IZVAN SEBE OD BRIGE
U retku Mk 3,21: „Čuvši to, dođoše njegovi da ga obuzdaju jer se govorilo: »Izvan sebe je!”:
Napomena: Gospodin Isus je nastupio vrlo zagonetno što evanđelist Marko ističe više nego ostali evanđelisti. Zbog opasnosti da Židovi ne bi shvatili Isusovo mesijanstvo u ovozemaljskom i ratničkom smislu, jer su tome bili skloni, Isus zabranjuje đavlima, onima koje je čudesno ozdravio i apostolima da o tome išta govore, kako slijedi:
„7
Narod grne za Isusom
(Mt
12, 15–16; Lk 6, 17–19)
Isus se s učenicima povuče k moru.
Za njim je išao silan svijet iz Galileje. I iz Judeje, 8 iz
Jeruzalema, iz Idumeje, iz Transjordanije i iz okolice Tira i Sidona
– silno je mnoštvo čulo što čini i nagrnulo k njemu.
9 Stoga
reče učenicima neka mu se zbog mnoštva pripravi lađica da ga ne
bi zgnjeli. 10 Jer mnoge je ozdravio pa su se svi koji
bijahu pogođeni kakvim zlom bacali na nj da bi ga se dotaknuli. 11 A
nečisti duhovi, čim bi ga spazili, padali bi preda nj i vikali: »Ti
si Sin Božji!« 12 A on im se oštro prijetio da ga ne
prokazuju.
13
Izbor dvanaestorice
(Mt
10, 1–4; Lk 6, 12–16; Dj 1, 13)
Uziđe na goru i pozove koje
sam htjede. I dođoše k njemu. 14 I ustanovi dvanaestoricu
da budu s njime i da ih šalje propovijedati 15 s vlašću
da izgone đavle. 16 Ustanovi dakle dvanaestoricu: Šimuna,
kojemu nadjenu ime Petar, 17 i Jakova Zebedejeva i Ivana,
brata Jakovljeva, kojima nadjenu ime Boanerges, to jest Sinovi
groma, 18 i Andriju i Filipa i Bartolomeja i Mateja i Tomu
i Jakova Alfejeva i Tadeja i Šimuna Kananajca 19 i Judu
Iškariotskoga, koji ga izda.
20
Neodržive klevete
(Mt
12, 22–32; Lk 11, 14–23; 12, 10)
I dođe Isus u kuću. Opet
se skupi toliko mnoštvo da nisu mogli ni jesti. 21 Čuvši
to, dođoše njegovi da ga obuzdaju jer se govorilo: »Izvan sebe
je!«
22 I pismoznanci što siđoše iz Jeruzalema
govorahu: »Beelzebula ima, po poglavici đavolskom izgoni
đavle.«
23 A on ih dozva pa im u prispodobama govoraše:
»Kako može Sotona Sotonu izgoniti? 24 Ako se kraljevstvo
u sebi razdijeli, ono ne može opstati. 25 Ili: ako se kuća
u sebi razdijeli, ona ne može opstati. 26 Ako je dakle
Sotona sam na sebe ustao i razdijelio se, ne može opstati, nego mu
je kraj. 27 Nitko, dakako, ne može u kuću jakoga ući i
oplijeniti mu pokućstvo ako prije jakoga ne sveže. Tada će mu kuću
oplijeniti!«
28 »Doista, kažem vam, sve će se oprostiti
sinovima ljudskima, koliki god bili grijesi i hule kojima
pohule. 29 No pohuli li tko na Duha Svetoga, nema
oproštenja dovijeka; krivac je grijeha vječnoga.« 30 Jer
govorahu: »Duha nečistoga ima.« (Mk 3,7-30).”
Gospodin Isus je, kako je evanđelist Marko zabilježio, izgledao ljudima kao da je izvan sebe i taj izraz je najdalje što je mogao nadahnuti biblijski pisac u svojoj tadašnjoj kulturi reći.
Isus je, jer je Gospodin Bog, transcendentan, a to govore filozofi i teolozi. Kumiri, na primjer, i lažni bogovi i razni totemi nisu sposobni izići iz sebe, biti izvan sebe, a nisu ni transcendentni. Nikada ne komuniciraju s čovjekom, osim ako se sruše s pijedestala pa padnu čovjeku na nogu. Nikada nisu uslišili nikoga jer su stvari, načinjene ljudskom rukom ili su samo ljudske ideje o mogućnosti postojanja božanstva.
Gospodin Bog je, dakle, daleko više transcendentan nego što možemo reći ili opisati, ili objektivno sagledavati.
Transcendentan je onaj koji je:
= nadiskustven, onaj koji nadilazi iskustvo
= prekogranični, koji prekoračuje neko područje
= koji nadilazi sve što izvansubjektivno postoji
= koji nadilazi sve natprirodno, nadosjetno, nadiskustveno,
= sve natprirodno; nespoznatljivo
1. srlat. transcendentia = transcendens: koji se uspinje =
= TRANS- + scandere: penjati se
2. lat. transcendo, cendi, censum, ( 3.)
a) intranzitivno, neprelazno =. prijeći
b) tranzitivno, prelazno = prijeći preko, prevaliti; prestupiti.
Naš Gospodin Isus u svojoj transcendenciji komunicira s ljudima koje je sam Bog stvorio u početku, obraća se ljudima i daje im preko Mojsija i Arona vrlo jasnu Objavu sebe samoga, odnosno daje Deset zapovijedi.
To što je Gospodin Isus utjelovljena Riječ Boga, što je hodao kao Sin Čovječji po zemlji i što je tako grubo nastradao i umro u svojoj Muci i na Križu, ne znači da nije ili nije bio uvijek trancendentan jer je naš Bog sav za čovjeka i neprekidno komunicira s ljudima te uslišava svoje molitelje.
Čovjek je slika Boga.
I čovjek je sposoban za neku manju transcendenciju sa živim Gospodinom, i to u molitvama i sakramentima Katoličke Crkve.
I Gospodin i čovjek jesu osobe, jedina bića koja su osobe. Imaju svoj identitet, svoje karakteristike i specifičnosti. Bog Trojedini, jedan Bog, jedna božanska narav u tri Osobe. U Gospodinu Isusu je u jednoj Osobi i božanska i ljudska narav, božanska volja i ljudska volja.
Tako i čovjek koji komunicira postaje manje ili više transcendentan, izlazi iz sebe, daje od sebe.
Evo još nekoliko primjera gdje su pisci upotrijebili taj izraz „izvan sebe” u Svetom pismu:
IZVAN SEBE OD DIVLJENJA I ZBUNJENOSTI
1
Pedesetnica – prvi Duhovi
Kad
je napokon došao dan Pedesetnice, svi su bili zajedno na istome
mjestu. 2 I eto iznenada šuma s neba, kao kad se digne
silan vjetar. Ispuni svu kuću u kojoj su bili. 3 I pokažu
im se kao neki ognjeni razdijeljeni jezici te siđe po jedan na
svakoga od njih. 4 Svi se napuniše Duha Svetoga i počeše
govoriti drugim jezicima, kako im već Duh davaše zboriti.
5 A
u Jeruzalemu su boravili Židovi, ljudi pobožni iz svakog naroda pod
nebom. 6 Pa kad nasta ona huka, strča se mnoštvo i smètê
jer ih je svatko čuo govoriti svojim jezikom. 7 Svi su
bili izvan sebe i divili se govoreći: »Gle! Nisu li svi ovi što
govore Galilejci? 8 Pa kako to da ih svatko od nas čuje na
svojem materinskom jeziku? 9 Parti, Međani, Elamljani,
žitelji Mezopotamije, Judeje i Kapadocije, Ponta i Azije, 10 Frigije
i Pamfilije, Egipta i krajeva libijskih oko Cirene, pridošlice
Rimljani, 11 Židovi i sljedbenici, Krećani i Arapi –
svi ih mi čujemo gdje našim jezicima razglašuju veličanstvena
djela Božja.
12 Svi su izvan sebe zbunjeno jedan drugog pitali: »Što bi to moglo biti?« 13 Drugi su pak, podrugujući se, govorili: »Slatkog su se vina ponapili!« (Dj 2,1-13)
IZVAN SEBE OD IZNENAĐENJA, ŠOKA I NEVJERICE
„1
Ozdravljenje hromoga
Petar i Ivan uzlazili su u Hram na devetu molitvenu uru. 2 Upravo su donosili nekog čovjeka hroma od majčine utrobe; njega bi svaki dan postavljali kod hramskih vrata, zvanih Divna, da prosi milostinju od onih koji ulaze u Hram. 3 On ugleda Petra i Ivana upravo kad zakoračiše u Hram te zamoli milostinju. 4 Petar ga zajedno s Ivanom prodorno pogleda i reče: »Pogledaj u nas!« 5 Dok ih je molećivo motrio očekujući od njih nešto dobiti, 6 reče mu Petar: »Srebra i zlata nema u mene, ali što imam – to ti dajem: u ime Isusa Krista Nazarećanina hodaj!« 7 I uhvativši ga za desnu ruku, pridiže ga: umah mu omoćaše noge i gležnjevi 8 pa skoči, uspravi se, stane hodati te uđe s njima u Hram hodajući, poskakujući i hvaleći Boga. 9 Sav ga narod vidje kako hoda i hvali Boga. 10 Razabraše da je to on – onaj koji je na Divnim vratima Hrama prosio milostinju – i ostadoše zapanjeni i izvan sebe zbog onoga što se s njim dogodilo. (Dj 3,1-10).”
IZVAN SEBE OD STRAHA, PANIKE I SRDŽBE
„Savlovo propovijedanje u Damasku
Nekoliko
dana provede s učenicima u Damasku 20 te odmah stade po
sinagogama propovijedati Isusa, da je on Sin Božji. 21 Koji
ga god slušahu, izvan sebe govorahu: »Nije li ovo onaj koji je u
Jeruzalemu istrebljivao sve koji ime ovo prizivlju, pa i ovamo zato
došao da ih okovane odvede pred velike svećenike?« 22 Savao
pak, sve silniji, zbunjivaše Židove koji prebivahu u Damasku
dokazujući: »Ovo je Krist!«
23 Pošto je minulo podosta
vremena, odluče Židovi pogubiti ga, 24 ali Savao dozna za
njihov naum. Nadzirahu i vrata danju i noću da bi ga
pogubili, 25 ali ga učenici noću uzeše i preko zidina
oprezno spustiše u košari.
26 Kad je Savao došao u
Jeruzalem, gledao se pridružiti učenicima, ali ga se svi bojahu:
nisu vjerovali da je učenik.
27 Tada ga Barnaba uze i
povede k apostolima te im pripovjedi kako je Savao na putu vidio
Gospodina koji mu je govorio i kako je u Damasku smjelo propovijedao
u ime Isusovo. (Dj
9,19-27).”
IZVAN SEBE OD IZNENAĐENJA, NEVJERICE I ODUŠEVLJENJA
„13 Kad
Petar pokuca na dvorišna vrata, dođe prisluhnuti sluškinja imenom
Ruža. 14 Kad prepozna Petrov glas, od radosti i ne otvori
vrata, nego utrča i javi da je Petar pred vratima.
15 Oni
joj rekoše: »Mahnitaš!« Ali je ona uporno tvrdila da je tako.
Nato će oni: »Bit će njegov anđeo!« 16 Petar nastavi
kucati. Kad napokon otvoriše i ugledaše ga, ostadoše izvan
sebe. 17 On im rukom mahnu neka šute pa im pripovjedi kako
ga Gospodin izvede iz tamnice te dometnu: »Javite to Jakovu i
braći!« Onda izađe i ode u drugo mjesto (Dj 12, 13-17).”
IZVAN SEBE OD BOŽANSKOGA NAVJESTITELJSKOGA ŽARA I REVNOSTI ZA BOGA
Apostolsko služenje na djelu
Prožeti dakle strahom Gospodnjim uvjeravamo ljude; razotkriveni smo Bogu, a nadam se – i vašim savjestima. 12 Ne preporučujemo vam opet sami sebe, nego vam dajemo prigodu ponositi se nama, da imate odgovor za one koji se diče licem, a ne srcem. 13 Doista, ako bijasmo »izvan sebe« – Bogu bijasmo; ako li »pri sebi« – vama bijasmo. 14 Jer ljubav nas Kristova obuzima kad promatramo ovo: jedan za sve umrije, svi dakle umriješe; 15 i za sve umrije da oni koji žive ne žive više sebi, nego onomu koji za njih umrije i uskrsnu. 16 Stoga mi od sada nikoga ne poznajemo po tijelu; ako smo i poznavali po tijelu Krista, sada ga tako više ne poznajemo. 17 Dakle, je li tko u Kristu, nov je stvor. Staro uminu, novo, gle, nasta! 18 A sve je od Boga koji nas sa sobom pomiri po Kristu i povjeri nam službu pomirenja. 19 Jer Bog je u Kristu svijet sa sobom pomirio ne ubrajajući im opačina njihovih i polažući u nas riječ pomirenja. 20 Kristovi smo dakle poslanici; Bog vas po nama nagovara. Umjesto Krista zaklinjemo: dajte, pomirite se s Bogom! 21 Njega (Isusa) koji ne okusi grijeha Bog za nas grijehom učini da mi budemo pravednost Božja u njemu ( 2 Kor 5, 11-21 ).”
IZVAN SEBE OD STRAHOPOŠTOVANJA
„14 Judita
im jakim glasom kaza: »Hvalite Boga! Hvalite ga! Hvalite Boga koji
nije uskratio milosti svoje kući Izraelovoj, nego je mojom rukom
noćas potukao neprijatelje naše.« 15 Izvadivši glavu iz
torbe, pokaza im je i reče: »Evo glave Holoferna, vrhovnog
zapovjednika vojske asirske, i evo zastora pod kojim je ležao pijan.
Bog ga je pogodio rukom jedne žene! 16 Neka živi Gospodin
koji me zaštitio na putu kojim sam hodila! Jer je moje lice
zatravilo Holoferna na propast njegovu, nije zgriješio sa mnom te me
tako nije osramotio ni okaljao.«
17 Puk, sav izvan sebe,
pade ničice da se pokloni Bogu i povika u jedan glas: »Blagoslovljen
da si, Bože naš, koji si danas satro neprijatelje naroda
svoga!«
18 Ozija joj kaza:
»Blagoslovljena bila,
kćeri, od Boga Svevišnjega više od svih drugih žena na zemlji!
Blagoslovljen Gospod Bog, stvoritelj neba i zemlje, koji te vodio da
odsiječeš glavu vođi neprijatelja naših!
(Jdt 13, 14-17).”
IZVAN SEBE OD STRAHA
„6 Jedino
im se ukazivaše neka lomača,
sama
od sebe upaljena, puna užasa;
i
kad bi ta prikaza iščezla,
oni
je, izvan sebe od straha,
držahu
strašnijom nego što bijaše.
(Mudr 17,6).”
IZVAN SEBE OD BIJESA
„« 3 Izvan sebe od bijesa, kralj zapovjedi da se užare tave i kotlovi.
IZVAN SEBE OD BIJESA I OGORČENJA
39 Sav izvan sebe, kralj se na ovoga razbjesnio još i više nego na druge: napose je gorko osjećao tu porugu. ( 2 Mak 7,3.39).”
IZVAN SEBE OD JAROSTI
„4 Sav izvan sebe od jarosti, smišljao je kako da se i za uvredu onih koji su ga natjerali u bijeg iskali na Židovima (2 Mak 9,4).”
Dakle, i Gospodin Isus, i Njegovi molitelji, sljedbenici i vjernici jesu transcendentni i osobe su koje imaju sve sposobnosti za komunikaciju. Bog vidi sve, čuje sve.
Ali naš Bog nam daje uvijek slobodu da sami izaberemo vrijeme i mjesto komunikacije s Njim. Za Gospodina je naša slobodna volja kao što je nama Zakon.
No, nismo samo mi, ljudi slobodni već nam to dolazi od Gospodina.
Bog je Istina i Ljubav i ne želi se nametati, a mi smo Mu također, kao Njegova slika, nalik u ponašanju i djelima jer želimo slobodu i za sebe, i za sve druge.
Čovjek smije reći „Ne”.
Bog često govori ljudima „Ne” kada je to za njihovo dobro i najbolje za njihovo spasenje. Ljubav Boga prema ljudima ne znači da Bog nije slobodan.
Bog je transcendentan, ali je i imanentan, u sebi, za sebe, mada je to manje poznata tematika za čovjeka.
Imanentan je onaj
= koji je sadržan u biti neke pojave, a ne potječe od nekog djelovanja izvana
= koji proistječe iz same naravi koga ili čega.
= koji je sadržan u nekoj pojavi i ograničen je njome te ju ne prelazi.
lat. immanens – immanere: ostati unutra = IM- + manere: ostati
Čovjek ostaje unutra u sebi kada želi, ali uvijek ostaje Bog u čovjeku dok čovjek u Boga ulazi samo prema Božjoj volji.
Tako možemo reći da smo potekli od Boga svi, ali grijeh i smrt naša nije potekla od Gospodina. Utješno je da Boga oduvijek i zauvijek nosimo u svojoj duši, u srcu, u nutrini jer nitko nas ne može ljubiti tako kako nas ljubi naš Gospodin Bog, naročito nam je tu ljubav pokazao na Križu i neprekidno je iskazuje u Euharistiji i uslišanjima naših molbi.
„Tebi, Bože, najviše Tebi zgriješilo je srce moje.”usp. Psalam 51
06.08.2021. 11:48
PSALAM 51
3 Smiluj
mi se, Bože, po milosrđu svome,
po velikom smilovanju izbriši
moje bezakonje!
4 Operi me svega od moje krivice,
od
grijeha me mojeg očisti!
5 Bezakonje svoje
priznajem,
grijeh je moj svagda preda mnom.
6 Tebi,
samom tebi ja sam zgriješio
i učinio što je zlo pred
tobom:
pravedan ćeš biti kad progovoriš,
bez prijekora
kada presudiš.
7 Evo, grešan sam već rođen,
u
grijehu me zače majka moja.
8 Evo, ti ljubiš srce
iskreno,
u dubini duše učiš me mudrosti.
9 Poškropi
me izopom da se očistim,
operi me, i bit ću bjelji od
snijega!
10 Objavi mi radost i veselje,
nek’
se obraduju kosti satrvene!
11 Odvrati lice od grijeha
mojih,
izbriši svu moju krivicu!
12 Čisto srce
stvori mi, Bože,
i duh postojan obnovi u meni!
13 Ne
odbaci me od lica svojega
i svoga svetog duha ne uzmi od
mene!
14 Vrati mi radost svoga spasenja
i
učvrsti me duhom spremnim!
15 Učit ću bezakonike tvojim
stazama,
i grešnici tebi će se obraćati.
16 Oslobodi
me od krvi prolivene,
Bože, Bože spasitelju moj!
Nek’
mi jezik kliče pravednosti tvojoj!
17 Otvori, Gospodine,
usne moje,
i usta će moja naviještati hvalu tvoju.
18 Žrtve
ti se ne mile,
kad bih dao paljenicu, ti je ne bi
primio.
19 Žrtva Bogu duh je raskajan,
srce
raskajano, ponizno, Bože, nećeš prezreti.
20 U
svojoj dobroti milostiv budi Sionu
i opet sagradi jeruzalemske
zidine!
21 Tada će ti biti mile žrtve pravedne
i tad
će se prinosit’ teoci na žrtveniku tvojemu.