon savršeno, nije vezan na
slovo već ga nadilazi i donosi Dvije zapovijedi ljubavi, te
naglađava stvarnu duboku i trajnu vrijednost Zakona.
Isusova
riječ je vrhunska Božja objava, Evanđelje spasa koje konačno
ispunjuje Zakon i pisma.
Isusova
je smrt za Pavla vrhunski čin Isusove slobode, žrtva u najvišem
smislu riječi, u pravom smislu svećenički čin i posvećenje
(ono
po čemu se izabrani Božji narod razlikuje od svih drugih naroda).
Po
Ivanu Isus sebe posvećuje, a to znači da se posvećuje žrtvom (Iv
17,19) i tako vrši djelotvorno posredovanje za kojim je svećenstvo
težilo.
Poslanica
Hebrejima naglađava kako Isus oprašta i pere grijehe, vrši
očišćenje svojom krvlju i prinošenjem vlastite žrtve. Isus ima
svoj pralik u Melkisedeku što je dokaz vječnosti Sina Božjega
Isusa, a Božja zakletva u Ps 110,4 obznanjuje vječno savršenstvo
konačnog Svećenika čitavoga čovječanstva.
Isus
je, kao Sin - vječna Riječ koja nadopunjuje i nadilazi proročku
poruku; kao Sin Čovječji – on u sebe prima svekoliko čovječanstvo
kojemu je Kralj s neviđenim autoritetom i ljubavlju; kao jedincati
posrednik između Boga i njegova naroda on je savršeni svećenik po
kome se vjernici posvećuju. Dufour,
str.1300.
Crkva
– Božji narod
KKC
802 Krist Isus sebe dade za nas da nas otkupi od svakoga bezakonja i
očisti sebi Narod izabran
KKC
803 Vi ste rod izabrani, kraljevsko svećenstvo, sveti puk, narod
stečeni.
KKC
804 U Božji se narod ulazi po vjeri i krštenju. Svi su ljudi
pozvani u novi Božji narod da bi u Kristu ljudi sazdali jednu
obitelj.
KKC
805 Crkva je Tijelo Kristovo. Po Duhu i njegovom djelovanju u
sakramentima, nadasve u Euharistiji, Krist umrli i uskrsli
ustanovljuje zajednicu vjernika kao svoje Tijelo.
KKC
806 U jedinstvu toga Tijela postoji raznolikost udova i služba. Svi
su udovi povezani jedni s drugima, a napose s onima koji trpe, koji
su siromašni i progonjeni.
KKC
807 Crkva je Tijelo kome je Krist Glava, ona živi u Kristu i od
Krista i za Krista, Isus živi s njome i u njoj.
KKC
808 Crkva je Kristova Zaručnica: on ju je ljubio i sebe predao za
nju. On ju je očistio svojom krvi. On ju je učinio plodnom majkom
svih Božjih sinova.
KKC
809 Crkva je hram Duha Svetoga. Duh je kao duša Otajstvenog tijela,
počela njezina života, jedinstva u različitosti i bogatstva njenih
darova i karizmi.
KKC
810 Tako se opća Crkva predstavlja kao Narod koji svoje jedinstvo
vuče iz jedinstva Oca i Sina i Duha Svetoga. 10.05.2025.
21:02
»Ja,
Isus, poslah anđela svoga posvjedočiti ovo po crkvama. Ja sam
korijen i izdanak Davidov, sjajna zvijezda Danica.«
17 I
Duh i Zaručnica govore: »Dođi!« I tko ovo čuje, neka rekne:
»Dođi!«
Tko je žedan, neka dođe; tko hoće, neka zahvati
vode života zabadava!
Otk 22,16-17